Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Min første døgnflue med cdc ! :) fantastisk pent materiale dette her!!! :))

Innspill mottaes med takk:) skulle gjerne hatt halefjærene litt mere oppover, men det får komme på neste flue! :)

Trenger dog ett greit og enkelt tips til hvor jeg burde kjøpe cdc i naturlige farger, hvit/grå/brun etc.

 

Litt mye CDC i hackelet.  Prøv med halv dose.  Ikke ha for lange fibre, så slipper du å klippe i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love deg at det er mindre "fiskbart" på Nedre Romerike... Du har i det minste sjøen ved døra :) Aura napper den rein til våren da veit du! Og før du fester i splitt eller løkke, så napp vekk de fibra med mest dun. Også bør du dra godt bakover for hvert halve turn med den cdc-dubba tråden. Børst(tannbørste) ut før dandering og turns på sjølve hackelet også.

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forsøk på en døgnflue. Fargevalget mitt, joda neida.. Vet ikke helt hva det kan være:p lapskausinata finnmarkisus ?:P

Gjerne se på den med kritiske øyne! Ja vet at jeg burde hatt annen farge på sytråden min, men har bare svart tilgjengelig her (har en oliven også, men den ramla i kaffekoppen min i går)

post-4865-0-95906200-1420398400_thumb.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott fiskeflue ViktorS. En lignende flue ga meg flott fiske i elv i striregn i sommer (uten at noen kom i håven, men det var dårlig kjøring). Min hadde coq de leon i hale, og grizzly hackle. Vingen din kunne kanskje vært bittelitt lengre, og hackelet bittelitt tettere/rettere. Men en finfin flue som vil dra fisk.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Har endelig kommet igang med bindingen etter lang periode med mye jobbing. Nå er det slutt! Jan Fredrik og Roger inspirerer noe sykt med sine flotte catskills. Har lang vei å gå men det er veldig gøy å være igang igjen.

 

#12 Hends 404 BL

 

16031707307_29d56c7d62_z.jpg

 

16031706817_b6488af13b_z.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Fibettes til hale og andefjær (kricka heter fuglen på svensk) som jeg har plukket ved noen vann til vinge (ikke korrekt etter de gamle oppskriftene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kommet i gang med vinterens binding. Startet med noen comparadun som reddet fjorårets beste dag for meg litt ut på høsten.

Hends 454 krok 16

Litt rufsete dubbing i thorax

Oliven biot

Cdc vinge

Fibbets

 

Kritikk taes imot med takk. (Bildet vet jeg er dårlig.. :))

 

post-3320-0-43749900-1420664653_thumb.jpg

 

Morten

Endret av Båten
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten.

Et par fibbet`s til i halen og litt mer splitt på den, slik at den bidrar til at flua står riktig på vannet, så er dette klokkerent.

Bare å fylle boksen. Da disse vil poppe opp allerede i Mai  partyparty

 

Takk for tilbakemelding. Sliter litt med haletrådene. Jobber ofte lenge med disse før jeg er fornøyd, så har de plutselig flyttet på seg når fluen er ferdig:( Har to fibbets på hver side. Burde jeg ha tre eller fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Sliter litt med haletrådene. Jobber ofte lenge med disse før jeg er fornøyd, så har de plutselig flyttet på seg når fluen er ferdig:( Har to fibbets på hver side. Burde jeg ha tre eller fire?

 

To fibetts på hver side er helt fint. To enkle teknikker for å sette haletrådene:

 

1: Bind inn, splitt med fingrene slik at de står slik du ønsker. Fix dem med bug bond (type "Fine" og sparsomt) - sitter som sement.

2: Bind inn haletråder. Splitt med fingrene til ønsket vinkel. Bruk en 16/0 tråd. Legg i løkke rundt krokbøyen og trekk mellom de splittede haletrådene. Fest tråden du splitterpå krokskaftet. Haletrådene står rimelig fast også med dette trikset.

 

Lykke til - fluene du binder ser ut til å være gode fiskefangere :)

 

Jeg har også att godt hell å bytte ut splitta haletråder på en slik comparadun med en trailing shuck (f-eks noen tråder antron, z-lon eller organza - da har du en effektiv sparkle dun)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...