Gå til innhold

Microringer


Sailfish

Anbefalte innlegg

Kjempemessig, Tormod :D .... takk skal du ha :D

Da blir det trene på en ny knute :D

Terje

Bare hyggelig ;D

Den er nok sikkert ikke noe mye bedre enn andre knuter, men den er kjapp og svært liten.

Som Hans Jørgen sier er det jo ingen forskjell på ring og flue.. så det er nok sikkert ikke noe i veien for å bruke den knuten du allerede bruker på flua...og den har du sikkert laget mange tusen ganger før kjenner jeg deg rett :D

Eh... får jeg kom med et tips?

Ja, det synes jeg. Sikket nyttig uavhengig om man velger Hends eller eventuelt andre som skor seg stort opp i mikroringbusiness.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Oliver

Kan jeg få tippe tipset :) ?

Jeg tipper at du vil bruke en annen knute. Men jeg husker ikke hva den heter :) Sånn løkke, og rundt 3 ganger inni løkka å sånn. Hadde jeg rett hadde jeg rett? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten knuteanalyse:

Det viktige for en sterk knute er at selve knuten belaster flere "ledere", evt en sideleder og ikke hovedelederen (O'Callaghans og Orvisknuten). Lettest er dette å se på sluknuten der hele knuten belaster hovedlederen inn til krokøyet, ergo lavest bruddstyrke. Tilsvarende ved blodknuten. Duncans løkke er til sammenligning ganske lik sluknuten, men her legger man en ekstra leder som knuten belaster, ergo øker bruddstyrken vesentlig. Ikke rocketscience dette heller...  

PS! Prosentene tar jeg dog med en liten klype salt, da jeg ser forskjellige prosenter til stadighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg har brukt mest slukknute til å feste fluen med. Slik jeg ser det, så er crawfordknuten den opptimale knute for å binde på små fluer. Nesten dobbel bruddstyrke. Ja....DER skiftet jeg knut på mine fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt styrende knute til fluene og den jeg bruker har jeg erfart er veldig sterk. Står i boka om knuter av Lefty Kreh. Men er jo noen kroker som ikke egner seg til styrende knuter og hadde en fisk for et par uker siden som røk slukknuten min  :'( Kommer nok til å bytte jeg også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig, Tormod :D .... takk skal du ha :D

Da blir det trene på en ny knute :D

Terje

Bare hyggelig ;D

Den er nok sikkert ikke noe mye bedre enn andre knuter, men den er kjapp og svært liten.

Som Hans Jørgen sier er det jo ingen forskjell på ring og flue.. så det er nok sikkert ikke noe i veien for å bruke den knuten du allerede bruker på flua...og den har du sikkert laget mange tusen ganger før kjenner jeg deg rett :D

Eh... får jeg kom med et tips?

Hehe, aner jeg en viss sarkastisk udertone?  ;D

Selvfølgelig kan du komme med et tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kjempemessig, Tormod :D .... takk skal du ha :D

Da blir det trene på en ny knute :D

Terje

Bare hyggelig ;D

Den er nok sikkert ikke noe mye bedre enn andre knuter, men den er kjapp og svært liten.

Som Hans Jørgen sier er det jo ingen forskjell på ring og flue.. så det er nok sikkert ikke noe i veien for å bruke den knuten du allerede bruker på flua...og den har du sikkert laget mange tusen ganger før kjenner jeg deg rett :D

Eh... får jeg kom med et tips?

Hehe, aner jeg en viss sarkastisk udertone?  ;D

Selvfølgelig kan du komme med et tips! :)

Nope, itt'no sarkassytyutys eller hva det nå heter. Bare det at jeg sliter med å vite når jeg kan si noe og ikke. Hadde kjerringa vært her nå så hadde hun nok sagt "da holder du kjeft vettu", men hun er ikke her så da plopper jeg uti som ei overvekta tsjekkernymfe.

Uavhengig av hva jeg (jeg sier jeg jeg så vet dere at det ikke nødvendigvis gjelder dere) bruker av ringer eller ikke så bruker jeg aldri like sterk knute mot flua som ellers på fortommen. Ganske enkelt for at bare flua blir borte om noe ryker og ikke hele kostebinderiet. Den er jo også uten mothake så da er problemet for fisken også noe mindre. Når jeg kjører fisk så legger jeg meg på en motstand tilsvarende 50-80% av knutestyrken for flueknuten slik at jeg har noe å gå på i tilfelle fisken finner på noe uforutsett ugagn. Det hender selvsagt likevel at fisken lurer meg trill rundt og kommer opp i 110% slik at jeg får et merkelig uttrykk i ansiktet, fomler etter flueboksen og banner litt i kjerka. Men stort sett går det bra og fisken kommer fort nok inn. Det handler bare om jevnt press riktig vei. Hvis det går da. Det er fiske vi snakker om og da er det ikke alltid plankekjøring uansett. Og for dere som ikke orker å lese alle disse merkelige sammensuriumene av bokstaver så:

Kort og greit svakere knute mot flua enn ellers på fortommen og det meste går så fint så. Like sterk mot flua og det blir dobbelt så mye jobb dobbelt så ofte som nødvendig. Og akkurat like få fisk. For meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker alltid på ting vi andre dødelige ikke er i nærheten av å fundere over  8) Jeg hadde i det minste nøyd meg med å velge en anelse tynnere fortom ut til fluen. Men veldig lærerikt å lese om hvordan du gjør det.

Hvis du har en tapert fortom (f.eks Hends Camou) og skal fiske med tørrflue og nymfe, vil du da bruke to mikroringer? En fra fortom til første spiss og en fra skjøt med opphenger flue og til endeflue? Har ihvertfall selv funnet ut at riggen fisker mye bedre om man lager en opphenger tamp til tørrflua istedetfor å knytte i krokbøyen.

Tørrfluepurister for bare la være å lese innlegget over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Du tenker alltid på ting vi andre dødelige ikke er i nærheten av å fundere over  8) Jeg hadde i det minste nøyd meg med å velge en anelse tynnere fortom ut til fluen. Men veldig lærerikt å lese om hvordan du gjør det.

Hvis du har en tapert fortom (f.eks Hends Camou) og skal fiske med tørrflue og nymfe, vil du da bruke to mikroringer? En fra fortom til første spiss og en fra skjøt med opphenger flue og til endeflue? Har ihvertfall selv funnet ut at riggen fisker mye bedre om man lager en opphenger tamp til tørrflua istedetfor å knytte i krokbøyen.

Tørrfluepurister for bare la være å lese innlegget over

Tørrpinner klarer ikke fiske med to fluer så det er gresk for dem uansett.  ;D

Dersom jeg ikke vil forlenge fortommen ut fra den taperte så klarer jeg meg med én mikro. Da bruker jeg bare kirurgknuten mot ringen med det som skal være spiss og lager enden av knuten lang nok til å være opphenger og så bruker jeg forsterket slukknute (som fortsatt er svakere enn kirurgen om jeg har gjort det riktig) mot fluene. Når jeg har byttet opphengeren et par ganger så klipper jeg vekk overskytende og skjøter på en ny beta mot ringen.

Dersom jeg forlenger fra den taperte så flytter jeg ringen ut. Spesielt om det er litt gress og annet tull som kommer flytende med elva. Er det mye som kan hekte seg på fortommen så fisker jeg kun med én flue og dropper alle ringer og knuter som kan droppes. Da kommer de virkelig laaange taperte frem. Men det er en annen skål.

Jeg kunne selvsagt forsøkt meg med å si at jeg brukte både 3 og 4 ringer, men jeg bruker altså bare en. Unntatt til rent tsjekkisk i reint vann. Da bruker jeg to. Og som sagt ingen når det er mye grums med vannet som f.eks. algedritt. Sorry uttrykket, men fant ikke på noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Erik.

Når du skriver kirurgknute mot ringen antar jeg det er en kirurgløkke du bruker?

Jeg har selv bare brukt kirurgknute for å lage opphenger uten ring. Men ulempen er at en da må knyte alt om dersom en vil fiske nymfa litt dypere med lengre spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og greit svakere knute mot flua enn ellers på fortommen og det meste går så fint så. Like sterk mot flua og det blir dobbelt så mye jobb dobbelt så ofte som nødvendig. Og akkurat like få fisk. For meg.

Trodde faktisk dette var så innlysende at det var noe alle gjorde, men der tok jeg tydeligvis feil gitt... :P

Personlig bruker jeg forresten stort sett "

" knuten på begge sider av microringen (eller swivelen... :o). Veldig sterk, og forholdsvis enkel å knyte, men dessverre kan det være litt vanskelig å få optimal styrke i den på grunn av høy friksjon under stramming. Er derfor på jakt etter alternativer, men ikke på bekostning av styrke. Fra den taperte fortommen (tvinna i mitt tilfelle) til microringen mener jeg også det er et absolutt must å bruke en knute som går to ganger gjennom ringen - forutsatt at du har plass til det - da det ofte kan gå lang tid mellom hver gang denne knuten skiftes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra info, Erik  :) Sjølv bruker jeg å ha en dimensjon tykkere inn mot microringen (med Crawford-knute) og den tynneste spissen videre fra den (med Crawford) ut til endeflua, og en opphenger av tynneste spiss ut fra microring (med Crawford) og ut til opphengerflua.

Så om ei flue setter seg fast i bunnen da, så ryker den enten ute ved flua (hvis jeg er heldig) ellers inn mot ringen. I verste fall knyte ny tynneste spissdel på igjen. Men det ryker aldri med seg microringen. Men med din måte er man enda sikrere på at det ryker helt ut mot flua, så bra tenkt, Erik  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men ulempen er at en da må knyte alt om dersom en vil fiske nymfa litt dypere med lengre spiss.

Et lite hint om hvorfor vi ikke tenker så mye på det. ;)

(Det er altså ikke bilde av meg om noen skulle være såpass på en snurr at'n tror det.)

profil_vera.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ulempen er at en da må knyte alt om dersom en vil fiske nymfa litt dypere med lengre spiss.

Et lite hint om hvorfor vi ikke tenker så mye på det. ;)

Hehe. Får stille opp i Rena med to stenger på vesten (må jo ha to til nymfe da og en til tørt).

Men er jo ok å bytte om også da, da får man tid til en kaffesup mens man knyter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Så lenge man evner å kose seg så er det det samme hvordan man gjør det. Jeg skylder også å forklare bildet litt. Konkurranse er helt spesielt og da eier vi ikke hemninger så lenge det er innenfor reglene. Da har vi tatt i bruk stativ til å ha ekstra stang på ryggen, ballonger til å avmerke nedsenkningen hvor harrene sto og det var vanskelig å finne tilbake til i farta osv... Det eneste jeg har latt være å gjøre (i konkurranse) er 30m fortom og 11g husbygger med to opphengere. Funker sjukt, men der gikk altså grensa for hva jeg ville gjøre (selv om reglene ikke kunne stoppe det). Men samma det. Nå fisker vi stort sett normalt og har stengene stort sett på land. Men det hender vi har med en ekstra uti om det er langt til land. Dog har det egentlig ingenting med bildet å gjøre annet enn at erfaringen gjorde valget enkelt.

Bildet er fra Finnmark hvor vi fisket oss nedover en elv. Den var helt genial og ca. hver 150m var det en ny strøm for tsjekkisk og mellom der var det tørt. Så da var det helt genialt med løsningen på bildet. Det var ett tilfelle det ikke var så lurt: Jeg ville bare prøve et kast med tørrflua under ei buske og holdt bare tsjekkerstanga i venstre. Og akkurat i det jeg slo til på en flott harr under buska så tok det en enda større på endenymfa som nå hang fritt. Da kjørte jeg altså en fisk med hver hånd og hadde ingen til å sveive med eller håve. Så da sto jeg der da. Som et naut. Ikke ville de dette av heller og jeg ville gjerne se hvor store. Vel, det endte med noe knoting med stang mellom beina under vann og ei merkelig kroppsstilling. Verst var likevel latteren fra kompisene som som vanlig mente Eikre klarte seg best sjøl. Sannheten er vel at de hadde det mest moro ved å la meg strebe med mitt. Jaja, vi overlevde alle sammen og jeg følte meg jo bare litt vel klønete. Og det er jeg vant til.

Ringer ja. Det har jeg vel egentlig sagt nok om i forhold til hva jeg bør allerede, men ettersom jeg tror de fleste forstår at jeg blir styrtrik av å selge slike ringer og dermed tar alt jeg sier med 20 klyper havsalt, så vil jeg si en ting til: De MÅ være glatte. En selvfølgelighet ja, men de MÅ! Og en ting til. Det er ikke alltid det er knuten som er den avgjørende svakheten når det ryker ved flua. Fortommen skifter ofte retning mot krokøyet under kjøring av fisk og dersom ikke kroken er av ypperste kvalitet så vil fortommen kunne "gnages" i stykker. Jo større krok i forhold til fortomstykkelsen, jo verre er det. Så til dere som kjører fisken litt ekstra for moro skyld: Det tenkte dere ikke på det!  ;D

Det er faktisk ikke sikkert fortommen er dårlig selv om du mister noen fisk og fluer etter hverandre og alt for lett...  Så det er enda viktigere at krokøyet er GLATT! Som de fleste heldigvis er.  :)

Men nå: Skitt fiske!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

traff en fisker fra Italia, han brukte ikke microringer, han brukte små broderiperler og hadde ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha. Mye bra fra Eikre her nå!

Når det gjelder knutestyrker mot hhv flue og mikroring, så var dette enkelt og genialt (henger ofte sammen det der). Tror jeg kjører slukknute mot flue og crawford mot ring, evt tester knutelimet i knuten mot ringen. Synes ærlig talt ikke den Crawfordknuten alltid er så enkel, i hvert fall ikke når jeg står med dirrende hender i nærheten av et vak som lager tunge bølger. Forsterket slukknute lærte jeg vel i 10-årsalderen, så den sitter litt bedre...  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...