Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Flotte comparaduns Morten!

 

Waffern: etter min erfaring holder cdc-vinger seg bedre enn f.eks polygarn, Aero Dry Wing eller antron. Det naturlige spennet i fjæra holder profilen over tid. Men så har man jo problemet med fiskeslim da, men det går jo å løse med en skikkelig vask. Og yes, comparadun lander nesten alltid rett vei hvis proporsjonene er som på fluene til Morten. Jeg har i tillegg trua på å splitte haletrådene i en V, og tror at det stabiliserer ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Waffern og Jarle. Kommer ikke tydelig fram på bildet, men halene er bundet i v-form. Vingen holder seg fint i boksen, men etter noen fisk er det noen vinger som peker mer og mer fremover, uten at det virker å ha negativ effekt. Nytt av året for min del er kortere hale. Synes lange haletråder har en lei tendens til å sette seg fast i krokbøyen. Og ja, sjelden de flyter feil..

Endret av Morten D.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hadde ett eksemplar av denne fluen i boksen i fjor. Det var akkurat nok til å redde kvelden da store døgnfluer styrtet i elven..

#11

attachicon.gifWP_20170121_19_24_44_Pro.jpgattachicon.gifWP_20170121_19_25_38_Pro.jpgattachicon.gifWP_20170121_19_25_58_Pro.jpg

 

 

En veldig god fiskeflue det der. Spesielt på sensommerkvelder med Siphlonurus spinnere på vannet!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...