Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Tror faktisk Stig har glemt alt om sverminger, klekkinger og div. ferskvannsaktivitet ihvertfall resten av uka (Fikk melding om at han ønska å stikke ut igjen kl:0400 i natt  :rolleyes:;D ;D ;D Kan ikke skjønne hvorfor ;D ;D ;D ;D

Flotte omgivelser ja, men sata.... for en smekker plass dere var på i dag Bjorni (MMS fra Toggi) ;D ;D ;D Fisk eller ikke fisk,........ utrolig kjekt da å komme ut i slik skjønn natur og med venner som har samme "sykdommen" ;D ;D ;D Selv om det ikke ble HA på meg i dag så tror jeg gleden min var like stor av å bivåne det hele (og Stig har et utrolig smittende humør  ;) )

Men at det blir flere målrettede turer heretter, er garantert ;)  I alle fall, en utrolig kjekk dag, og vet det blir flere ;D ;D ;D

Sliten jeg nå, så nå er det natta, vet Stig har slokna ;D Lurer på hva han drømmer om :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk Stig har glemt alt om sverminger, klekkinger og div. ferskvannsaktivitet ihvertfall resten av uka (Fikk melding om at han ønska å stikke ut igjen kl:0400 i natt  :rolleyes:;D ;D ;D Kan ikke skjønne hvorfor ;D ;D ;D ;D

Flotte omgivelser ja, men sata.... for en smekker plass dere var på i dag Bjorni (MMS fra Toggi) ;D ;D ;D Fisk eller ikke fisk,........ utrolig kjekt da å komme ut i slik skjønn natur og med venner som har samme "sykdommen" ;D ;D ;D Selv om det ikke ble HA på meg i dag så tror jeg gleden min var like stor av å bivåne det hele (og Stig har et utrolig smittende humør  ;) )

Men at det blir flere målrettede turer heretter, er garantert ;)  I alle fall, en utrolig kjekk dag, og vet det blir flere ;D ;D ;D

Sliten jeg nå, så nå er det natta, vet Stig har slokna ;D Lurer på hva han drømmer om :rolleyes:

 

Havabborpels???

 

;D ;D bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Utrolig fin rapport, makan til engasjement! :) :)

Når jeg så de bildene av havet oppe hos dere Syrstad så fikk jeg, og sikkert Bjorni også svært lyst på en tur ;) Utrolig vakkert!

 

Gratulerer igjen Stig Vivelid! Og gratulrer Syrstad for en knall rapport!

 

(Og Bjorni, ikke la meg få teste mer av ditt utstyr nå. Livsfarlig) :D

 

 

Edit:lagt til to bilder, et av gjengen fra båt og av plassen Bjorni tydeligvis liker godt. Han fikk litt sjokk virket det som! (hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutter for alt dere skriver om, det er jo med å dytte oss andre utpå :D

Både dere som får fisk, og de som ikke får fisk...fordi det er nemlig en del av sannheten det også, og viktig info.

Fordi det betyr rett og slett at det er viktig å være på rett sted til rett tid. Og nettopp den kunsten lærer man kun av å være ute på bomturer ;)

Og Toggi og Bjorni, dere er hjertelig velkomne over her en tur....Syrstad har plass til 11 katter i huset, kan sikkert få lånt dere et bur dere også for overnatting... ;D

PS! Fyren har en "hytte" i kjelleren.. :)

Håper å kunne fortelle flere fine historier om hjemlige trakter i tiden som kommer...

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutter for alt dere skriver om, det er jo med å dytte oss andre utpå :D

Både dere som får fisk, og de som ikke får fisk...fordi det er nemlig en del av sannheten det også, og viktig info.

Fordi det betyr rett og slett at det er viktig å være på rett sted til rett tid. Og nettopp den kunsten lærer man kun av å være ute på bomturer ;)

Og Toggi og Bjorni, dere er hjertelig velkomne over her en tur....Syrstad har plass til 11 katter i huset, kan sikkert få lånt dere et bur dere også for overnatting... ;D

PS! Fyren har en "hytte" i kjelleren.. :)

Håper å kunne fortelle flere fine historier om hjemlige trakter i tiden som kommer...

 

Stig

 

He-he deilig å bli dytta utpå ;D ;D ;D

Og til Bjorni Og Toggi, dere er hjertelig velkommen som Stig sa ;) Hvert sitt soverom og egen dokasse står til disposisjon, så det står ikke på husrom ;) Og "hytta" som Stig nevner er en koselig plass og eta god mat, ta noen pjaller og binde noen fluer samt diskutere taktikk etc ;D ;D Og naturen for "sykdommen" vår har vi  ;D Hadde vært sabla kjekt om vi Bjorni kunne fått HA her oppe ;)

Så nå er ballen på deres banehalvdel som det heter, Stig og jeg hadde satt stor pris på om dere tok turen en langhelg eller noe slikt (eller ei uke for den del, alt kan tilpasses) :D Og transport til og fra flyplass/tog etc er ikke noe problem ;D Dette må vi snakke nærmere om gutter 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Anbefaler deg å sjekke tidevannstabellen, sjekke når havet begynnner å stige igjen.

Havabboren kan du også treffe på tider man ikke trodde var mulig.....

 

Men jeg ser den som oftest på stigende vann ettermiddag, skumring og natt.

Nattfiske har værtg best for min del. Fiske høyt i vannet med f.eks en stor sort streamer.

 

Skal du fiske på dagen nå så kan det vært smart å fiske litt dypere siden vann tempen er på vei nedover for tiden. Sjekk evt artikkelen til Runar Kabbe på en av sidene. (meget bra)

Jeg hadde satset på ettermidag/skumring/mørten fiske ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det disse du tenkte på vake?? var ute i går kl 0630 på den plassen jeg fikk HA sist helg,men ble bare noen kast der p.g.a mye vind å svære bølger.Da prøvde jeg ut en ny plass,en liten lure plass som ligger beskyttet mot den vinden som var i går.

Fisket der i fra kl 0730 til 1030 det ble 3 HA og mistet 1 2 stk. på kg`n og en på 2.1. Å få den på 2.1 er det råeste jeg har vært med

på: Dt vår helt rått som den dro ;D ;D ;D ;D

 

Hilsen rune

post-2428-13949857943849_thumb.jpg

post-2428-13949857944954_thumb.jpg

post-2428-13949857945714_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det disse du tenkte på vake?? var ute i går kl 0630 på den plassen jeg fikk HA sist helg,men ble bare noen kast der p.g.a mye vind å svære bølger.Da prøvde jeg ut en ny plass,en liten lure plass som ligger beskyttet mot den vinden som var i går.

Fisket der i fra kl 0730 til 1030 det ble 3 HA og mistet 1 2 stk. på kg`n og en på 2.1. Å få den på 2.1 er det råeste jeg har vært med

på: Dt vår helt rått som den dro ;D ;D ;D ;D

 

Hilsen rune

 

Nice ;D ;D ;D Det forklarte "Rune81 slår til igjen"  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Anbefaler deg å sjekke tidevannstabellen, sjekke når havet begynnner å stige igjen.

Havabboren kan du også treffe på tider man ikke trodde var mulig.....

 

Men jeg ser den som oftest på stigende vann ettermiddag, skumring og natt.

Nattfiske har værtg best for min del. Fiske høyt i vannet med f.eks en stor sort streamer.

 

Skal du fiske på dagen nå så kan det vært smart å fiske litt dypere siden vann tempen er på vei nedover for tiden. Sjekk evt artikkelen til Runar Kabbe på en av sidene. (meget bra)

Jeg hadde satset på ettermidag/skumring/mørten fiske ;)

 

 

For min del fisker jeg ikke natta da det er mye greiere å fiske mens det er lyst.Nå på høsten kan det være best fiske i perioder selv midt på dagen.

Igår var det bra fiske fra 0630 og helt frem til nærmere kl.1200. Vanntempen er fortsatt god i indre Oslofjord med rundt 16 grader så det funker godt med flyt eller synk 1. Når det blir kaldere kan det være best med synk 4 eller lign. Under 10 grader trekker den mot dypet og blir vanskelig tilgjengelig i Oslofjorden(unntatt garnfiskere) :(

Stigende vannstand opp mot flo er bra som du sier Toggi,funka igår også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Helt klart! Enig i det du skriver, klart det kan være bra tidlig på dagen også. Tror skumring, grytidlig og natta er best. Men det er jo avhengig av tidevann, månefase etc.....

 

Det beste er bare å prøve ;) Men her jeg fisker mest virker det som om abboren er lettest og nås fra land i det mørket drar seg til.

 

Punkt to med å fiske grytidlig/mørket er at det er litt mindre konkurrerende arter som slåss om fødeemner.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg dro en tur nedover svenske kysten med min bror i helga.. null fisk men masse SØ som jaget småfisk.. en del av de spratt nesten på land for å ta yngel, men flue? neeeeeei da, det vil de ikke ha hehe

 

Prøvde du små varianter av grå frede evt fluer ala spigg?

Mini fluer funker ofte bedre enn de vanlige sildeimitasjonene.

 

Slik fiske har jeg gjort siste måneden. Fisken kan bli utrolig vanskelig!

Mini frede® med masse rykk og innlagte stopper(2 sek) har vært veldig effektivt.

 

 

Ooooops, dette er havabbor tråden ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel havabbor i sverige og? ;D  fisket med 4/5 cm småfisk imitasjoner og runars reke i brunt. var mye aktivitet til ca en halv ime etter det ble lyst, etter det så vi tre ganske feite vak litt lengere utpå dypere vann så ble det helt dødt..  blir nødt å binde opp noen mindre fluer så skal vi nok få fart på fisket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel havabbor i sverige og? ;D  fisket med 4/5 cm småfisk imitasjoner og runars reke i brunt. var mye aktivitet til ca en halv ime etter det ble lyst, etter det så vi tre ganske feite vak litt lengere utpå dypere vann så ble det helt dødt..  blir nødt å binde opp noen mindre fluer så skal vi nok få fart på fisket :)

 

Høres bra ut! Håper du tar`n neste gang :) Synes også matuka er fine fluer. Blir sjeldent nevnt.

Hadde meget bra fiske med det i 2005, fikk mye fin fisk på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

He-he deilig å bli dytta utpå ;D ;D ;D

Og til Bjorni Og Toggi, dere er hjertelig velkommen som Stig sa ;) Hvert sitt soverom og egen dokasse står til disposisjon, så det står ikke på husrom ;) Og "hytta" som Stig nevner er en koselig plass og eta god mat, ta noen pjaller og binde noen fluer samt diskutere taktikk etc ;D ;D Og naturen for "sykdommen" vår har vi  ;D Hadde vært sabla kjekt om vi Bjorni kunne fått HA her oppe ;)

Så nå er ballen på deres banehalvdel som det heter, Stig og jeg hadde satt stor pris på om dere tok turen en langhelg eller noe slikt (eller ei uke for den del, alt kan tilpasses) :D Og transport til og fra flyplass/tog etc er ikke noe problem ;D Dette må vi snakke nærmere om gutter 8)

 

Hmmm, eget soverom og dokasse  ;D ;D ;D + hyggelig selskap i flotte omgivelser  :) :) :). Klart det frister!!. Og nå vet vi jo at bonus fiske er fullt mulig hos dere også.

Jeg kommer gjerne en tur over, men desverre er de gode 20-30 årene over og med dem også impulsturene. Neste impulsperiode kommer først om noen år, når jeg får tilbakebetalt fra folketrygden. Jobb, kone og 3 aktive gutter krever sin far, sånn er det bare  :). Men ting kan fremdeles planlegges. Neste sommer, Stig og D. Syrstad, skal dere ikke føle dere for trygge  ;D ;D.

Jeg kan desverre ikke friste med egen dokasse, men har fremdeles "ein luftmadrass" i garasjen og her kan en pisse i hagen  ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

He-he deilig å bli dytta utpå ;D ;D ;D

Og til Bjorni Og Toggi, dere er hjertelig velkommen som Stig sa ;) Hvert sitt soverom og egen dokasse står til disposisjon, så det står ikke på husrom ;) Og "hytta" som Stig nevner er en koselig plass og eta god mat, ta noen pjaller og binde noen fluer samt diskutere taktikk etc ;D ;D Og naturen for "sykdommen" vår har vi  ;D Hadde vært sabla kjekt om vi Bjorni kunne fått HA her oppe ;)

Så nå er ballen på deres banehalvdel som det heter, Stig og jeg hadde satt stor pris på om dere tok turen en langhelg eller noe slikt (eller ei uke for den del, alt kan tilpasses) :D Og transport til og fra flyplass/tog etc er ikke noe problem ;D Dette må vi snakke nærmere om gutter 8)

 

Hmmm, eget soverom og dokasse  ;D ;D ;D + hyggelig selskap i flotte omgivelser  :) :) :). Klart det frister!!. Og nå vet vi jo at bonus fiske er fullt mulig hos dere også.

Jeg kommer gjerne en tur over, men desverre er de gode 20-30 årene over og med dem også impulsturene. Neste impulsperiode kommer først om noen år, når jeg får tilbakebetalt fra folketrygden. Jobb, kone og 3 aktive gutter krever sin far, sånn er det bare  :). Men ting kan fremdeles planlegges. Neste sommer, Stig og D. Syrstad, skal dere ikke føle dere for trygge  ;D ;D.

Jeg kan desverre ikke friste med egen dokasse, men har fremdeles "ein luftmadrass" i garasjen og her kan en pisse i hagen  ;D ;D

 

bjorni

 

He-he, vet hvordan det er ;) Selv er jeg meget ipulsiv, bare gi meg et par tre uker ;D ;D ;D ;D

Fisketreff må vi få til uansett om det blir innafor dette eller neste år, kjekt blir det uansett tror jeg ;D Men stusser litt Bjorni...., er det taktisk tenkning du driver med nå? Hmmmm... engangsfangst av HA (nytt for oss), garantert vi kommer til å ligge på lur bak hver en fjærestein utover for å finne flere plasser :D Og finner dem gjør vi kanskje, forhåpentligvis, muligens ;) Sånn at til neste år kommer du til "duk og dekket bord med proff guiding" ;D ;D ;D

En liten luring du Bjorni, men er helt med på den ;)  ;D ;D ;D Lover å jobbe hardt utover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men stusser litt Bjorni...., er det taktisk tenkning du driver med nå? "

 

Hehehe, ja selvfølgelig er det det  ;D ;D ;D. Fiske er jo mye taktikk hele tiden, er det ikke?? Hvilken flue fungerer i dag tro? Fiske vått eller tørt, store eller små fluer, raske eller seine inntrekk? Følge etter Stig og D. Syrstad for å sleppe å leite etter HA, eller finne den selv? Jada, taktikk hele veien  ;D ;D ;D. Lykkes jeg med taktikken blir jeg glad. Lykkes jeg ikke, noe som stadig hender, så er det bare å starte på nytt igjen  ;D ;D. Det fine med fiske er vel nettopp dette. Kodene forandrer seg hele tiden og det er mange av dem. De gangene en lykkes er det ekstra moro. Alle de gangene en ikke lykkes, sitter en jo likevel igjen med gode naturopplevelser, nytelsen av å kaste Z-axis, Streamstix, Scott  eller Winston og kan hende den indre gleden felles opplevelser gir  :)

 

Jeg er nok ingen stor taktiker...  ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt enda 3 magre forsøk etter min herlige opplevelse sist uke.

Første turen ble lagt ut med kajakk som følgesvenn, til urørte jaktmarker :D

 

Turen i tussmørket startet kl 04 hjemmefra.

Padlet ut i det herlige morgenværet før lyset ble slått på....

Spennende jaktmarker ble forsøkt både fra holmer og skjær og i selve kajakken.

Makrell og lyr ble det nok av, men ingen tegn til mer edel fisk.

Fisket ble avsluttet på full fjære sjø kl 1000.

 

 

Alt i alt kan man oppsummere med at jakten fortsetter en annen dag.

Ketil er strålende fornøyd med sin nye "fiske kamerat", plastbaljen :-)

 

Se bilder under:-)

 

Men i går "formiddag", ca kl 06-07 var det stor aktivitet ved full flo...Ketil fikk mange lyr, jeg noen samt et par horngjel...

Vi så sjøørret hoppe...og var selvsagt i hundre ;D Vanvittig flotte disse tidlige timene....i altfor flott vær :D

Man får jo lyst å stå opp kl 04 hver morgen, det er jo nesten sykt....nei, det er sykt :D

Jeg ville prøve dypere fiske, fant frem synk4 linen og dro gjennom et område hvor dybde variere fra 4 til 10 meter dypt.

På tredje kastet med deceiver kom sjokket:

Helt inne ved land i det flotte morgenlyset, rett fremfor meg idet jeg løftet fluene mot "henget", smalt det voldsomt....og da mener jeg voldsomt som i at stangen nesten glapp ut av hendene mine.

Jeg skvatt noe enormt, og to skikkelige hugg  og av føk den sinte blanke kameraten jeg bare har fått sett en gang live tidligere.

Denne gangen rakk jeg ikke beundre den i det hele tatt, den raste videre i et slikt tempo at jeg bare stod igjen helt uten å skjønne hva som egentlig hadde skjedd.. :o

 

Etter dette var det jevnt dødt.

 

Jeg prøvde igjen ved full flo på kvelding, nada...

Lite strømmer og forskjell mellom flo/fjære...synest fisken virker påvirket av denn lille "pausen" i naturens ganger.

Det jeg opplevde i går morges var likevel så rått og brutalt at dette vil jeg kjenne igjen ;D ;D Mange, mange ganger, med og uten kajakk..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget lite hyggelig observasjon ble gjort hjem fra siste kveldstur, fisket fra land.

Et flytegarn midt i et av vandringsområdene til bla sjøørret.

Forferdelig syn....

Jeg tenkte selvsagt også på evt havabbor som måtte tulle seg inn i det >:(

 

Synd jeg ikke hadde med kajakk, hadde vært fristende å klippe hele snoren...

Er dette mulig å gjøre noe med annet enn å se om det er merket og tipse myndighetene???

Det føler jeg bare tar for lang tid.. ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...