Gå til innhold

inspirasjonstråd: attraktor/ streamer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

ØREKYTE MINI ZONKER

Krok: Tmc 2499SP BL str. 8-10.

Hode: Slotted Tungsted Bead 2,3mm (XS).

Tråd: Hvit GSP.

Hale/Kropp: Hare’E Ice dub - Tan. I halen en overdel av Firestar dub - Brassy Gold.

Vinge: Black Barred Rabbit, Olive Variant.

Skjegg/Gjeller: Rød Zonker.

Krage: Samme som vingen. Hår bindt inn på sidene eller spunnet i løkke...

Øyne: 3D Hologram Eyes 1/8 - Super Pearl.

Nam nam.. sier fisken da  ;D

post-2-13949873366513_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØREKYTE MINI ZONKER

Krok: Tmc 2499SP BL str. 8-10.

Hode: Slotted Tungsted Bead 2,3mm (XS).

Tråd: Hvit GSP.

Hale/Kropp: Hare’E Ice dub - Tan. I halen en overdel av Firestar dub - Brassy Gold.

Vinge: Black Barred Rabbit, Olive Variant.

Skjegg/Gjeller: Rød Zonker.

Krage: Samme som vingen. Hår bindt inn på sidene eller spunnet i løkke...

Øyne: 3D Hologram Eyes 1/8 - Super Pearl.

Nam nam.. sier fisken da  ;D

Hmmmm Husker en som mumlet om en video......

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØREKYTE MINI ZONKER

Krok: Tmc 2499SP BL str. 8-10.

Hode: Slotted Tungsted Bead 2,3mm (XS).

Tråd: Hvit GSP.

Hale/Kropp: Hare’E Ice dub - Tan. I halen en overdel av Firestar dub - Brassy Gold.

Vinge: Black Barred Rabbit, Olive Variant.

Skjegg/Gjeller: Rød Zonker.

Krage: Samme som vingen. Hår bindt inn på sidene eller spunnet i løkke...

Øyne: 3D Hologram Eyes 1/8 - Super Pearl.

Nam nam.. sier fisken da  ;D

Hmmmm Husker en som mumlet om en video......

;D

Kommer, men først kommer de i Alt Om Fiske  ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe flott flue Rune. Har falt helt pladask for dette småstreamerfiske etter et par gode sesonger med den type fluer. Små streamer på lett utstyr og litt fikling ved bindestikka(nesten det vikigste). Vi binder imitasjoner på høyt plan, kosebinding fordi det er litt vanskeligere enn en wollybugger. ;D

Her er en variant jeg fikk mye fisk på i våres, litt skrikende farger men den funka.

Tenk tanken med en extra swong en åsså, med firetiger zonker, den er uprøvd, men helt sikkert på at Stammen i Nitelva faller for denne i grumsete vann ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-982-13949873372932_thumb.jpg

post-982-13949873373567_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm . . . Har av en eller annen grunn ikke vært innom denne tråden på leeenge.

Men fy pokker for noen kreative sjeler det er her, og streamerne som bla Robban og Stokkebekk viser er noe av det råeste jeg har sett.

Skulle jaggu fisket mer med streamere selv, om jeg hadde noe lignende  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi oransjetan ja, kjempefin Robert! Den står på lista mi etter jeg har surret ferdig de vanlige jeg må ha.

En ting som er viktig å poengtere er at fluene faktisk er små til å være streamere. Det kan være vanskelig å se for seg på nærbilder av bare en flue. For å gi det litt perspektiv som tørrfluepuristene her inne forstår så har jeg lagt en Streaking ved siden av. Streakingen er bindt på TMC 100 Str. 8. Som dere ser så er den lille grå i samme str. som streakingen. De andre litt større.

post-2-13949873381917_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi oransjetan ja, kjempefin Robert! Den står på lista mi etter jeg har surret ferdig de vanlige jeg må ha.

En ting som er viktig å poengtere er at fluene faktisk er små til å være streamere. Det kan være vanskelig å se for seg på nærbilder av bare en flue. For å gi det litt perspektiv som tørrfluepuristene her inne forstår så har jeg lagt en Streaking ved siden av. Streakingen er bindt på TMC 100 Str. 8. Som dere ser så er den lille grå i samme str. som streakingen. De andre litt større.

Fortynger du disse Rune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi oransjetan ja, kjempefin Robert! Den står på lista mi etter jeg har surret ferdig de vanlige jeg må ha.

En ting som er viktig å poengtere er at fluene faktisk er små til å være streamere. Det kan være vanskelig å se for seg på nærbilder av bare en flue. For å gi det litt perspektiv som tørrfluepuristene her inne forstår så har jeg lagt en Streaking ved siden av. Streakingen er bindt på TMC 100 Str. 8. Som dere ser så er den lille grå i samme str. som streakingen. De andre litt større.

Fortynger du disse Rune?

Ser sånn ut om du ser rett bak krokøyet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi oransjetan :rolleyes::D ja, kjempefin Robert! Den står på lista mi etter jeg har surret ferdig de vanlige jeg må ha.

En ting som er viktig å poengtere er at fluene faktisk er små til å være streamere. Det kan være vanskelig å se for seg på nærbilder av bare en flue. For å gi det litt perspektiv som tørrfluepuristene her inne forstår så har jeg lagt en Streaking ved siden av. Streakingen er bindt på TMC 100 Str. 8. Som dere ser så er den lille grå i samme str. som streakingen. De andre litt større.

Fortynger du disse Rune?

Ser sånn ut om du ser rett bak krokøyet ;)

Hehe ja det var noe sløvt :rolleyes:;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflotte streamere, skal binde opp noen av de der med tanke på mjøsørreten i Brumunda. Men du Rune, med tanke på tungstenhode samt blya kropp, hva slags stang bruker du for å kaste de der? En femmer må da bli for veik?

Hæ? Jeg bruker både 4'ern og 5'ern. Tungstenhodet er bare 2,3mm, kort krok og bly er kun en stripe på undersiden av kroken. Videre lager jeg ikke zonkervingen så veldig fyldig siden det trekker mye vann...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflotte streamere, skal binde opp noen av de der med tanke på mjøsørreten i Brumunda. Men du Rune, med tanke på tungstenhode samt blya kropp, hva slags stang bruker du for å kaste de der? En femmer må da bli for veik?

Hæ? Jeg bruker både 4'ern og 5'ern. Tungstenhodet er bare 2,3mm, kort krok og bly er kun en stripe på undersiden av kroken. Videre lager jeg ikke zonkervingen så veldig fyldig siden det trekker mye vann...

Nei, sikkert bare jeg som forestilte meg at den måtte bli veldig tung. Inbilte meg masse bly på krokstammen og tenkte heller ikke på at krokstammen var såpass kort. Skal i hvertfall prøve å kopiere den for streameren var bare "nam" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt noen boobie flies i boksen min, brukt et par ganger med varierende resultat etter ørret. Men ettersom gjeddefiske medfører mange muligheter etter ande arter som svømmer i sjokkovann, så har jeg bindi en hel haug idag i forskjellige farger og str, noen som er to-delte åsså. Har laget disse først og fremst med abbor i tankene.

Noen som har noen killertips til fisketeknikk osv til alle arter???

[attachimg=1]

Hei Robban!

På stille vann hurtigsynk snøre, særlig over greie bunnforhold.

La hele snøre synke til bunns.

Så kan du bare la flua henge i vannet, å vente på fisken ;) Får så å trekke inn når den nærmer seg..

Funker veldig godt på ørret\røye og sjøørret som patruljerer et bestemt stykke strand.

Er du litt heldig, så kan det bli riktig visuellt!!

Funker også i saltvann :D

I elv, oppstrøms kast med synk\hurtigsynk.

Rett før flua svinger, start med raske korte trekk.

Da vil flua jobbe seg rykkvis mot bunnen og kanter. Siden snøret ligger dypt, hold gjerne stangspissen godt under vann.

Funker "bestandig" :P

Men også på sjøørret og laks :D

Håper dette var noen "nye" tips for deg kanskje!?

T!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips Tony :)

Måtte hive meg rundt å lage en svart sak i dag . Synes svarte streamere fisker veldig bra på høylys dag , de fisker bra uansett lysforhold.

Da kommer vi til bilde da, Her blei det borte noen farger ser jeg så her er oppskriften.

Hale: Koksgråsølv dubbing  :rolleyes: noe alla ice wing fibre

Kropp: Ovennevte blandet med peacock black ice dubb.

Cheeks: Rød angelhair.

Resten er zonker ;D

[attachimg=1]

Her er en griseenkel en som er litt større. Mustad 2x str 10. Den tok et par fine ifjor den åsså, selv om den ser litt kjedelig ut.

[attachimg=2]

post-982-13949873491444_thumb.jpg

post-982-1394987349195_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robban!

På stille vann hurtigsynk snøre, særlig over greie bunnforhold.

La hele snøre synke til bunns.

Så kan du bare la flua henge i vannet, å vente på fisken  Får så å trekke inn når den nærmer seg..

Funker veldig godt på ørret\røye og sjøørret som patruljerer et bestemt stykke strand.

Er du litt heldig, så kan det bli riktig visuellt!!

Funker også i saltvann

I elv, oppstrøms kast med synk\hurtigsynk.

Rett før flua svinger, start med raske korte trekk.

Da vil flua jobbe seg rykkvis mot bunnen og kanter. Siden snøret ligger dypt, hold gjerne stangspissen godt under vann.

Funker "bestandig"

Men også på sjøørret og laks

Håper dette var noen "nye" tips for deg kanskje!?

T!

Her er det et tips som jeg liker, Tony!!

Jeg synes man heller skal "fortynge" linen enn flya, da beveger flua seg mye mer naturlig enn om den er fortynget!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robban!

På stille vann hurtigsynk snøre, særlig over greie bunnforhold.

La hele snøre synke til bunns.

Så kan du bare la flua henge i vannet, å vente på fisken  Får så å trekke inn når den nærmer seg..

Funker veldig godt på ørret\røye og sjøørret som patruljerer et bestemt stykke strand.

Er du litt heldig, så kan det bli riktig visuellt!!

Funker også i saltvann

I elv, oppstrøms kast med synk\hurtigsynk.

Rett før flua svinger, start med raske korte trekk.

Da vil flua jobbe seg rykkvis mot bunnen og kanter. Siden snøret ligger dypt, hold gjerne stangspissen godt under vann.

Funker "bestandig"

Men også på sjøørret og laks

Håper dette var noen "nye" tips for deg kanskje!?

T!

Her er det et tips som jeg liker, Tony!!

Jeg synes man heller skal "fortynge" linen enn flya, da beveger flua seg mye mer naturlig enn om den er fortynget!  :)

Men er naturlig bevegelsesmønster alltid det en vil oppnå?  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fiskemetode tipsene over, gjelder hovedsaklig fiske med flytende fluer.

Sånn som Booby etc..

Men er ellers ikke så stor fan av fortyngning i fluer.

Unntaket er Clouser, Crazy Charlie mm..

Sistnevnte er forøvrig en hel super sjøørret flue, sjø som elv.

Men ikke mange som bruker den :rolleyes:

Fisker fantastisk i elv, om den bindes med noen gummibein ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fiskemetode tipsene over, gjelder hovedsaklig fiske med flytende fluer.

Sånn som Booby etc..

Men er ellers ikke så stor fan av fortyngning i fluer.

Unntaket er Clouser, Crazy Charlie mm..

Sistnevnte er forøvrig en hel super sjøørret flue, sjø som elv.

Men ikke mange som bruker den :rolleyes:

Fisker fantastisk i elv, om den bindes med noen gummibein ;D

det stusser jeg på også tony, veldig få (om noen) bruker sjø-fluer for sø i elv. utrolig rart synes jeg, da de tar masse sø i sjøen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...