Gå til innhold

Hva har skjedd med elva mi?


tm

Anbefalte innlegg

Dette er sakset fra Hallindølen i dag:

 

Nedslåande resultat av fiskeundersøking

 

Dramatisk: – Noko må gjerast, seier Sigmund Øen.

 

Fisketilveksten dei siste to åra i Hallingdalselva er nærmast lik null. – Dette er verkeleg urovekkjande, seier Sigmund Øen.

Arne O. Lindahl

I haust gjorde Hallingfiske, som er ein samanslutning av fiskeforeiningane i Hallingdal, ei undersøking av tilveksten i elva.

Resultata er nedslåande. Verst er situasjonen i Flå. Men sjølv om det vart noko betre oppover i elva, tyder undersøkinga på svært dårleg tilvekst i elva nedanfor Gol.

– Resultatet viser at tilveksten dei to siste åra er tilnærma null. Enkelt og greitt betyr det at me manglar to generasjonar med fisk, seier Øen, som er leiar i Hallingdalselvas Fiskeforening i Nes.

 

Utrolig trist å lese dette. For 12-15 år siden så hadde jeg mitt eget lille paradis helt nederst i elva i Flå. Det er ikke få ganger tankene mine vandrer tilbake til vakende ørret i nydelige stryk og kulper der.

 

Er gjedda skyld i alt dette? Noen som vet om noen eksempler på elver der ørretbestanden har stabilisert seg etter at det er innført gjedde? Kanskje det må litt Rena-kultivering til her?

 

Trenger noen beroligende ord.....

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.... leste på www.hemsila.no at de setter ut masse fisk og fisker med garn jevnelig for og opprettholde en bestand med stor fisk. :)

 

Kanskje det er gjedda sin feil, ikke vet jeg :rolleyes:

 

Gjedda har nok mye å si og var utvilsomt nådestøtet. Jeg er redd massive utsettinger av ørret bare vil fore gjedda mer. Det må i så fall være ørret av en viss størrelse. Har ikke noe stor tro på at det vil hjelpe. Det sies at gjedda kan ta fisk på 2/3 av sin egen størrelse og det er vel grenser for hvor stor ørret det går an å sette ut, for snittvekta på gjedda der er stor.

 

TM

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.... leste på www.hemsila.no at de setter ut masse fisk og fisker med garn jevnelig for og opprettholde en bestand med stor fisk. :)

 

Kanskje det er gjedda sin feil, ikke vet jeg :rolleyes:

 

Gjedda har nok mye å si og var utvilsomt nådestøtet. Jeg er redd massive utsettinger av ørret bare vil fore gjedda mer. Det må i så fall være ørret av en viss størrelse. Har ikke noe stor tro på at det vil hjelpe. Det sies at gjedda kan ta fisk på 2/3 av sin egen størrelse og det er vel grenser for hvor stor ørret det går an å sette ut, for snittvekta på gjedda der er stor.

 

TM

 

 

 

Da er det bare å trekke frem hagla da vettu, så får du fortgang i sakene ;D

Tar litt lang tid å fiske opp gjedda mener jeg, eller kanskje det ikke er no problem for deg ;)

"Kabom!!"= Problem løst ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hva du mener med nedre del av Hallingdalselva er ikke lett å si.

Men ifra Svenkerud (Midt i mellom Nesbyen og Gol) så kommer ikke gjedda seg opp heldigvis.

Så gjeddeprbematikken i Hallingdalselva er kun sentrert mot Området ifra Svenkerud og nedover.

Nesbyen hadde i fjor ikke spesielt mye å tilby av ørret fiske i nedre deler. Men jo lenger oppover du kommer jo større er sjansen.

ved Gol er du ikke plaget av krokodille heldigvis. Og oppover så er elva slik den har vært de siste årene.

Beklageligvis er det ikke profesjonell kultivering av Hallingdalselva og derfor er det nok en alt for stor andel med småfisk. Men en god fisker finner alltids en større fisk å fange.

Det prøvefiske som det refereres til i starten av denne tråden er jo i de delene nedenfor Gol. Så desverre er nok de strekkene tapt for de nærmeste årene om ikke noe spesielt gjøres.

En enkel konklusjon.

Elva har blitt vesentlig dårligere de siste 15 årene.

Men ifra Svenkerud og oppover skyldes dette feil kultiveringsarbeid / styring av resurser og ikke sultne krokodiller.

Forøvrig så mangler vi bare litt varme både i elv og luft før døgnfluene snart gjør susen på Gol i hvertfall.

Så flere vakende fisk i dag på en speidetur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo mange vassdrag som har blandet bestand av gjedde og ørret.Resultatet er som oftes større ørret og at de regjerer forskjellige biotoper av vassdraget.Og ofte er det vel andre fisker som gjedda kan beite på i Hallingdalselven og.Sik og abbor som er stimfisk blir nok ofte foretrukket pga tetthet og tilgjengelighet.

 

Gjedda kan forøvrig spise fisk opp til 40% av egenvekta,og ikke 2/3 som det var oppgitt over her.

 

Det kan jo være andre grunner enn gjedda som fører til nedgang i ørretbestanden,feks jordbruk med både forurensning,overgjødsling og tilslamming av gyteområder.Tror det trengs grundig forskning før dere går ut å skyter gjedde(noe som faktisk var/er lov).

Som en liten kurositet,kan jeg nevne at da jeg på 70-tallet frekventerte Randselva for å fiske etter gangsfisken fra Tyrifjorden,begynte jeg fisket noe for tidlig(august),noe som resulterte i endel gjedde under avfisking av enkelte høler.Da storørreten endelig kom på elva i så stort antall at de begynte å kreve plass,forsvant gjedda,de ble antakelig jagd vekk av revirhevdende storørreter.

Så kanskje dette er løsningen,for opp og sett ut noen illsinte hakaørreter på 6-7-8 kilo. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Men du får jo også mye stor ørret,Staffan! ;)

 

jeg får IKKE mye stor ørret, det fordi jeg trives like mye ved å se på dem, eller la en en kompis fike på dem, men den gangen jeg pælma mye ble de tatt......tror nok det skal en 3.art til for at ørretene, f.eks abbor for ad gjeddene skal kunne "røye" vekk annen mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tror det er veldig på tvers av lovverket og all logikk tilsier at man skal gjøre det.....de fiskene som lever i vassdraget er der naturlig......skjelden å se noe vi mennesker har gjort som er vellykka......Mye av gjedda er forøvrig spredd via venske jernbanebyggere (rallare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mye sik i hallingdalselva?

Det var ihvertfall det før,tok engang under nattfiske en på 1,3 på tørt(St Hansaften),siden jeg da var ørretfreak,i min uvitenhet,ble jeg faktisk skuffet over at åpenbaringen ikke hadde prikker,idag hadde jeg syns det var fantastisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Leser mye her om Hallingdalselva og mye av det stemmer desverre. Men det skal sies at det faktisk har, i store deler av elva, blitt en betydelig større gjennomsnittstørrelse igjen. Jeg har fisket i Hallingdal siden jeg var en neve stor og iallfall området rundt Ål vil jeg påstå jeg kjenner godt. Jeg ser det nevnes sik i noen av innleggene her, og jeg har aldri hverken sett eller høst om sik som er fanget i elva her oppe, men derimot i noen vann like ved. Jeg fisker en god del om sommeren og får så og si hvert år fisk på over kiloen. Den største hittil på 1.9 på tørt. ;) Det skal sies at den naturlige tilveksten er nesten for stor, så det blir mye småfisk også. Men som jeg pleier å si til fiskere som er innom hos meg, alle fisker har jo engang vært små. I år har jeg ikke fått fisket så mye enda, men har hatt fiskere på campingen min som har tatt fisk på over kiloen på tørt allerede. Satser på at det blir en bra sesong i år også. Det finnes også mange fler alternativer til Hallingdalselva i nærheten her. Både elver og vann med bra ørretbestand. Ta gjerne kontakt med meg via min hjemmeside www.hallingdalselva.net

 

Kai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at vi fronter en nettside om Tisleia, så slumper det jo til at vi fisker andre steder, som i Hallingdalselva. Ei elv vi har blitt ganske glade i rett og slett.

 

Vi har vært der to helger på rad nå, og har med skuffelse og forundring sett store variasjoner i vannstanden nedenfor Gol.

 

Dette resulterte i et åpent "brev" og noen spørsmål vi fant ut vi måtte stille.

 

Disse kan leses her: http://www.tisleia.net/vannforing.html

 

Kom gjerne med innspill, tanker og eventuelt svar om du har det.

 

Mvh

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...