Gå til innhold

Liming av fortom til line, erfaringer? hvilket lim?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg bruker vanlig nåleknute for å feste fortomen til lina. Vet at noen av dere bruker denne metoden: http://www.flyfisherman.com/skills/dwnoknot/index1.html

 

Jeg er litt skeptisk til om det sitter godt nok? Men overgangen blir vel omtrent så glatt som det er mulig å få den. Noen som har erfaringer? Hva bør man passe på? Hvilket lim bruker dere? etc...

 

Har også kommet over denne som jeg synes virker lovende: http://www.graysofkilsyth.com/fishing-knots-gray's-loop.htm

 

Mvh.

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Har brukt denne mye, og erfaringen min er at den holder like godt som alt annet.

I tillegg får man grisefine presentasjoner. På sjøørretstanga i kl. #7 brukte jeg denne metoden kombinert med en FC-leader med microring hele fjoråret......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Lars: Hvilket lim bruker du? Er skeptisk til superlim som jeg inbiller meg at ikke er elastisk nok?

 

Grunde

 

Har stort sett bare brukt Locktite sitt superlim (billig statoilvare...).

Løkker o.l. limer jeg derimot ikke med superlim da snørecoatingen ofte brekker i overgangen.

Aldri opplevd det med knutefri versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.... :-\

Skjønner ikke helt hva det er?

 

Hva er det!?

Polyleader er en fortom bestående av en mono-kjerne omgitt av en tapert coating.  Butt-delen er omtrent så tykk som lina, i andre enden stikker mono-kjernen ca. 10 cm ut slik at du kan feste en spiss til denne.  Polyleader skal fungere som en tapert forlengelse av snøret, slik at overføringen blir jevn.  Enkelte bruker en ytterligere tapert spiss (sågar en ferdig tapert fortom med ekstra spiss) på polyleaderen - det er for spesielt interesserte.  Det holder lenge med en stanglengdes spiss rett på polyleaderen, med mindre den er veldig, veldig tynn.  Du skifter spissen, men ikke polyleaderen. Jeg fester spissen løkke i løkke på polyleader, men en nåleknute er selvfølgelig bedre (det er bare langt mer bedritent å skifte). Finnes i flyt, intermediate og synk, samt i ulike lengder.  Polyleadere gir en fin overgang fra line til spiss, og har ofte langt mindre minne enn ferdig taperte fortommer.  Selv bruker jeg polyleadere til alt - både i sjøen og i ferskvann.  Det er ulik kvalitet på polyleadere, og hovedproblemet er at monokjernen kan løsne fra coatingen.  Da krøller coatingen seg, du får minne og tullball.  Synes selv Cortland og Airflo har ok polyleadere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker disse løkkene jeg også, men de er noe DRITT! til tørrfluer.

 

Hvorfor det? Det finnes mange typer løkker, men har du prøvd de små Roman Moser-løkkene..?

 

Noen løkker kan stripe en del når man f.eks skal stripe en vårflue på et stille skogstjern. Da synes jeg varianter av nåleknuta lager mindre bevegelser på vannet. Til tørrfluefiske der flua skal ligge stille på vannet, eller fiske på vakende fisk i elv, så har det ingen betydning om man bruker en ferdigløkke. Man kan også dra løkka litt ned i vannet ved å bruke fluorcarbon fortom..

 

Noen sliter med snørespisser som synker. Dersom man forsegler (limer) snørespissen der man har kappet, så vil ikke snøret trekke like mye vann inn i kjernen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Noen sliter med snørespisser som synker. Dersom man forsegler (limer) snørespissen der man har kappet, så vil ikke snøret trekke like mye vann inn i kjernen... ;)

Det var ikke dumt! :) Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av at nåleknuten ofte henger seg opp i toppringen når jeg skal hove fisk pleier jeg å bruke Gudebrod sin fletta nylon tråd, jeg dytter snøret godt inn i den ene enden, og fortommen i d4en andre.

 

Så surrer jeg i begge ender og sikrer med lim, gjerne et superlim (gel).

 

Dette er den sikreste og beste måten jeg har kommet frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av at nåleknuten ofte henger seg opp i toppringen når jeg skal hove fisk pleier jeg å bruke Gudebrod sin fletta nylon tråd, jeg dytter snøret godt inn i den ene enden, og fortommen i d4en andre.

 

Så surrer jeg i begge ender og sikrer med lim, gjerne et superlim (gel).

 

Dette er den sikreste og beste måten jeg har kommet frem til.

 

En kamerat av meg bruker denne metoden til å feste poly leader (selvfølgelig med løkken klippet av) til fluesnøret.

Det er den mest elegante løsningen jeg har sett, men er den solid nok?

 

Bruker du superlim kun i kontakten mellom fortom og snøre, eller dynker du hele flettestrømpen med lim?

Kompisen lager en overgang som bare er 1,5 cm lang, lager du din like kort?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loctite sitt Super Attak er et godt lim til fluebinding og fortomsmekking. Bruker det også til å forsegle tuppen på fluesnøret.

Den svenske kjeden Claes O. fører iallefall dette limet.

 

Jeg er også glad i Lochtite. Fåes på Claes og Statoil blant annet. Synes fishing glue har lettere for å krakkelere enn Lochtite, spesielt om man ikke gir det lang nok tørketid. Begge blir jo stive, men lochtite er hakket mer fleksibelt synes jeg.

 

Til tubefluer synes jeg også conene sitter bedre med lochtite enn fishing glue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...