SyrDarya Posted June 10, 2013 Report Share Posted June 10, 2013 Hva er så trist med det? Havabboren i fiskedisken er oppdrettsfisk importert fra Sør-Europa. Eller er det trist at det finnes fiskedisk :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pål Andersen Posted June 10, 2013 Report Share Posted June 10, 2013 TRIST at vi endelig har fått en super sportsfisk i saltvann, OG at den fiskes hardere og hardere kommersielt, mens på de britiske øyer er dette stoppet for å beholde en sunn bestand for sportsfiske... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.R Posted June 10, 2013 Report Share Posted June 10, 2013 Sier meg veldig enig med Pål! I England var det bra bassfiske før overfisket tok helt overhånd! Glad de har fått restrikksjoner der , noe vi burde fått her på berget også. Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moonfisher Posted June 11, 2013 Report Share Posted June 11, 2013 Det er sikkert noen unntak, men all havabbor i fiskedisken er oppdrett fra Spania. Hvor stort press fra kommersielt fiske det er i UK vet jeg lite om, men på generell basis er det for enkelt å gi dem skylda for det hele. Det samme gjelder i høyeste grad i Norge og Oslofjorden spesielt. M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Vegas Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Får håpe det er oppdrett, men merkelig at fisken ligger usløyd med hele finner og de varierer veldig i størrelse. I tillegg leverer de lokalene båtene stort sett alt til butikken... Vi får krysse fingrene for at det er oppdrett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Pedersen Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Jeg tror nok at det havner ganske så mye garnfisket havabbor i ferskvaredisker rundt om i landet. For å ikke snakke om det som selges på andre måter. De gutta som har garnet ute flere gang i uka fisker ikke til eget bruk. Det er mye penger i dette og havabboren er fritt vilt for dem. Det er trist men virkeligheten er ofte det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillevann Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Er bestanden av Havabbor truet - i de områdene den tradisjonelt hører hjemme? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Vegas Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Er bestanden av Havabbor truet - i de områdene den tradisjonelt hører hjemme? Det er på ingen måte gitt at den er truet. Men dersom det forekommer kommersielt fiske på den i Oslofjorden så er det ikke heldig. Det er tross alt en saktevoksende art sammenlignet med feks. sjøørreten. Sånn sett er det rimelig å mene at den er mer utsatt for kommersielt fiske. Men igjen: Det kan være oppdrettsfisk i kjøleren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T.Gullaksen Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Er det mulig å starte en egen tråd for den diskusjonen deres??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillevann Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Er det mulig å starte en egen tråd for den diskusjonen deres??? Selvfølgelig, men siden den handler om Havabbor er det vel ikke så unaturlig å ha den her? Det er lenge siden denne tråden handlet om faktisk å fiske havabbor, siden det ikke er noen som får noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hemsila Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Fikk 2 sånne flotte fisker innerst i Bunnefjorden, abbor er kattemat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pættis Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 http://www.saltflue.com/knekk-og-brekk/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thh Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 http://www.saltflue.com/knekk-og-brekk/ kult skrevet, og ikke minst grattis med HA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sverreef Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Årets første for min del: 73-74 cm og flott kondisjon Tok for øvrig på en hvit og rosa variant som jeg binder med litt alternative materialer i forhold til originalen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Vegas Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Imponerende størrelse. Grattis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Demir Ligonja Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Et par kompiser møtte noen polakker på isen i Oslofjorden i år..De hadde fylt opp posene sine med havabbor Den er tilstede, det er sikkert og visst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle L Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Blank og flott fisk;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Pedersen Posted June 13, 2013 Report Share Posted June 13, 2013 Herlig havabbor Sverre!! Kult at den falt for en , en flue som er gått litt i glemmeboksen hos meg.. Men den fanger jo fortsatt :-D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lhegdal Posted June 13, 2013 Report Share Posted June 13, 2013 Herlig HA, gratulerer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M3ti Posted June 13, 2013 Report Share Posted June 13, 2013 hva kjennetegner en typisk HA plass, fra pontong båt, eller land? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sennaduc Posted June 13, 2013 Report Share Posted June 13, 2013 Utrolig moro å lese at flere har fått Abbor i år! Hvis det ikke blir for mye å spørre om, kanskje man kan skrive litt om hvor man fikk den? (feks "moss området") Kan gjerne skrive på om også, dersom man ikke ønsker å ta alt i plenum. Hadde tenkt meg en tur nedover vestfold eller østfold på bassjakt til uken, men er ikke særlig kjent med skjærgården der nede, ettersom min hjemmebane er indre oslofjord. Tar gjerne imot noen tips på pm om noen er villig til å hjelpe litt:) Skitt fiske, folkens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobbyfiskern_ Posted June 23, 2013 Report Share Posted June 23, 2013 Deilig å endelig få havabbor. Tatt på hvit jiggy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode S Posted June 23, 2013 Report Share Posted June 23, 2013 Grattis med flott HA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krisved Posted June 23, 2013 Report Share Posted June 23, 2013 Min aller første Ha, fisket etter sø med reke da denne smalt på Var ganske skarpe de piggene ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole-Jørgen Posted June 23, 2013 Report Share Posted June 23, 2013 Nydelig!! Blir mer og mer sugen på min første HA nå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts