Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Howdy. Binder paraloop baetisklekkerer. Her er en i et IKEA vannglass. Er klar over at overflatespenningen i et glass ikke kan sammeliknes med en elv, men likvel. Denne ligger vel greit rett under filmen? Eller?? (Dårllig iPhone bilde - jeg vet)

 

image_zps8f5e3f3c.jpg

Kult bilde Rakkenes.

Sjekk ut hvordan flua di ligger med fortom på.

Ting blir litt anderledes noen ganger da.

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En Lepto cdc princeps:

 

20141202_223822-11_zps4b7b32c9.jpg

 

Tråd: Sheer 14/0 svart

Krok: TMC 2488 #12-16

Hale: Marabou (Brun Mottlebou)

Kropp: Kalkunbiot brun, surret over litt stram dubbing for tapering av kroppen. Litt lynlim for bedre holdbarhet

Hackle: Brun cdc spunnet i splittet bindetråd og surret rundt foampost

Hacklepost: Lys foamremse. CDC hackle holdes bakover mens foam bindes fast fremme ved krokøyet

Framkropp: Fly Rite nr 6, Chocolate brown

  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige uke når fruen dro maskinen over det som er igjen å klippe kom jeg til å tenke på at det var lenge siden sist jeg har bundet fluer av eget hår. Det har vel kanskje vært en god grunn til å være litt gjerrig..

Før i væla, når luggen var synlig og vikene trange som velformede snørebukter så hadde jeg ganske fin farge til litt lyse vårfluer. Skal si det har endret seg gitt! Mens maskinen for over nakken og busta lavet ned på gulvet la jeg merke til a det begynte å nærme seg litt grizzly. Men, etter å ha sopet sammen nok til mange dusin fluer (var såpass igjen ja!) så ble jeg enig med meg selv om at det er nok nærmest Med. til Dk. Dun enn så lenge. I går satt jeg og funderte på om jeg skulle binde meg ei flue og etter en liten sjekk i flueboksen så falt valget på en vespertina dun. Hale, kropp og vinger ble bindt inn så var det beina sin tur. Posen med nyklippt runedub gliste mot meg og en liten bunt med hår ble puttet i en dubbingløkke sammen med litt superfine for å få litt farge på thorax. Løkka ble spunnet, bindt inn og for hver runde strøk jeg hårene opp og bakover for å unngå hår på undersiden. Så ble de frisert til rett lengde og vips så var flua ferdig.

Mens jeg bandt så kom jeg til å tenke på dette med hårfarge igjen. Jeg hadde jo en del kastanjebrunt i manken før, det er jo også en fin farge til nymfer og klekkere. Nå er det duns som er muligheten. Neste blir da spinner? Skal si at’n begynner å dra på åra ja ;-)
Flua heter forresten iDUN.

Beklager dårlig mobilbilde og slomsete binding, skal ta meg sammen utover vinteren.

post-2-0-16533600-1417643462_thumb.jpg

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Lepto cdc princeps:

 

20141202_223822-11_zps4b7b32c9.jpg

 

Tråd: Sheer 14/0 svart

Krok: TMC 2488 #12-16

Hale: Marabou (Brun Mottlebou)

Kropp: Kalkunbiot brun, surret over litt stram dubbing for tapering av kroppen. Litt lynlim for bedre holdbarhet

Hackle: Brun cdc spunnet i splittet bindetråd og surret rundt foampost

Hacklepost: Lys foamremse. CDC hackle holdes bakover mens foam bindes fast fremme ved krokøyet

Framkropp: Fly Rite nr 6, Chocolate brown

 

Kjempefin flue.  Kunne du beskrevet litt bedre partiet som gjelder surringa av cdc til foamposten?

 

Forresten, jeg skjønner.  CDC spunnet rundt en stående foampost som en parachute, for deretter å bli holdt tilbake mens foamposten brettes ned og festes.

Endret av Lillevann
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superkul ide Rune! Utradisjonelt og personlig! Menneskehår er jo relativt solid også.

 

Takk takk Brumund og Lillevann!

Helt riktig som du beskriver Lillevann. Etter man har bundet inn hale og biotkropp så bindes en foamremse (noen cm lang så man får grep) inn sånn som vingen på en vanlig parachute døgnflue. Kanskje bittelitt lengre bak. Thorax dubbes med en runde bak foamposten og noen runder på krokøye-siden. Så spinnes cdc-fiber i fra en papirklemme (Magic tool) i splittet bindetråd og surres rundt foamposten. Hver runde under den forrige. På grunn av at foam er så mykt, legger hackelet seg automatisk veldig fint og nær thorax.

 

Med venstre hånd strykes så cdc-hackelet bakover, mens høyre hånd drar foamen fram mot krokøyet og tvinger cdc-bibrene bakover og til siden. Bytt grep så foamen kan bindes ned mellom thorax-dubbing og krokøyet. Denne klippes av så tett inntil innfestingspunktet som mulig (dra i foamen mens det klippes), dekkes over av bindetråd og flua avsluttes.

 

Håper dette var forståelig  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL:

Virkelig en klekker etter min smak med elementer fra flere gode mønster!! En aldri så liten kopi i serieproduksjon er underveis her i stikka nå til meg selv og noen venner som setter pris på slikt.

Takk for inspirasjon som satte i gang vinterens snurring til deg Jarle TL.

Skal forsøke å bidra med bilder i tråder etter hvert, trenger bare litt IT support først, men det kommer etter hvert.

Og takk til ALLE som bidrar i disse bindetrådene. Lekker H. Shulpurea JFlund, en fryd for øyet! Og morsom sak fra Rune. Hår (menneske) kan nok etter hvert leveres like mye fra oss nakenaper som fra våre såkalte "nære slektninger" og slettes fra innholdsfortegnelsen i flyshop/webshop butikker :)

Endret av Flunes
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...