Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Hmmmmm, DE fluene var SPENNENDE! Kanskje til og med jeg kan få fisk på slike  ;D ;D ;D. I make som...

bjorni

Icedub reken min eller de flotte loppene til igor? Om du mente mine så ser du enkelt hvordan de bindes ellers, men helt fremst kan du spinne ice-dub i løkke og lage som et langt hackle. Alternativt binde inn dobbelt så lange fibre rundt krokøyet, stryke bak og binde hodet over. Resultatet blir det samme :P En ting jeg ellers glemte å nevne er at det bare er et fåtall farger icedub som er mulig å bruke. Icedub er, tro det eller ei, forskjellig materiale avhengig av farge! De eneste to jeg har funnet hittil med slike lange glatte fibre er UV pearl og den andre tror jeg heter uv tan. Er en annen type dubbing som er samme materialet og finnes i mange farger med lik tekstur, men husker ikke navnet på denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Icedub reker, sykt enkle å lage! Får et slags transparent utseende og går utrolig flott i vannet. Fått fisk på den brune der, men har enda større tro på den hittil uprøvde hvite!

Alt en trenger er icedub, midge crystal flash og et kulekjede.

Beklager villt shabby bilder :-\

94853_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/37840/94853.jpg

OT: Noen som har rekekroker ala mustad shrimp til salgs? Er tom for alt av saltvannskroker...

Flotte fluer spenolsen ! Blir veldig gjennomskinnlige og fine i vannet de der.

Var jeg deg ville jeg i tillegg binde en mye mer lettdresset variant...kanskje med bare 1/3 av så mye materialer som du bruker her og jeg vedder på at sjøørreten ville foretrukket denne  ;)

RolfJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisann,

Jeg spurte Toggi om et fluemønster, han svarte Mysis.

Nå har jeg googla og sett hvordan de ekte ser ut. Slik har jeg laget den.

Ser at de er nesten helt transparente men at det er litt rødt/orange i thorax "involler".

Jeg har laget den på tmc 777sp str. 10 som er rett over 2cm lang.

Hvordan ser dette ut for dere som fisker med slikt? Jeg bare leker meg med materialer...

post-2-13949871673118_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo utrolig flott da og selvfølgelig mye mer komplisert enn det som er nødvendig  ;D. Likevel er det jo morsomt å legge litt ekstra innsats i fluene av og til. Jeg ville kanskje forsøkt å binde den rettvendt og ikke baklengs. Mysisen beveger seg nemlig mer i de frie vannmassene enn rekene og svømmer da forlengs og med utstrakt kropp (som forsåvidt også rekene gjør når de svømmer). Det kan også være verd å forsøke å etterligne gjennomskinnligheten med dubbing fremfor epoxy. Feks med en tynt dubbet kropp med SLF saltwater shrimp. Bare mine tips da for det det er verd..

RJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg spurte Toggi om et fluemønster, han svarte Mysis.

Nå har jeg googla og sett hvordan de ekte ser ut. Slik har jeg laget den.

Ser at de er nesten helt transparente men at det er litt rødt/orange i thorax "involler".

Jeg har laget den på tmc 777sp str. 10 som er rett over 2cm lang.

Hvordan ser dette ut for dere som fisker med slikt? Jeg bare leker meg med materialer...

den tar bankers sjøørret som den er... lekker sak... skal prøve å lage en kopi og teste ved første og beste anledning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realistisk men den trenger ikke å være god. Det er nettopp det som er nøkkelen med sjøørretfluer. Har eksperimentert i 17 år.

Flua er kanonpen for all del, men helt årlig tror jeg den fisker sånn passe bra. Jeg tror en liten red-tag med palmer hackle fisker bedre.

Det sier jeg fordi det er så lett å bare.... wow! Ikke sant....Jeg har fisket masse med fluer som likner ekte vare. Det som skiller gode sjøørretfluer fra ørretfluer er at i sjøen er det ikke særlig vits i imitasjonsfiske. Fluer som viser seg gode er gjerne meget enkle.

De realistiske er ofte helt livløse i vannet. Egentlig er denne flua en liten wolly bugger med "rar" kropp.

Beklager om ærligheten treffer feil, jeg er bare opptatt av å forstå fisken og hva den tenner på. Vi lærer av hverandre osv. Jeg er en erfaren sjøørretfisker og syntes det er riktig av meg å dele min erfaring. Jeg har lært av andre og sånn fungerer det.

Det jeg tror er at fisken ikke ser detaljer slik vi kanskje tror, noen av oss tillegger ihvertfall det stor betydning. Der er feilen(det gir glede og det er vel egentlig viktigere) fordi fisken sannsynligvis kan trigges av alt. Jeg tror rekefluer og andre krepsimitasjoner er overdrevent mystifisert. Jeg vet at sjøørreten er enkel, og den vil aller helst ha enkle fluer. Livløse detaljer spiller ingen rolle for fisken.

Uenige, enige.......noen?

Men den er jævlig bra bundet!!!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realistisk men den trenger ikke å være god. Det er nettopp det som er nøkkelen med sjøørretfluer. Har eksperimentert i 17 år.

Flua er kanonpen for all del, men helt årlig tror jeg den fisker sånn passe bra. Jeg tror en liten red-tag med palmer hackle fisker bedre.

Det sier jeg fordi det er så lett å bare.... wow! Ikke sant....Jeg har fisket masse med fluer som likner ekte vare. Det som skiller gode sjøørretfluer fra ørretfluer er at i sjøen er det ikke særlig vits i imitasjonsfiske. Fluer som viser seg gode er gjerne meget enkle.

De realistiske er ofte helt livløse i vannet. Egentlig er denne flua en liten wolly bugger med "rar" kropp.

Beklager om ærligheten treffer feil, jeg er bare opptatt av å forstå fisken og hva den tenner på. Vi lærer av hverandre osv. Jeg er en erfaren sjøørretfisker og syntes det er riktig av meg å dele min erfaring. Jeg har lært av andre og sånn fungerer det.

Det jeg tror er at fisken ikke ser detaljer slik vi kanskje tror, noen av oss tillegger ihvertfall det stor betydning. Der er feilen(det gir glede og det er vel egentlig viktigere) fordi fisken sannsynligvis kan trigges av alt. Jeg tror rekefluer og andre krepsimitasjoner er overdrevent mystifisert. Jeg vet at sjøørreten er enkel, og den vil aller helst ha enkle fluer. Livløse detaljer spiller ingen rolle for fisken.

Uenige, enige.......noen?

Men den er jævlig bra bundet!!!!!! :)

Tror du har helt rett Kenneth  ;) Men den flua di Rune, den var helt rå!

Tror det holder for sjøørreten at den ser silhuetten av byttedyret sitt i bevegelse, tror ikke det er så viktig med detaljer. :) Det tror jeg, sikkert noen som er uening :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om det finnes gjennomsiktig hackle av noe slag?

Jeg har faktisk ikke gitt helt opp jakten på den perfekte mysis.

Let the light slip trough, det er veldig mye. Eller ha en helvetes siluett.

Tror mange dyktige ørretfluebindere også vil kunne bidra på kystfluene.

Jeg må snart få bundet noen sjøørretfluer selv, ikke bare kommentere andres flottheter!

Men det ender med at jeg sitter og lager superfluer. Fisken tror den kan være alt mulig rart.

Og det er hemmeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om det finnes gjennomsiktig hackle av noe slag?

Jeg har faktisk ikke gitt helt opp jakten på den perfekte mysis.

Let the light slip trough, det er veldig mye. Eller ha en helvetes siluett.

Tror mange dyktige ørretfluebindere også vil kunne bidra på kystfluene.

Jeg må snart få bundet noen sjøørretfluer selv, ikke bare kommentere andres flottheter!

Men det ender med at jeg sitter og lager superfluer. Fisken tror den kan være alt mulig rart.

Og det er hemmeligheten.

Hei! Har brukt mye rart i ville mysis\reke eksperimenter ;D Swiss Straw i hvit\klar som bindes inn i små bunker, børstes skikkelig opp!! Blir utrolig fine i vannet, funker på fiskeimitasjoner også. Slitesterk :) Kan farges med tusj.

Men bruker nå en enkel dubbing reke, med litt cdc. Skal bindes veldig sparsomt!

Det gjennomsiktige hacklet du etterspør finnes bare i synt materialer, f.eks polar chenille, tri global synthetic hackle..

Men en tørn cdc er jo rimelig transparent det også ;)

Legger merke til at du kaller de fleste fluer for "egentlig bare en liten\stor Wolly Bugger" ???

Pattegrisen f.eks, når bundet riktig. Svever i vannet, og ved stopp sprer den ut hackle fibrene.. Om du har fisket med de som er laget av marabou, så skjønner jeg sammenligningen.. De såkalte DNA Pattegrisene.. De har lite til felles med de bundet av speyhackle, og som du sier, egentlig en WB :P

Flott Mysis Rune!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om det finnes gjennomsiktig hackle av noe slag?

Jeg har faktisk ikke gitt helt opp jakten på den perfekte mysis.

Let the light slip trough, det er veldig mye. Eller ha en helvetes siluett.

Tror mange dyktige ørretfluebindere også vil kunne bidra på kystfluene.

Jeg må snart få bundet noen sjøørretfluer selv, ikke bare kommentere andres flottheter!

Men det ender med at jeg sitter og lager superfluer. Fisken tror den kan være alt mulig rart.

Og det er hemmeligheten.

Coq de Leon (Indio Palometa) kan være en mulighet.

[attachimg=1]

Trygve ;)

post-820-13949871691562_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg er også facinert av cdc til reker. At alt er WB er selvfølgelig litt overdrevent fra min side, men ser du fluer fra undersiden så er nesten rekefluer wb uten halen.....

Og mener derfor at endel mønstre faktisk ikke har så stor hensikt. Altså halen i wollyen er det som er magneten for fisken. Kroppen er nesten uvesentlig. En pattegris med speyhackle er heller ikke så ulik en WB settt undenifra..Med marabou er det ikke mye forskjell.

Da folk hevder pattergrisen er en rekeimitasjon, hva er det da WB.? Fisk, og hva gjør den mindre rekete? Jo de kjennetegnene VI forbinder med reker. For fisken er det marginalt. Pattegrisens suksess er fiskens forkjærlighet for lange beveglige fluer(dette illuderer like gjerne børstemark som tobis) og i opphavsmannenes kreativitet fant han denne litt spesielle rosanyansen.

Jeg opplever at bevegelse og gjennomsiktighet er viktig på fluene, ikke små lodne rekefluer. De fisker mildt sagt veldig dårlig. Jeg fikk fisk på rekefluene mine tidligere også, men aldri i nærheten av hva andre fluer ga av fangst.

Selv nå som jeg har funnet gode rekefluer syntes jeg de ikke jevnt over leverer like bra som andre fluer. Jeg vil ha flest mulig kontakter. Og når pattegrisen blir trukket frem som rekeimitasjon blir jeg litt lattermild. Den er nok heller god fordi den rett og slett er livaktig. Tobis som jeg liker best å imitere er av en eller annen årsak mye mindre populær blant folk. Tobisimitasjoner er ofta kanon og slanke fluer du nesten ikke ser i vannet er meget giftig. Reker er best syntes jeg i sterke farger når man leter etter fisk, brune og oliven er bra på kresen fisk du vet er der. Jeg har lyst tilå lage en rekeflue som har det lille ekstra og det må være en flue helt fri for stive materialer som bare klumper fluen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør Pattegrisen bedre enn andre rekeimitasjoner, er fluas store likhet med reker når den stoppes, synker eller svever.. Når den trekkes inn er også likheten stor, men kan minne om mye. Men når fisken er helt fokusert på reker, er det ikke alle fluer som funker. Pattegrisen gjør det.

Jeg har opplevd så mange ganger å få mye mer fisk enn sidemannen, som ofte brukte Jiggy og andre fluer som "alltid" fungerer. Fisken spiste da reker, og når fiskeren byttet til en rekelignende flue, fikk han også fisk.

Ett utmerket allround mønster ja, mye liv og svikter sjelden. Fordi sjøørreten spiser reker når den har mulighet.

Er ikke så glad i WB, mer til ferskvann syns jeg. Men ser mye reke i den, lite fisk. kanskje mer blekksprut\akkar :)

Har brukt mye tid på å utvikle imitasjoner av fisk, tobis og lodde, brisling med mer.. Har 6 fluer som virkelig er bra, med pattegris som nr 7.

Enig i at det er tull å overdresse fluer, mange mange som gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en 10-12 hovedfluer, men stort sett bruker jeg bare noen få. I perioder bytter jeg bare for romantikkens skyld!

Skal kjøpe inn nytt bindeutsyr og blir helt vill i hodet av å tenke på hva jeg skal lage!

Har litt tvangstanker i forbindelse med de fluene jeg har fått bra på, ikke glemme osv. Og har man ikke alt man trenger for å binde de man har lyst til å lage blir det feil for meg.

Så flueboksene skal derfor fylles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...