Gå til innhold

Hvor stor sjangse har jeg for å få laks


Finna

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Jeg husker ikke helt hva de regner som insatstid i snitt det er på hver fisk i Numedalslågen....tror det snakkes om 120 timer eller noe slikt......!!!! (Hva folk skal slite med ;D ;D) Hvor skal du fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Fordi det er litt gøy når den tar i! Men dersom man har en bade og svæmmeglad Retriver så kan man binde fortommen til halsbåndet for så å kaste pinner....en Labrador veier vel ca. 30 kg, ig de er veldig glade i å svømme etter pinner! Og dersom hunden er i god form så kan man fortsette hele dagen..... ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

En småelv på Finnmarka, med gor oppgang av "smplaks" 2-4 kg....tørrflue. ja det er gøy....men ukesvis i Numedalslågen...nei det er feil prioritering for meg....og jeg kan fortelle at jeg på 70 og 80 tallet fiska ganske mye der....har fått tre fisker i Lågen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planlakt å fiske en 10-15 døgn etter laks i numedalslågen i sommer. Er det noen som har en formening om hvor stor sjans jeg har til å få fisk ???

 

Er jo ganske relativt spørsmål det da :) sjangsen er jo dær, men har sikkert bedre sjangs lenger nord i landet ;)

laksefiske?? ??? ???

fangst statestikken jevnt over sier at det er så lite fisk per mann at det er bortkastet tid mener da jeg ;D

 

 

Har du fått laks Tom?

laksen gir en rå fight, å Storlaks det glemmer du ikke med det første ;)

Men jeg er i bunn å grunn ørret fisker så er vell derfor jeg ikke helt klarer å bli oppslukt av laksefiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei har ikke fått fått laks btholvik. eller det vil si ikke noe av størelse var en på ett par hundre gram som bet på i salangselva for 2 år siden.. en laks gir sikkert en knall fight. men da kan en ørret vel også å gjøre :) :)

 

men jeg kommer aldri til å stille meg i en lakse elv.. i alle fall ikke der jeg er nøtt til å stå i kø både for kort fiske og under fiske.. for kansje å få fisk.. noe du egentli ikke bør ha store forhåpninger om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange døgn vil jeg si at du har en fair sjanse. Avhengig av når du skal fiske, og hvordan oppgangen er i år. Har selv noen døgn i på forskjellige strekk i Numedalslågen, spesielt i Varnesområdet. Både svigerfar og jeg endte opp med ryggproblemer. Førstnevnte gikk sporenstreks på en prolaps, og undertegnede la et godt grunnlag for en prolaps som meldte seg noen måneder senere. Var også nærme å bli tatt av strømmen  på en litt skummel plass etter uforsiktig vading, men det gikk bra. Laksefiske kan, som mange kjenner til, utvikle seg til en psykose. Man kaster og kaster, og så skal man ta en pause - og plutselig så bykser to-tre 10-kilosfisker i været og lander med et magaplask. Og så glemmer man kaffen, maten, kona og hele skiten, og blir stående å kaste og kaste. Jeg kom meg ut av det med hodet sånn nogenlunde på plass, men jeg kan ikke fri meg fra at det bor en latent liten laksefisker i meg. Et svært beist av laks må være en fantastisk opplevelse, men jeg har altså ikke lykkes tross en del forsøk for noen år tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange dårlige svar her at jeg også må hive meg på  ;D

 

Har fisket i Numedalslågen 3 ganger og fått 2 laks. Kun fisket på Brufoss. Likte meg godt på Føssa strekket, var også der jeg fikk fiskene.

 

Hva skal man så svare? Det er jo veldig individuelt hvor mye fisk en får. Men fisker du effektivt de 10-15 døgnene du er i elva og passer på å bruke dagene når det er forhold så bør du absolutt ha en sjanse for å få en laks eller to. Mange plasser i Numedalslågen fordrer at du er relativt god til å kaste, så litt kastetrening i forkant kan fort høyne sjansene dine hvis du da ikke allerede er en kasteguru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 40 - 120 timer mellom hver fisk! :rolleyes: ::):o

 

hvorfor gidder man! :rolleyes:

Nå er det veldig mye omstendigheter som spiller inn her, da.

Er man i en god lakseelv, som man atpåtil kjenner veldig godt, så har man nok en fair sjanse til å få laks i ny og ne.

Er nok av dem som får stor-laks på første forsøk også, og atter andre igjen som fisker i årevis uten å få fisk på land.

Finnes nok mye annet fiske som er mer vrient enn å kroke en laks  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket mye laks før. Nå gidder jeg ikke lenger. Bruker den fisketiden jeg får på ørret, liker det bedre.

Det er da ikke så vanskelig å laks som en kan få inntrykk av her ;) Han som kaller seg for Dog Nobbler her på forumet får en "haug" i løpet av et år.

Klart du får laks ;);D ;D (hvis du ikke har troa er det jo liten vits i å prøve)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 10-15 døgn som det sies her på Føssa, så bør du ha en god mulighet, men det kommer an på når du drar dit. Jeg anbefaler august. Og du... ta med deg ei synkeline også...

 

Både Føssa øst og vest er bra.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å spre fiske døgna mine ut over hele sesongen, 8) og kommer nok bare unntaksvis til å prøve Føssa da det er begrenset kort salg og dyrere enn ellers. Jeg kan ikke kaste med to hånds men får et kurs ganske snart :). Så da regner jeg med å bli Spay kaste guru innen sesong start ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa til en ivrig laksefiskekompis , spar penger , fisk laks hvert 5 år på Kola eller lignende og ta 10 ganger så mye fisk som du vil få i Norge under den samme tiden. Konsentrer fisking i Norge på Laks i smålakselver fra Midtnorge og nordover. Stabburselva skal være fantastisk enkelte steder. Her fisker noen jeg vet om laks på tørt , og har klondykefiske hvert år. Aner ikke akkurat hvor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planlakt å fiske en 10-15 døgn etter laks i numedalslågen i sommer. Er det noen som har en formening om hvor stor sjans jeg har til å få fisk ???

 

Føssa er nevnt, og Kallebergøya (mener jeg det heter) er også fin. Som andre nevner her, så er Brufossfisket litt senere enn lenger sør, så jeg ville valgt august...

 

Hvis du følger med på vannstand og fangstrapporter, så øker du sjansene for å treffe på. Jeg hadde vel tre turer dit for noen år tilbake, og fikk fisk på to av turene. Mistet også en skikkelig pen fisk - til Numedalslågen å være..

 

Du må regne med mye folk på disse strekkene, men sånn er jo laksefisket... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...