Jump to content

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer

Tom Tomassen
 Share

Recommended Posts

• Replies 9.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fluehue

Siden sesongen nærmer seg med stormskritt så er det bare å begynne å fylle boksene. Det er ikke en eneste revolusjonerende flue her, men mønstre som er brukt lenge av andre og som jeg legger min lit til i år Hei gjest! For å se skjult innhold må du være medlem av foreningen. Klikk her for å lese om medlemskap. /emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />   Vespertina Fallskjerm #17 Hei gjest! For å se skjult innhold må du være medlem av foreningen. Klikk her for å lese om medle

Robban

Hadde egentlig tenkt å skrive en artikkel om denne flua. Jepp Robban i artikkelform, no no no, trives ikke helt i den settingen.  Det er jo egentlig en smal sak å skrive noe, legge ut et bilde å konkludere med at dette er greia..... Men sånn funker det ikke for meg desverre.  Ja denne fanget en sykt bra fisk i en bestemt situasjon for noen år siden. Men fakta litt i system så er det ingen konlusjon, snarere tvert om.  At det  det funket, jepp. Men hvor ofte er man i sånne episoder da? og hvor of

Jan Fredrik Lund

Ønsker å rette en takk til FFS dyktige fluebindere gjennom de siste 8-9 årene, uten dere hadde jeg nok aldri fattet den samme interessen for fluebinding. Mange av dere har jeg kun hatt kontakt med via forumet, mens andre har jeg truffet langs elva. Noen har forlengst forlatt FFS mens andre har holdt fast i gode og vonde tider. Felles for dere alle er at dere er rett ut trivelige karer. Jeg skulle gjerne ramset opp navn, for det er mange av dere, men i fare for at noen skulle bli glemt så tar vi

Posted Images

En Danica spinner

[attachimg=1]

Kilde:

Øhhhh! Pent bundet??

Var nok en rettelse på tidligere uttalelser om at spent spinnere kun har to haletråder /emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Var bare et dårlig forsøk på å være morsom. Jeg skjønte det

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Ahaa, bare jeg som er litt treg da /emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Guest Terje Refsahl

Veldig flotte fluer Jon, GAB og Mårten

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" /> :D

Jeg går fortsatt og drømmer om en Danica dag av de sjeldne i Rena og da må jeg ha noen klekkere

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Krok: tmc 200R #8

Halefibre: Strutseherl

Kropp: Stretch Tubing heklet over antrondubbing med rib av krystal flash

Thorax: Hjemmelaga cdc dubbing

Hackle: cdc fibre

Vingesekk: tre cdc fjær

Terje

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Veldig flotte fluer Jon, GAB og Mårten

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" /> :D

Jeg går fortsatt og drømmer om en Danica dag av de sjeldne i Rena og da må jeg ha noen klekkere

Krok: tmc 200R #8

Halefibre: Strutseherl

Kropp: Stretch Tubing heklet over antrondubbing med rib av krystal flash

Thorax: Hjemmelaga cdc dubbing

Hackle: cdc fibre

Vingesekk: tre cdc fjær

Terje

Underbart Terje, danicafisket längtar jag också efter.

//Mårten

Guest Terje Refsahl

Slik jeg har opplevd det er ikke ørreten i Renaelva så veldig hypp på Danica enda. Jeg tror den klekkeren din kan få`n til å skifte mening Terje

Takker, Hermann

Ørreten i Rena har så smått begynt å ta danica´n, det har jeg sett med egne øyne selv om det er mange danica som går fri

Håper og tror danica fiske vil fortsette å ta seg opp

Petter L:

Takker

Sjekk denne:

Terje

Terje

Ja, det hadde vært konge, Terje 

Guest Terje Refsahl

Terje

Ja, det hadde vært konge, Terje 

Vi krysser fingra, André

Terje

Guest Terje Refsahl

Ikke gjør det noe at nettopp denne store døgnflua er den flotteste i slekten heller, og verdens vakreste insekt !

Når klekker disse (forhåpentligvis) i Rena Terje ?

De klekker vel sånn ca litt ut i juli (forholdsvis tidlig i juli) hvis jeg ikke husker helt feil

Som Hermann helt riktig sier så er det ikke enorme klekkinger vi snakke om og heller ikke alt for mange ørreter som har oppdaget det som skjer, men

jeg har vært med på noen fine danica klekkinger de siste sesongene og sett rellativt stor ørret gå opp å ta

Terje

Mønstret er kult som f....  det Hermann. problemet er å få til så fyldige vinger som jeg vil ha, bare ved å bruke spisene på 1 cdc fjær til hver vinge. Skal gjøre noen flere  testes med å bruke cdc fjær der jeg bruker midtpartiet av en stor fjær, og klipper "beina". som hever kroppen opp av vannet, så får vi se om jeg blir mer fornøyd. er jo bare et tullemønster som er laget for å fange fluefiskere og ikke fisk, men artig og lage uansett. Og hvem vet, kanskje det er akkurat denne høytflytende døgnern som fanger 3 kilosen til sommer

Gisle

Den der var skikkelig kuul Gisle. Det er mellomrom mellom beina åsså regner jeg med ? Den skal jeg prøve meg på i kveld.

Du hadde rett den fanget fluefiskere

Forøvrig sinnsykt mye bra fluer her i det siste.

Takker for insp fra alle som deler.

Hei Gisle, dette var spennende. Hva med å legge Cdc-fjærene "anføttes" - mot hverandre for å få symetri?

Jens

De gjør forsåvidt det Jens, hvis jeg forstår deg riktig.  Hvis du ser videoen så ser du enklere hvordan de er laget. De er forsåvidt ikke så veldig vanskelig og lage, når man først har fått inn teknikken. men blir litt knot i starten, i hvertfall for meg.

Gisle

Jeg leste et eller annet sted om et annet døgnfluemønster med samme vingekonsept. Kan bare ikke huske hvor men det var vist et problem at fluer med cdc-vinge på denne måten tvinna fortommen ganske kraftig. Et lite triks som var beskrevet for å unngå det var å klippe/skjære vekk de nederste fibrene i vingen mot thorax etter at vingen var bundet inn.

Det er garantert propellfly Hermann

det er fjærstammene som er den store syndern, så jeg har forsøkt og finne fjær som har tynn stamme, samt benyttet spissene på fjæra.

her har du de første forsøkene

[attachimg=1]