Gå til innhold

inspirasjonstråd: attraktor/ streamer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Tusen takk for flott tilbakemeldinger, men må beklage at bildan va litt små, kan legge ut disse på nytt i større format hvis noen ønsker d. (Er akkurat i "start-gropa" med d hær, lærer litt hvær dag). ;)

Hva har du brukt i kroppen på reka/krillen?

den øverste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flott tilbakemeldinger, men må beklage at bildan va litt små, kan legge ut disse på nytt i større format hvis noen ønsker d. (Er akkurat i "start-gropa" med d hær, lærer litt hvær dag). ;)

Hva har du brukt i kroppen på reka/krillen?

den øverste

Mene 98 % at d er mohair. Har også brukt noe "fløffy" garn på enkelte, men har ikke variert så mye på kropps-materialet. Har i alle fall funnet ut at Mohair og lignende, fungerer utmerket for å imitere den nord-norske krill'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart du ikke har fått ørret , du kan ikke skylde på fluene .

meget flotte fluer .

Geir

Takk Geir, joda fluene e sikkert ok, men så kommer d jo litt ann på personen som skal "levere" disse. I Troms e d jo mye lodde og sild enkelte plassa, men kanskje ikkje så ofte 15 meter fra land.........så langt som æ klare å kaste. Oppleve at d e reke og marflo "han" jakte på inne i fjæra, så da bruke man d. Har sedd svære beist av sø jage i silde-stiman 30 meter fra land....så no har æ kjøpt patongbåt!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er noe av det kjedeligste jeg vet å binde men jeg må noen i boksen. Den er simpelthen bare driteffektiv.

Det er vel strengt tatt en imm, av nattsvermer men jeg bruker den som en attraktor, tidlig på året og når det ikke klekker en dritt.

Den kan vel strengt tatt være alt mulig med stort hode og vinger på......

En liten justering er lagt på da jeg ofte bruker denne i litt sterk strøm og der er det skummdotter som gjør denne vanskelig å se uten en "spot"

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Ikke den fineste hvitvingen jeg har bundet men den går igjennom kontrollen :D

Edit: Fin flue å bruke til "dupp"? Flyter jo som en kork.

post-2611-13949872294092_thumb.jpg

post-2611-13949872294585_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin til sjøørret den der tenker jeg....natt på brekket!

Sjøørretfluene er pent bundet, men selvom jeg kanskje er en pikk nå så er det ikke spesielt gode fiskefluer. Stive og lite bevegelser, samt det tar vel mye tid å lage de, men det er ikke ikke så viktig egentlig. Kos å binde.

Mange går i superrealistisk fella, limfella og øynefella.

Det blir ofte fluer man kicker på når man lager de. Tro meg, jeg skriver ikke for å være stillig eller alternativ. Det er bare det at jeg har lyst til å dele mine erfaringer.

Legger man ut fluene så er vel konstruktive og ærlige kommentarer vel så viktig som applauderende.

Stikkord er beveglighet, gjennomsiktighet, lite dressing, holdbarhet, kjappe å binde. Generelt er gleden stor når man finner fluetyper som trigger fisken. Jeg har også trodd at å "bygge" en reke eller en fisk bare MÅ GI FISK....

Men så en dag.......... :rolleyes:;D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin til sjøørret den der tenker jeg....natt på brekket!

Sjøørretfluene er pent bundet, men selvom jeg kanskje er en pikk nå så er det ikke spesielt gode fiskefluer. Stive og lite bevegelser, samt det tar vel mye tid å lage de, men det er ikke ikke så viktig egentlig. Kos å binde.

Mange går i superrealistisk fella, limfella og øynefella.

Det blir ofte fluer man kicker på når man lager de. Tro meg, jeg skriver ikke for å være stillig eller alternativ. Det er bare det at jeg har lyst til å dele mine erfaringer.

Legger man ut fluene så er vel konstruktive og ærlige kommentarer vel så viktig som applauderende.

Stikkord er beveglighet, gjennomsiktighet, lite dressing, holdbarhet, kjappe å binde. Generelt er gleden stor når man finner fluetyper som trigger fisken. Jeg har også trodd at å "bygge" en reke eller en fisk bare MÅ GI FISK....

Men så en dag.......... :rolleyes:;D 

Faktisk er jeg til dels enig med deg der, mange av disse fluene er "stive og rett og slett lite levende", man bruker lim i flere varianter og øyner i flere størrelser for at flua skal ligne noe "vi" tror fisken ser på som mat. Men fisker de bedre enn en krok med noe blått eller grønnt ull ? Effektivisering! "Skal du fiske, eller skal du få fisk få fisk ?"!?

Personlig har jeg funnet ut at de mindre fluene jeg bruker til fisk i ferskvann etter ørret, røye og harr, jo enklere de er, jo bedre "fisker" de. Har du bortimot rett størrelse og farge, trenger de ikke 2 eller 3 haletråder eller riktig farge på ryggskjoldet, og slike enkle fluer er lett å binde, derfor er d av og til skikkelig gøy å bruke litt lengere tid ved stikka og lage noe som virkelig (i mine brilla) ser ut som nokka! Alle har sine lyster og erfaringer. Kanskje d kunne bli en post ; realistiske fluer kontra "d helt enkle" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin til sjøørret den der tenker jeg....natt på brekket!

Sjøørretfluene er pent bundet, men selvom jeg kanskje er en pikk nå så er det ikke spesielt gode fiskefluer. Stive og lite bevegelser, samt det tar vel mye tid å lage de, men det er ikke ikke så viktig egentlig. Kos å binde.

Mange går i superrealistisk fella, limfella og øynefella.

Det blir ofte fluer man kicker på når man lager de. Tro meg, jeg skriver ikke for å være stillig eller alternativ. Det er bare det at jeg har lyst til å dele mine erfaringer.

Legger man ut fluene så er vel konstruktive og ærlige kommentarer vel så viktig som applauderende.

Stikkord er beveglighet, gjennomsiktighet, lite dressing, holdbarhet, kjappe å binde. Generelt er gleden stor når man finner fluetyper som trigger fisken. Jeg har også trodd at å "bygge" en reke eller en fisk bare MÅ GI FISK....

Men så en dag.......... :rolleyes:;D 

mine beskjedne erfaringer støtter resonnementet ditt... statistikken min i år (>15 av ca 25) sier at en hvit "utbrukt" rufsete, men glissen cdc-reke med øynene på tvers er sø-killeren... det er stort sett bare jeg (og evt SØ) som ser at dette er en reke... den er selvfølgelig et resultat av sine erfaringer - dvs mange fisk har tygget på den. Jeg har nå bundet et par "nye" imitasjoner av vraket - lagt mye arbeid i å få dem til å se like jævlig ut - og så fort isen går, skal disse prøves og teorien bevises ;) i tilfelle skal jeg lage min første bindevideo og legge den ut her under navnet Toms reke-vrak... kanskje jeg blir like berømt som Runar, Rune eller Andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realistiske fluer er moro det og! Det var ikke stygt ment, men du var jo enig. ;)

Slitte fluer gir fisk fordi de da blir mer beveglige. Ofte bruker man for meget materiale, vet ikke hvorfor man gjør det gang på gang.

Det er vel fordi man tror at mer blir ber(bedre)

Mine favorittfluer er så enkle å lage at det er komisk. Men i vannet er de forbløffende "lik" byttedyrene jeg vil etterligne.

Slankhet er utrolig lurt å prioritere, samt overdrive det stimuliet som er aktuelt. Så jeg måler altid bmi på fluene mine..

Er forresten enig i det du nevner om ferskvannsfluer, rufs til noe småtteri og fisken tar. Jeg er nesten ikke interessert i imitasjonsfiske- nesten fordi......noen ganger MÅ enn ha en "riktig" flue.

Ellers er det som på sjøfluer, finn noe som representerer mat......på den måten at flua helst kan bli tatt for hva det enn er. Men det er aldri dumt å velge en flue som gir inntrykk å være det den er mest glad i.

I sjøen er tobis helt spesielle fisker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fisker i alle fall best med de fluene som en har mest tro på!!!!

Ingen her trenger å unnskylde fluene sine. Ingen her inne har noe krav på å ha rett!!!

Det er mange meninger om hva som fisker best. Og enkelte jeg kjenner får masse og stor fisk selv om de fisker med fluerde SELV mener er gode.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin til sjøørret den der tenker jeg....natt på brekket!

Sjøørretfluene er pent bundet, men selvom jeg kanskje er en pikk nå så er det ikke spesielt gode fiskefluer. Stive og lite bevegelser, samt det tar vel mye tid å lage de, men det er ikke ikke så viktig egentlig. Kos å binde.

Mange går i superrealistisk fella, limfella og øynefella.

Det blir ofte fluer man kicker på når man lager de. Tro meg, jeg skriver ikke for å være stillig eller alternativ. Det er bare det at jeg har lyst til å dele mine erfaringer.

Legger man ut fluene så er vel konstruktive og ærlige kommentarer vel så viktig som applauderende.

Stikkord er beveglighet, gjennomsiktighet, lite dressing, holdbarhet, kjappe å binde. Generelt er gleden stor når man finner fluetyper som trigger fisken. Jeg har også trodd at å "bygge" en reke eller en fisk bare MÅ GI FISK....

Men så en dag.......... :rolleyes:;D 

mine beskjedne erfaringer støtter resonnementet ditt... statistikken min i år (>15 av ca 25) sier at en hvit "utbrukt" rufsete, men glissen cdc-reke med øynene på tvers er sø-killeren... det er stort sett bare jeg (og evt SØ) som ser at dette er en reke... den er selvfølgelig et resultat av sine erfaringer - dvs mange fisk har tygget på den. Jeg har nå bundet et par "nye" imitasjoner av vraket - lagt mye arbeid i å få dem til å se like jævlig ut - og så fort isen går, skal disse prøves og teorien bevises ;) i tilfelle skal jeg lage min første bindevideo og legge den ut her under navnet Toms reke-vrak... kanskje jeg blir like berømt som Runar, Rune eller Andre?

Ser fram til bilde av "vraket" ditt! Høres ut som nokka vi alle burde ha i box'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine beskjedne erfaringer støtter resonnementet ditt... statistikken min i år (>15 av ca 25) sier at en hvit "utbrukt" rufsete, men glissen cdc-reke med øynene på tvers er sø-killeren... det er stort sett bare jeg (og evt SØ) som ser at dette er en reke... den er selvfølgelig et resultat av sine erfaringer - dvs mange fisk har tygget på den. Jeg har nå bundet et par "nye" imitasjoner av vraket - lagt mye arbeid i å få dem til å se like jævlig ut - og så fort isen går, skal disse prøves og teorien bevises ;) i tilfelle skal jeg lage min første bindevideo og legge den ut her under navnet Toms reke-vrak... kanskje jeg blir like berømt som Runar, Rune eller Andre?

Ser fram til bilde av "vraket" ditt! Høres ut som nokka vi alle burde ha i box'n!

dette er orginal-vraket... i våt tilstand... Bildet er tatt i fluas ungdom, dvs noen uker før jul...

De nye vrak-imitasjonene blir lagt ut med tid og stunder, når de har tatt fisk...

[attachimg=1]

post-3912-13949872624432_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine beskjedne erfaringer støtter resonnementet ditt... statistikken min i år (>15 av ca 25) sier at en hvit "utbrukt" rufsete, men glissen cdc-reke med øynene på tvers er sø-killeren... det er stort sett bare jeg (og evt SØ) som ser at dette er en reke... den er selvfølgelig et resultat av sine erfaringer - dvs mange fisk har tygget på den. Jeg har nå bundet et par "nye" imitasjoner av vraket - lagt mye arbeid i å få dem til å se like jævlig ut - og så fort isen går, skal disse prøves og teorien bevises ;) i tilfelle skal jeg lage min første bindevideo og legge den ut her under navnet Toms reke-vrak... kanskje jeg blir like berømt som Runar, Rune eller Andre?

Ser fram til bilde av "vraket" ditt! Høres ut som nokka vi alle burde ha i box'n!

dette er orginal-vraket... i våt tilstand... Bildet er tatt i fluas ungdom, dvs noen uker før jul...

De nye vrak-imitasjonene blir lagt ut med tid og stunder, når de har tatt fisk...

[attachimg=1]

Der er'n! Altså en enkel liten hvit sak som fanker godt med fisk! Har du nokka beskrivelse evt. et bedre bilde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hær er noen fluer for d salte elementet. Må dessverre bare innrømme at jeg aldri har fått fisk (dvs sjø-ørret) på noen av fiske-imitasjonene, så der har jeg noe å forske på.  :-[

Prøv å snu dem. En fisk er lys under og mørk på ryggen pga kamuflasje. Sett fra undersiden mot himmelen er lyst vanskeligst å oppdage. Sett oveneifra og ned mot bunnen er mørkt vanskeligst å oppdage. Jeg er jo tørrfluefisker og skal vel ikke ha mye å bidre med i slike tråder, men har fortid fra tvilsomme gjenger med slukfisking og meite  ;) Erfaring derfra ga bra resultater da vi "snudde" wobblerne. Det vil si vi malte dem svarte under og hvite,røde eller orange på ryggen.

Står fisken høyere enn man presenterer wobbleren, ser den lettere noe lyst, rødt eller orange som passerer under den mot bunnen. Står den dypere enn presentasjonen er det lettere for den å se noe mørkt opp mot en lys himmel eller vannoverflate.

De gangene vi brukte enkeltkrok bakerst på wobbleren (lettere C&R) malte vi også øynene bakerst. Rovfisken hugger gjerne mot øynene og for å få hugget nærmes mulig kroken, var dette virkningsfullt (mindre napp/feilslag). Det virket ikke som fisken reagerte på at byttet svømte med øynene i ræva  ;D ;D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hær er noen fluer for d salte elementet. Må dessverre bare innrømme at jeg aldri har fått fisk (dvs sjø-ørret) på noen av fiske-imitasjonene, så der har jeg noe å forske på.  :-[

Prøv å snu dem. En fisk er lys under og mørk på ryggen pga kamuflasje. Sett fra undersiden mot himmelen er lyst vanskeligst å oppdage. Sett oveneifra og ned mot bunnen er mørkt vanskeligst å oppdage. Jeg er jo tørrfluefisker og skal vel ikke ha mye å bidre med i slike tråder, men har fortid fra tvilsomme gjenger med slukfisking og meite  ;) Erfaring derfra ga bra resultater da vi "snudde" wobblerne. Det vil si vi malte dem svarte under og hvite,røde eller orange på ryggen.

Står fisken høyere enn man presenterer wobbleren, ser den lettere noe lyst, rødt eller orange som passerer under den mot bunnen. Står den dypere enn presentasjonen er det lettere for den å se noe mørkt opp mot en lys himmel eller vannoverflate.

De gangene vi brukte enkeltkrok bakerst på wobbleren (lettere C&R) malte vi også øynene bakerst. Rovfisken hugger gjerne mot øynene og for å få hugget nærmes mulig kroken, var dette virkningsfullt (mindre napp/feilslag). Det virket ikke som fisken reagerte på at byttet svømte med øynene i ræva  ;D ;D 

Hei Stian, og takk for tipset. Koffer har man egentlig ikke tenk på d selv? Er jo "gammel" havfisker av hals, hvor "alle" nye og u-tradisjonelle metoder (ta akkurat d med ei klype salt) ble prøvd ut, ingenting skulle være utprøvd liksom.

Å fiske med fluer, og binde disse "krapylene" i tilegg, gjorde at man tenkte mest mulig riktig "imitasjon", man glemte / la bort den virkelige "kreative" fangst-/jeger-instikte med tanke på at absolutt alt fra topp til tå skulle ha en betydning for hvordan fisken fanges. Skal innrømme at alle mine tørrfluer imiterer noe, den er grei, synes akkurat d fisket må bare være sånn, men å stå i fjæra, kanskje i is-kald vind,bølger,is på alle steiner og berg, er d vel ikkje så nøye om man kaster ut en imitasjon som ikke er 100 % riktig ?

Skal gjøre svaret kort; takk Stian, meget god ide, det skal jeg prøve!!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine beskjedne erfaringer støtter resonnementet ditt... statistikken min i år (>15 av ca 25) sier at en hvit "utbrukt" rufsete, men glissen cdc-reke med øynene på tvers er sø-killeren... det er stort sett bare jeg (og evt SØ) som ser at dette er en reke... den er selvfølgelig et resultat av sine erfaringer - dvs mange fisk har tygget på den. Jeg har nå bundet et par "nye" imitasjoner av vraket - lagt mye arbeid i å få dem til å se like jævlig ut - og så fort isen går, skal disse prøves og teorien bevises ;) i tilfelle skal jeg lage min første bindevideo og legge den ut her under navnet Toms reke-vrak... kanskje jeg blir like berømt som Runar, Rune eller Andre?

Ser fram til bilde av "vraket" ditt! Høres ut som nokka vi alle burde ha i box'n!

dette er orginal-vraket... i våt tilstand... Bildet er tatt i fluas ungdom, dvs noen uker før jul...

De nye vrak-imitasjonene blir lagt ut med tid og stunder, når de har tatt fisk...

Der er'n! Altså en enkel liten hvit sak som fanker godt med fisk! Har du nokka beskrivelse evt. et bedre bilde ?

vel - jeg klarte ikke å vente, men måtte prøve meg på en video... ørrettene på slutten av filmen er tatt på den orginale utslitte reka. Ok, hold på hatten - her er den - min første bindevideo:

http://www.vimeo.com/8896803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...