Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Det er ikke bare i våre farvann det er dårlig med havabbor. Denne havabbor-infoen er hentet fra www.fish2fork.com , som har en rating på restauranters etikk, dømt ut ifra i hvilken grad fisken som serveres er fisket forsvarlig og bærekraftig i havet.

Her har de anslått rating for mange ulike arter, inkludert havabbor for 2013:

http://www.fish2fork.com/en-GB/news-index/Atlantic-salmon-and-Shetland-crab-among-winners-of-MCS-ratings-changes.aspx

Her er 6. avsnitt fra bunnen av siden som linken over fører til:

Seabass was one of the most significant losers and with the handline fishery in the North Sea, Celtic Sea, Bay of Biscay, English Channel, having its ‘fish to eat’ status rescinded.

A lack of data about the stocks, and the advice from ICES that catches should be reduced by 20 per cent, has prompted the MCS to lower its rating for handline seabass from ‘2’ to ‘3’.

The handline fishery suffers from taking from the same stock as the gill or fixed net fishery, which remains a ‘4’, and those taken by pelagic trawlers which are rated ‘5’ and are still considered ‘fish to avoid’. There are particular concerns about the trawl fishery because it catches a high proportion of juveniles.

Ser ut som at industrielt overfiske er et problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke påvist at havabboren gyter i oslofjorden?

Christian

Her skal jeg på ingen måte være skrå sikker for om de gyter i oslofjorden vet jeg ikke men noe som absolut kan være godt nytt er at de fleste som ble fanget i sandefjord-bamle området var fra ca 3 til 8hg med unntak av et par eksemplarer på opp mot 3kg. Disse små har vært fraværende de siste 2 årene så at de "er tilbake" kan jo bety at noe er på gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke tvil om havabboren gyter i Oslofjorden. Har selv fått HA ned i 150-200 gram. En tur jeg hadde, tror det var 2008, fikk jeg 6 sånne på 10 kast. Da flyttet jeg meg for å ikke plage de små, men jakte større individer. Moro å se det gror bakover og gleder meg hver gang jeg får så små havabbor, normalt får jeg en og annen liten her og der. Havabboren gyter pelagisk så er nok vanskelig å finne ut av eksakt hvor og når på vårparten.

Havabboren som vi har langs vår kyst er genetisk samme fisken som i England, ingen overraskelse det, men de små nevnte fisker har jeg ingen tro på har svømt over storhavet fra England.

Ett år fikk jeg en merket havabbor. En plaststrimmel hang ved buken med opplysning og tall. Plaststrimmelen var mer eller mindre dekt av micro blåskjell og tang/ruer. Det forteller meg at fisken har overvintret. Når vannet senhøstes ligger på rundt de 8 grader trekker fisken dypere og har korte jaktperioder. Havabboren trekker dypere og dypere ettersom vannet blir enda kaldere eller de finner varmere strømmer. Gjennom vinteren står den på dypet og beveger seg lite eller står helt i ro. En båt som ikke blir brukt, men ligger til kai over lang tid vil få kjølen full av de samme micro blåskjellene og tang/ruer som plaststrimmelen hadde. Fisken jeg fikk i slutt juni det året hadde overvintret og beveget seg svært lite. Hvor mange som overvintrer og hvor mange som migrerer ut av fjorden senhøstes skulle vært moro og vist mer om.

Dessverre har yrkesfiskere fått større og mindre stim havabbor gjennom vinteren på 50-80 meters dyp. Havabboren samler seg på høsten for å jakte sammen, lettere å jakte brisling/sild når de er flere. Derfor har jeg også mer overflate action september/oktober. De skal spise seg ekstra opp for å komme gjennom en vinter med lite føde, samtidig blir det lettere for yrkesfiskerne å gjøre innhogg i bestanden gjennom høsten/vinteren. Hvor mye de virkelig får er jeg usikker på. Man hører om skrekk historier, men jeg vet at en fjær blir til ti høns ganske ofte. Uansett, havabbor stammen er på langt nær stor nok til å fiskes på av yrkesfiskere.

Jeg trøster meg med at havabbor sesongen 2012, tidenes dårligste i Oslofjorden, var akkurat like dårlig andre steder langs vår kyst også. Svært få unntak i så fall. Hadde det vært rimelig bra HA fiske alle andre steder enn Oslofjorden hadde jeg blitt mer skeptisk.

Håper på en sommer med sterke høytrykk, så får vi ett bedre sammenlignings grunnlag i forhold til sommeren som har vært med tunge lavtrykk. Det er ikke bra for HA fiske, tror det var mye fisk på dypere vann i 2012. Ble vel en del ot det her faktisk, siden det bare var snakk om gyting

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var fin lesing :) Stig og jeg fikk og noen små HA i 2012 sessongen, noe vi ikke fikk i 2011 selv om vi ikke fisket like lenge i sesongen da.. Veldig kjekt å lese det du skriver Runar, veldig lærerikt :)

Veldig enig i at HA bestanden ikke er stor nok for at den kan bli fisket på av yrkesfiskere, mener å ha lest noe en gang om at de fikk enorme mengder i not eller noe sånt utenfor nordfjord og sognefjorden... En begynner å lure om de fisker bevisst etter den eller at de får den ved tilfeldighet..

Vi har en spennende HA sesong i vente, måtte den bli preget av flotte HA fangster...

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en på 200 gr i Son ved Moss for 3 år siden...

Oppløftende mao :)

Gøy når vi kan lese erfarne sakkyndige i denne tråden.

Og ikke er de bedrevitere heller :)

Sorry OT, men elsker det når ekspertise trår frem å si en hel masse fornuftig, uten deretter så tvil om deres reelle kunnskap.

Gleder meg over alt jeg leser fra dere østkantsgutter og erfaringen dere sitter med som vi ennå bare drar fordeler av her borte, håper om noen år at vi kan si mer om svingninger, fiskens atferdsmønster.

Vi er dessverre altfor unge i gamet til å si noe bastant, men vi gledet oss faktisk over "småfisken" iår...

Men selvsagt er det gøy å se de på flere kilo også..ikke det at vi klager :)

Vi har gjennom stor sjøørretjakt i høst snakket minst like mye om hvor j... potensielle havabborplasser vi sannsynligvis står ovenfor...men det vil tiden vise, kanskje :)

Og jeg som hadde bestemt for å aldri mer kaste bort fine ørretmåneder i saltvann...pokker ta :-\

Blir vel innkjøp av ny #8 stang igjen nå da, etter fadesene med salg av mine egne iår....nesten som røykeslutten.(kvitte seg med dritten/fristelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at havabboren blir overbeskattet her hjemme. Håper på stabil og fin sommer så får vi se

Vet om to yrkesfiskere som har gått aktivt inn for fiske med garn etter havabbor i Oslofjorden. Hvor den ene lyktes rimelig bra for ca 5 år siden, er usikker på status siste åra. Jeg vet at Coleman (HA forsker team) var i båten hans og snakket bestand, at han ødela for ganske mange sportsfiskere, i og med at bestanden ikke er særlig stor. Det var han ikke uenig i, men det var bra kg pris, det var viktigst for han. Samme yrkesfisker som herjet Sandebukta for en del år siden har jeg skjønt. Båtens han var registrert Holmestrand. Sikkert en Pål har hørt om.

Jeg er heller ikke i tvil om at det derfor er færre havabbor rundt om men jeg tror at den også har beveget seg annerledes pga to svært kalde vintere (2009 og 2010) samt siste to års møkka sommere, spesielt i fjor.

Tromøya ved Arendal har levert HA rimelig jevnt og trutt, bortsett fra de siste to åra. Er det heftig garnfiske der nede?

En annen viktig faktor er brislingen, hvor var den i Oslofjorden 2012? Jeg var bare ute 6 turer etter HA i fjor, normalt har jeg 30-35. Jeg har et par steder hvor jeg alltid ser brisling, alltid. Store eller mindre brisling boller. Ikke en eneste bolle så jeg i fjor. Selv om HA elsker krabber og spiser alt den måtte komme over, er brisling noe den setter stor pris på i Oslofjorden. Når brislingen ikke er til stede, tror jeg heller ikke så mange HA er det.

Hadde tenkt å binde tarpon fluer i dag, kanskje det må snurres opp litt HA også.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kjenner til denne yrkesfiskeren du snakker om her Runar,men er ikke så sikker på at han er registrert yrkesfisker?

Samme person satte også minst300m "Torskegarn"fra bjerkøya moloen og inn mot sando en høst,tviler på det var etter torsken...Han får også en del HA i "torskegarna" sine høst/vinter,men jeg lurer på om han har gitt seg da jeg ikke har sett båten på en stund?

Vet at yrkesfiskerne har en del regler å forholde seg til som vi sportsfiskere også burde kunne litt om.Prøvde å sette meg litt inn i regler og garntyper da vi stadig tråkka i noen ledegarn på mølen i fjor,men fant det vanskelig.Vet noen hvor man enkelt kan slå opp dette?

Vi skal ikke ta det for gitt selv om det er merket redskap og båt at det blir fisket lovlig!

Om det er mye HA vinterstid burde vi vel hørt om flere isfiskere som fikk den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ingen tvil om at havabboren blir overbeskattet her hjemme. Håper på stabil og fin sommer så får vi se

Vet om to yrkesfiskere som har gått aktivt inn for fiske med garn etter havabbor i Oslofjorden. Hvor den ene lyktes rimelig bra for ca 5 år siden, er usikker på status siste åra. Jeg vet at Coleman (HA forsker team) var i båten hans og snakket bestand, at han ødela for ganske mange sportsfiskere, i og med at bestanden ikke er særlig stor. Det var han ikke uenig i, men det var bra kg pris, det var viktigst for han. Samme yrkesfisker som herjet Sandebukta for en del år siden har jeg skjønt. Båtens han var registrert Holmestrand. Sikkert en Pål har hørt om.

Jeg er heller ikke i tvil om at det derfor er færre havabbor rundt om men jeg tror at den også har beveget seg annerledes pga to svært kalde vintere (2009 og 2010) samt siste to års møkka sommere, spesielt i fjor.

Tromøya ved Arendal har levert HA rimelig jevnt og trutt, bortsett fra de siste to åra. Er det heftig garnfiske der nede?

En annen viktig faktor er brislingen, hvor var den i Oslofjorden 2012? Jeg var bare ute 6 turer etter HA i fjor, normalt har jeg 30-35. Jeg har et par steder hvor jeg alltid ser brisling, alltid. Store eller mindre brisling boller. Ikke en eneste bolle så jeg i fjor. Selv om HA elsker krabber og spiser alt den måtte komme over, er brisling noe den setter stor pris på i Oslofjorden. Når brislingen ikke er til stede, tror jeg heller ikke så mange HA er det.

Hadde tenkt å binde tarpon fluer i dag, kanskje det må snurres opp litt HA også.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Å jadda. Problemet i "mitt" område er ikke bare en garnfisker, men mange. Da snakker vi om flere lokale, samt campingturister.. Ulovlige ørretgarn over alt i tillegg til HA fangst. Det tas forøvrig HA hvert år med ståsnører på isen innerst i Sandebukta. Endel hobbyfiskere som får HA i torskeruser også.. De siste 5 åra sett under ett har det kun vært en brukbar sesong. De fire andre har vært så godt som fisketomme. De 5 åra før det igjen var det bra ALLE 5 åra, med fisk på hver eneste tur.... Opp til over 20 HA på en ettermiddag (10 år siden). Samme året hørte jeg om dorgefiskere som tok 50 HA på en dag, og de drepte ALLE. Sto vel en artikkel om dette i et eller annet blad også... Etter det gikk målrettet garnfiske opp, og fangstene våre NED......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det tragiske er mangel på oppsyn, ennå politidistriktene har budsjett til dette. De penga blir brukt til andre ting. Men prøv å skyt et rådyr utenom jakta, eller kjør to på en moped... Havet er visst iflg. AS Norge ei utømmelig søppeldunge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kystvakten er de eneste her, som jeg har hatt kontakt med, som tar dette litt seriøst.

Men problemet med de er ofte at de er helt andre steder når man kontakter de, de kommer men da er garngutta dratt.

Jeg tror nok at bestanden av havabbor har vært større enn vi har vært klar over, så kan man jo lure på hvor mye som overvintrer og hvor mange som trekker bort.

Men jeg tror vel også litt på at det er mindre havabbor nå enn for bare noe få år siden..

Mange av fiskene jeg vet om som er tatt de siste tre årene, er tatt på typiske trekkruter og ikke vanlige havabbor plasser. Dette har skjedd vår og høst.

Men jeg håper mangelen på havabbor er naturlig og ikke skyldes yrkesfiske, garnfiske etc etc..

Vi får se hva 2013 bringer da, 2012 var vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om de aller fleste mener og tror at vi bare må godta at slik det har vært, slik skal det forbli.

Det nekter jeg å godta, og heldigvis kan det se ut til at blant annet NJFF også vil ha en bedre forvaltning til glede og nytte for sportsfiskerne. Hvis vi bare hadde noen få yrkesfiskere å forholde oss til ville det være et stort framskritt.

Vi bør støtte dem som vil ha forandring enten det er politikere, NJFF eller miljøorganisasjoner. Det har vært og er fortsatt cowboytilstander og spørsmålet blir om vi bare skal sitte å klage, eller rett og slett gjøre noe. Slår vi oss sammen kan vi derimot gjøre mye konstruktivt. Alle kan gjøre noe, og de aller fleste mener jo at noe må gjøres.

PS Jeg vet at noen jobber i det stille men hvorfor ikke la oss andre få vite hva som skjer.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel mer med det å gjøre at fjerner man garn fiske så fjerner man et stygt anntall med fiskere som bevist fisker ulovlig og faktisk ikke bryr overhodet selvom de vet at det de gjør er uhyre ødlegene for f.eks sjøørret stammene rundt om. Garn blir spent over munninger i gyte tid osv. Dette av folk som bærer på god kunnskap om hvordan, når, vanndrings mønster osv. De sitter på god kunnskap men som sagt, bryr seg ovehodet ikke over mye de ødleger enda de vet det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig. Dessuten er kysttorsken i visse områder borte, garn ligger uavhentet og fisker i åresvis osv.....

Og JA, veldig mange arter "sliter", noen steder mer enn andre, men langt ifra kun i "mitt" område

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i Hvaler skjærgården har garn blitt et økende problem siste åra.. de er frekke som f...ror inn på grunna og legger ut garn når man står og fisker 50 m unna.. Og sjølsagt så påstår de at det er flyndre garn ... men flyndre garn har neppe flottører..

Dessuten får jeg oftere garnskadet fisk nå enn tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...