Gå til innhold

Bildetråden 2008


Øyvind T

Anbefalte innlegg

  • Svar 680
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg ser faktisk 4 nakne Timotei-jenter som springer over en vakker eng full av blomster, mens de strekker armene forventningsfullt mot Lillevann som står ved vannet og fisker, mens han med en litt bekymret mine lurer på om de i det hele tatt vil registrere aromaen av vaderen som han har gått med hele dagen i 25 varmegrader om kort tid muligens må av i en fart.  Ser ikke dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk 4 nakne Timotei-jenter som springer over en vakker eng full av blomster, mens de strekker armene forventningsfullt mot Lillevann som står ved vannet og fisker, mens han med en litt bekymret mine lurer på om de i det hele tatt vil registrere aromaen av vaderen som han har gått med hele dagen i 25 varmegrader om kort tid muligens må av i en fart.  Ser ikke dere det?

 

 

 

hehe.. har du også drukket for mye brus ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Legger inn to bilder, et av strand på dagtid. Fra Vestfold som i mine øyne er en perle når det gjelder strender og natur og ikke minst sjøørret og havabbor fiske.

 

Det andre er tatt fra mange av mine netter på sommeren hvor det er helt vanlig å fiske seg mellom ei hel natt. Når dette bildet ble tatt så husker jeg fisket tok seg opp i 0330 tiden og fisketuren ble en suksess.

Venting var nøkkelordet. Stemningen fra bildet er skumring og nydelig farge på himmelen.

 

Er sikker på at bildene kunne blitt bedre ;)

post-1259-13949860482042_thumb.jpg

post-1259-13949860482438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en diger Vulgata som Remi, sønnen til samboeren min, og jeg fant på Trevatn i sommer. Ikke akkurat noe teknisk blinkskudd dette bildet, men når en hardt prøvende "stefar" på en lenge lovet fluefisketur med gutten  ser han peke og si "sjekk den digre døgnflua" og veit hvorfor han vet at det er en døgnflue ....OG han vil ta bilde av den...ja da blir det et minneverdig bilde iallefall:)

 

Når han nå i tillegg skal skrive særoppgave om fluefiske i 6. klasse er mye gjort.

 

post-2378-13949860551273_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke bare D3 kameraet som tar de syke bildene.. Har en mistanke om at Hr. Brun er en særdeles oppegående fotograf. ;D

 

Et spørsmål Andrê: Hva er det som gjør det spesielle (vet ikke halt hva jeg skal kalle det ) lilla skjær, en helt spesiell farge på bildene dine. Er dette kun pola filteret som gjør det, eller redigerer du bildene dine i ettertid. fargene på bildene dine er utrolig fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for det, Trond  :) Hyggelig å høre - da har vi øyne for det samme  ;D

Det som i hvert fall er et meget godt tips er - uansett bruk av polafilter eller ikke - at det harde blåstikkende lyset midt på dagen sjelden gir bilder med riktig smell. Så de gyldne timene for foto er det varme lavkontrastlyset som slår inn lavt på morgen og kveld. DET gir lys bedre enn det beste fotofilter. Så kan man gjerne trikse og mikse med filter, men lyset er viktigst. Og etterbehandling? Tja, sjelden man får rettet opp noe der ( i hvert fall 100% bra om man er kritisk) som ikke er bra i utgangspunktet - særlig når det gjelder lys, og det selv om jeg regner meg som ganske dreven med .raw i ACR og NX2. Lær kameraet ut og inn i praksis, og bruk tiden til å ta bilder og ikke bildebehandling er mitt tips  ;D

 

Ideelt lys for min del er når det har bikka ettermiddag, og lyset begynner å få en litt varm tone, men fortsatt er kraftig nok til action  :) Noen fotografer sitt ideallys er lett overskyet - "bright light" - når alle farger får sin del av sola, for å si det sånn (samme lysforhold som gjør at en Royal Trude ikke funker under EKSAKT det lyset, men svært bra ved et par andre lysforhold  ;D men det ække tema her). Lett overskyet gir både mindre fare for utbrente høylys og svært jevnt resultat godt egnet for portrettering etc. Jeg foretrekker som sagt lyset som gir litt mer "smell" i bildene mine, og det er vel bare signaturen min på bilder. Så jeg sier: Naturlig smell i bildene, ja, takk.

 

Jeg bruker ulike polafiltre, men det som kanskje gir best naturlig lys med smell er B+W Kaesemann. Men det er flere gode filtre. Jeg bruker også filter på blitsene, men det er mer for å matche det tilstedeværende lyset, slik at man ikke så lett får det klassiske kalde blitslyset midt i fleisen på det man tar bilder av.

 

Bruker du ofte så høy ISO? :)

 

Hei, Joachim. Etter at jeg fikk hendene på D3'n så bruker jeg sjelden under ISO 1600. Dette fordi det ikke blir noe mer støy enn ISO 200, og heller ikke noe dårligere dynamikk eller fargegjengivelse - verken teoretisk i lab- tester eller i praksis. Helt utrolig bra og imponerende  :)

Jeg bruker manuell ISO- innstillng ganske aktivt hele tiden når jeg tar bilder, og eneste gangene jeg går under ISO 1600 er når lukkerhastigheten butter opp mot 1/8000.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en aldri så liten inføringen i foto verden Andre   :)

 

Jeg har ogdå et pola filter på mitt kamera, er b+w jeg har , men det finnes sikkert mange forskjellige typer der? Jeg får ikke akkurat den samme smellen på bildene mine som deg, for å si det mildt.

Nå har jeg selvsagt et mye simplere både hus og objektiver enn deg, og har massevis å lære om foto. Massevis... Når det gjelder iso f.eks, så setter jeg denne på 100 og lar den være der (er fortsatt ikke helt inneforstått med de sorskjellige iso verdiene.

RAW har jeg heller ikke brukt noe særlig, er det lønnsomt å skyte alt i RAW, selv om man ikke kommer til å redigere bildene noe særlig i etterkant.

 

Den varme fargen i bildene dine har jeg fakisk ikke sett av noen andre fotografer.

 

P.s Bytte D3'en mot et EOS 350 eller ?

Jeg kan godt sende med en fotobag også (slik at det blir et jevnt bytte ;))

 

Edit_: Jeg fant det filteret du bruker andre, og kan med sikkerhet si at det er ikke det samme som jeg har.

Det kosta jo 2600,- her i norge :o

jeg trodde jeg hadde et dyrt pola filter , men det er jo billig i forhold!

 

Er det mye å si på selve effekten man får ved bruk av pola filter, eller er det mere for å beholde de kniskarpe bildene som god opptikk kan frambringe? (det er jo et ekstra glass på utsida av opptikken, så da er det jo fryktelig kjipt å "ødelegge" kvaliteten man får ved bruk av god optikk? Eller??..)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen  :) Du er jo inne på de to viktigste momentene med polafilter her som nesten ingen tenker på, og som "alle" tror skyldes etterbehandling i Photoshop. Nesten litt irriterende ;)  Bra jobba. Tetthet av polarisering og optisk kvalitet - både når det gjelder oppløsning, fargegjengivelse ;), motstand mot ghosting, og ikke minst superviktig flare (som en sammenligning; det man kan "prøve" å rette opp med en eller annen kontrastfunksjon i Phososhop  :-X;D), med flere ting.

 

Nå kvelder jeg; skal kjøre enten spark- eller skitur med dattera mi og hunden i sele i morgen tidlig.  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...