Gå til innhold

Göran Anderson-stilen - styrker & svakheter


.JB

Anbefalte innlegg

I en annen tråd dukket det opp en interessant betraktning fra Staffan om Göran Andersson-stilen.  Fint om det som skrives her om "slaglengden" kan utdypes, og jeg hører gjerne betrakter om denne kastestilen versus andre.  Forsøk å beskrive så godt det lar seg gjøre, og la dette være en tråd om ulike kastestiler - fordeler og ulemper. Kjør debatt!  ;)

 

helt uten tvil....gøran anderson er en eminent fluekaster....jeg kommer aldri til å bruke hans kasteteknikk selvom jeg kan den godt....for meg blir den for statisk i overhåndskastet......tror man bør kunne ulike kastestiler, og ikke ninst....fisker stort sett bare med myke stenger og da blir "slaglengden" på disse stengene for lang......jeg har hatt mange på kastekurs som kommer med denne teknikken.....det er godt å se når de frigjør seg fra den, men likevel kan benytte seg av den.... da er jeg fornøyd.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

Ja, slaglengde mener jeg er hvor mye stanga, hvor langt den beveger seg fra stoppunktet og framover eller bakover.....nyke stenger og tyngre stenger beveger seg sengre enn lette og stive stenger.....ps. jeg er en av de som mener at alle f.eks. loopstengene er stive....mye mere stive enn de jeg fortrekker til vanlig ørretfiske i elv.......stivere stenger kan man kaste med uten å måtte drifte i fram og baksleng.....Drift er at du følger på bakover eller framover med en glidende bevegelse slik at man får lengre arbeidsvei når energien skal settes igang igjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ja, slaglengde mener jeg er hvor mye stanga, hvor langt den beveger seg fra stoppunktet og framover eller bakover.....nyke stenger og tyngre stenger beveger seg sengre enn lette og stive stenger.....ps. jeg er en av de som mener at alle f.eks. loopstengene er stive....mye mere stive enn de jeg fortrekker til vanlig ørretfiske i elv.......stivere stenger kan man kaste med uten å måtte drifte i fram og baksleng.....Drift er at du følger på bakover eller framover med en glidende bevegelse slik at man får lengre arbeidsvei når energien skal settes igang igjen.....

 

Opphenting bakover er et grunnleggende element i Anderssonteknikken også. Nøkkelen ligger i selve kastebevegelsen med arm/hånd og som de aller fleste opplever som vanekelig å få til - i praksis, særlig når man har kastet mye fra før.

Alle norske kasteprofiler jeg har møtt sier omtrent det samme - at de "egentlig" behersker denne kasteteknikken, men ikke bruker den, eller at de har "videreutviklet" den. Men hittil har jeg ikke sett en eneste en av dem utføre et skikkelig Anderssonkast i praksis, verken som underhånds- eller vanlig overhodetkast.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ikke med den friheten....fordi at skulderen er på en måte låst i bakkasten......hvilket for meg blir veldig knotete.....hhar f.eks. aldri sette en med utpreget GA stil som ikke må ut av stilen når de kaster med splitcanestenger.....eller f.eks. diamondback classic.....altrå stenger hvor man må dempe stanga etter stoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

der har ddu helt rett Erland.....det er få som bruker kastestilen.....vet ikke hvorfor, for egentlig er den god.....er det fordi den er krevende og at ikke folk gidder å trene den inn eller er det fordi at man må fravike den i mange kastesituasjoner......vet ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

....fordi at skulderen er på en måte låst i bakkasten......hvilket for meg blir veldig knotete.....

 

Det er en grunnteknikk som oppleves som avslappet og harmonisk når man får det til riktig - "sluta vinkeln med överarmen i lodd", og et fast grep med stødig håndledd.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hmm... mener da at mr.Rødbergshagen kaster med en ganske utpreget GA stil... ?

Kan nok si meg enig i at han bruker denne kastestilen, men jeg synest rett og slett at han ser keitete ut når han kaster.  Tørrfluepuristen har og snev av denne kastestilen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....fordi at skulderen er på en måte låst i bakkasten......hvilket for meg blir veldig knotete.....

 

Det er en grunnteknikk som oppleves som avslappet og harmonisk når man får det til riktig - "sluta vinkeln med överarmen i lodd", og et fast grep med stødig håndledd.

 

med overarmen i lodd? klokka 12? er elendig på svensk serru..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på kastekurs med Andersson, og selv om jeg sleit fælt med å venne meg av med "min" måte å kaste på, så var det en artig opplevelse. Og fyren selv er jo en artig skrue . . . Litt sånn Nils Arne Eggen-aktig  ;D

Det er ihvertfall vanskelig å ikke la seg imponere av Anderssons line-kontroll og avslappende kasteteknikk når man ser han kaste, og underhåndskast gjør han mer elegant enn de fleste jeg har sett.

Mulig Rødbergshagen benytter samme teknikk, men jeg syntes ikke det ser likt ut når de kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

med overarmen i lodd? klokka 12? er elendig på svensk serru..

 

Overarmen rett ned, heve stangtoppen til det fremre stoppet, lukke vinkelen så det oppstår kontakt mellom over og underarm til et bakre stopp omtrent ved øret, følge på med en opphenting og "öppna vinkeln"  igjen mot slutten av fremkastet - som også gir et tidlig stopp framover - og laange trange bukter som ruller helt ut. ;)

En trang og kort kastebevegelse som på en måte starter i albuen begge veger - slik opplever jeg det - når det fungerer.

I følge Andersson selv kan en tenåring som ikke har kastet før ta inn dette i løpet av et dagskurs, mens de fleste som har kastet mye fra før får problemer med noe som ser så enkelt ut og ender med å avvise hele greia. :)

 

Det fins en video og bok på dette fra -91 "Bättre flugfiske".

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det videoklipp på disse kasteteknikkene? göran sin altså..Kan noen eventuellt legge ut?

 

Prøv at "google" Henrik Mortensen. Ligger sikkert nogle klip fra hans dvd'er.

 

PS. Jeg har været på kursus hos Henrik, men kunne/ville ikke lære den kastestil. Bliver hurtigt forkrampet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har man lært kastestilen og har funnet ut at det er den stilen man liker best......kar, da fortsetter man med den........hva er det brukere av kasten gjør på man må legge stanga pararelt med vannlinja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

har man lært kastestilen og har funnet ut at det er den stilen man liker best......kar, da fortsetter man med den........hva er det brukere av kasten gjør på man må legge stanga pararelt med vannlinja?

Jeg har funnet min kastestil og den kommer jeg ikke til å forandre på om det så smeller :):D Hva kaller vi den stilen for Staffan? :D Staffanstilen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ikke kall den det.....stilen er et resultat av at jeg liker blaute aksjoner og at man etter mitt syn kaster best med denne stilen når man bruker slike stenger, det finnes ingen harde stoppunkter, kastestilen lar seg lett transformere til harde aksjoner også......Oddbjørn....

han er en meget dyktig kaster, det var morsomt å se han konverterte til en blautstangstil med det samme han tok i en bløtere aksjon da han kastet med vidar s. canestenger......neitakk til en sti, ja til alle stiler!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke kall den det.....stilen er et resultat av at jeg liker blaute aksjoner og at man etter mitt syn kaster best med denne stilen når man bruker slike stenger, det finnes ingen harde stoppunkter, kastestilen lar seg lett transformere til harde aksjoner også......Oddbjørn....

han er en meget dyktig kaster, det var morsomt å se han konverterte til en blautstangstil med det samme han tok i en bløtere aksjon da han kastet med vidar s. canestenger......neitakk til en sti, ja til alle stiler!!!

 

Er veldig enig med Staffan her. For å hardnakket påstå at den ene stilen er bedre enn den andre bør man for det første beherske alle stiler (etter først å ha funnet dem), og for det andre må man være særdeles sta. Det er gode ting å ta med seg i de fleste stiler. Selv liker jeg GA fordi han var den som fikk meg til å tenke BÅDE hvorfor og hvordan. Forskjellige situasjoner fordrer forskjellige teknikker.

 

Feilen de fleste gjør, selv (spesielt) de som påstår at de kan GA teknikken men ikke liker den, er at de beveger underarmen først i fremkastet. Poenget er å få håndtaket bakover slik at man får en skikkelig rotasjon på stanga. Altså overarm tilbake i loddrett posisjon. Det er denne timingen som tar tid å øve inn, og som mange oppfatter som krampete. Men når den sitter så er det helt opplagt at dette fungerer! Hvis man i tillegg får til sammenklemmingen av lille- og ringfinger i avslutningen så er det utrolig effektivt. Jeg brukte det aktivt med "kiwirigg" i NZ for å få nymfene til å slå over under trange forhold og fortom uten tapering.

 

Hovedfordelen med GA teknikken er at du kan bruke samme grunnteknikk på alle kast, uansett om det er enhånds eller tohånds.

 

Selv bruker jeg en søt blanding. GA teknikken kan bli litt statisk hvis f.eks. buktkontroll er viktig (åpen - lukket). Jeg synes også den har begrensninger nå det er små muligheter for baksleng og man ikke ønsker å benytte seg av vannkast. F.eks. under tørrfluefiske eller fiske med rigger som ikke egner seg for vannkast. Men uansett føler jeg at det er en viktig teknikk å forstå sånn noenlunde, da den har momenter som kan hjelpe deg under utfordrende situasjoner.

 

Staffan, GA har hele tiden vært åpen på at det ikke er alle stenger som er like godt egnet for hans teknikk. Samme med snører. Han er jo kjent for å sy sammen permanente klumpløsninger for forskjellige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vet at han syr sammen dette utstyret for at det skal funke best mulig.......men jeg bruker ikke loop eller tilsvarened "kjepper" til mitt fiske.......derfor funker teknikken dårlig, men hvordan bruker man teknikken når man skal kaste med stanga 90 grader ut til siden.....altså pararelt med vannflata???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp under slike omstendigheter jeg føler den har litt begrensninger. Ihvertfall hvis man skal følge den 100%, noe de færreste gjør (ikke Göran engang, hvis man studerer filmen). Men igjen er det visse momenter man kan ta med seg. Spesielt hvis man forstår dette med rotasjonen.

Kastet du beskriver er det jeg bruker mest i NZ, med en vinkling utover i siste fremkast. Jeg synes det er lettere å kontrollere fremstopp og bakstopp med en kortere bevegelse under slike kast. Kastet kan i prinsippet brukes i alle plan, så lenge man klarer å "kopiere" stangas rotasjon. Den lille vippen på slutten, utført av lille- og ringfinger hjelper med å få litt ekstra fart på snøret etter man har utført vinklingen. Vrient å beskrive i teorien dette...

 

Jeg er fullstendig klar over at du også løser kastemessige utfordringer på imponerende måter  ;). Er vel ikke mange som matcher deg i Norge når det gjelder fiskekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...