Gå til innhold

Göran Anderson-stilen - styrker & svakheter


.JB

Anbefalte innlegg

Gjest erland fjell

Ja, de ender vel opp med bare underholdningsverdien flere av trådene her..., men de skal jo ha litt morro de som gidder å lese dette her også, å omvende gamle, fortapte hedninger som deg til den sanne tro og rette lære har jeg ikke noen som helst illusjoner om å få til..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nordmenn er gode til å kaste, svensker er gode til å fiske...  :o

 

Tror grunnen til at Gøran stilen har fått lite popularitet på enhånds i Norge er fordi det ikke er en stil for å kaste langt, men for å kaste lett og presist. Ikke noe galt i seg selv i å være opptatt av å kaste langt, det er jo faktisk ganske gøy  ;D, men da er det jo greit å kunne beherske flere stilarter.

 

På tohånds har stilen fått veldig mye popularitet og 80% eller flere av de som kaster klump i Norge bruker en variant av Gøran sitt underhåndskast (selv om ikke alle vil vedkjenne seg det), men det er nok fordi man med tohånds uansett kaster langt nok og at man raskere kommer opp i en viss lengde med underhåndskastet (så lenge man kaster med klump).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunner mange av de harde påstander i denne tråden i noe så så dumt som reklame for en prudusent? Har tenkt litt på dette og jeg ser jo at noen påstår at for å kaste ga stil så må/bør du du ha loop. Er ikke dette litt på kanten? Bare spør!

Jeg vil påstå du kan ha et fint fiske uten å måtte bruke loop!! Noen som har lyst å krangle om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Er ikke helt enig med Oddbjørn, man kan kaste meget langt (og presist) med denne tekniken, også som enhånds underhandskast, men castingforbundet har noen sodige fortomsregler som utlukker den.

I fiskesammenheng kaster den i hvert fall mer enn langt nok, ikke noe problem for den som er opptatt av lengder å skyte 10-12 meter løssnøre her heller.

 

redigering......etter det jeg har skjønt i andre tråder her tidligere, er dette en særnorsk regel om max. fortomslengde  som ikke er vanlig i internasjonal. castingsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå du kan ha et fint fiske uten å måtte bruke loop!! Noen som har lyst å krangle om det?

Tja, denne tråden er jo såpass grøftekjørt fra før, så hvorfor ikke ?  ;D

Selv har jeg noen Loop-stenger, og disse bruker jeg når jeg vil ha fisk.

Skal jeg bare kaste langt så finner jeg frem noe usa-produsert  ;D

Neida, fra spøk til halvor ; Det stemmer kanskje at Loop/Lts legger mer vekt på spey-egenskaper i sine stenger, med litt kraftigere topp, kontra usa-stenger, som gjerne har veldig bløt og følsom toppdel.

Når det er sagt så tror jeg de som er dyktige på vannkast gjør disse kastene omtrent like greit uansett hvilken stang de måtte benytte . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Lts er stenger med anderssons aksjon tilpasset Syrstadenes ønsker, de ordinære anderssonstengene har IKKE stiv topp.

 

 

red...for ordens skyld: min posisjon i forhold til markedskreftene her er at jeg tidligere har hatt en sponsegreie med Loop, men dette er definitivt helt avsluttet, nå kjøper jeg utstyr i butiken som alle andre. Jeg kjenner derimot Andersson godt, omgås privat, filosoferer og fisker, og jeg vil gjerne dele kunnskapene jeg har om dette med andre fluefiskere.

Altså: ikke noe spuspekt eller snikreklame eller sånne ting, men jeg er overbevist om at denne unike kastetknikken hadde vært mye mer utbrdt og alminnelig kjent om den ikke var så dirkete assosiert med et enkelt utstyrsmerke som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunner mange av de harde påstander i denne tråden i noe så så dumt som reklame for en prudusent? Har tenkt litt på dette og jeg ser jo at noen påstår at for å kaste ga stil så må/bør du du ha loop. Er ikke dette litt på kanten? Bare spør!

Jeg vil påstå du kan ha et fint fiske uten å måtte bruke loop!! Noen som har lyst å krangle om det?

 

Jeg har aldri hatt, og kommer heller aldri til å eie en Loop stang. Men er allikevel tilhenger av stilen. Det er aksjonen og ikke merket som er avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske en ting, Oddbjørn. At en som har rendyrket Anderson-stilen ble norgesmester i spey, tohånds lengde, Holmendammen. Men mulig jeg husker feil. Talon-stang også, men kanskje jeg husker feil igjen? :)

 

Hans

 

Du husker sikkert rett, men hukommelsen min er ikke like god. Årstall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Gøran Anderson stil og et vanlig pendelkast er forholdsvis like, men det er allikevel noen vesentlige forskjeller. Jeg mener at et vanlig pendelkast er langt bedre enn Gørans stil og under forklarer jeg hvorfor:

 

Gørans stil

Bakkastet foregår ved å føre hånden (med stivt håndledd) mot skulderen mens albuen holdes i ro(Gammel engelsk stil)! Driftinga utføres med å pendle med albuen.

 

Vanlig pendelkast

Bakkastet foregår ved å føre hånden mot skulderen (samtidig som albuen løftes). Håndleddet settes inn mot slutten av kastebevegelsen. Driftinga utføres med å pendle med albuen samtidig som hånden løftes. 

 

Andersons måte å utføre bakkastet på har flere ulemper;

 

• Arbeidsveien blir kortere og man må bruke mer kraft.

• Det blir umulig å føre hånden og dermed stangtuppen i en rett linje(sett fra siden).

• Måten Gøran drifter på senker stangtuppen 1-2 meter under snørebanen, noe som gir større snørebukter, vanskeligheter  med vind bakfra, vanskeligheter med vegetasjon, og dårligere kontakt med snøret før framslengen settes inn.

 

Fordeler med et vanlig pendelkast

 

• Man får lengre arbeidsvei og kan derfor bruke mindre kraft.

• Bevegelsen til stangtuppen blir mer rettlinjet fordi man hever albuen under bakkastet og bruker håndleddet.

• Driftinga utføres med å pendle med albuen samtidig som hånden løftes. Dette fører til at stangtuppen ikke senkes under banen til snøret og man får smalere snørebukter, bakslengen tåler mer vind, snøret løftes over vegetasjonen, og man får bedre kontant med snøret før framslengen settes inn.

 

 

Og til Erland Fjell:

 

Nullpunktskrafta du prater om er jo bare tøv, du vet like godt som meg at jo kortere arbeidsvei man har desto mer kraft må man bruke. Jeg kan Andersonteknikken svært godt, men også flere andre pendelteknikker. Andersons måte å pendle på er dessverre den dårligste av dem alle og derfor har jeg forkastet den. Har du forresten lagt merke til hvor mange som kan teknikken, men som sier at de ikke bruker den til vanlig. Selv ikke Gøran bruker denne teknikken når han fisker. Har filmklipp som viser at Gøran er fæl til å bruke håndleddet når han kaster enhånds, og de vannkastene han bruker når han fisker med enhånds er ikke underhåndskastet, men varianter av speykastet. ???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Og til Erland Fjell:

 

Nullpunktskrafta du prater om er jo bare tøv, du vet like godt som meg at jo kortere arbeidsvei man har desto mer kraft må man bruke. Jeg kan Andersonteknikken svært godt, men også flere andre pendelteknikker. Andersons måte å pendle på er dessverre den dårligste av dem alle og derfor har jeg forkastet den. Har du forresten lagt merke til hvor mange som kan teknikken, men som sier at de ikke bruker den til vanlig. Selv ikke Gøran bruker denne teknikken når han fisker. Har filmklipp som viser at Gøran er fæl til å bruke håndleddet når han kaster enhånds, og de vannkastene han bruker når han fisker med enhånds er ikke underhåndskastet, men varianter av speykastet. ???

 

 

 

Det er veldig mange som har gått på kurs og påstår at de behersker denne teknikken, ja - de har videreutviklet den også - det kryr av dem, men de har veldig gode bortforklaringer på hvorfor de ikke passer å vise fram det de kan, jeg har fremdelses tilgode å se en norsk fluefisker eller kasteprofil utføre et skikkelig anderssonkast, for å kalle det noe.

Så for å si det rett ut - jeg tror deg ikke helt før jeg ser det... :).

Det du skriver om kraftbruk antyder tvert i mot at du ikke helt har fått tak i tingene du heller.

Du virker bevandret i dette, og da vet du vel at det som vises på gressplen i videoen er et stilisert grunnkast.

 

 

 

redigering...må legge til at det du skriver om problemer med store bukter forteller ganske klart at du ikke behersker dette like godt som du hevder, begynn og tren på nytt... ;)

Det er kraftbruken du skriver at du bruker som skaper de åpne buktene, klarer du slappe helt av er problemet heller at de blir for trange... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at noe av styrken til GA-teknikken er at den enkelt summerer opp hva som skal til for å utføre et vellykket fluekast. Den tar for seg problematikken med åpne snørebukter og tap av energi grunnet veiving med håndledd. Den hjelper også til med å få med bunndelen av stanga for å unngå tailingloops. Den tar for seg "riktige" stoppunkter slik at man unngår å plaske/ fange gress. Den tar også for seg kraftbruk/armbevegelse slik at man automatisk ikke blir for brå i kastet. (Sikkert mer også)

 

Når det gjelder bruk av teknikken vil jeg gjerne få lov til å sammenligne det med en musiker som øver på skalaer med metronom (som en robot). Øvingen gjør at man behersker teknikk og vet hvilke toner man skal treffe. Da kan/bør/skal musikeren ha et solid grunnlag for å kunne skape musikk og kunne frigjøre seg også rytmisk (ikke som en robot).

 

Jeg tror noe av ulempen med GA-teknikken kan du finne ved å scrolle og lese gjennom alle innleggene i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei Erland

 

Alle erfarne kastere vet at det viktig å holde stangtuppen i ”samme høyde” under driftinga, og ikke senke den!  Senkinga av stangtuppen i bakkastet er bare et av problemene som mesteren ikke tenkte på når han lanserte GA-teknikken.

 

Siden jeg belyst problemene med Gørans baksleng kan jeg også si noe om ulempene med framslengen til Gøran. Framslengen til Gøran er nesten identisk med et vanlig pendelkast, men Gøran bruker ikke håndleddet.

 

Hvis fortommen ikke slår over

er det ifølge Gøran to ting som kan være feil. Enten er fortommen for lang, eller så skytelina er for tynn. Løsningen for en Gøran-tilhenger er da å kappe fortommen eller sette på en tykkere skyteline.

 

En som bruker en vanlig pendelteknikk

har en mye mer lettvint løsning. Han bruker bare håndleddet ”litt mer” i framslengen for å øke hastigheten på oversnøret og fortommen vil strekke seg pent ut. Hvis snøret ruller for tidlig ut kan pendelkasteren bare bruke mindre håndledd og hastigheten på oversnøret senkes og problemet er løst.

En Gøran-tilhenger er uforstående… :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Mr. Fjell tydeligvis er den eneste utenom Andersson selv som mestrer denne kastestilen til fulle så får vi bare vente til han får lagt ut noen videosnutter, der han viser det andre ikke får til  ;)

Det ser ihvertfall jeg frem til . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Og Erland

 

Hvis du har lyst å lære deg hvordan et skikkelig pendelkast skal utføres, er det bare å møte opp på en av treningene til Castingforbundet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Hei Erland

 

Alle erfarne kastere vet at det viktig å holde stangtuppen i ”samme høyde” under driftinga, og ikke senke den!  Senkinga av stangtuppen i bakkastet er bare et av problemene som mesteren ikke tenkte på når han lanserte GA-teknikken.

 

Siden jeg belyst problemene med Gørans baksleng kan jeg også si noe om ulempene med framslengen til Gøran. Framslengen til Gøran er nesten identisk med et vanlig pendelkast, men Gøran bruker ikke håndleddet.

 

Hvis fortommen ikke slår over

er det ifølge Gøran to ting som kan være feil. Enten er fortommen for lang, eller så skytelina er for tynn. Løsningen for en Gøran-tilhenger er da å kappe fortommen eller sette på en tykkere skyteline.

 

En som bruker en vanlig pendelteknikk

har en mye mer lettvint løsning. Han bruker bare håndleddet ”litt mer” i framslengen for å øke hastigheten på oversnøret og fortommen vil strekke seg pent ut. Hvis snøret ruller for tidlig ut kan pendelkasteren bare bruke mindre håndledd og hastigheten på oversnøret senkes og problemet er løst.

En Gøran-tilhenger er uforstående… :(

 

 

Det er gjerne to årsaker til at fortommen ikke slår over kontrollert med denne teknikken, enten er den for kort, eller så holder ikke kasteren et stabilt håndledd gjennom hele fremkastet. Selve grepet er egentlig en forutsetning. I tillegg til avslappet arm, albu og skulder - men et fast og stabilt håndledd, det kjennes litt som å bryte det over å holde det stabilt gjennom et "riktig" utført fremkast.

 

Ikkeno` mystisk dette, bare et bra alternativ som alle fluekastere bør snuse litt på, etter min mening.

Men når det er sagt, de fleste får det rett og sltt ikke til, jeg møtte mannen selv etter en lang kursturne for et par somre siden, og han var opprømt og glad over at så mange som 30% som fikk det til under kursets gang.

Her virker det som (nesten) alle tilhører de 70 andre... :).

Carangas er muligens inne å noe, kanske en forutsetning og være litt musikalsk og ha god rytmesans. :)

 

 

red..får legge til at av de 70 prosentene kunne de aller fleste komme langt med litt systematisk trening, men det får nå være opp til den enkelte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

I følge denne tråden er jeg nå redusert til ei humle.

 

Jeg kan ikke kaste, men gjør det likevel. Ganske enkelt fordi jeg ikke vet bedre.

 

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne tråden er jeg nå redusert til ei humle.

 

 

:o

;D ;D ;D Erik "Humlesnurr" Eikre  ;D ;D ;D

 

Fra spøk til revolver..

Var på kastedemo med Gøran en gang i Lakselv i finnmark, og jeg vet ikke helt om denne stilen ville passet min fiskestil. F.eks. å kaste femmerstang med den stilen med en fortynga wooly bugger i enden og i tillegg en liten bris atpåtil, da tror jeg også selv Gøran den hellige også ville sliti  ;)

Men at han kaster pent både med tohånds og enhånds er helt sikkert, bunnsolide snørebukter og presise kast, men det jeg la merke til var at snørehastigheten hans ikke var veldig høy, med denne teknikken. Ergo problemer i vind og problemer med tunge fluer.

Men at stilen kan brukes i mange sammenhenger er helt sikkert.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vanlig pendelkast

Bakkastet foregår ved å føre hånden mot skulderen (samtidig som albuen løftes). Håndleddet settes inn mot slutten av kastebevegelsen. Driftinga utføres med å pendle med albuen samtidig som hånden løftes. 

 

 

Min stil består av et pendelkast som johnnys beskriver, og i avslutningen på driftinga så senker jeg (naturligvis?) hånden igjen før fremkastet begynner (slik som jeg har studert at Micke Blomberg gjør). Det har gitt meg vannvittig mye mer kraft i fremkastet og jeg skyter mer snøre enn jeg før kunne drømme om. Kraftbruken er minimal og tilpasset mine napoleonskake-armer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

I følge denne tråden er jeg nå redusert til ei humle.

 

Jeg kan ikke kaste, men gjør det likevel. Ganske enkelt fordi jeg ikke vet bedre.

 

:o

 

Det er i hvert fall et fremskritt fra religion til en eller annen omvendt Darwinisme, det må vel være alle som løper omkring på ski og spiser Kvikklunsj som leiter på, til og med på elva antagelig...

 

Ørreten: som nevnt flere ganger, det er snakk om en grunteknikk som varieres etter forholdene, også snørehastighen, og fortomslengden etter fluestørrelse - alle de helt normale tingene fluefiskere driver med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei Erland

Det er ikke meningen å rakke ned på kasteteknikken (religionen din) som du tydeligvis er så glad i, men rett og slett vise at teknikken har noen svakheter som andre pendelkast ikke har. Selv om GA-stilen har noen svakheter fungerer den jo bra så lenge man har stenger med riktig aksjon. Personlig synes jeg denne stilen fungerer best med tohåndsstenger.

Det er vanskelig å ”skrive forståelig” om kasteteknikk, men som JB skrev er det verd å studere måten Blomberg utfører pendelkastet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til to-håndsfiske er denne teknikken eminent, hvilket jeg har brukt siden jeg ble vist den

 

Det er vel også den stilen brødrene Syrstad benytter om jeg husker riktig? Markant løft med underarmen og stift albueledd. Og jeg er enig med det med rett linje, jeg får ikke det til så godt med Anderson-teknikken, men så sliter jeg med å praktisere denne riktig antageligvis. Får ofte et sveip med lina til siden som ødelegger snøreenergien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnnys, det er noen feil i det du skriver. Skulle ha sitert etc. men har ikke tid.  :)

 

1. Rett linje i bakkastet: Hvorfor er det umulig??? Mener du at hånda skal gå i en rett linje horisontalt? Da får du griserumper! Hvorfor? Fordi stangtuppen bøyer seg under belastning. Når man tenker 'rett linje' må man tenke på at tuppen bøyer seg + rotasjon.

2. Stangtuppen senkes 1-2 meter??? Da skyver du albuen FOR langt fremover!

3. Arbeidsvei: Lengre arbeidsvei betyr ikke automatisk mindre kraft. Den fordeles bare over lengre tid. Ekstra kraft gjøres med trekk.

4. Görans framsleng identisk med "vanlig" pendelkast??? Nei, og det er her en av nøklene ligger og det de aller, aller fleste aldri får til og dermed forkaster teknikken. Timingen mellom åpning av vinkel og pendling må stemme.

 

Når alt dette er sagt så må det sies at GA teknikken IMO ikke egner seg spesielt godt til Casting utøvelser. De svakheten du beskriver gjør seg kun gjeldende ved ekstreme lengder. GA teknikken er beregnet på fiske, og den dekker da også godt "fiskelengder" (= lengden på et fluesnøre).

 

Ellers er jeg enig i at teknikken er enda bedre på 2-hånds, at bakkastet er det svakeste leddet i teknikken (men ikke noe problem) og at den funker aller best når utstyret er rett sammensatt. Hvilket er hovedgrunnene til at jeg selv ikke kaster ren GA teknikk, men bruker momenter.

 

Når det gjelder pendelkast så er vel det en fellesbetegnelse for alle kast hvor det roteres i skulderleddet. Så her finnes det veldig mange varianter.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...