Gå til innhold

1000.- i tippet rett i søpla...


Lars Erik Marcussen

Anbefalte innlegg

"F**n! Nå igjen! Den røyk!" disse ropene gjentok seg utover diverse vann under en langhelg på jakt etter stor ørret.

Vi var tre stykker som ALLE røyk 2-3 fisk per dag. Naturligvis var det de store som røyk.

Grunn? Morken tippet og fortom. Helt nykjøpt på diverse forretninger, fra de "store og kjente" her i Oslo til den lokale sjappa der vi var.

 

OK. Jeg sitter akkurat nå og rydder i ferskvannsutstyret, inkl ganske mange spoler tippet og fortomsmateriale.

Så hva hvis ALT er morkent? Jeg tok frem fiskevekta og testet.

 

Rio Fluorflex, Guideline, Orvis, Tiemco Akron, Froghair, Stroft. Alle fra 2X og nedover ble testet. 1X'en var for sterk for den lille vekta mi. Resultat? ALLE manglet ca 40-75% bruddstyrke.

Den verste var en 5X-tippet som bare tålte 500 gram før den røyk.

500 GRAM!

 

Alt gikk i søpla. 17 spoler i 2-6X Og alle disse er kjøpt i år, på mange forskjellige butikker og av mange forskjellige merker.

Alle ferdigtaperte fortommer fikk samme skjebne - der går nok 700.- til.

 

Jeg visste det var ille, men ikke SÅ galt.

Hold øynene åpne folkens - det er mye crap der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"F**n! Nå igjen! Den røyk!" disse ropene gjentok seg utover diverse vann under en langhelg på jakt etter stor ørret.

Vi var tre stykker som ALLE røyk 2-3 fisk per dag. Naturligvis var det de store som røyk.

Grunn? Morken tippet og fortom. Helt nykjøpt på diverse forretninger, fra de "store og kjente" her i Oslo til den lokale sjappa der vi var.

 

OK. Jeg sitter akkurat nå og rydder i ferskvannsutstyret, inkl ganske mange spoler tippet og fortomsmateriale.

Så hva hvis ALT er morkent? Jeg tok frem fiskevekta og testet.

 

Rio Fluorflex, Guideline, Orvis, Tiemco Akron, Froghair, Stroft. Alle fra 2X og nedover ble testet. 1X'en var for sterk for den lille vekta mi. Resultat? ALLE manglet ca 40-75% bruddstyrke.

Den verste var en 5X-tippet som bare tålte 500 gram før den røyk.

500 GRAM!

 

Alt gikk i søpla. 17 spoler i 2-6X Og alle disse er kjøpt i år, på mange forskjellige butikker og av mange forskjellige merker.

Alle ferdigtaperte fortommer fikk samme skjebne - der går nok 700.- til.

 

Jeg visste det var ille, men ikke SÅ galt.

Hold øynene åpne folkens - det er mye crap der ute!

 

Hørtes ikke noe kult ut lars erik, men, det evige problemet blir jo at det er vanskelig å dobbeltsjekke om matrialet butikkene selger er gammelt! Butikkenes rutiner på handel av tippet-matrialet osv... hadde vært fint med dato stempling, men, det er jo en god del andre faktorer som spiller inn, ikke bare at den er gammel! Mitt blir som regel vått pga for dyp vading, og da har jeg ikke fortom mye lenger enn et par dager til, noe som suger hvis man er langt fra en foretning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluorocarbon blir da ikke svekket med tiden, og går ikke ut på dato.

Har kjøpt noen Orvis taperte fortommer med datostempling, nettopp fordi de hadde det  :)

 

Men jeg har hatt store problemer, dvs røket flere store fisk når jeg har hatt FC spiss på tapert nylonfortom (kirurgknute) rett og slett fordi FC'en skjærer over nylon i knuta. Jeg brukte da kirurgknute med 3 runder, og fikk tips herfra om å prøve med bare 2 ganger. Har gjort det i år, men har dessverre ikke blitt spesielt plaget med stor fisk denne sesongen, så jeg vet ikke riktig.

Med andre ord har jeg også mistanke til knuta di.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt blir som regel vått pga for dyp vading, og da har jeg ikke fortom mye lenger enn et par dager til, noe som suger hvis man er langt fra en foretning...

Hmmm, mulig det er jeg som ikke har våknet helt enda i dag, men kan du forklare denne litt nærmere, Kim ?

Hva er det som blir vått ?

Håper det ikke er fortomsmateriale som ikke tåler å bli vått ?  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke dette helt!

Har ikke opplevd morkent nylon siden tripplefish og maxima "regjerte".

har kjøpt både rio, loop og GL-fortommer  i tynne dimensjoner som har hengt flere somre i butikkhylla. Ingen av disse har vært svekket på noe måte.

Fluorocarbon blir faktisk sterkere ved lagring, så der er vel knutene mere avgjørende...

Selv skjøter jeg nylon og fluoro med dobbel uni-knute eller "omvendt" blodknute...

 

Fireline er det siste jeg vil anbefale. Største multifilamentdritten som finnes. Knutestyrken på FL er nede i 1/6 av oppgitt bruddstyrke samt at den er svært ømfintlig for mekanisk slitasje (lina blir dessuten hvit etter ei stund).

Bruk heller flettet multifilament ala mustad eller Power Pro hvis du først tar sjansen på spiss av multi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Med andre ord har jeg også mistanke til knuta di.

 

M

 

Jeg gjentar:

 

Som regel røyk tippeten midt på, ikke i knuten....

 

 

Knuten er det ingenting i veien med, hverken i fiske eller i "testmodus".

Jeg vet at fluorcarbon markedsføres som et materiale som ikke påvirkes av tid, sol, væte osv og jeg har ingen vitenskapelige teorier her.

Det eneste jeg vet var at alt sammen måtte kastes da det kunne slites over - også uten knute, bare ved å vikle det rundt nevene - med samme motstand som sytråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kansje kjøpe en ny spole fra forskjellige leverandører, for så å teste bruddstyrken på disse med samme metode! :) Gjør dette før du kaster de gamle spolene!  :)

 

Takk for tipset, men uansett var skiten så morken at jeg ikke tør å brue det - så en sammenligning med nye spoler var uansett uaktuell.

 

Dette var fra mange forskjellige leverandører, og jeg tok vare på to spoler helt nytt materiale av to produsenter som begge klarte testen.

 

Neste gang jeg kjøper tippet tar jeg med vekta til butikken og tester på stedet!  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kansje kjøpe en ny spole fra forskjellige leverandører, for så å teste bruddstyrken på disse med samme metode! :) Gjør dette før du kaster de gamle spolene!  :)

 

 

Neste gang jeg kjøper tippet tar jeg med vekta til butikken og tester på stedet!  ;D

 

hehe ;D Skulle tatt seg ut!  :D

 

Tror du jeg kødder?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg kjøper av fortommer, tippets ++ er fra orvis.. Alt jeg jeg har kjøpt forlvrig er orvis materialer unntatt fluer  ;D

 

Når jeg setter en flue fast i et tre, så drar jeg til ved å gå bakover og holde lina rundt stangen hardt med f eks 5 x. Det er helt utrolig hvor hardt man kan presse orvis tippets. utroooolig  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt blir som regel vått pga for dyp vading, og da har jeg ikke fortom mye lenger enn et par dager til, noe som suger hvis man er langt fra en foretning...

Hmmm, mulig det er jeg som ikke har våknet helt enda i dag, men kan du forklare denne litt nærmere, Kim ?

Hva er det som blir vått ?

Håper det ikke er fortomsmateriale som ikke tåler å bli vått ?   :o

 

Hehe... joda, matrialet tåler å bli vått, men, når det blir liggende-> vått og fuktig i en bag, ja da blir det faktisk litt morkent! Ikke noe nytt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kansje kjøpe en ny spole fra forskjellige leverandører, for så å teste bruddstyrken på disse med samme metode! :) Gjør dette før du kaster de gamle spolene!  :)

 

 

Neste gang jeg kjøper tippet tar jeg med vekta til butikken og tester på stedet!  ;D

 

hehe ;D Skulle tatt seg ut!  :D

 

Tror du jeg kødder?

 

 

HAHA - syns jeg ser deg: "Eh- unnskyld - men hvor er prøverommet" ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er 3. året med samme "batch" fluorocarbon. Merket ingen forskjell. Selges forøvrig som Guideline Egor her hjemme...

 

Scoret ikke helt topp i en test jeg så i VL eller AoF, men tester er tester... ikke noe mere!

Bruker Egor selv og er knallfornøyd med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en brødpose med diverese mono i fryseren i vinter, fra 0,25 til 0,10  Rio, Frohair, Guideline, Orvis og Stroft. Kastet nesten hele posen (fra 0,20 til 0,10) i høst da det var altfor mye dårlig der, tok rett og slett ikke sjansen. Kjøpte Stroft 0,12 - 0,14 og 0,16 til resten av sesongen, og ny Stroft har jo holdt, men jeg vurderer sterkt å gå  permanent over til FC-spisser. At det ikke brytes ned i naturen osv., er ikke noe stort problem så lenge man tar med seg rester hjem. At det blir hengende igjen en og annen spiss i ei bjørk får så være.

 

Jørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste med bekymring dine erfaringer rundt fortomsmateriale :'( Utrolig kjedelig, og enda mer kjedelig hvis det hadde skjedd i elva/vannet med kanske rekordfangst :'( :'( :'(

 

Men det første som slår meg, siden du nevner at det gjaldt både gamle og "nye" materialer, hvor oppbevarer du dem når det ikke brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrt, mørkt, kjølig og uten direkte sollys.

 

Gud hjelpe meg, jeg skjønner jo nå at jeg burde skrevet inn hver eneste av mine handlinger og bevegelser da jeg startet denne tråden...

Dette er ikke "brukerfeil" - hverken hos meg eller de to andre (mye mer erfarne) fiskerne som opplevde det samme.

 

Det er rett og slett crappy materiale og en advarsel om å sjekke i stedet for å stole blindt på forhandler eller produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, grunnen til mitt spørsmåler at jeg tidligere hadde en oppbevaringsplass i vaskekjelleren for alt mitt fiskeutstyr (dengang det var sluk som gjaldt, noen år siden nå ;)) der sto selvfølgelig også vaskemaskin og tørketrommel naturlig nok. Disse tok knekken på alt av monofilament i løpet av kort tid :'( Ville bare tipse deg om det ;);D

 

ps. Er ikke ute etter å "ta" deg for brukerfeil, at det er mye gammelt materiale som henger på knaggene rundt om hersker det ingen tvil om :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...