Gå til innhold

Hemsila 2005


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Entusiastene har skutt seg selv i foten ved å lage en "kun flue-fiske-elv"' date=' hvor målet er å beholde de schtoore. Disse store blir lettet på av utallige fiskere i løpet av sesongen. Man betaler overpris for å slippe ut en herjet aure. Ødelagt i kjeften, men den er der, og stooor! Og man tar seg overbetalt, uten at tilstrømningen av "feinschmeckere" avtar. Seff er det fristende å vite at rekord-fisken på tørt kan taes, men ærlig talt! Man har tatt et stykke Norge, og gjort det utilgjengelig for alle andre enn folk m fluestenger, og mye penger i hand. -Lykke til m å stå i kø, for å lette på aura, som ørten andre har letta på, og slippe den ut igjen! Denne elva er for liten til å gjennomføre en sånn strikt C&R-policy. Det er blitt reine fiske-dammen.[/quote']

Glem det der med at ørten andre har letta på dem før. Det er bare noen få som har blitt tatt flere ganger i løpet av en sommer. De store er mange flere enn du tror og mye vanskeligere å få enn du tror. Dersom du betviler dette så er det bare å bevise det motsatte.

 

Mye penger for å fiske? Ja du har vel ikke fisket i de landene som nå kun har settefisk du? Der er det dyrt der! Det som har skjedd er at fiskeforeningen i Hemsedal har sørget for at vi fortsatt kan ha et bra fiske i en elv som var i ferd med å tape kampen mot troféfiskerne og frysefiskerne. At man fortsatt strømmer til elva betyr jo bare at folk er villig til å betale litt for opplevelsen. Det er fortsatt fritt for alle å fiske hvor de vil ellers. Dersom alle som har lyst til å ta en bit av Hemsila med seg hjem fikk lov, hadde det ikke vært noe Hemsila igjen til neste generasjon. Spesielt ikke siden, som du selv sier, elva er for liten. Jeg synes jeg merker et snev av samme innstilling hos deg som en markfisker som for noen år siden var innom Sporten:

 

- "Nå må dere jaggu setta meir fisk! Det blir jo mindre og mindre fisk å få."

- Javel, har du lagt merke til det du også?

- "Ja, nå har jeg gått igjennom dagboka mi og regnet ut at for 2 år siden fikk jeg litt over 600 fisk og i fjor fikk jeg ca. 400. I år ser det ut til å bli enda mindre."

- Kanskje du ikke skulle tatt med deg alle da?

- "Sleppe dem uti att? Dø, hallo?! Detta ække USA!!! Jeg har betalt fiskekort og dermed lov til å ta det jeg vil over minstemål"

- Kanskje du kunne ta en pause i fiskinga da?

- "Men i all verden. Skal du fortelle meg, som har fiska her siden før du ble født, hvordan jeg skal fiske? Jaja, det er godt det ikke er du som styrer detta!"

 

Dessverre var han ikke alene om synet da, og ikke er han det nå. Får håpe at hans barnebarn i det minste finner noen steder hvor det ikke bare er settefisk. Det er fiskedam det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tape kampen mot trofe og frysefiskere... Hemsila er sikkert spesiell ifht fisketrykk og forvalting og særskilte tiltak kan være på sin plass. Jeg har aldri fisket her men ellers froset endel ørret og føler behov for å unngå å bli satt i bås av fiskere med rein C & R tilnærming. Jeg driver begge deler, jeg spiser ørret og setter den ut når jeg ønsker det . Tror man generelt skal prøve å unngå å sette valør og karakteristikk på ulike tilnærminger til fluefiske. Det er moralske pos og neg aspekter med begge tilnærminger som kan være vanskelig å bli enig om. Jeg tror ikke det er nødvedigvis uttrykk for dårlig fiskeetikk, grådighet el lite ansvarsfull økologisk tankegang om man spiser ørret av og til . Dette kan sammenlignes med all annen jakt, høsting, sanking ol i natur. C&R er ofte forsøk på demping av symptomer på underliggende større problem ifht forvaltnig. For stort fiskepress, for mye folk, endrede miljøforhold for fisk mm. Blander man inn kommersielle interesser og C&R, mikser dette sammen til en tilsynelatende mer høyverdig fiskeetikk blir dette av og til ikke spiselig. Ørreten er da bare "kapitalen" i banken og selges som et middel til forlystelse og underholdning og mister funksjon ifht økologi og næringskjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

persa,

Blander man inn kommersielle interesser og C&R, mikser dette sammen til en tilsynelatende mer høyverdig fiskeetikk blir dette av og til ikke spiselig. Ørreten er da bare "kapitalen" i banken og selges som et middel til forlystelse og underholdning og mister funksjon ifht økologi og næringskjede.

Meget godt sagt og jeg er helt enig! Vi bør ikke under noen omstendigheter opphøye C&R til noe "bedre", det bør kun sees på som et personlig valg eller et forvaltningsmessig virkemiddel. Ser vi på det som noe stort og mer riktig enn annet så taper vi alle "kamper" som kommer til å stå mellom oss og motstanderne.

Det er svært lite spislig for allmenheten og det er lett å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott diskusjon her nå....

 

Synes faktisk ikke det er så unaturlig at en grunneier til en slik elv som Hemsila prøver å maksimere inntektene sine. Har han i tillegg litt entrepenørånd og forretningssans så kan det bli en bra inntekt. Hva skal bønder og grunneiere leve av da ?

 

Alle gårdsbruk ute i distriktene som for 25 år siden kunne leve på 7-8 melkekuer er nå døde som selvstendige næringsobjekter (trist). Hvis da noen klarer å snu trenden og skape sin egen arbeidsplass ute i distriktet, ja så er de griske ?? Hva er dette da ?

 

Forvaltningsmessig ligger det jo sterke egeninteresser hos rettihetshaverene til å sikre en vital og frisk ørretbestand for all fremtid, det er jo næringen deres. Slik er jo skogbrukere og bønder vant til å tenke fra før; planter ei gran idag slik at neste generasjon skal kunne hogge den om 80 år og sikre sin hverdag. Langt flere burde ha slike perspektiver på det de driver med, så hadde nok jorda sett litt anderledes ut (oi det ble svulstig).

 

Ellers er jeg svært på linje med persa i hans siste innlegg her. C&R generasjonen fremstilles ofte som de moderne hensynsfulle naturbrukere som setter etikken i høysetet og fokuserer på opplevelsene. Greit det altså, og fornuftig med en god porsjon målrettet C&R men det har jo dedikerte sportsfiskere drevet med i alle år, og at det er noe mer høyverdig som absolutt prinsipp forstår jeg ikke. Dessuten er det en viss fare for at kraftig flagging av ren C&R kaster bensin på bålet til urbanistene som helst ikke vil at vi skal fiske eller jakte i det hele tatt, og dem blir det faktisk flere og flere av.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Kan ikke fatte hva som er så spennende med å denge fluene ut i samme elva etter de samme fiskene uke på uke. Det må da være mere interessant å prøve nye områder.. Men for all del, det er jo enkelt. Parkere bilen å sparke på seg "kondomen" for så å spasere noen meter, og i tillegg ha mulighet til å ta en storing. Det kryr av overbefolkede ørretvassdrag rundt i landet. Mange av disse har potensiale til å huse stor fisk. Hadde vi "naturbrukere" tenkt litt på generasjonen etter oss, hadde vi tatt hånd om disse områdene.

Men late som vi ofte er, vil vi helst bare bruke. Da er det på sin plass at vi betaler de som evner å stelle vassdraget.

 

Catch & Relax!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fishy: Vær så vennlig å ikke sammenligne meg med den fryserfylleren du nevner :evil: ! Du tar så ravendes feil av min tilnærming til fiskeopplevelsen! Og opplevelsen, er her et stikkord. Det er, etter min mening, ingen stor naturopplevelse å betale priser som man ellers ville forbinde med laksevald, for å stå i kø, sammen med en gjeng med "likesinnede" og prøve å lette på "Kåre"(De har vel fått navn, har de ikke?). Som persa var inne på, så virker vel dette som en brannfakkel for alle andre enn oss fluefantaster?? Si hva man vil, men dette Hemsil-fisket er og blir en riiimelig eksklusiv greie! Ser at man stadig skal sammenligne priser m fks. heiskort i alpinbakken, etc.. Seff kan man gjøre dette, spesielt hvis man sammenligner med, nettopp, Hemsedal!! Bygda har greid å gjøre seg selv til et "må være der-sted" om vintern, hvor alle de "coole" betaler overpris for å sole seg i glansen av de enda"coolere". Og nå har de sannelig greid det om sommeren også.....Bare et spørsmål, sånn på slutten; får man gratis fiskekort når man melder seg inn i golfklubben der oppe?? "Heisann, jasså, Preben, fått ut fluestangen i kveld!!?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hadde ikke tenkt å sette deg i bås, Persa. De jeg tenkte på var de som lå langs elva hele sommeren og kun var ute etter å fylle fryser'n. Andre var igjen kun ute etter å fange skrytefisk. De klarte også svært ofte å oppnå det de ønsket ved å bruke alle tenkelige midler. Klart at dette gikk ut over fiskebestanden og alle de andre som bare fisket for å kose seg.

 

Er klar over at dette er et fenomen som kun gjelder for Hemsila og noen få andre vassdrag. Jeg har ingen problemer med at man tar med noen fisk til fryser'n for senere å kose seg med fangsten midtvinters og drømme om stedet man fanget dem. Det gjelder bare å bruke hodet og ikke ta for mange. Andre steder (svært mange) burde man faktisk ta med seg mer fisk til fryser'n.

 

Trykket ved Hemsila oppstod etter en artikkel i "Flugfiske i Norden" på 80-tallet, og har siden vedvart med vekslende styrke. Dette er noe som selvfølgelig forskjellige interesser i bygda også har bidratt til, med god hjelp av forskjellige utgaver av "Bård og Lars". Det er dessverre slik at mange av oss foretrekker å fiske i kø fremfor å gå noen meter ekstra.

 

Forøvrig må jeg si at jeg likte innlegget ditt Persa - Godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Næmen så bra da Dryflyfool! Supert å ta feil noen ganger. Ja, det er fiskeopplevelsen som gjelder for meg også. Derfor går jeg også noen meter når jeg vil fiske i fred. Det hender ofte at jeg drar vekk fra Hemsila når "alle" andre er der.

 

Golf spiller jeg også (eller prøver ihvertfall), men dersom det setter meg i bås med Gjelsten så er det riv ruskende galt. Dessuten kjenner jeg ingen ved navn Preben. Derimot har jeg truffet typen ved ei lakseelv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kryr av overbefolkede ørretvassdrag rundt i landet. Mange av disse har potensiale til å huse stor fisk. Hadde vi "naturbrukere" tenkt litt på generasjonen etter oss, hadde vi tatt hånd om disse områdene.

Men late som vi ofte er, vil vi helst bare bruke. Da er det på sin plass at vi betaler de som evner å stelle vassdraget.

Jeg er veldig enig i dette her!

Sett opp prisen i Hemsila enda mer. Kansje grunneiere og bønder med et overbefolket vann eller elv kan øyne muligheten til å tjene noen kroner, som de gjør i Hemsedal. Kansje de kan tenke seg å begynne å kultivere vannet eller elva si for å tjene penger. Da vil vi kunne få flere gode elver og vann, ikke bare Hemsila. For de som ikke ønsker å fiske i en slik "fiskedam" er det bare å fiske andre steder. Jeg kan godt tenke meg å betale endel for å fiske i en god elv lignende Hemsila, hvis det kan bidra til at det vil finnes flere av dem. Det vil også bidra til at det ikke er så stort trykk i den ene som finnes.

Sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt å lese alle innleggene. For det første, markfiskerne skal ha tilgjengelighet til å fiske i alle vassdrag, men de må bare innse at de ikke kommer til over alt, og dette blir det mere av. Hvorfor? Ved å føre en kultivering med sterke begrensninger, der spesielle størrelser av bestanden skal taes vare på, funker det desverre ikke med mark! Prøvde i sommer å gi noen "tjuvfiskere" i Hemsila denne sjansen, men de klarte selvfølgelig ikke å gjøre som vi ønsket, og med det stadfestet at de har ingen rett til å fiske der fisken skal taes vare på. Kansje det finnes bedre og mere seriøse markfiskere enn de jeg lot prøve seg, men de bør uansett ikke få lov ved senere anledninger. De får nok heller tjuvfiske som før. Hvorfor må markfiskeren tjuvfiske i Hemsil? Desverre er det svært få markfiskere som forstår hvordan et vassdrag fungerer, og de fleste er bare ute etter å fylle fryseren. Og så er det jo spenning, og selv jeg forstår at det gir giv og entusiasme. Hadde markfiskerne fått gjøre som de ville i Hemsil, hadde elva i dag vært ødelagt, det er det sanne fakta, og derfor burde de egentlig ikke ta del i debatten. Hver eneste vår fisker jeg selv med mark i fossane under Eikredammen, og de første middagene på våren er de beste måltidene i året

 

Så til dere litt mer seriøse. Det er noen som er redde for at det skal bli for mange slike fluefiskesoner med C&R. Dette er faktisk helt topp og helt nødvendig, for da får vi bedre fordelt fiskepresset. Det er helt riktig som Robin foreslår, nemlig at vi må utvikle større deler av elva til godt fiske, og da må jo desverre markfiskerne ekskluderes. Det er viktig at dette ikkje skjer så alt for fort, for da blir det lettere for oss grunneigere å ta en maksimal pris for fisket. :shock: :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Trur nok du alltid vil ha folk som kommer å fisker i store mengder uansett om de betaler 400 eller 700 kroner døgnet og sikkert opp til flere 1000 kroner i uka. Så det er bare å smelle opp.

 

Meg vil du ikke i din elv når man har andre muligheter for kanonfiske uten å kaste bort masser av penger på fiskekort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene bør stå i forhold til fisket. Hemsila har et godt fiske, det er det mange som har erfart. Men bør det koste mere enn det gjør idag? -Ja:, vil mange mene, dette for å redusere fisketrykket i elva. Dere som ikke er villig til å betale de hundrelappene for et godt fiske, ja, det er akkurat dere som blir luket ut, som vil være med på å redusere fisketrykket. Svarer du nei på spørsmålet om du mener det skal koste mere å fiske i Hemsila så er det kanskje av mange grunner, 1- flere andre gode elver, 2- de strenge regler, 3- prisene, osv.osv.

 

Jeg mener at prisene er ok nå, med det mener jeg at det er en god pris for mange. Settes prisene opp av de riktige grunner, for å bedre fisket, tilby mere til enhver besøkende i elva, tilrettelegge osv, ja da er det verdt noen kroner mere. Brukes en prisstigning til å "få mere penger" til eiere, osv. da er det et håpløst tilfelle, og personene kan prøve å skylde på høyt fiskepress.

 

En løsning må i tilfelle føre til bedre og færre fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort fisketrykk er det egentlig?

Hvis en ikke reiser oppover akkurat i goduka, er det aldri vanskelig å finne en fisk å kaste på.

Er fisket resten av året like mye verdt som i den beste uka?

Kan det ikke settes opp dyrt fiske da det er mest attraktivt, og ha rimeligere priser i begynnelsen og slutten av sesongen?

Det kan ikke være vanskelig å administrere en slik ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt dette med prising av fiske. Tradisjonelt har vi her på berget nytt godt av en romslig statsallmenning og allemannsretten til ferdsel og bruk av ulike naturresursser også fiske. Staten har et forutsigbart system med fisketrygdavgift for anadromt fiske og evt statsallmenning kort for ferskvannsfiske. I tillegg finnes en stor flora av private fiskerinteressent foreninger , fiskeriforeninger, elveeierselskap og lignende. Vedtekter og regler for disse varierer stort sett omkring en kjerne av prinsipper ifht ønske om bevaring av bestand, fornuftig beskatning, hensyn til offentlig regelverk og ønske om økonomisk avkastning av fisket som står i stil til ressurser nedlagt i forvalting og kultivering. Siden fiske tradisjonelt ikke har vært et knapphetsgode har prisene vært jevnt over moderate likevel. Med økende interesse og utbredelse av fiske som fritidssyssel og opplevelsesmedium , lavere fangsttall og innsnevring av muligheter til eksklusivt bra fiske til en billig penge på statsgrunn el privat øker også presset på utvalgte forvaltningsorgan ifht regulering og det dukker opp muligheter for nisjeprodukt. Godt fiske som handelsvare og produkt blir i økende grad utsatt for vanlige markedsmekanismer. Her er det lov om tilbud og etterspørsel som gjelder og tilnærmet prinsipper for krig og kjærlighet, det meste kan være lov. Fra eiere kan mye passeres for god fisk og utfordringen blir å prøve seg frem i et evt marked. Det er vel ikke slik at det er fiskere som forbrukere som skal tipse om hvor smertegrensen går ifht prisseting. Det vil være å be om en snarvei ifht markedsregulering der utfordringen og ansvaret for dette ligger hos eiere. Generelt er det vel slik at dersom fisket er bra nok er det ingen grenser for hva enkelte verdsetter dette til. En fiskeferie til Patagonia på en uke jeg ble tilbudt nylig kom på 47 000 (jeg drar ikke..). I Altaelva omsetter man døgnkort etter trekking for flere tusen, vald leies for over 100000. Et laksevald leid generelt typisk tusenvis annet steds, Kolareise koster 10-20000, en uke hos Plathes eiendommer i nordland 8-10000. Døgnkort i sørlige kalkelver i England tusenvis. Hva Gjeldsten betaler i Målselvfossen vet jeg ikke men alle illustrerer prinsipp med fiske som handelsvare. Noen valør el etisk fasit på dette finnes vel ikke. Vil man betale er det helt legitimt. Å stritte i mot dette som prinsipp er vel ikke mulig utefra vanlige betraktninger om tilgjengelighet , hvem som skal fiske, tanker om fiskemulighet som et lavpriset allmenngode. Noen fiskerinteresser lager i midlertidig erfaringsmessig vedtekter som ekskluderer, stigmatiserer evt forskjellsbeh. ulike grupper utefra mer el mindre veloverveide og reelle hensyn. Det kan være et forsøk på å være proteksjonistisk og motsette seg utvikling av fisketurismen og ferdsel knyttet til dette el hensyn bare basert på økonomiske hensyn ifht betalingssterke grupper. Lite kan vel gjøres med dette også. Det man kan gjøre er å gå litt mot strømmen. Man trenger ikke stå i pressomr.eller leie Målselvfossen for å fiske, landet er langstrakt og det finnes utallige muligheter til bra fiske uten at dette koster skjorta. Man kan bruke sin rett som forbruker og fluefisker til å gi tilbakemelding om hva og hvor mye man ønsker å bruke penger på. Man kan evt markere sitt syn på fluefiske som høypriset luksusgode med å ta stanga under armen å vandre til fjells på evt litt gjengrodde stier. Jeg synes selv fisket har størst opplevelsesverdi når det kombinerer elementer av urørt og regulert natur med nytt og spennende fiske og man trenger ikke måle opplevelsen i kg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv fisket har størst opplevelsesverdi når det kombinerer elementer av urørt og regulert natur med nytt og spennende

fiske og man trenger ikke måle opplevelsen i kg heller.

 

Jeg her helt enig med deg i det utsagnet der.

 

For meg så betyr det ikke så jævla mye å få en 'gør-diger' ørret. Jeg er ikke villig til å punge ut ekstra med penger for å øke sjangsene x antall prosent.

 

Jeg trenger heller ikke et ekslusivt 'vald' for å ha en fin tur. Jeg blir heller ikke skremt av sluk- og mark-fiskere. Jeg kan gjerne fiske ved siden av de. Hvis jeg oppelver at de 'ødelegger' for min fiskemåte så drar jeg et annet sted.

 

For meg er turen viktigst (jada, det er en klisjè).

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved flere anledninger fisket på lukkerative vald. Dette har hverken gitt meg mere fisk eller større opplevelser enn på "kommersielle" fiskeplasser. Det at noen tar tak i ei elv for å øke antall stor fisk/øke turismen til stedet mener jeg at er flott. De kan ta de prisene de vil og folk kan betale hvis de vil. Det er desverre slik i dag at markedet bestemmer pris. En naturlig følge av dette er at "mannen i gata" ikke kommer til noen steder. OK det for meg. Jeg finner alltid et sted å fiske selv i tider hvor jeg ikke har god råd:-) Ellers så er jeg helt enig med Mjoff og Persa: Opplevelsen måles ikke i kilo fisk. Det er settingen rundt som er viktig for meg. Ønsker jeg meg en tur for meg selv i villmark så drar jeg ikke på tur med Tor. Ønsker jeg derimot et opphold med "hotell standard", ja da blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, først og fremst, enten man vil eller ikke: Å skru opp prisene til f.eks 2100 kr per uke vil eksludere mange fiskere som ikke har råd, ikke skyv det under bordet. Det blir bare dumt. Spørsmålet er om vi ønsker en slik måte å forvalte vår allmenne felles naturarv på. At England og andre steder har høy pris legitimerer ikke automatisk at vi bør ha det. Det blir for Erasmus Montanus logikk for meg.

Man kommer langt på vei til Finnmark for eksempel, med 2100 kr, spesielt nå som flyprisen har gått ned en del. Må nok innrømme at grensen for min del var nådd på 700 kr ;).

Skal det bli ekstremsport i å se hvor mye fluefiskere vil betale Tor, kjør på, da er dere på rett spor.

Men spørs om ikke dere ender opp med en spesiell type fiskere etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens det er min dumhet, men hvorfor varer fisket i Hemsila så kort periode? Kommer fra Vestlandet, og er ikke vandt med at ørretelver er fredet i det hele, men bare de vassdragene som er anadrome. (FØR noen tenker at han derre vil fiske hele året, må jeg bare si, NEI!) Skjønner godt hvorfor det stenges for fiske relativt tidlig på høsten, men hvorfor er det ikke åpent tidligere på våren? snø?

 

Til prising vil jeg bare si meg helt enig i tanken om at alle som driver å leier ut fiske, og som faktisk yter en tjeneste ved å gjøre dette, selv bør ha rett til å bestemme hvor mye de skal tjene. Det er markedsøkonomi, og i Norge BURDE vi hatt det..... Jeg skulle alikevel kanskje sett at prisene ble justert etter årstiden? 3000,- på de beste ukene, og 1000,- på de mindre gode? Da hadde man i allefall fordelt fisketrykket ut over en lengre periode spør du meg..

 

:smt021 (mitt syn på markfiske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm' date=' det var iallefall litt respons. Hvor har det forresten blitt av markfiskerne? :twisted: Det er mye fornuftig sagt, men det var iallefall en som var litt inne på en god tenkemåte. Nemlig, om prisene skal økes så blir det isåfall bare i de gode periodene, fra midten av juni til midten av juli.

Det var vel flere som burde få kommet innpå før jeg sier noe mere, men slik det iallefall ser ut nå, så er nok kansje prisene begynt å nå toppen. Derfor får vi nok nøye oss med å ikke gå høyere enn kr. 2100,- for en ukes fiske, og ca kr.350,- pr. døgn, i de gode periodene. Om vi med desse prisene hadde halvert fisketrykket, så er vi nok på riktig vei. Det er liksom så godt å vite at alle dere der ute er helt enige. Jeg er helt enig i at det er mye bedre å dra til et sted, langt borte hvor du får være i fred.

Kan egentlig ikke forstå at så mange vil stå i kø i Hemsila. Hallingdalselva er mye bedre, men du må være lokal for å finne de stedene. Jeg kan ikke fortelle alle dere hvor dette er, men dere må leite frå Gol og oppover elva, ikkje så langt som til Ål. Det neste stedet er ovanfor Kleivi, på veg mot Geilo, også får dere prøve å leite litt i Dagali og Nummedalslågen: Se :shock: leit :roll: og finn ;);)[/quote']

 

Hei Tor

 

Du nevner nye priser på uke og døgn. Hva med årskort. Er det på vei ut,

eller hvordan har dere tenkt å prise det?

 

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snart sådan, at et fiskekort koster det, en Tysker vil betale, sådan er det i dk.

 

Hilsen Loke.

 

PS: Drømte for et par nætter siden, at Norge var kommet i EU, guderne forbyde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt syn på markfiske er vel litt voldelig, men hvis det ikke er flere enn du som ser hva jeg skriver nå, så er jeg faktisk helt enig, selv om også jeg prøver markstanga iblant. Fisket i Hemsila stenges 15. september, fordi det er nærme gytesesong(bestemt av fylkesmann), og er stengt fram til 1 januar. Hemsedal fiskeforening holder stengt fram til pinse fordi det skåner elva/ tar vare på fiskebestanden. Prisene "dine" er nok helt riktige, men det tar nok litt tid før vi er der. =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel på det rene at det per idag ikke er balanse mellom tilbud og etterspørsel i Hemsila. Etterspørselen viser at prisene nok kunne vært høyere. Imidlertid har jeg ikke noe tro på at man får realistiske tilbakemelding på hvor smerteterskelen går ved å spørre dem som faktisk skal betale og fiske der :)

 

Man må vel også være klar over at man ved å øke prisene også til en viss grad endrer sammensetningen av dem som fisker der og dermed kanskje også miljø og adferd. For alt jeg vet kan dette kanskje utelukkende være av det gode :)

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...