Gå til innhold

Göran Anderson-stilen - styrker & svakheter


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest erland fjell

 

Det er når man går så forb.... høyt ut og proklamerer den som den "riktigste" teknikken og attpåtil knytter den opp mot et spesifikt merke at de fleste får et par pigger ute. Videre skal liksom fluestenger være slik og slik bygd for at det skal være godkjent av fluekastets sanne profet. Når så mannen i flere sammenhenger har vist seg å være rimelig uspiselig som person så gagner ikke det interessen for å lære seg denne utrolig, van(n)vittig, usannsynlige åpenbaringen av en kasteteknikk. På toppen av dette så er det tydeligvis også bare denne "halvguden" som har skjønt at man skal bruke så lite kraft som mulig...

 

 

Det fremgår jo klart og greit fra dette forumet hvordan selvoppnevnte norske "überkastemestere" forventer å bare bli smisket med, de eksploderer totalt for det minste snev av kritikk, er det fordi mannen bak denne kastestilen her er svensk at dere forlanger en mer underdanig holdning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Høh... hvem snakker du om nå da? Du kan da ikke sitere meg og snakke om selvoppnevnte norske "überkastemestere" som om jeg er en av dem. Da har du ikke lest innleggene mine særlig godt i hvertfall. Er det noe jeg aldri har påstått så er det at jeg er god til å kaste. Tvert imot faktisk! Men i desperasjon etter å bli bedre så har jeg prøvd det meste for å se om det finnes noe som passer for meg også. Og så langt har det blitt en kombinasjon av alt og ingenting. Jeg har tilgode å eksplodere av kritikk av min kastestil (eller mangel på sådan). Så hvem snakker du egentlig om? Deg selv?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er når man går så forb.... høyt ut og proklamerer den som den "riktigste" teknikken og attpåtil knytter den opp mot et spesifikt merke at de fleste får et par pigger ute. Videre skal liksom fluestenger være slik og slik bygd for at det skal være godkjent av fluekastets sanne profet. Når så mannen i flere sammenhenger har vist seg å være rimelig uspiselig som person så gagner ikke det interessen for å lære seg denne utrolig, van(n)vittig, usannsynlige åpenbaringen av en kasteteknikk. På toppen av dette så er det tydeligvis også bare denne "halvguden" som har skjønt at man skal bruke så lite kraft som mulig...

 

 

Det fremgår jo klart og greit fra dette forumet hvordan selvoppnevnte norske "überkastemestere" forventer å bare bli smisket med, de eksploderer totalt for det minste snev av kritikk, er det fordi mannen bak denne kastestilen her er svensk at dere forlanger en mer underdanig holdning?

 

Nå synes jeg du var på sporet av noe interesant. Og så kommer du med slikt "rør". Kan du ikke heller fortsette der du slapp heller i stedet for slikt "viss- vass"

Jeg begynte å bli ganske nyskjærrig på denne stilen, var til og med ute og prøvde meg litt i går. Så skriv nå heller litt mer om ga stilen i stedet for slikt.

Du høres ut som en unge som har mistet lørdagssnopet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Da kan det vel trekkes en foreløpig kjonklusjon her.

Det viktigste er å være allsidig, lære seg forskjellige kastestiler for å ha variasjon. Derfor er det svært viktig for alle som driver med kastekurs å lære seg ANDERSSONTEKNIKKEN... :D, slik at de kan formidle også denne til sine elever, altså gi dem et bredt spekter å danne sin egen private kaststil ut fra.

Derfor alle med guruambisjoner: sett i gang og tren, gi ikke opp selv om det butter i starten.

:);D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ja det er det jo, men det var det med allsidigheten Saffan, du snakker jo hele tiden om hvor viktig den er.

Det blir for snevert å bare lære bort Staffanteknikken. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg er ikke av dem som lærer bort en teknikk......jeg underviser i brukbare bevegelser for å klare å sett bukter.....det er du som er opptatt av å navnsette teknikke til navn........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jada Staffan, du ser vel latterfjesene jeg har på - du er den enste norske kasteinstruktøren jeg ikke viille nøle et sekund med å sende folk til, de andre jeg vet om derimot anbefaler jeg dem holde seg langt unna. Du har fiskfokuset og avslappet kasting som metode, ser det ut til på det bittelille jeg har sett. Skulle gjerne sett mer film, du du kaster lett og fint - gir fiskeren gode odds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ja jeg kaster lett og med svært lite kraft, men det er ikke så viktig.....derimot er jeg dyktig til å gi instruksjon.....prater ikke ihjel så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada Staffan, du ser vel latterfjesene jeg har på - du er den enste norske kasteinstruktøren jeg ikke viille nøle et sekund med å sende folk til, de andre jeg vet om derimot anbefaler jeg dem holde seg langt unna. Du har fiskfokuset og avslappet kasting som metode, ser det ut til på det bittelille jeg har sett. Skulle gjerne sett mer film, du du kaster lett og fint - gir fiskeren gode odds.

Hei,hei, dette må være noe av den sterkeste påstanden jeg noen gang har lest her på siden. Jeg har sett Staffan "live" så jeg kan støtte opp under påstanden din om han.

At ingen andre kan noe må stå for din regning. Kommer snart videoen din? Har litt forventninger for å si det slik i og med at du kan påstå det du gjør.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jada Staffan, du ser vel latterfjesene jeg har på - du er den enste norske kasteinstruktøren jeg ikke viille nøle et sekund med å sende folk til, de andre jeg vet om derimot anbefaler jeg dem holde seg langt unna. Du har fiskfokuset og avslappet kasting som metode, ser det ut til på det bittelille jeg har sett. Skulle gjerne sett mer film, du du kaster lett og fint - gir fiskeren gode odds.

Hei,hei, dette må være noe av den sterkeste påstanden jeg noen gang har lest her på siden. Jeg har sett Staffan "live" så jeg kan støtte opp under påstanden din om han.

At ingen andre kan noe må stå for din regning. Kommer snart videoen din? Har litt forventninger for å si det slik i og med at du kan påstå det du gjør.

:) :)

 

Først må isen gå, så må det bli kamera, venter på at Canon 5D skal falle litt mer i pris, så får jeg se hva jeg får til med det da, her helt blank på video, og skal det være noen vits i må nesten fortommen syns på dette, det er den det handler om.

Kunne ha lyst til å vise underhåndskastet, det er vel det folk flest er nysgjerrig på.

Så det går nok litt ut i mai i hvert fall.

 

Det fins sikkert andre norske instruktører å anbefale, kanskje JanM osså, selv om jeg ikke har noe sans for Lilleheimstilen, det er kasting for lengder først og fremst, og ikke for fisking, selv om det naturligvis kan brukes til fisking også, bare så det er nevnt, og så man kanskje kan få slippe måtte kverrulere med en eller annen illsint terier om det.... :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada Staffan, du ser vel latterfjesene jeg har på - du er den enste norske kasteinstruktøren jeg ikke viille nøle et sekund med å sende folk til, de andre jeg vet om derimot anbefaler jeg dem holde seg langt unna. Du har fiskfokuset og avslappet kasting som metode, ser det ut til på det bittelille jeg har sett. Skulle gjerne sett mer film, du du kaster lett og fint - gir fiskeren gode odds.

Hei,hei, dette må være noe av den sterkeste påstanden jeg noen gang har lest her på siden. Jeg har sett Staffan "live" så jeg kan støtte opp under påstanden din om han.

At ingen andre kan noe må stå for din regning. Kommer snart videoen din? Har litt forventninger for å si det slik i og med at du kan påstå det du gjør.

:) :)

 

Først må isen gå, så må det bli kamera, venter på at Canon 5D skal falle litt mer i pris, så får jeg se hva jeg får til med det da, her helt blank på video, og skal det være noen vits i må nesten fortommen syns på dette, det er den det handler om.

Kunne ha lyst til å vise underhåndskastet, det er vel det folk flest er nysgjerrig på.

Så det går nok litt ut i mai i hvert fall.

 

Det fins sikkert andre norske instruktører å anbefale, kanskje JanM osså, selv om jeg ikke har noe sans for Lilleheimstilen, det er kasting for lengder først og fremst, og ikke for fisking, selv om det naturligvis kan brukes til fisking også, bare så det er nevnt, og så man kanskje kan få slippe måtte kverrulere med en eller annen illsint terier om det.... :)

 

 

 

 

hehe ,så etter en video er tingene satt på plass mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Fluekastinekurs bør vel først og fremst holdses i fiskets tegn....for det er det de fleste ser som hensikt ved å lære seg å kaste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Fluekastinekurs bør vel først og fremst holdses i fiskets tegn....for det er det de fleste ser som hensikt ved å lære seg å kaste

 

Man ser jo på de to-tre klippene at du har mye av det samme fokuset som Den Fæle Svensken - det lette og ubesværede fiskekastet, gjøre minst mulig av seg, lette nedlegg, og det øker jo fiskerens sjanser med en gang. Mange kaster ihjel mulighetene sine, i lakseelvene hersker det tragikomiske tilstander.

 

Ruffen: tenkte å få satt på plass en gang for alle at det er bare fluekasting, ikke noe mer enn det... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt sånn småredd for å komme med mine egne betraktninger i sånne tråder da jeg føler at jeg ikke

helt mestrer det skrevne ord på linje med noen av våre ivrigste debatanter.

 

Leser jo alle disse trådene med en klype salt og en stor dose humor, men i alle kastetråder kommer det jo aldri frem hva vi fisker med.

 

Jeg tar det jo for gitt at det snakkes om ørretfiske hele tiden, og den er grei. Men som "alt mulig-fisker" sjøl blir snakk om kraftbruk,

kastestiler osv, you name it, helt gresk for meg egentlig. Har stått mye på gressmatta og da funker det jo greit.

Grunnteknikker er jo en basis for selve fluekastet, men føler hele tiden at det er gitt at det sitter en 16 krok i enden, eller at vi kaster på en gressplen. Da virker grunnteknikkene helt ok i mine øyne.

Eller navngitte kastestiler.

Da jeg tenker lite over min egen kastestil føler jeg jo at det blir litt vanskelig å komme med mine enkle betrakninger. Men jeg gir det et forsøk.

 

Tmags var inne på det fornuftige med selve vekten av en lang og tung nymferigg og effekten dette har på et kast. Jeg fisker ikke så mye med nymfe, men vekten av en skumgummimadrass på 4-6 widegap krok stiller vel likt på 4'rn. Jeg knyter jo på en wolly i ny og ne åsså, den er jo ikke direkte grei å rullekaste korte avstander (på 4'rn). Ja det hender jo at det blåser åsså, har i grunnen aldri lagt merke til det på skrytevids.

Derfor jeg stiller meg spørsmålet om kastestiler og andre begrep. Spesielt det å navngi de.

I en gitt situasjon med 4'rn min på ørretfiske tenker jeg egentlig ikke i det hele tatt når jeg presenter flua mi for fisken, dette er ikke fordi jeg er selvoppnevnt verdensmester.

Det går helt enkelt av seg selv, GA stil, "Robbanstil" ;) eller noe annet. Lite kraftbruk bla bla osv er fremmedord. Jeg tenker rett og slett ikke, det faller naturlig.

 

Dagen etter står jeg i Øyern med 7'rn min, ja, har kanskje på en billigline som ikke yter stanga optimalt fordi jeg vet at den 900 kroners lina er ødelagt etter 10 turer.

Og selvfølgelig kunne jeg ha valgt en 9'r fordi den mestrer tunge fluer bedre. Men jeg velger nå engang den 7'rn fordi dissa 10 kilosene vokser ikke på trær.

 

Hm, de første blindkasta med ca 5- 15 meter løsline i lufta rokker ved alle gitte sannheter jeg opplever med 4'rn min og en 16 krok.

Jeg kompenserer helt ubevisst dette uten å tenke over det i det hele tatt. GA stil eller "Robban stil". Den 30 cm lange pike muppeten med jævla mye luftmotstand gjør helt enkelt noe

med lærte teorier innen fluekastet (for meg). De av oss som åsså kaster i sjøen, om det er med flyt med ufortynget wolly, og/eller en relativt tung jiggy, merker jo åsså dette i en eller annen grad (jeg gjør det).

Hvordan kompenserer jeg dette? Kraft eller andre kasteuttrykk jeg ikke vet navnet på, vet jeg helt ærlig talt ikke da jeg ikke er av den filosofiske typen, eller det kan jo hende jeg faktisk ikke bryr meg noe særlig om det.

Er sjøllært fra første stund og her er det helt sikkert noe i gamperæva mye å plukke på for noen.

 

Å kaste langt betyr sikkert ikke så mye for enkelte, men noen ganger for meg. Hva som slenges frem og tilbake i lufta, være seg flyt eller 1200 grain, begynner faktisk å bli relevant for mange fiskere.

Nei, ikke i Hemsil men kanskje her nede i Øyern, sjøen eller et eller annet tropisk reisemål.

 

Det å kaste kort med noe tungt byr for meg på de største utfordringene, vekten alene gjør det vanskelig i en gitt fiskesituasjon å få til noe tilsvarende en showvideo på youtube.

GA stil eller en eller annen stil blir bare for dumt (for meg). Men det blir jo mine betrakninger åsså, for andre enn meg selv.

Kanskje jeg skulle holdt meg til slukfiske.

 

Hilsen

Jan Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

GA stil eller en eller annen stil blir bare for dumt (for meg). Men det blir jo mine betrakninger åsså, for andre enn meg selv.

Kanskje jeg skulle holdt meg til slukfiske.

 

Hilsen

Jan Thomas.

 

 

Denne kastetstilen er ikke dum for deg, den vile vært veldig nyttig hvis du hadde hatt en sjanse til å lære den fra de norske "guruene", men de gir seg ikke i kampen for å prøve å "bekjempe" denne kastetilen, som om det var noe farlig, en trussel eller noe sånt  - sannehten er nok at de får det ikke til, men syns antagelig det svekker autoriteten å vedstå seg det.

Men skikkelige guruer har de jo ikke sjanser til å bli før de lærer seg hele spekteet - og ANDERSSONTEKNIKKEN. :D er uten noen som helst tvil den mest effektive måten å bruke ei moderne karbonstang på. Det dere lærer i Norge er på sett og vis splitcanekasting med fiberstenger, og da er det ikke noe rart at norske fluekastere omtrent uten unntak sliter og strever fælt med kastingen sin, man ser det jo overalt der folk fisker, folk kaver og holder på med store, overdrevne fakter. Dette kommer fra castingsporten og miljøet rundt Holemdammen som gjør nordmenn generelt til dårligere fluekastere.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men skikkelige guruer har de jo ikke sjanser til å bli før de lærer seg hele spekteet - og ANDERSSONTEKNIKKEN. :D er uten noen som helst tvil den mest effektive måten å bruke ei moderne karbonstang på. Det dere lærer i Norge er på sett og vis splitcanekasting med fiberstenger, og da er det ikke noe rart at norske fluekastere omtrent uten unntak sliter og strever fælt med kastingen sin, man ser det jo overalt der folk fisker, folk kaver og holder på med store, overdrevne fakter. Dette kommer fra castingsporten og miljøet rundt Holemdammen som gjør nordmenn generelt til dårligere fluekastere.

 

Merkelig utsagn ettersom den generelle oppfatning i utlandet er at gjennomsnittskasteren i Norge er langt foran de fleste (for ikke å si alle) andre lands gjennomsnittskaster. Grunnen er mest sannsynlig at vi Norge er helt spesielt opptatt av kasting. Faktisk så mye at vi lar det gå til krangler og skittkasting (forøvrig en teknikk som nordmenn speyer ut hele lina på når som helst). Det verste er likevel at vi lar det gå utover nybegynnere og vårt eget fiske i desperasjonen etter å få rett i våre påstander.

 

Og mens jeg er i gang (igjen): Hva kommer det av at så få "guruer" får til GA-teknikken, Erland?

 

Er det fordi den er for komplisert? I så fall må det i alle fille fall være noe galt med teknikken ettersom det enkle svært ofte (hvis ikke alltid) er det beste.

 

Er det fordi den krever spesielle stenger? I så fall er det noe galt med teknikken. Da er den ikke fleksibel nok til å kunne brukes av de som ikke har disse spesielle stengene. Og det er ikke få som har noe annet. Jeg tror du vil oppdage at det ikke er så mange som er villige til å bytte ut hele sortimentet sitt for å kunne kaste som Gøran - som visstnok ikke lenger er den som kaster best Gøran'sk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

 

Og mens jeg er i gang (igjen): Hva kommer det av at så få "guruer" får til GA-teknikken, Erland?

 

Er det fordi den er for komplisert? I så fall må det i alle fille fall være noe galt med teknikken ettersom det enkle svært ofte (hvis ikke alltid) er det beste.

 

Er det fordi den krever spesielle stenger? I så fall er det noe galt med teknikken. Da er den ikke fleksibel nok til å kunne brukes av de som ikke har disse spesielle stengene. Og det er ikke få som har noe annet. Jeg tror du vil oppdage at det ikke er så mange som er villige til å bytte ut hele sortimentet sitt for å kunne kaste som Gøran - som visstnok ikke lenger er den som kaster best Gøran'sk.

 

Det har blitt påpekt før her av andre enn meg: dette er enklere å få til jo mindre man har kastet fra før, problemet for alle "guruer" blir at de også må TRENE systematisk her, ta det fra grunnen av, men de ser ut til å mene at fordi de ikke får det til med en gang så er det noe galt med kastestilen, eller hva de nå finner på av bortforklaringer  - det blir en Don Quijote-kamp mot vindmøller.

 

Teknikken kan selvsagt benyttes med det aller meste av utstyr, men er utviklet for å matche det høyere presisjonsnivået som er i en riktig laget karbonstang, og det er mye høyere enn for cansetenger. selv om cane selvsagt har sin egenverdi - men krever en annen håndtering katemessig - mere slik nordmenn lærer å håndtere fiberstenger rundtomktring på kastekursene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

noen som har lagt ut et klipp av teknikken? blir så sykt mange sider om dgen her at jeg orker ikke se på de en gang....

 

 

 

Det har blitt påpekt før her av andre enn meg: dette er enklere å få til jo mindre man har kastet fra før, problemet for alle "guruer" blir at de også må TRENE systematisk her, ta det fra grunnen av, men de ser ut til å mene at fordi de ikke får det til med en gang så er det noe galt med kastestilen, eller hva de nå finner på av bortforklaringer  - det blir en Don Quijote-kamp mot vindmøller.

 

Så det kan altså ikke ha noe med at teknikken har sine begrensninger å gjøre altså. Kun at norske "guruer" må trene og at de ikke gidder/orker, eller at de gir opp. Dette syns jeg er utrolig rart da jeg ser "guruer" trene, kaste, diskutere, justere, trene, kaste, diskutere, justere osv. stort sett over alt. Jeg syns det virker som mange av dem trener på flere teknikker også. Og det er ikke fordi de er forvirret eller ikke er stabile såvidt jeg kan se. Er det ikke nå på tide, herr Fjell, at du innser at GA-teknikken bare er en av alle muligheter og at den hverken er saliggjørende eller genial for alt og alle. Misjonering av denne stilen med påfølgende assosiasjoner til inkvisisjonen slår dessverre feil ut med tanke på å øke tilhengerskaren.

 

At den for meg ser både teit og "madame-tussaut-svensk-aktig" ut er en helt annen sak og det trenger du ikke ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har lagt ut et klipp av teknikken? blir så sykt mange sider om dgen her at jeg orker ikke se på de en gang....

 

 

 

Det har blitt påpekt før her av andre enn meg: dette er enklere å få til jo mindre man har kastet fra før, problemet for alle "guruer" blir at de også må TRENE systematisk her, ta det fra grunnen av, men de ser ut til å mene at fordi de ikke får det til med en gang så er det noe galt med kastestilen, eller hva de nå finner på av bortforklaringer  - det blir en Don Quijote-kamp mot vindmøller.

 

Så det kan altså ikke ha noe med at teknikken har sine begrensninger å gjøre altså. Kun at norske "guruer" må trene og at de ikke gidder/orker, eller at de gir opp. Dette syns jeg er utrolig rart da jeg ser "guruer" trene, kaste, diskutere, justere, trene, kaste, diskutere, justere osv. stort sett over alt. Jeg syns det virker som mange av dem trener på flere teknikker også. Og det er ikke fordi de er forvirret eller ikke er stabile såvidt jeg kan se. Er det ikke nå på tide, herr Fjell, at du innser at GA-teknikken bare er en av alle muligheter og at den hverken er saliggjørende eller genial for alt og alle. Misjonering av denne stilen med påfølgende assosiasjoner til inkvisisjonen slår dessverre feil ut med tanke på å øke tilhengerskaren.

 

At den for meg ser både teit og "madame-tussaut-svensk-aktig" ut er en helt annen sak og det trenger du ikke ta hensyn til.

 

takk for den erik, da vet jeg hva det er snakk om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Er det ikke nå på tide, herr Fjell, at du innser at GA-teknikken bare er en av alle muligheter og at den hverken er saliggjørende eller genial for alt og alle. Misjonering av denne stilen med påfølgende assosiasjoner til inkvisisjonen slår dessverre feil ut med tanke på å øke tilhengerskaren.

 

At den for meg ser både teit og "madame-tussaut-svensk-aktig" ut er en helt annen sak og det trenger du ikke ta hensyn til.

 

Jeg kan ha full forståelse for at en lengtenden fluefisker lett kan havne inn i religiøse grublerier på denne tiden av året der oppe i vinterlandet, men når det nærmer seg ren tungetale....da vet jeg ikke riktig hva jeg skal tro.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...