Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Hvor er det denne havabboren liker seg? De er så sinnsykt lette i ferskvann.. har en på nesten kiloen på samvittigheten denne sesongen, men hadde gjort seg med en i sjøen også  8)

 

Jeg er nesodden gutt, og vil gjerne vite en ting eller to om denne spenstige HA`rn!  :)

 

 

Er det brisling som er primærføden?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på fjorden i Bærum i dag. Bortsett fra en pir og en 15 cm sjøørret, var det dødt som i grava... Null tegn til brisling, og måkene satt på land. Vanntemp i overflaten var  11-12 grader.

 

Hvor er det denne havabboren liker seg? De er så sinnsykt lette i ferskvann.. har en på nesten kiloen på samvittigheten denne sesongen, men hadde gjort seg med en i sjøen også  8)

Er det brisling som er primærføden?

 

Problemet med havabboren sånn jeg ser det er å finne den. Finner du den er den stort sett grei å ha med å gjøre. De havabborene jeg har fått i indre oslofjord i år har tatt kloss i land, eller på veldig grunt vann (frittliggende grunner). Det jeg har sett av føde på grunt vann er mye kutlinger og annen småfisk. Så jeg regner med de beiter på småfisken. Brisling er selvsagt viktig føde, men syns det har vært veldig lite brisling i år, ihvertfall i indre oslofjord. Mye mer av den lengre sør i fjorden. Utfra det jeg har hørt om av mageinnhold på kakket havabbor kan det virke som at krabber er veldig viktig føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute hver dag denne uka for å gi havabboren en siste sjans.. (Har ikke fått noe enda, helvete!) Idag kom jeg kanskje nærmest. Så mange som jaget i overflata, for det meste utenfor kasteavstand. Den ene som nærmest Head n' Tail vaka 10 meter foran meg fulgte aggressivt etter flua men bråsnudde. Den var diger, nesten for diger. Det kan jo kanskje har vært en sjøørret også, men var ihvertall godt over 2kilo kanskje 3 ???..  Imorgen blir det ut med belly'n, håper forløsningen kommer da. Abborsesongen er vel muligens på hell nå, men de var der idag så da er de der kanskje imorgen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordrer alle havabbor fiskere å svare på denne undersøkelsen fra Havabborprosjektet.

 

 

kopier disse spørsmålene og send dem til følgende mailadresse.

Har funnet denne undersøkelsen på fiskersiden.no , men regner med det er ok å spre den litt.

 

havabborprosjektet@gmail.com

 

 

Spørreundersøkelse om havabbor for sportsfiskere

 

Sportsfiske er her definert som fiske med stang eller håndsnøre, inkludert fritidsfiske med

 

garn, ruse, line og annen lovlig faststående redskap.

 

 

 

I hvilken kommune bor du?

 

 

 

1a. Har du fanget havabbor i år eller tidligere år?  Ja / Nei

 

(Stryk det som ikke passer.)

 

 

 

1b. Hvilket år fanget du sist havabbor?

 

 

 

1c. Hender det at du stangfisker selektivt etter havabbor?  Ja / Nei

 

 

 

1d. Hender det at du garnfisker selektivt etter havabbor?  Ja / Nei

 

 

 

Svar på resten av spørsmålene selv om du ikke fisker selektivt etter havabbor.

 

 

 

2. Gi en kort beskrivelse av utstyret du bruker. (F.eks. sluk, flue, båt, garn.)

 

 

 

 

 

3. Når fisker du etter havabbor? (Tid på døgnet, dato, og sesong.)

 

 

 

 

 

4. Hvor fisker du havabbor? (kommune + lokale stedsnavn)

 

 

 

 

 

5. Hvor ofte har du fisket selektivt etter havabbor de siste tre årene? (Svaret skal være ganger per uke, ganger per måned eller ganger per år.)

 

2006…………………………  2007……………………………  2008……………………………

 

 

 

6. Kan du anslå hvor mange havabbor du har fått hvert år de siste tre årene?

 

2006…………………………  2007……………………………  2008……………………………

 

 

 

7. Kan du anslå antall havabbor du har fått per time med fisking i disse årene?

 

2006…………………………  2007……………………………  2008……………………………

 

 

 

8a. Kan du anslå hvor mange havabbor du får i året som bifangst ved stangfiske etter andre fiskearter?

 

2006…………………………  2007……………………………  2008……………………………

 

 

 

8b. Kan du anslå hvor mange havabbor du får i året som bifangst ved garnfiske etter andre fiskearter?

 

2006…………………………  2007……………………………  2008……………………………

 

 

 

9a. Praktiserer du fang & slipp av havabbor ved stangfiske?  Ja / Nei

 

 

 

9b. Hvis ja, kan du angi hvor stor prosentdel av fangsten du slipper ut igjen?

 

 

 

10. Hvilket år hørte du for første gang om havabborfiske i Norge?   

 

 

 

11. Når begynte du fiske etter havabbor? (Årstall) 

 

 

 

12a. Stangfiske:

 

Hvilken størrelse av havabbor får du mest av? (Sett en X etter svaret.)

 

mindre enn 30 cm

 

30 - 40 cm

 

40 - 50 cm

 

over 50 cm

 

 

 

300 - 400 g

 

500 g - 1 kg

 

1 - 2 kg

 

over 2 kg

 

 

 

12b. Garnfiske:

 

Hvilken størrelse av havabbor får du mest av? (Sett en X etter svaret.)

 

mindre enn 30 cm

 

30 - 40 cm

 

40 - 50 cm

 

over 50 cm

 

 

 

300 - 400 g

 

500 g - 1 kg

 

1 - 2 kg

 

over 2 kg

 

 

 

 

 

13. Vil du satse mer på havabborfiske i framtiden? Ja / Nei

 

       

 

14. Har du solgt havabbor som du har fått på garn/stangfiske?  Ja / Nei

 

 

 

15. Har havabboren økt i antall hvor du bor? Ja / Nei / Vet ikke

 

 

 

15b. Hvis ja, hvorfor tror du havabboren begynner å etablere seg i økende grad i norske kystområder?

 

 

 

 

 

 

 

16. Synes du sportsfiske etter havabbor burde reguleres mer med f.eks. min/maks lengder på fisken, bag limit?  Ja / Nei

 

 

 

17. Synes du yrkesfiske i områder nær kysten burde reguleres, for eksempel til fordel for sportsfiskere? Ja / Nei

 

 

 

18. Per i dag eksisterer det ingen forvaltningsmål eller restriksjoner på fangst av havabbor i Norge. Hvis myndighetene ikke legger til rette for slike restriksjoner, tror du sportsfiskerne og yrkesfiskerne selv kan forvalte beskatningen av bestanden? Ja / Nei.

 

 

 

19a. Tror du det er mulig å etablere en eller flere sportsfiske-soner langs kysten hvor yrkesfiske ikke er tillatt?  Ja / Nei

 

 

 

19b. Bør fritidsfiske med garn/ruse/line tillates i en slik sportsfiskesone?  Ja / Nei

 

 

 

20a. Er du for å gjøre hele indre Oslofjord innenfor Drøbak til en sportsfiske-sone hvor yrkesfiske ikke er tillatt?  Ja / Nei

 

 

 

20b. Bør fritidsfiske med garn/ruse/line være tillatt i denne sportfiske-sonen?  Ja / Nei

 

 

 

21. Hvis hele indre Oslofjord innenfor Drøbak ble en sportsfiskesone, hva kunne dette bety for fiskebestandene i en slik sone?

 

 

 

22. Har du annen kunnskap om eller erfaringer med havabbor i Norge som du vil dele med oss?

 

 

 

23. Kjenner du til Det Norske Havabborprosjektet?  Ja / Nei

 

 

 

mvh

Kristian

 

 

 

 

 

  ;

 

 

 

 

 

 

  © 2008 Fiskersiden

Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det høres jo positivt ut. Hvordan er det med vak på HA i forhold til SØ ? Er den like overflateaktiv?

 

Havabboren er nok ikke like overflateaktiv som sjøørreten. Men er det mye brisling/sild høyt i vannet så kan man av og til oppleve skikkelig jaging i overflaten. I sommer syns jeg det var veldig lite overflate aktivitet fra havabborens side. Skal sies at det sjelden var særlig med brisling i overflaten heller, iallefall der jeg fisket. Så det er kanskje årsaken. Men når den først er i overflaten så merkes det med kraftige plask og massiv flytting av vann. Men tror ikke man får havabboren på mygg, for å si det sånn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med et sært svar :P

For to år siden fisket jeg gjennom ei vakker natt her i Telemark.

 

Når sola stod opp grytidlig så jeg sipvaking som liknet på sei.

Jeg sto med Runars deceiver og hadde følgefisk. Sjokket var stort når jeg så det var en stor stim med havabbor som plukket mygg fra vannfilmen :o :o

 

Kunne nesten ikke tro det selv, så jeg måtte lese gjennom dette på nett. Og jada, det har skjedd før men svært sjeldent. Så jeg opplevde noe unikt den dagen ;)

 

I sommer i skumringen opplevde jeg hver natt i ei ukes tid at havabboren brøytet vann inne ved land, når det først plasket så satt man nesten med hjertet i halsen. Så dette kan virkelig være "action" fylte vak når de først er igang. Men jeg har også inntrykk av at den ikke er sååå mye oppe som sjøørreten.

 

De jeg fikk i sommer tok jeg på blikke fjorder uten tegn til aktivtet. Så den kan svømme rundt der uten at man aner det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sola stod opp grytidlig så jeg sipvaking som liknet på sei.

Jeg sto med Runars deceiver og hadde følgefisk. Sjokket var stort når jeg så det var en stor stim med havabbor som plukket mygg fra vannfilmen :o :o

 

Havabbor på tørr mygg kunne virkelig vært noe! Må ta med 5'er stanga å prøve en stille morgen... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det høres jo positivt ut. Hvordan er det med vak på HA i forhold til SØ ? Er den like overflateaktiv?

 

Havabboren er nok ikke like overflateaktiv som sjøørreten. Men er det mye brisling/sild høyt i vannet så kan man av og til oppleve skikkelig jaging i overflaten. I sommer syns jeg det var veldig lite overflate aktivitet fra havabborens side. Skal sies at det sjelden var særlig med brisling i overflaten heller, iallefall der jeg fisket. Så det er kanskje årsaken. Men når den først er i overflaten så merkes det med kraftige plask og massiv flytting av vann. Men tror ikke man får havabboren på mygg, for å si det sånn :-)

 

Det kommer sikkert an på sted og tid. Jeg traff på ganske mange turer hvor HA'en jaget i overflaten i fjor august og september. Varmt, vindstille og flo var et sikkerstikk. Og båt/belly/ponton! Landfiske etter jagende HA fra land forekommer meg å være en skikkelig ørkenvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett/hørt noe mer? :P

 

 

Jeg har sett ett stort stim, det har blitt tatt 5 havabbor her jeg bor sålangt.

Nå blir det varmt fremover, det betyr havabbor jaktende rundt i vannskorpa.

Her jeg bor er det best på natta. Når vannet er høyt.

 

Det er myyyye lettere å komme i kontakt med havabbor med belly enn å stå på land.

Bare mine få erfaringer til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess... Det er igang. Mr. Bass tok en selvlaget Muddler med kuleøye-fortynging. Streamline klump og rask inntrekk... Det er 12 gr i overflaten ved bassområde nr 1 (av tre lokale)... Men frua badet idag tidlig ( hver sin lyst).. Det ble også noen horngjel og en feit liten SØ på 0,5....

Mr. sea-bass var sint... Litt chippet versjon av en SØ på samme size... knapt 1 kg..... Pongtongen er konge under sånne forhold !!!!

post-2607-13949865117286_thumb.jpg

post-2607-13949865118266_thumb.jpg

post-2607-13949865119075_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...