Gå til innhold

Fiskepress i Hemsila??


BGA

Anbefalte innlegg

Fiskepresset i Hemsila.

 

Jeg har fisket i Hemsila i mange år og blir bare mer og mer forundret over hvordan fisket i Hemsil blir administrert og utøvd.  Det er nesten trist å se "frustrerte" fluefiskere med mord i blikket som stresser rundt for å holde på sitt "revir" i elven.

Hemsil er en nydelig elv som innbyr til et fantastisk fluefiske i korte perioder. Og selvfølgelig er det mange som blir fristet av dyktig markedsføring med fine bilder av drømmeørreten. At det er enkelte som har økonomiske interesser av å markedsføre Hemsil hardt i Norge og utlandet bidrar til at fiskepresset bare blir enda hardere..

 

MEN Det er ingen som er tjent med den formen som fisket i Hemsil blir organisert på nå. Når det står opptil 10 mann i elven på ca 200 meter blir det hele en parodi og for meg helt idiotisk. Det er også grunn til å helle litt kaldt vann  i hodet på håpefulle fluefiskere.. det er langt mellom og sjelden de store fiskene lar seg lure. Faktum er at de aller fleste fiskene som blir tatt i Hemsil veier langt under kiloen !

Du går på en "motorvei" av en sti langs elven og muligheten for å "planlegge" fisket ditt er meget liten, da det nesten garantert er folk der eller at "din fiskeplass" nettopp har blitt fisket meget hardt. Folk er stresset og de aller fleste har glemt at de er i Hemsedal for å hygge seg og slappe av... de hilser ikke en gang når man møtes ved elven. Det lyser frykt og "revir/konkurent" av øynene deres. Huff og huff..

Utover i sesongen er fisken meget kroksky (såre i kjeften etter mange fluer) og det er meget langt mellom de store. Mange reiser hjem skuffet og mentalt utslitt..

 

Del opp elven(Fluesonen) i soner/vald og administrer det hele som man gjør i lakseelver. To stenger/mann pr, sone (begge sider av elven) og ingen får kjøpe/leie flere soner samtidig og maks to døgn pr, sone. Ingen får leie mer enn totalt f,eks 6 døgn i "godperioden" 15.juni til 15.juli. Man må melde sin interesse før sesongen f, eks innen utgangen av februar. Og fordelingen foregår ved loddtrekning (alle kort registrert på navn og altså maks f,eks 6 døgn pr, fisker i godperioden) . Resten av sesongen før 15.juni og etter 15.juli selges som vanlig sesongkort. Kan man ikke benytte seg av sitt kort/vald kan det overdras/selges men ny bruker må registreres med navn etc. Dette kan man gjøre via internett.

 

Mulig det blir litt vanskeligere å slippe til/få kort men slitasjen på elven blir mye mindre og ikke minst den mentale slitasjen på fiskerene/og fisken blir borte!  Min oppfordring er: forvalt og behandle denne elven som det "smykket" den er!  Det fortjener den !

 

Dette krever litt organisering men er ikke vanskelig og så skal man se at folk drar hjem etter noen dager i Hemsedal med litt lavere skuldre.

 

Jeg ønsker dere alle noen rolige og opplevelsesrike dager i Hemsedal :)

 

Bjørn Algrim

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i det bga skriver her, jeg kan være til dels enig i at det enkelte steder i elva kan være mye folk, men om det er en kompisgjeng på 6-7 stk som har spredd seg nedover på et strekke i elven, eller folk som ikke har kjenskap til hverandre vites ikke.. Jeg tror på det første. og da er det jo naturlig og bare sosialt.

 

På mine 3 dager i Hemsil møtte jeg ikke på så fryktelig mange, men de jeg møtte hadde absolutt ikke mord i blikket. tvert imot. folk som gjerne slår av en prat, en kaffe eller forteller hvor du kan lure go`ørreten og med hvilken flue. ingen hemmeligheter og åpent sinn. Folk er egentlig veldig hyggelige syntes jeg og ofte veldig muntre, nettopp fordi de har lurt en pen fisk. (Det kan jo også kanskje ha noe med å gjøre at jeg også prøver å være hyggelig tilbake mot de jeg møter....)

 

Men i de 2 ukene som kommer er presset stort, jeg har selv vært i hemsil en uke de siste årene i denne perioden, men har aldri sett på det som noe "problem". Jeg vet hva jeg kommer til og jeg velger det selv. Punktum.

 

Jeg tror vel heller ikke at å innføre" lenestoldiktatur" med vald/soner er løsningen her. Skal det plutselig ikke være lov å ta en tilfeldig tur nedom Hemsil lenger. Skal alt måtte planlegges i årevis? Nei takk!

La nå de som tjener penger på elva elva få være den de er og fokuser selv på det å være ørretfisker og fluefisker. liker man ikke tilstandene i elva så reis et annet sted, på finnmarksvidda eller i en av de andre tusen elvene vi har i dette landet...

 

Jeg er heldigvis så heldig at jeg i sommer har veldig mye fri, og har derfor kjøpt meg årskort i Hemsil. Jeg kommer til å ta meg mange turer gjennom sommeren for å se utviklingen i elva fra sesongstart til sesongslutt. Dette for å lære mer om insektsliv, klekkinger, vannføring etc. ja rett og slett for å bli en bedre fluefisker. Dette kunne aldri latt seg gjennomføre med andre og strengere regler.

 

Husk også at det selges 1/4 kort i dag enn for 5-6 år siden når prisene var lavere, så vi har vel egentlig ikke så mye å klage over lenger tror jeg.

 

Også kan vi jo kanskje bruke denne tråden til det den i utgansgspunktet var ment som, nemlig vær og føremelding fra Hemsil. Også fiskerapporter da selvfølgelig, det er altid bra!

 

Skitt fiske!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også grunn til å helle litt kaldt vann  i hodet på håpefulle fluefiskere.. det er langt mellom og sjelden de store fiskene lar seg lure. Faktum er at de aller fleste fiskene som blir tatt i Hemsil veier langt under kiloen !

Du går på en "motorvei" av en sti langs elven og muligheten for å "planlegge" fisket ditt er meget liten, da det nesten garantert er folk der eller at "din fiskeplass" nettopp har blitt fisket meget hardt. Folk er stresset og de aller fleste har glemt at de er i Hemsedal for å hygge seg og slappe av... de hilser ikke en gang når man møtes ved elven. Det lyser frykt og "revir/konkurent" av øynene deres. Huff og huff..

Utover i sesongen er fisken meget kroksky (såre i kjeften etter mange fluer) og det er meget langt mellom de store. Mange reiser hjem skuffet og mentalt utslitt..

 

Del opp elven(Fluesonen) i soner/vald og administrer det hele som man gjør i lakseelver. To stenger/mann pr, sone (begge sider av elven) og ingen får kjøpe/leie flere soner samtidig og maks to døgn pr, sone. Ingen får leie mer enn totalt f,eks 6 døgn i "godperioden" 15.juni til 15.juli. Man må melde sin interesse før sesongen f, eks innen utgangen av februar. Og fordelingen foregår ved loddtrekning (alle kort registrert på navn og altså maks f,eks 6 døgn pr, fisker i godperioden) . Resten av sesongen før 15.juni og etter 15.juli selges som vanlig sesongkort. Kan man ikke benytte seg av sitt kort/vald kan det overdras/selges men ny bruker må registreres med navn etc. Dette kan man gjøre via internett.

Jeg ser at Bjørn Algrim utvilsomt har noen poenger, men har ikke selv opplevd det så frustrerende langs hemsil.

Hvis det er så ille syntes jeg det er rart at så mange vil besøke nettopp denne elva, og ikke heller velger tisleia, hallingdalselva eller begna, som ligger i umiddelbar nærhet.

Ser ikke bort fra at om andre var like flinke til å markedsføre elva si som de i hemsedal så ville det kanskje kunne lettet litt på trykket i hemsil.

Om man legger turen til hemsil så er det utvilsomt en fordel å på forhånd være forberedt på at man ikke kommer til å være alene i elva, og at fisket kan være særdeles vanskelig, så slipper man å få hetta  ;D

Hvis formålet mitt var å kroke mest mulig fisk ville ihvertfall ikke turen gått til denne elva.

At fiskene utover i sesongen blir så kroksky at det nærmer seg latterlig er sikkert en konsekvens av det høye fiskepresset.

I de fleste andre elver jeg fisker er det som regel god sjans for å komme på talefot med en ørret som står å vaker steady, men i hemsil tar jeg ikke det som noen selvfølge .

Å administrere kortsalget som i lakseelver har har nok både for og bakdeler.

Er redd det fort ville blitt de samme folka som fikk kort hvert år da . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet tråden håpet jeg vi kunne bruke tråden som en informasjonskanal, slik at man kan vite om det er verdt å ta turen. Og ikke minst få vite om de som er der får noe pen fisk.   ;D ;D ;D

Så kom igjen med bilder og info om forhold. De fleste vet at man ikke er alene der oppe.

 

 

 

Admin: Ref denne : http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8752.15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig formålstjenlig å starte en tråd som ytterligere hyper en elv som allerede er hardt presset? Jeg tror at de som er tilstrekkelig interessert finner veien opp uansett, og at daglig reklame i form av trofébilder her på forumet vil ha en utelukkende negativ effekt - med unntak for de kommersielle aktørene.

 

Men, det er jo fri presse, så folk må få starte de trådene de vil. Verden står sikkert til påske allikevel.

 

Scheise fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig formålstjenlig å starte en tråd som ytterligere hyper en elv som allerede er hardt presset? Jeg tror at de som er tilstrekkelig interessert finner veien opp uansett, og at daglig reklame i form av trofébilder her på forumet vil ha en utelukkende negativ effekt - med unntak for de kommersielle aktørene.

 

Men, det er jo fri presse, så folk må få starte de trådene de vil. Verden står sikkert til påske allikevel.

 

Scheise fiske!

 

Jeg vil gjerne vite om det ok forhold før jeg drar 50 mil og fisker. Om folk vil dele det med meg, er helt frivillig.

Men nå vil jeg ha info om fiske, og ikke masse klage innlegg.

Natta,,,,,  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For det første så har jeg ingen problemer med at folk tjener penger på fisket i Hemsil eller andre steder! Jeg har heller ingen problemer med å la folk være den de er....??

Mitt fokus som ørretfisker/fluefisker har jeg heller ingen problemer med.. hyggelig og sosial er jeg også :-) Hva er problemet da??

JO, at det til tider er utrolig mye folk i Hemsil og at slitasjen på elven og omgivelsene er stor.

 

Selvfølgelig er folk hyggelige og sosiale (fluefiskere er det) og mitt innspill går heller ikke på å nekte folk å fiske. Men det er alltid mulig å gjøre ting bedre. Øke kvaliteten på totalopplevelsen og forsøke å unngå at Hemsil blir mer og mer lik en dansk ørretdam. Det blir litt "flatt" å avfeie det hele med at man vet hva man går til og får det man får.. resten får dra til Finnmark. For Hemsila er kun for de som  mener det samme som oss..(hyggelige folk).

 

Frustrerte potensielle mordere er det vel heller ikke så mange av ved Hemsil sine bredder og jeg mener fremdeles at det hadde vært lurt å organisere fisket på en annen måte. Jeg har fisket ørret i Laxa på Island i mange år og der fungerer soner/vald meget godt. Uten noen form for "lenestoldiktatur" hva nå det er. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere i Hemsil også. .Så skal du se at de som tjener penger på fisket Hemsil i dag vil tjene enda mer.. og jeg unner de det alt sammen. Kvalitetsfiske kan godt koste litt..!

Hva som er så galt med å "måtte" planlegge en fisketur ser jeg heller ikke. Verden er nå en gang blitt sånn at man må planlegge det meste. Som fluefisker i 35 år har jeg fisket mye i inn og utland, det krever planlegging uansett.

 

Det er en kjensgjerning at det er mange fluefiskere som ikke gidder å dra til Hemsil for å "fiske i kø" og det er jo trist. Det må da være mulig å lette litt på nisselua og erkjenne at verden forandrer seg og at ting kan gjøres bedre. Når jeg sier at Hemsil er et "smykke" som må taes vare på er det av kjærlighet til en elv og dal det ikke finnes så mange av (utenom i Finnmark da :-).

 

Jeg kjøper selv årskort hvert år og er ikke skremt av prisen.. for meg er det verdt alle pengene bare å "være der". Men jeg kan ikke si at jeg har merket at det har blitt mindre folk etter at prisene ble satt opp. Og jeg møter stadig (hyggelige)mennesker som er noe frustrerte over at det er vel mye folk i elven...

Selv fisker jeg nesten utelukkende når det er lite folk i elven. Da jeg er heldig som kan og har muligheten til å sitte på gjerdet å vente. (ikke gidder jeg å stå i kø heller).  Så for meg personlig er ikke dette med mye folk noe problem. Jeg tenker heller på de som kun har noen dager til disposisjon og (må ta det de får)! De aller fleste må planlegge sine fisketurer i god tid og jeg er rimelig sikker på at de ville fått en mye hyggeligere tur om de viste at de hadde et eget vald til sin disposisjon i de dagene turen skulle vare. At du og noen andre får begrenset mulighet til å bare ta en tilfeldig tur til elven får så være. Man kan ikke få i "bukse og smekk".

 

Ditt argument med at jeg bare kan dra et annet sted å fiske om jeg ikke liker tilstandene i Hemsil blir bare toskete.. vi møtes sikkert til en hyggelig prat om fisk,fluer, vannstand og folk ved Hemsil sine bredder i år og de neste årene.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om fisketrykket i Hemsila kan være stort i en kortere periode i sesongen, så er jeg ikke særlig begeistret for eventuelle regler som vill gjort Hemsila mindre tilgjengelig (begrensede fiskekort). Begrenset tilgang fører stort sett til "eksklusivitet", lang planlegging og økte priser, og vil gjøre det svært vanskelig å ta en tur "på sparket" når klekkingene er gode, eller at man får innvilget en fiskehelg av fruen. Jeg er ikke (f)laksefisker, og ønsker ikke å kjøpe fiskekort året i forveien i håp om at man skal treffe på godt fiske...

 

Eksempler som Laxa på Island viser at det blir nærmest umulig å få tak i fiskekort, som i tillegg koster skjorta. I Laxa (ørretelva) mener jeg å ha hørt at det er flere års venteliste... :-\

 

 

Jeg har en liten brannfakkel jeg også... :rolleyes:

 

Det som paradoksalt nok er med på å lage køer i Hemsila i kortere perioder, er dessverre slike tråder som dette!

-Når er det bra? -Hvordan er vannstanden akkurat nå? -Klekker det bra nå? -Hva klekker? osv..

Slike tråder som gir alle svar på dette, med bilder og alt, gjør dessverre ivrige fluefiskere oppdaterte på alt som skjer, og ALLE drar samtidig når vannstand og klekkinger blir rapportert som BRA. Innlegg som "Dra opp nå, det klekker som f..." forårsaker større køer enn all verdens reklame på "visitnorway.com"...

 

Man kan diskutere dette temaet opp og ned i det uendelige, men faktum er at fluefiskerne ble spredd til elvene over større tidsrom den gangen det ikke fantes noe internett. I redsel for bomturer, kan det virke som om dagens fluefiskere saumfarer div. fora på internett før de drar. Dette fører til at elvene får hyppige besøk når internett forteller om godt fiske, og så lurer man på hvorfor det er så høyt fiskepress når man står i elva..?!?   :P  :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Flemming her..  men, må bare innse at Hemsil er omtrent som den fineste dama i klassen, alle vil være i nærheten og veldig gjerne ha en bit..

 

 

;D Joda, men skal du ha en bit av den fineste dama i klassen, så informerer du ikke alle gutta du kjenner om at hun har blitt single, er alene hjemme, og ønsker besøk.. - Du drar nok alene, og holder kjeft!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 31 år så skjønner jeg nå hvorfor jeg aldri fikk hu dama jeg ville ha. holdt ikke kjeft jeg :'(

 

Fra spøk til alvor:

 

Til tross for at det ikke er meldt om optimale forhold og bra fiske i elva, var det alikevell mye folk som ønsket å gamble litt med forholdene. og det er jo bra det, at mange til tross for informasjonen igjennom internett og forumer fant veien til elva. Det er utrolig hvor fin tur man kan ha selvom fisket er labert, været dårlig og elva er kald.

 

Ut på tur, aldri sur ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Flemming her..  men, må bare innse at Hemsil er omtrent som den fineste dama i klassen, alle vil være i nærheten og veldig gjerne ha en bit..

 

 

;D Joda, men skal du ha en bit av den fineste dama i klassen, så informerer du ikke alle gutta du kjenner om at hun har blitt single, er alene hjemme, og ønsker besøk.. - Du drar nok alene, og holder kjeft!  ;D

 

Spot on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de rapportene jeg har fått ifra Hemsedal så langt så frister det like mye som å dra på Contiki tur med en buss full av japanske pensjonister. Selv de lokale, som har slitt seg gjennom en snøfull vinter finner favorittplassene opptatt. Ikke fordi plassene har blitt røpet, men fordi det er så mange i elva at de har blitt "fortrengt" opp(eller ned) til godplassene.

"Picket fence" syndromet har jeg sett mange ganger før i andre deler av verden, selv om der fikk de faktisk fisk. Det latterlige med Hemsila er at det kan stå 10 folk på 300 meter og INGEN får fisk!  :rolleyes:

DET minner svært mye om laksefiske  ;D.

 

Men som det er antydet her er det jo litt snodig at de fleste tror at fisken i Hemsila kun spiser i juni... :)

 

Nei frem med kartet, let på Google Earth og finn dine egne hotspots. Livet er for kort til å fiske i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nok langt inn i ryggraden på den norske fiskesjela (også enkelte fluefiskere tydeligvis) at ørretfiske skal være tilgjengelig for alle og tilnærmet gratis. Eller at sånn har vi gjort det her i alle år og slik skal det forstette å være. Nytenking er farlig det... og tenk om det skulle begynne å koste litt og..?! 

Jeg er rimelig sikker på at fisket i Hemsil og andre ørretelver før eller siden må reguleres på en annen og kanskje unorsk måte, om vi liker det eller ei.. 

I mellom tiden skal jeg gi mitt bidrag med å holde folk litt mer oppdatert på "fiskertettheten" i Hemsila og hvor mange biler det er på plassen ved "jugebenken" . Det gir en god indikasjon på hvordan det står til i den delen av elva. Og kan vel være like nyttig informasjon som vannstand,klekking og temperatur... (Det finner du masse av på nettet).

 

PS. Så kan man jo lure på hvordan det hadde sett ut i Laxa (jeg snakker om ørretelva ja) på Island om fisket hadde vært like "åpent" (og billig) som i Hemsila.

Har også fisket i div, elver på New Zealand.. der fisker man heller ikke i kø!!?

Nisselua folkens... nisselua... ;D

 

Internett er kule saker.. ikke noe moro å ta en stor ørret på tørt og ikke kunne fortelle/vise det til noen !!??? eller hva??

 

Til dere som planlegger en fisketur til Hemsil.  DET ER MYE FOLK DER !

 

Mvh

Bjørn Algrim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Etter de rapportene jeg har fått ifra Hemsedal så langt så frister det like mye som å dra på Contiki tur med en buss full av japanske pensjonister. Selv de lokale, som har slitt seg gjennom en snøfull vinter finner favorittplassene opptatt. Ikke fordi plassene har blitt røpet, men fordi det er så mange i elva at de har blitt "fortrengt" opp(eller ned) til godplassene.

"Picket fence" syndromet har jeg sett mange ganger før i andre deler av verden, selv om der fikk de faktisk fisk. Det latterlige med Hemsila er at det kan stå 10 folk på 300 meter og INGEN får fisk!  :rolleyes:

DET minner svært mye om laksefiske  ;D.

 

Men som det er antydet her er det jo litt snodig at de fleste tror at fisken i Hemsila kun spiser i juni... :)

 

Nei frem med kartet, let på Google Earth og finn dine egne hotspots. Livet er for kort til å fiske i kø.

 

Det blir faktisk guidet en god del folk til godplassene, tmags. Så de blir røpet. Der hvor man for et par år siden kunne finne seg en og annen ørret i fred er det nå ofte stappet med folk. Det er jo slik at man ikke kan guide alle til samme sted når det allerede er fullt. Altså nye steder og ny info. I tillegg er svært mange andre tvunget til å utforske nye områder for å få en viss naturopplevelse.

 

Hemsil er ca. 2 mil lang. Av dette er det ca. 8 km fluesone som er av interesse. I fluesona kan det være rundt 30-50 fluefiskere i høysesongen. Ved 40 stykker (ca. 20 biler) så er det altså 200 meter pr. fisker. Hvilket er rimelig kort for en som skal fiske i et par dager. Det er jo omtrent det man får utdelt i en konkurranse i en økt hvor man skal fiske i 3 timer. Men heldigvis så klumper ofte fiskere seg sammen på "godplassene" og dermed kan man finne seg 500 meter med 0 andre. Dette skjer dessverre sjeldnere og sjeldnere i høysesongen. Så man kan jo si at taktikken med å sette opp prisene til det samme som gull for å minske trykket på elva er feilslått. Det rare er at samtidig som man forklarer at man må senke trykket også annonserer for fantasifiske og guidete turer i elva. Noe skurrer for meg i hvertfall.

 

Vel, jeg har ingenting i mot at andre fisker i "min elv". Bare hyggelig at andre får ta del i den fantastiske opplevelsen det kan være. Men det begynner å bekymre meg at fisken nesten aldri får fred på dagtid. I alle fall ikke før et stykke ut i juli. Hva slags utslag dette vil gi på sikt aner jeg ikke, men jeg begynner å bli mindre og mindre lysten på å kaste på fisk i elva. Stakkarene har jo allerede fått sine ukentlige trimturer når jeg selv prøver å få en av dem. Og jeg er ikke alene om å se det slik. Jeg går ut fra at mange av de som har frekventert i Hemsil i flere år har lagt merke til at det blir lengre og lengre mellom hver gang de treffer på hemsedøler som fisker i elva (bortsett fra et par stykker...). Slik det er blitt nå så kan ikke hemsedøler regne med å finne seg en fornuftig plass hvor det ikke har blitt hardfisket i løpet av dagen hvis de vil ta seg en tur etter jobb. Altså må også lokale fiskere ta seg fri fra jobb for å kunne gjøre seg klare om morran som alle andre. Og enda påstås det vi er griseheldige som bor her og kan fiske når vi vil... not! Ferie må til. Er det slik andre steder?

 

Bitter? Nei da, hyggelig med trivelige fluefiskere. Bekymret? Ja, definitivt for fiskens og elvas ve og vel! Lei? Ja, litt. Jeg er på ingen måte ute etter å "ta" noen, men har bare lyst til å fortelle hvordan det føles for meg å bo like ved en elv man er så glad i og som man likevel ser mindre og mindre fra utvadet posisjon. Misforstå meg rett: Jeg ønsker alle disse trivelige menneskene tilbake for småprat og moro, men skulle ønske at alle sammen hver for seg hadde en kilometer til å boltre seg på - minst!

 

Jeg har sagt det mange ganger før, men får vel bare ri kjepphesten litt til: Hvis vi alle er villige til å betale mer i gjennomsnitt for fiske i Norge og at mesteparten av disse pengene går tilbake til drift av vassdrag så kan det hende ingen behøver å stå i kø. Ikke ved "løene" ved Hemsil i aurivillii-klekkinga engang! Vil vi generelt betale mer for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det som trekker så jævlig der a? Eneste jeg fatter er at folk uten tvil er noe så vanvittig forskjellige. Jeg stikker rundt svingen så fort jeg ser mer enn to folk i umidelbar nærhet, av den grunn at jeg (som regel) overhodet ikke er der for å treffe folk. Faktisk er det deilig å slippe unna ALT som har med folk å gjøre - at jeg av og til glemmer at jeg er våken. Omgivelsene blir så rolige at jeg faen i meg blir rusa, og i denna sammenhengen tror jeg det er et sunt tegn ;)

Det eneste jeg forbinder med folk - er stress og fjas og prat. Ting jeg får mer enn nok av om vinter`n.

 

 

Kanskje aner man en smule bitterhert her ( ;D), og da kan vel jeg si at det stemmer!

Butikkjobb er ikkeno for meg ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke se helt bort i fra at enda flere godplasser blir avslørt, nå som den nye "Hemsila-filmen" til Terje Bomann Larsen snart kommer ut. Om ikke godplasser blir avslørt, så vil nok filmen i det minste lokke flere opp til den flotte naturen og elva..

 

Men hva kan gjøres med det store fiskepresset...??

Jeg er ikke tilhenger av begrensede antall fiskekort, og det ser (dessverre) ikke ut til at høyere priser er avskrekkende. Ikke ser det ut til at folk vil slutte å publisere oppdaterte fiskerapporter/ statusrapporter fra elva heller.

 

På lang sikt så tror jeg vi trenger flere "hemsiler" på Østlandet, for å få spredd fluefiskerne litt.

Rena er på god vei, men det kan gjøres mye i de andre elvene også. Et par av elvene på Østlandet har større potensiale enn Hemsila for et godt fiske, som f.eks Hallingdalselva. Til og med Ådalselva er mer næringsrik, men der kreves en enorm opprydding..

 

På kort sikt bør man gi fisken i Hemsila mer ro i "høysesongen". I dag er elva fredet i tiden 24.00-08.00. Kanskje bør man innføre lengre fredningstid? Eller kanskje man burde gi fisken en liten "siesta" midt på dagen under høysesongen?

 

Jeg har publisert bilder fra Hemsila jeg også, men kommer vel ikke til å gjøre det i like stor grad lenger. Synes elva får alt for stor publisitet om dagen, og det tåler den ikke i lengden....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men hva er det som trekker så jævlig der a?

 

Fordelen er at elva og naturen rundt er så utrolig flott. I tillegg treffer man mange trivelige mennesker i en mer avslappet situasjon enn i dagliglivet.

 

Ulempen er at elva og naturen rundt er så forbanna flott at man treffer mange andre fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Man skal ikke se helt bort i fra at enda flere godplasser blir avslørt, nå som den nye "Hemsila-filmen" til Terje Bomann Larsen snart kommer ut. Om ikke godplasser blir avslørt, så vil nok filmen i det minste lokke flere opp til den flotte naturen og elva..

 

Men hva kan gjøres med det store fiskepresset...??

Jeg er ikke tilhenger av begrensede antall fiskekort, og det ser (dessverre) ikke ut til at høyere priser er avskrekkende. Ikke ser det ut til at folk vil slutte å publisere oppdaterte fiskerapporter/ statusrapporter fra elva heller.

 

På lang sikt så tror jeg vi trenger flere "hemsiler" på Østlandet, for å få spredd fluefiskerne litt.

Rena er på god vei, men det kan gjøres mye i de andre elvene også. Et par av elvene på Østlandet har større potensiale enn Hemsila for et godt fiske, som f.eks Hallingdalselva. Til og med Ådalselva er mer næringsrik, men der kreves en enorm opprydding..

 

På kort sikt bør man gi fisken i Hemsila mer ro i "høysesongen". I dag er elva fredet i tiden 24.00-08.00. Kanskje bør man innføre lengre fredningstid? Eller kanskje man burde gi fisken en liten "siesta" midt på dagen under høysesongen?

 

Jeg har publisert bilder fra Hemsila jeg også, men kommer vel ikke til å gjøre det i like stor grad lenger. Synes elva får alt for stor publisitet om dagen, og det tåler den ikke i lengden....

 

 

Eller kanskje man kan innføre en av disse:

a) Ingen som har fisket mer enn 10 dager før 1. juni får fiske i Hemsil samme år.

B) Ingen som ikke skatter til Hemsedal får fiske før etter 15. juli.

c) Ingen andre enn meg og mine kamerater får fiske i Hemsil.

 

;D ;D ;D

 

Klarte ikke la være. Punkt a) er forresten en forlengelse av en tanke som har slått flere dølinger. Vente i 9 måneder og så er elva full av folk som hver for seg allerede har fisket i 50 dager før flua til dølingen er montert på fortommen. Egoistiske tanker? Selvfølgelig! Vi vil jo alle gjerne ha litt tid for oss selv...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det som trekker så jævlig der a?

 

Fordelen er at elva og naturen rundt er så utrolig flott. I tillegg treffer man mange trivelige mennesker i en mer avslappet situasjon enn i dagliglivet.

 

Ulempen er at elva og naturen rundt er så forbanna flott at man treffer mange andre fiskere.

 

Tviler ikke et sekund på første linja di, er sikkert knallfint oppi der. Hadde det bare ikke vert for det du påpeker i linje nr to så hadde jeg sikkert dratt dit og blitt forelska på flekken!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare føye meg i rekken av de som gjerne skulle ha vært innom der en tur iår også, men knapt gidder å tenke tanken.

 

Vi må nok inn på nytt spor: Ukult å fange fisk på tørt, som allerede røper sin standplass, vi må få det til å bli hipt å fange mange småfisk på micronymfer. Da får vi spredning da....men røper ikke mine gode vassdrag ;D ;D

 

Men det er litt alvor i det selvsagt :)

Fiske flue kan gjøres på mange forskjellige måter, mange forskjellige steder....og opplevelse av¨å mestre/lykkes i noe betyr noe for mange, de fleste av oss. Men som skrytebilder tar det jo seg selvsagt ikke like godt ut med småfisk. :)

En halvkilos kan være like trivelig det på en flott #3 stang, som en kilos på en hard #5 stang. :)

 

Stig

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informative og gode bilder, Flemming ;D

 

Elva er spesielt vakker, og det en egen stemning å bare være der...og kanskje litt av suget folk opplever mot elva går på flere ting: Muligheten til å være der "alle er/har vært", "kicket i å finne en plass før andre", "kanskje noen ser meg når jeg kjører fisk??", "Alle hadde det tøft  idag, jeg lurte den nesten bortpå"....og generelt kunne ha noe å snakke om..

Vet ikke jeg, men å bruke to dager av et langt liv for å "bare ha vært der..." betyr nok mer enn å ha sittet hjemme i god stolen likevel...

 

Skal bli gøy å høre rapportene fra Nea utover, men kanskje for langt for folk flest å gidde å kjøre?

OBS: Jeg skal ihvertfall ikke oppover, men da i tilfelle stopper jeg 10 mil tidligere, et sted der ingen snakker om... ;)

 

Stig

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

For meg er uka i hemsil mer en ferietur enn en fisketur, jeg reiser opp dit for å få litt variasjon i fisket og for å treffe gamle kjente, uka har blitt tradisjon og sesongen hadde ikke blitt den samme uten hemsil hemsedal pubben og folka.

 

puben var desverre stengt i år og vi måtte til gol for å pubbe oss hehe, det var hardt det.

 

Fiskepresset var på grensen til sykt i år, fisken var enda vanskeligere å lure(trodde ikke det var mulig) og klekkinga uteble som vanlig, men de andre fiskerene ved elva er alltid like hyggelige å prate med.

 

Begrenset kortsalg og (f)lakse tilstander i elva vil vi absolutt ikke ha, det beste tiltaket er faktisk å lage fiskefilmer/artikler fra andre østlandselver etc, og for gudsskyld ikke reklamere for elva så aktivt som bygda faktisk gjør.

 

legger ved et bilde av fisekpresset, på bildet ser dere 8 fiskere, nr 9 står på siden av fotografen og det er flere fiskere lenger opp på strekket som ikke er synelige på bildet, dagen dette bildet ble tatt var det så å si like stor tetthet av fiskere fra dette strekket og ned resten av elva :'(

 

post-0-13949856587246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...