Gå til innhold

Göran Anderson-stilen - styrker & svakheter


.JB

Anbefalte innlegg

Gjest erland fjell

Andersson ville vise deg den største respekt dersom du oppsøkte ham med en åpen innstilling for å lære.

Hverken jeg eller andre kan ha noe imot at Lilleheim og hans disipler velger å gjøre det på en annen måte, men det er synd for norske fluefiskere som går glipp av dette - etter mitt syn. Så mener andre noe annet. ;) Det er det vi har slike forumer som dtte til.

 

Men nå må jeg til min fluefiskende tannlege igjen, skal tenke litt over saken fra "godstolen" - kanskje kommer det et nytt kåseri av interesse for forumet også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Andersson ville vise deg den største respekt dersom du oppsøkte ham med en åpen innstilling for å lære.

Hverken jeg eller andre kan ha noe imot at Lilleheim og hans disipler velger å gjøre det på en annen måte, men det er synd for norske fluefiskere som går glipp av dette - etter mitt syn. Så mener andre noe annet. ;) Det er det vi har slike forumer som dtte til.

 

Men nå må jeg til min fluefiskende tannlege igjen, skal tenke litt over saken fra "godstolen" - kanskje kommer det et nytt kåseri av interesse for forumet også. :)

 

Problemet er at du "bås-setter" ting.

 

I begrepene dine "gammaldags kastestil" og "tradisjonell kasting" ligger det nemlig et mylder av stiler, teknikker og detaljer. Stiler, teknikker og detaljer som har utviklet seg helt frem til dagens dato. Altså er de i høyeste grad moderne. De har også kunnet utvikle seg til nettopp det de er i dag fordi de lettere har kunnet henge seg på nettopp mer moderne utstyr.

 

Hvor har du vært hen hele denne tia, da? Bare i Anderssons verden? Det høres sånn ut.

 

Ja, faktisk så er Andersson-stilen din fra 1991 faktisk den som begynner å bli "gammaldags", medmindre han ikke har utviklet den spesielt i senere tid.

 

Jeg gjentar at det ikke ville være noe som helst problem for en kaster i Norge å tilegne seg Anderssons teknikk til fingerspissene, så lenge det settes fokus på detaljene, og ikke minst SÅLENGE EN FAKTISK HAR EN INTERESSE AV ELLER ET BEHOV AV Å GJØRE DET.

 

Personlig går jeg ikke alle hans detaljer etter i sømmene, jeg kunne ha gjort det selvsagt, men jeg har lært noe av ham jeg også, og jeg kaster et underhåndskast for det. Et underhåndskast i seg selv betegner egentlig bare et kast der snøret passerer dypere nede på stanga (under hånda) i innkastet. Noen vil si at begrepet eller stilen underhånd er Gøran Anderssons. Vel, den er kanskje det, men det er nok riktig å skille litt mellom Anderssons stil underhånd, og underhånd som et generelt kastebegrep. Helt presist kan et underhånd brukes som basis for en rekke vannkast det, og noen få andre der snøret faktisk ikke tar vannet i det hele tatt.

 

Og til slutt; hvem er Lilleheim og hans disipler? Er ALLE vi andre disipler av Lilleheim? Driver Lilleheim bare med Casting? Kanskje Lilleheim har en fisketeknikk som du går glipp av? Ja, hvem vet? Kanskje han har noen perfekte uanstrengte fiskekast på lur? Tror det jeg.

 

Nå har alle som kan krype og gå her inne lagt ut video av seg selv. DU har skreket høyest av alle i forhold til det at alle andre bør legge ut video av seg selv, men vi venter fortsatt på din. Kanskje kan du lære oss mer moderne kasting? I praksis!

 

Du er intolerant. Det liker jeg ikke, og derfor svarer jeg som jeg gjør.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Når man klarer å krangle over måter å kaste med fluestang på, ja da er det ikke rart det blir krig i verden :D

Helt utrolig, spør du meg :rolleyes:

 

Tror det er flere som burde tenke igjennom i hvilken grad man lar seg irritere over ting og tang :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

red: til det første spørsmålet ditt - jeg har hittil ikke sett en eneste norsk kasteprofil utføre et riktig Anderssonkast, og de gangen jeg har hatt sjansen til å spørre har de i stedet hatt gode bortforklaringer på hvorfor det ikke passer akkruat nå og slike ting, men de kan det, påstår de. Det gjestår å se i praksis.

 

Skulle man være stygg så kunne man si at det vel bare er en person i verden som tilfredstiller kravene til Anderssonkastet  ;D:D

 

Personlig synes jeg det beste ville være at 100% var fonøyde med sin stil  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at trådstarter kommer med noe fornuftig...: For meg har Göran Anderson-stilen blitt mer enn en stil og en teknikk. Det har blitt en livsstil, og gjennomsyrer det meste av det jeg gjør og måten jeg gjør det på. Enten jeg skal ta meg en øl, løfte barna inn i barnesetet, sende smøret over bordet, hilse på folk eller hente avisen. Ja hele dagen går jeg rundt og praktiserer Anderson-stilen på forskjellige områder. Skal legge ut en lengre video om ikke så lenge.  ;D ;D

 

;D ;D ;D ;D Hvis latter forlenger livet tror jeg du har forlenga livet mitt med minst ett år JB. ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at trådstarter kommer med noe fornuftig...: For meg har Göran Anderson-stilen blitt mer enn en stil og en teknikk. Det har blitt en livsstil, og gjennomsyrer det meste av det jeg gjør og måten jeg gjør det på. Enten jeg skal ta meg en øl, løfte barna inn i barnesetet, sende smøret over bordet, hilse på folk eller hente avisen. Ja hele dagen går jeg rundt og praktiserer Anderson-stilen på forskjellige områder. Skal legge ut en lengre video om ikke så lenge.  ;D ;D

 

 

Den videoen klarer jeg knapt vente på!

 

Hvem er forresten Göran Anderson?

 

Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at trådstarter kommer med noe fornuftig...: For meg har Göran Anderson-stilen blitt mer enn en stil og en teknikk. Det har blitt en livsstil, og gjennomsyrer det meste av det jeg gjør og måten jeg gjør det på. Enten jeg skal ta meg en øl, løfte barna inn i barnesetet, sende smøret over bordet, hilse på folk eller hente avisen. Ja hele dagen går jeg rundt og praktiserer Anderson-stilen på forskjellige områder. Skal legge ut en lengre video om ikke så lenge.  ;D ;D

 

 

Den videoen klarer jeg knapt vente på!

 

Hvem er forresten Göran Anderson?

 

Sjur

 

:D :D :D :D :D :D :D

Gud eller så´n skulle man tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

red: til det første spørsmålet ditt - jeg har hittil ikke sett en eneste norsk kasteprofil utføre et riktig Anderssonkast, og de gangen jeg har hatt sjansen til å spørre har de i stedet hatt gode bortforklaringer på hvorfor det ikke passer akkruat nå og slike ting, men de kan det, påstår de. Det gjestår å se i praksis.

 

Skulle man være stygg så kunne man si at det vel bare er en person i verden som tilfredstiller kravene til Anderssonkastet  ;D:D

 

Personlig synes jeg det beste ville være at 100% var fonøyde med sin stil  ;)

 

Litt flere ville jeg tro. GA har selv bemerket at flere kastere som utfører teknikken/stilen bedre enn ham selv. Og i videoen "Bättre Flugfiske" kan man se at selv han ikke har en 100% GA stil  ;D. (litt mye håndledd når han fisker.) Mattias Brügge tror jeg det var, som har en enda renere GA stil.

 

Som nevnt før så tror jeg det beste (og smarteste) er å plukke relevante ting fra forskjellige stiler. Relevant i forhold til det FISKET(!!) man SELV bedriver.

Og det sier jeg etter å ha mestret teknikken 100%.  ;D

Den har rustet litt etterhvert, men med et par timers trening skal jeg nok få den til å sitte igjen  8).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Duverden så det øses på litt foran her - trodde dette var en tråd om fordeler og ulemper ved Göran Andersson-stilen, også ville jeg gjenre fortelle litt om fordelene - og noen ulemper.

Om ikke annet så blir det jo litt aktivitet på Runnes fine fluefiskside.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Hmmm fordeler - ulemper?? Kan du utdype litt mer hva du skryter på at du har bidratt med "erland fjeld" ???

 

Er det noe du ikke får til eller syns er vanskelig med denne kastestilen kan det jo hende du får et svar fra meg eller andre Marius.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vil driste meg til å si at man ikke skal henge seg opp i stilarter.

 

Hver og en av oss har egentlig sin egen stil, og det er noe av det som er morro med fluekasting

 

Jeg mener og tror at man etter flere år med fluekasting utvikler sin egen stil, utifra fysiske forutsetninger.

 

Og som Tore nevnte her kan man bruke flere teknikker utifra forskjellige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil driste meg til å si at man ikke skal henge seg opp i stilarter.

 

Hver og en av oss har egentlig sin egen stil, og det er noe av det som er morro med fluekasting

 

Jeg mener og tror at man etter flere år med fluekasting utvikler sin egen stil, utifra fysiske forutsetninger.

 

Og som Tore nevnte her kan man bruke flere teknikker utifra forskjellige forhold.

 

Viggo; Thumbs up. Godt skrevet. ;)

Den enkelte finner sin stil, men noen av grunnprinsippene må man ha innlært. Og der etter utvikler man seg selv med sin egen stil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det er bare det at denne måten å håndtere ei fluestang på må inntrenes systematisk over tid, og dessverre har vist ingen av de noske småguruene fått det til skikkelig, så de snakker bare skit om det i stedet. Logisk nok forsåvidt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster med Kim stilen, en sykt velutviklet teknikk.... ;)

 

Det eneste problemet er vel at fluesnøret har en tendens til å løsne fra backingen selv med sveiseskjøt. Det gjelder å ha nok løsbacking ute. Kjenner til problemet.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at denne måten å håndtere ei fluestang på må inntrenes systematisk over tid, og dessverre har vist ingen av de noske småguruene fått det til skikkelig, så de snakker bare skit om det i stedet. Logisk nok forsåvidt. :)

 

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg hverken har lagt ned mye tid på å beherske Anderssonstilen, eller at jeg faktisk behersker den!

Det jeg fremdeles mener, er at jeg, etter å ha brukt omtrent halve livet på fluekasting, så har jeg ennå ikke sett en enkelt stil som er overlegent til alle fluefiskere, til alle utstyrkombinasjoner og til alle forhold - hver gang!  ;)

 

Med respekt å melde Erland Fjell, den eneste som prater skit og opptrer nedsettende og arrogant overfor andre i disse trådene der kastestiler diskuteres, er nettop deg! Jeg har ikke lest at noen har uttalt seg nedsettende mot Andersson noe sted.

 

Når du konsekvent går til angrep på andre med usakelige og nedsettende bemerkninger, så kan jeg ikke annet enn å mistenke at det er i mangel på gode argumenter.  :) Om du ønsker å opptre som advokat for hr. Andersson, så tror jeg det vil gavne dere begge om du i framtiden fokuserer mer på sak og mindre på personer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at denne måten å håndtere ei fluestang på må inntrenes systematisk over tid, og dessverre har vist ingen av de noske småguruene fått det til skikkelig, så de snakker bare skit om det i stedet. Logisk nok forsåvidt. :)

 

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg hverken har lagt ned mye tid på å beherske Anderssonstilen, eller at jeg faktisk behersker den!

Det jeg fremdeles mener, er at jeg, etter å ha brukt omtrent halve livet på fluekasting, så har jeg ennå ikke sett en enkelt stil som er overlegent til alle fluefiskere, til alle utstyrkombinasjoner og til alle forhold - hver gang!  ;)

 

Med respekt å melde Erland Fjell, den eneste som prater skit og opptrer nedsettende og arrogant overfor andre i disse trådene der kastestiler diskuteres, er nettop deg! Jeg har ikke lest at noen har uttalt seg nedsettende mot Andersson noe sted.

 

Når du konsekvent går til angrep på andre med usakelige og nedsettende bemerkninger, så kan jeg ikke annet enn å mistenke at det er i mangel på gode argumenter.  :) Om du ønsker å opptre som advokat for hr. Andersson, så tror jeg det vil gavne dere begge om du i framtiden fokuserer mer på sak og mindre på personer.

 

 

 

Godt skrevet Tom. Dette er viktig påminnelse til oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster med Kim stilen, en sykt velutviklet teknikk.... ;)

 

Det eneste problemet er vel at fluesnøret har en tendens til å løsne fra backingen selv med sveiseskjøt. Det gjelder å ha nok løsbacking ute. Kjenner til problemet.  ;D

 

Et stor problem det der ja  ;D neeh... ikke helt der gitt.. backingen har en tendens til å ryke fra snella, og snella blir varm og smelter... DER har vi problemet!!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster med Kim stilen, en sykt velutviklet teknikk.... ;)

 

Det eneste problemet er vel at fluesnøret har en tendens til å løsne fra backingen selv med sveiseskjøt. Det gjelder å ha nok løsbacking ute. Kjenner til problemet.  ;D

 

Et stor problem det der ja  ;D neeh... ikke helt der gitt.. backingen har en tendens til å ryke fra snella, og snella blir varm og smelter... DER har vi problemet!!  ;)

 

Har også opplevd at stanga har brukket ved snellefeste, og at både snellefeste og snelle har sust ut igjennom stangringene og helt deformert landet på andre siden av vannet (Randsfjorden).  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke bare senke armen og kaste "nesten" helt likt... slik som mel krieger gjør? samme prinsipp vel??? denne stilen syns jeg er "lettest" ihvertfall! testet denne stilen med STOR SUKSESS for 2 1/2 uke siden ca...hele 5er snøret fløy ut...har ikke kastet siden..er ikke så glad i trening når gradestokken viser 10 blå ...:-\ :-\  men ihvertfall, jeg følte en glede som mange sikkert har god kjennskap til :D

 

Denne stilen må være den som er lettest for folk flest, mener nå jeg...hvorfor finne sin egen stil, når man kan lære seg krieger stilen, eller goran stilen?? så kan man heller bygge på den, og gjøre den til sin egen, da man vet litt mer om hvordan kastingen skal foregå!!!

 

Edit: ser at de fleste nevner at man må ha sin egen stil...vel, det hadde jeg også...men den sugde...haha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster med Kim stilen, en sykt velutviklet teknikk.... ;)

 

Det eneste problemet er vel at fluesnøret har en tendens til å løsne fra backingen selv med sveiseskjøt. Det gjelder å ha nok løsbacking ute. Kjenner til problemet.  ;D

 

Et stor problem det der ja  ;D neeh... ikke helt der gitt.. backingen har en tendens til å ryke fra snella, og snella blir varm og smelter... DER har vi problemet!!  ;)

 

Har også opplevd at stanga har brukket ved snellefeste, og at både snellefeste og snelle har sust ut igjennom stangringene og helt deformert landet på andre siden av vannet (Randsfjorden).  :P

 

Dæven, var det snella og lina di jeg fant oppe ved hornslien! Følgte etter lina så langt den gikk, og fant noe blanke greier... Aner ikke hva det var, men det sto møresilda på den.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at denne måten å håndtere ei fluestang på må inntrenes systematisk over tid, og dessverre har vist ingen av de noske småguruene fått det til skikkelig, så de snakker bare skit om det i stedet. Logisk nok forsåvidt. :)

 

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg hverken har lagt ned mye tid på å beherske Anderssonstilen, eller at jeg faktisk behersker den!

Det jeg fremdeles mener, er at jeg, etter å ha brukt omtrent halve livet på fluekasting, så har jeg ennå ikke sett en enkelt stil som er overlegent til alle fluefiskere, til alle utstyrkombinasjoner og til alle forhold - hver gang!  ;)

 

Med respekt å melde Erland Fjell, den eneste som prater skit og opptrer nedsettende og arrogant overfor andre i disse trådene der kastestiler diskuteres, er nettop deg! Jeg har ikke lest at noen har uttalt seg nedsettende mot Andersson noe sted.

 

Når du konsekvent går til angrep på andre med usakelige og nedsettende bemerkninger, så kan jeg ikke annet enn å mistenke at det er i mangel på gode argumenter.  :) Om du ønsker å opptre som advokat for hr. Andersson, så tror jeg det vil gavne dere begge om du i framtiden fokuserer mer på sak og mindre på personer.

 

 

 

Godt skrevet Tom. Dette er viktig påminnelse til oss alle.

 

Støtter meg til denne påminnelsen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det er bare det at denne måten å håndtere ei fluestang på må inntrenes systematisk over tid, og dessverre har vist ingen av de noske småguruene fått det til skikkelig, så de snakker bare skit om det i stedet. Logisk nok forsåvidt. :)

 

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg hverken har lagt ned mye tid på å beherske Anderssonstilen, eller at jeg faktisk behersker den!

Det jeg fremdeles mener, er at jeg, etter å ha brukt omtrent halve livet på fluekasting, så har jeg ennå ikke sett en enkelt stil som er overlegent til alle fluefiskere, til alle utstyrkombinasjoner og til alle forhold - hver gang!  ;)

 

Med respekt å melde Erland Fjell, den eneste som prater skit og opptrer nedsettende og arrogant overfor andre i disse trådene der kastestiler diskuteres, er nettop deg! Jeg har ikke lest at noen har uttalt seg nedsettende mot Andersson noe sted.

 

Når du konsekvent går til angrep på andre med usakelige og nedsettende bemerkninger, så kan jeg ikke annet enn å mistenke at det er i mangel på gode argumenter.  :) Om du ønsker å opptre som advokat for hr. Andersson, så tror jeg det vil gavne dere begge om du i framtiden fokuserer mer på sak og mindre på personer.

 

 

 

Syns dette likner et personangrep, men det er ikke så nøye, bruk heller pm.

Det er jo bare å spørre om  konkrete ting på denne kastetknikken, så prøver jeg vel å svare så godt jeg kan - hvis det er seriøst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...