Gå til innhold

Fiske i varmen?


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Hoi

 

En kompis og jeg skal avgårde og prøve lykken i 3 elver som ligger ganske nær hverandre i 3 dager etter helgen. Værmeldingen viser null vind, 29 grader og ingen nedbør. Høres ikke ut som de flotteste forholdene? Kommer i tillegg for sent til de fleste kule klekkinger etter som jeg har skjønt, og det er kanskje altfor varmt både for ørret og fluer? Er det noe lurt man kan gjøre hvis alt er ser dårlig og varmt ut? Nymfer, streamere, eller hva? Kanskje man bør kjøre opp på fjellene i nærheten og prøve i vann/tjern på 8-1000 moh?

 

Knært'n skal i alle fall med for å slukke sorger, dersom fisket viser seg å bli elendig (noe som egentlig er standarden for oss uansett :) )

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er veldig få klekkinger derssom lufttemp overskrider 20 grader....nattfiske med vårfluer....vet du noe om vanntemp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon. Skal ut en tur i kveld, men har ikke de helt store forventningene. Vanntempen ser ut til å ikke være så aller verst. Drammenselva holder i dag 15 grader, og den pleier jo å være veldig sommervarm på disse tider (17-19 grader).

 

Får vel rusle rundt å ta noen bilder til mørket faller på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psst : er flyvemaur på gang i østmarka nå

 

Jepp, det svermet horder med maur ut under terasse greiene til min mor og far som bor i nærheten.. ganske store kubber av noen flyve maur også.. blir nesten fristet til å dra inn i mygg/knott helevete igjen men tenker jeg holder en knapp på fjorden og HA  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det var 3 bortkastede dager egentlig, og vi tok bare to elver. Et par-tre småørreter var alt vi fikk opp.

 

Supervarmt og stort sett null aktivitet (aldri noen steady fisk i alle fall). Vi så noen døgnfluer (noen gule, noen små lyse/hvite, noen brunrødlige - ingen anelse hvilket stadie de var i), men ikke så veldig mange. Vårfluer er jeg faktisk ikke sikker på om vi så så mye av (har ikke lært meg så mye om dem ennu).

 

Men vi fikk da litt trening i kasting og elvefisking og ble kjent i elvene. Så neste år skal vi tilbake på bedre tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur i oslofjorden for å teste litt, bommet fullstendig på flo/fjære så det var maks lavvann og på vei opp akkurat når det ble mørkt og jeg skulle reise hjem :S  jeg trenger flere fridager og det fort fort, for nå har jeg skikkelig tro på natt/morgen fiske med stigende flo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmen gjorde også sitt for vårt fjellfiske forrige uke, dårlig aktivitet i overflaten ihvertfall.

Bedre i rennende vann enn stillestående vann.

 

Storebror lurte meg ut på fjorden/badestrender torsdag kveld....på jakt etter sjøørret og muligens havabbor...han i pontong, jeg i kajakk....begynte seint, skulle egentlig bare fiske litt inn i mørket....lite tegn i naturen på noe som helst...leitet etter brisling stimer, fant noen makrell, men tom de var "hit and run" i det 20 grader varme vannet.

Fin padletur i varmen var det, men fisket til å glemme så fort som mulig....håper ikke disse turene blir som fotballkamper av betydning; Brann-tap på Brann-tap >:( >:(

 

Men idag øser regnet ned, herlig ;D

Kanskje en tur til vakre Eksingedalen og kajakkfiske i kveldingen....imorgen ;)

Da spiller jo Brann mot Ham-Kam....mulig suksess igjen på begge hold ???

Troen burde være der, men ikke sikker, langt ifra ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi vinner sikkert i kveld.. ellers er det jo bare og sette seg ned å grine  :rolleyes:

 

Kom regn her også tilslutt.. tok ca 3 timer etter det begynte (ca kl 0700 i dag) og vakfesten var i gang.. dette i både elv og vann!

fikk ikke noe  stort egentlig, men var digg å se den vake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket i varmen ser ut til å bli bra idag, likevel..tatt fotballresultatene igår i betraktning :D

Tipper det blir mer enn 4-1 til meg, men noen krok i treverket kan det jo bli, man vet aldri i kampens hete.

God tur til meg og min nye kamerat, BIIt #5 9'.....med krokhempe på til og med ;D

Tipper fisk på "svømmepuppe", kanskje tom noen fine......."Fine" for meg er fisk stor nok til å gape over fluen, og som får plass i panna ???;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...