Gå til innhold

inspirasjonstråd: attraktor/ streamer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Da får jeg prøve meg da. Det skal sies at jeg fikk flueutstyret til jul og ikke har bundet for mange fluer.

 

Her er iallefall en kulehodenymfe med et mønster jeg selv har funnet på.

 

Brukt lyst og sort hareøre, orange icedub, penselfibre til hale og påfuglherl til ryggskjold/flash.

 

[attach=1]

 

Hva trur dere?

 

Påfuglherl er ganske sprøtt og slites fort. Når du bruker det som ryggskjold, som her,  så vil du oppdage at flua fort blir spist i filler, i alle fall ryggskjoldet. Etterhvert som du binder mer og fisker mer, vil du sette pris på fluer som har lengre holdbarhet. Tenk litt på det når du binder.

Men, av og til så er det bedre med en engansflue som virker, enn noe ikke fiske vil ha :). Artig mønster som blir spennende å få tilbakemeldinger på. Jeg tipper den kan fungere ganske bra  :)

 

bjorni

 

Hvis man smeller på litt lim da? eller vil det heller funke dårlig siden det er over hele ryggen?

 

hvis det funker dårlig kan binde opp samme flua og heller begrense påfuggelherlen da til en vingesekk? og så ha på litt lim? :) og heller bruke noe mere holdbart til ett ryggskold...

 

men må si att det var en fin flue det der arve,jeg bandt ikke så bra fluer i begynnelsen ihvertfall :)

 

den vil nok fange fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke helt noen tråd å legge denne i, så den havner her.

 

Vannnymfenymfe. Etter å ha sett en hel haug av disse sitte inntil myrkanten i går, forstod jeg at jeg har nok bundet disse alt for mørke tidligere (de har fanget fisk alikevel). Fargen varierer sikkert endel, men alle disse var lys oliven nesten gjennomsiktige, selv om dette var et typisk mørkt myrvann.

En annen ting som overrasket litt var hvor dårlige disse var til å svømme. Jeg pirket borti dem og det gikk utrolig seint. Så disse skal dras skikkelig tregt inn.

 

Mønsteret kommer fra forsiden på fluefiskesiden.no.

 

Bindetråd: light olive.

Bakkropp, bakerste krok: Mustad R50 #12. Rettet opp krokøyet og klippet ved krokbøyen.

Haler: 2 strutseherl, bundet inn som døgnfluehaler.

Kropp: Magig shrimp foil, ekstra light olive.

 

Fremkropp, fremste krok: Tiemco 2487 #14. Bakkroppen er festet med 0,20 monofilament i en løkke.

Kropp:  Magig shrimp foil, ekstra light olive.

Øyne: kulekjetting lakket svart.

Bein: Sidefjær fra krikkand.

 

Denne er surret sammen i full fart, ikke akkurat no' utstillingsflue. Men mønsteret har fungert bra for meg og sikkert bedre nå når fargen stemmer bedre.

post-2332-13949864465021_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger inn to store bundet med tanke på og fange de STORE "truttisene" i g.lågen...

 

Den nederste ble også bundet på mustad C52S BLN  krokstrl 2,største krokene de hadde på fluebindesjappa ;D

 

den skal jeg knyte på og fiske med på enhånds...kl 5-6 og for sikkerhetsskyld ;)glad jeg skal fiske bare langs land,de store gutta står nemlig i ei djuprenne langs land heldigvis...jeg skal virkelig prøve og knuse rekorden min på enhånds i år...STORE fluer = STOR fisk ;) hehe

 

Bare håpe jeg har nok backing hvis jeg er så heldig og få på en stor en,hvis ikke så får jeg bare legge meg på svøm etter`n;D

 

De øverste er av bare marabou forresten,med litt glitter !

den nederste har jeg putta på litt mere stash :)

post-1778-13949864587838_thumb.jpg

post-1778-13949864588283_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan en gurgler brukes eller åssen vil den funke på STORE ørreter?

 

tenkte og binde flere i krokstrl 2 ...?

 

 

 

 

 

 

brukte en gurgler med en kropp på 2cm i mørten en gang og fisk på 100-150g tok som f... på den. regner med at hvis du har et vann med stor fisk som er aktiv i overflaten, så kan du bruke en gurgler med hell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket Gurglere med hell i ferskvann.

Men kan ikke tenke meg annet enn at de vil fungere godt når vannet er urolig samtidig som fisken er på hugget! Den tar jo mus :-)

Mine erfaringer rundt gurglere er knyttet til kveldsfiske etter SØ og torsk.

Skal selv prøve litt poppere etter ørret i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de STORE ørettene jeg tenkte på var de fra 3 pluss og oppover...tanken er att de skal fiskes i skumringen og utover...

 

De er ikke så mye i overflaten de store fiskespisende jævlene der,men må da være mulig og lokke dem opp? 

 

Har en syk tanke om og binde dem på den mustad kroken og knyte det på enhåndsstanga mi kl 5/6....bare lempes ut enten like fra land og slippe ut ett stykke og dra inn eller og ankre opp uti strømmen om kvelden og slippe ut ett stykke og dra det inn...

 

Bare for morroskyld og tanken på en fra tre kilo og oppover på en hånds...det må være syyyykt morsomt;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...