Gå til innhold

Göran Anderson-stilen - styrker & svakheter


.JB

Anbefalte innlegg

 

 

Når alt dette er sagt så må det sies at GA teknikken IMO ikke egner seg spesielt godt til Casting utøvelser. De svakheten du beskriver gjør seg kun gjeldende ved ekstreme lengder. GA teknikken er beregnet på fiske, og den dekker da også godt "fiskelengder" (= lengden på et fluesnøre).

 

 

Til alle som er bekymret: Man får masse fisk med bare halve snøret ute også. I marka er det en "saying" om at det meste av fisken tas med flue på 7-10 meter. Selv klarer jeg sjeldent å kaste ut hele snøret under fiske, utvadet, sittende, terreng bak osv. Står jeg på bredden nede på Mytelåtten i Hemsil så går det nok, men da røsker jeg med et par kornaks som treffer cap'n til han kar'n som står utvadet på andre siden. Nei, takke meg til kortholdsfiske!  ;D   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

Når alt dette er sagt så må det sies at GA teknikken IMO ikke egner seg spesielt godt til Casting utøvelser. De svakheten du beskriver gjør seg kun gjeldende ved ekstreme lengder. GA teknikken er beregnet på fiske, og den dekker da også godt "fiskelengder" (= MAKS lengden på et fluesnøre).

 

 

Glemte et ord i parentesen over: 'MAKS'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Hei Erland

Det er ikke meningen å rakke ned på kasteteknikken (religionen din) som du tydeligvis er så glad i, men rett og slett vise at teknikken har noen svakheter som andre pendelkast ikke har. Selv om GA-stilen har noen svakheter fungerer den jo bra så lenge man har stenger med riktig aksjon. Personlig synes jeg denne stilen fungerer best med tohåndsstenger.

Det er vanskelig å ”skrive forståelig” om kasteteknikk, men som JB skrev er det verd å studere måten Blomberg utfører pendelkastet på.

 

Sakligheten hadde fått et løft om dere klarte å la være å tenke i religiøse baner og holdt dere til fluekasting i stedet.

Det er fint med andre kastestiler, men her handler det om Anderssonstilen, start gjerne en ny tråd om castingteknikker og diskuter dette der, det er mange som er interresert i det, men det er i grunnen ikke jeg.... :)

 

 

redigering....selvfølgelig hadde en sammenlikning på en filsnutt eller to vært interressant, direkte etter trådens tema, og det skulle ikke være noe problem, her er det jo kyndige castingfolk som mestrer anderssonstilen også, i følge egne påstander.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei Tore

 

Man får ikke griserumper når hånden beveges i en rett linje.(bare spør Mathias)

 

Griserumper har flere årsaker og de vanligste er;

 

a. Ujevn kraftbruk (stanga rykkes i gang og stangtuppen beveger seg konkavt)

b. Ujevnt dobbelttrekk.

c. Stangtuppen skyves foran bevegelsen (håndleddet slås for tidlig over)

d. For smal kastesektor

e. Høy baksleng mens framslengen går rett fram

f. Stanga(stangtuppen) stoppes for tidlig dvs under snørebanen

 

1.

Under pendelkastet bør hånden følge en rett linje, men ikke horisontalt. Den rette linja går på skrå oppover, men det er alikevel en rett linje. Det er desverre slik at Gørans bakkast er et av fluekastingens dårligste, og man må kompensere for at kastet skal fungere. Gøran kompenserer med å lage stenger spesielt tilpasset denne teknikken.(Stenger med myk tupp fungerer dårlig) Ikke rart at mange kastere sliter med å lære seg stilen.

 

 

2.

De filmklipp jeg har av Gøran viser at han senker stangtuppen svært mye når han drifter/pendler. Skal ikke mye pendling til for stangtuppen senkes svært mye. Bare prøv.

 

3.

Lengre arbeidsvei gir mer kraft (skolefysikk). Prøv å kast en liten ball med GA-stilen.

 

4.

Gørans framsleng er ikke identisk med et vanlig pendelkast, men allikevel svært lik. Gøran har bare fjernet ”de beste momentene” fra det vanlige pendelkastet.

 

Et vanlig pendelkast er ikke et ”Casting-kast”, men et generelt fiskekast som er så bra at det gjerne brukes av Castingutøvere under presisjonsøvelsen.

 

Og det er riktig som du sier Tore, pendelkastet finnes i svært mange varianter og GA—stilen er en av disse variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Sakligheten hadde fått et løft om dere klarte å la være å tenke i religiøse baner og holdt dere til fluekasting i stedet.

Dette med religion var det nå du som startet med, Erland. :)

 

Det er fint med andre kastestiler, men her handler det om Anderssonstilen, start gjerne en ny tråd om castingteknikker og diskuter dette der, det er mange som er interresert i det, men det er i grunnen ikke jeg.... :)

Prøver så godt jeg kan å diskutere Anderssonstilen objektivt, men det er ikke alltid like enkelt å få fram sine synspunkter på et forum. Misforståelser oppstår desverre altfor lett.

 

redigering....selvfølgelig hadde en sammenlikning på en filsnutt eller to vært interressant, direkte etter trådens tema, og det skulle ikke være noe problem, her er det jo kyndige castingfolk som mestrer anderssonstilen også, i følge egne påstander.

 

Et bilde forteller mer enn 1000 ord, og et filmklipp enda mer. :)

Har noen filmklipp av Gøran, og skal prøve å få lagt disse ut.

Du har jo drevet på med dette lenge og er sikkert en dyktig fluekaster. Ville jo vært interresant om vi kunne få se noen filmklipp fra deg også, Erland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Lang tråd dette her, det blir gjentagelser, jeg har lyst til å legge ut noen klipp om jeg får til noe, står foran nytt kamerahus med video over påske regner jeg med, men det går nok et par uker minst før jeg kan bidra med film. Er helt fersk på video, og her må nesten fortommen syns, det er den som er poenget.  Får se, får se....

Men kutt bare helt ut religionspratet ditt med en gang, legg ikke det sludderet der over på meg... ;)

 

 

en redigering hører med :)...det var nok Eikre som innførte det religiøse aspektet her, man han falt vist tilbake på en subtil form for darwinisme i stedet. ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

det var nok Eikre som innførte det religiøse aspektet her, man han falt vist tilbake på en subtil form for darwinisme i stedet. ;D

 

Sa predikanten... Ikke rart man innførte visse assosiasjoner til religion slik som denne GA-teknikken har blitt lovprist av bla. deg. Når enkelte av debattantene i så å si samtlige innlegg har vært fullstendig blottet for forståelse av at det finnes flere veier til Rom så har det gått over til religiøs fanatisme. Og da gidder jeg ikke mer og lar humla suse. At du på død og liv skal tilskrive meg både det ene og det andre av skyld for OT og annet rusk får være din sak. Jeg fisker heller enn å snakke mer til "klage"muren. Det kommer ikke noe fornuftig ut av det likevel.

 

God påske!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Helt ferdig var jeg visst ikke. Jeg må nesten få lagt frem hvorfor dette er så inn i granskogen gæli for meg at jeg gidder å bry meg:

 

"Hvis fortommen ikke slår over er det ifølge Gøran to ting som kan være feil. Enten er fortommen for lang, eller så skytelina er for tynn. Løsningen for en Gøran-tilhenger er da å kappe fortommen eller sette på en tykkere skyteline."

For lang fortom??? Herre min! La være å få fisk for å gjøre som GA?!? Ikke planer!!! Håper dette ikke er riktig for da er i alle fall ikke GA en som jeg vil spørre om noe innen praktisk fiske.

 

Men når det er sagt, de fleste får det rett og sltt ikke til, jeg møtte mannen selv etter en lang kursturne for et par somre siden, og han var opprømt og glad over at så mange som 30% som fikk det til under kursets gang.

30% bestått og så er læreren opprømt og glad?!?

Da er det i alle fall noe riv ruskende galt med ett eller annet. 70% av elevene får stryk av læreren etter kurset kan bare bety:

Enten er det noe galt med læreboka eller så er det noe galt med læreren eller så er det elevene som er håpløse. Og når da læreren er opprømt og glad i tillegg så må det bety at 30% er over vanlig resultat etter et kurs. Du verden for et mislykket opplegg tenker nå jeg da. Det burde vært motsatt prosentfordeling - MINST!!

 

Så var det dette med at nesten ingen "guruer" får til å kaste slik og ikke en eneste som er bittelitt kritisk klarer å kaste slik det er ment. For noe tøys!!! Og med slike uttalelser så har man jaggu også klart å heve seg selv (som selvsagt kan teknikken til fulle) opp til et nivå hvor det ikke er bakkekontakt igjen. Noen som har ei hagle så vi får skutt ned igjen disse oppblåste kasteguruene?

 

Nei Erland og dere andre som bare har rett: Selvtillit har dere, men tillit har dere ikke mye av nå lenger. Bare så synd at dette kan påvirke mange som er i starten av sin mulige fluefiskekarriere. 70% frafall fordi stilen er viktig... ehh...

 

Sier som gutten i reklamen: "Er ikke sint. Bare veldig veldig skuffet."

 

Nå da - God påske!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Nå da - God påske!  ;D

 

Tror jeg har like mange meninger om f.eks. langlinekasting som du har om anderssonstilen. Jeg har brukt DT-liner og har trent og kastet med det, men det er ikke noe for meg fant jeg ut.

Hvordan tror du, kjære Erik. at det hadde gått hvids jeg hadde måka på i en langlinetråd slik som deg i denne tråden her, for å fortelle folk at de absolutt ikke må drive med DT-liner, fodi jeg ikke liker det og syns det er nor tull som ingen andre skulle drive på med heller.

Tror du det hadde blitt månelyst her da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tror jeg har like mange meninger om f.eks. langlinekasting som du har om anderssonstilen. Jeg har brukt DT-liner og har trent og kastet med det, men det er ikke noe for meg fant jeg ut.

Hvordan tror du, kjære Erik. at det hadde gått hvids jeg hadde måka på i en langlinetråd slik som deg i denne tråden her, for å fortelle folk at de absolutt ikke må drive med DT-liner, fodi jeg ikke liker det og syns det er nor tull som ingen andre skulle drive på med heller.

Tror du det hadde blitt månelyst her da? :)

 

Topic: "Göran Anderson-stilen - styrker & svakheter"

 

Og så svarer noen med innspill om svakheter... PANG! så er det bla. du som går i skyttergrava. Deretter baller det på seg med "Ingen forstår teknikken" osv... til "HOLD DEG UNNA!" godt innpakket i: "Hvordan tror du.....(se over)"

 

Hadde det bare handlet om styrker & fordeler så hadde jeg og mange andre holdt oss unna. Kan vel ikke se at jeg har sagt at ingen bør bruke GA-teknikken heller. Jeg mener bare at den ikke er den "eneste rette" eller "overlegent beste" som den blir forsøkt fremstilt som her.

 

Kan jeg ta påske nå da tro?

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Vi blir vist stadig nesten enige igjen vi, ser det ut til, bra det er mange nok som sier fra om svakhetene - fordelene er jo så åpenbare at det skal litt til å ballansere et tema som dette... :)

God påske Eikre, tror det får holde fra meg også, med mindre noen fremviser litt ekte nysgjerrighet...

(ps.....litt redigering er tingen for (halv)gamle journalister)

 

Syns dette innlegget til Carangas sier det meste:

 

Jeg tror at noe av styrken til GA-teknikken er at den enkelt summerer opp hva som skal til for å utføre et vellykket fluekast. Den tar for seg problematikken med åpne snørebukter og tap av energi grunnet veiving med håndledd. Den hjelper også til med å få med bunndelen av stanga for å unngå tailingloops. Den tar for seg "riktige" stoppunkter slik at man unngår å plaske/ fange gress. Den tar også for seg kraftbruk/armbevegelse slik at man automatisk ikke blir for brå i kastet. (Sikkert mer også)

 

Når det gjelder bruk av teknikken vil jeg gjerne få lov til å sammenligne det med en musiker som øver på skalaer med metronom (som en robot). Øvingen gjør at man behersker teknikk og vet hvilke toner man skal treffe. Da kan/bør/skal musikeren ha et solid grunnlag for å kunne skape musikk og kunne frigjøre seg også rytmisk (ikke som en robot).

 

Jeg tror noe av ulempen med GA-teknikken kan du finne ved å scrolle og lese gjennom alle innleggene i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore

 

Man får ikke griserumper når hånden beveges i en rett linje.(bare spør Mathias)

 

Griserumper har flere årsaker og de vanligste er;

 

a. Ujevn kraftbruk (stanga rykkes i gang og stangtuppen beveger seg konkavt)

b. Ujevnt dobbelttrekk.

c. Stangtuppen skyves foran bevegelsen (håndleddet slås for tidlig over)

d. For smal kastesektor

e. Høy baksleng mens framslengen går rett fram

f. Stanga(stangtuppen) stoppes for tidlig dvs under snørebanen

 

1.

Under pendelkastet bør hånden følge en rett linje, men ikke horisontalt. Den rette linja går på skrå oppover, men det er alikevel en rett linje. Det er desverre slik at Gørans bakkast er et av fluekastingens dårligste, og man må kompensere for at kastet skal fungere. Gøran kompenserer med å lage stenger spesielt tilpasset denne teknikken.(Stenger med myk tupp fungerer dårlig) Ikke rart at mange kastere sliter med å lære seg stilen.

 

 

2.

De filmklipp jeg har av Gøran viser at han senker stangtuppen svært mye når han drifter/pendler. Skal ikke mye pendling til for stangtuppen senkes svært mye. Bare prøv.

 

3.

Lengre arbeidsvei gir mer kraft (skolefysikk). Prøv å kast en liten ball med GA-stilen.

 

4.

Gørans framsleng er ikke identisk med et vanlig pendelkast, men allikevel svært lik. Gøran har bare fjernet ”de beste momentene” fra det vanlige pendelkastet.

 

Et vanlig pendelkast er ikke et ”Casting-kast”, men et generelt fiskekast som er så bra at det gjerne brukes av Castingutøvere under presisjonsøvelsen.

 

Og det er riktig som du sier Tore, pendelkastet finnes i svært mange varianter og GA—stilen er en av disse variantene.

 

Hater å sitere lange innlegg, men er vanskelig å unngå...  :)

 

Som alltid når man diskuterer Andresson teknikken ender det med at man snakker forbi hverandre. Jeg er selvfølgelig enig i det du sier om griserumper (selv om noen av punktene går i hverandre), men hvis du ikke timer den rette linjen riktig med overslaget så vil du få konkav bane og dermed griserumper. Men det er flisespikkeri.

 

1. Rett linje: Ta en titt på klippet av Ken Sawada. Den mest ekstreme form for pendelkast er "hammer" teknikken. Altså at vinkelen er nærmest låst. Da får du en langt mer "ekstrem" bane enn ved GA teknikken.

 

2. Drifting: Poenget med GA teknikken er at man ikke trenger å drifte mye. "Problemet" eliminerer dermed seg selv.

 

3. Lengre arbedsvei = mere kraft. Fint! Da er vi enige: MAn må bruke mere kraft ved lengre bane. Ved GA sitt fremkast bruker man KUN den kraften man trenger. Kanskje derfor det er mindre belastningsskader blant de som bruker GA-teknikken (spesielt tohånds). Har ingen statistikk så kun et generelt inntrykk fra min side  ;).

Som så mange andre går du også i fellen med å sammenligne med å kaste ball! Hvis det var stanga vi kastet hadde jeg vært helt enig. Men nå man engang har betalt 2000-8000 kroner for ei fluestang så er det like greit å bruke den for det den er verdt. Kraften skal overføres til en "katapult" så det kreves minimale bevegelser i roten av stanga for få få store bevegelser i tuppen av stanga.

 

4. "Vanlig" pendelkast: Du bruker stadig dette uttrykket. Finnes det et "vanlig" pendelkast? Jeg har sett uttallige varianter, mitt eget inkludert, og eneste fellesnevner er rotasjon av skulder. Resten virker mer tilfeldig.

Uansett er det her du røper at du ikke har forstått poenget med framkastet til Göran. Slik jeg har sett og erfart, og som GA forklarer er det et utrolig kraft-effektivt fremkast når det utføres riktig. Bunnen belastes nesten umiddelbart.

 

Min oppfordring som jeg alltid har sagt at man lærer seg de teknikker man uttaler seg om 100% før man hardnakket påstår enten det ene eller det andre. No offense, selvfølgelig  ;).

 

Jeg oppfordrer også de som har GA-teknikken som trossretning (Erland Fjell spesielt) at man roer seg 110 hakk og viser mer respekt overfor de som "ikke har sett lyset" eller ikke ønsker å se det. Teknikken er ikke for alle, og ved å oppføre seg slik vi ofte har sett eksempler på så vil man ikke akkurat vekke nysgjerrigheten til nye potensielle "disipler".

 

Til slutt Johhny: Flere her har sagt at teknikken er "overlegen" ved tohånds. Enhåndsteknikken er identisk, så hvorfor er den da nærmest mislykket?? Enhånds er da også fluestenger? Har du sett Mortensen og Drugge? Kan de kaste??  ;)

 

På grensen til hvor mye mer jeg gidder dette nå. Teknikken funker utrolig bra! Alle som har lært den skikkelig VET det. Men den er ikke avgjørende for fisket på noen som helst måte. For meg er den den mest interessante av mange interessante teknikker. Ingen av dem har alene svaret på ALLE mine fiskesituasjoner, så da plukker jeg litt her og litt der. Og til syvende og sist så er det det som er avgjørende: At man omsetter nyttig teori til relevant praksis. Trur eg... :)

 

 

Edit: Erland Fjell ønsket at jeg skulle bruke navnet hans, så da gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

 

Jeg oppfordrer også de som har GA-teknikken som trossretning at man roer seg 110 hakk og viser mer respekt overfor de som "ikke har sett lyset" eller ikke ønsker å se det. Teknikken er ikke for alle, og ved å oppføre seg slik vi ofte har sett eksempler på så vil man ikke akkurat vekke nysgjerrigheten til nye potensielle "disipler".

 

 

Herregud, tør du ikke bruke navn på folk de slenger drit etter?  De andre her er i hvert fall såpass at de står for det de sier.

Slapp av gutt. :)

Fint du snakker for døve ører om kastetknikk, jeg har vel gitt dem opp i utgangspunktet. :)

 

 

red..."dem" betyr her castingutøvere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Min oppfordring som jeg alltid har sagt at man lærer seg de teknikker man uttaler seg om 100% før man hardnakket påstår enten det ene eller det andre. No offense, selvfølgelig  ;).

 

Den der fikk meg i påskestemning gitt. Nå kan jeg regne med å slippe innspill fra enhver tørrfluepurist og svært mange andre når jeg og likesinnede diskuterer aspekter ved f.eks. tjsekkisk eller kiwirigger. Ååå så deilig, nå går vi en fredfull tid i møte hvor bare de som kan noe 100% uttaler seg! Øøøhhh... når skal jeg få sagt noe selv da da??? Fillern!!!

 

old2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg redigerte inn navnet ditt, Erland. Før du kom med ditt innlegg  ;).

 

Men dessverre er også Hr. Andersson selv kjent for å være smått "ufin" til tider. Så det var et poeng med å ikke nevne navn i utgangspunktet. Nå er du imidlertid nevnt spesielt, som seg hør og bør  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min oppfordring som jeg alltid har sagt at man lærer seg de teknikker man uttaler seg om 100% før man hardnakket påstår enten det ene eller det andre. No offense, selvfølgelig  ;).

 

Den der fikk meg i påskestemning gitt. Nå kan jeg regne med å slippe innspill fra enhver tørrfluepurist og svært mange andre når jeg og likesinnede diskuterer aspekter ved f.eks. tjsekkisk eller kiwirigger. Ååå så deilig, nå går vi en fredfull tid i møte hvor bare de som kan noe 100% uttaler seg! Øøøhhh... når skal jeg få sagt noe selv da da??? Fillern!!!

 

old2.gif

 

Får ikke du ALLTID siste ordet da Erik?  ;)

 

Du slipper nok ikke innspill, men kanskje du slipper "hardnakkede" innspill...  fighting0040.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jeg redigerte inn navnet ditt, Erland. Før du kom med ditt innlegg  ;).

 

Men dessverre er også Hr. Andersson selv kjent for å være smått "ufin" til tider. Så det var et poeng med å ikke nevne navn i utgangspunktet. Nå er du imidlertid nevnt spesielt, som seg hør og bør  ;D.

 

Takker, mitt pass tåler å bli påskerevet, men var det ikke for at vi med svenskestil på kastingen er sånn passelig ufine ovenfor påståelige hedninger... , så hadde nok ikke dette temaet blitt diskutert her i det hele tatt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg redigerte inn navnet ditt, Erland. Før du kom med ditt innlegg  ;).

 

Men dessverre er også Hr. Andersson selv kjent for å være smått "ufin" til tider. Så det var et poeng med å ikke nevne navn i utgangspunktet. Nå er du imidlertid nevnt spesielt, som seg hør og bør  ;D.

 

Takker, mitt pass tåler å bli påskerevet, men var det ikke for at vi med svenskestil på kastingen er sånn passelig ufine ovenfor påståelige hedninger... , så hadde nok ikke dette temaet blitt diskutert her i det hele tatt.  :)

 

Fatter ikke at det går ann og bruke så mye tid og tull på et flue kast og ikke minst på et forum,er selv lakse fisker bruker kun kun spey og ferdig med det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

En og annen gang må enkelte bruke tid på dette. Sannsynligvis fordi de ikke fisker så mye (nekt av kjærringa eller noe) :) (Erik Eikre og tmags faller OVERHODET IKKE i nevnte kategori )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Til tohånds har du 100% rett :) Men det er litt vrient å tørke tørrflua etc. med tohånds :) Kasting er i og for seg interessant nok, og stilen som blir diskutert her har sine elementer. Men det folk må fatte og begripe er at selve kastet bare er et verktøy for å få flua dit man vil... HVORDAN det skjer spiller ingen rolle.

 

Dessuten er det INGEN som kaster likt, uansett om man prøver eller ei.. Forskjellige aksjoner krever også justering etc. MAO. faktorene er MAAANGE.

 

SÅ, UT Å FISK FOR POKKER :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En og annen gang må enkelte bruke tid på dette. Sannsynligvis fordi de ikke fisker så mye (nekt av kjærringa eller noe) :) (Erik Eikre og tmags faller OVERHODET IKKE i nevnte kategori )

 

Amerikanerne snakker om "talkers" og "doers". Det er kanskje noe i det?

 

Selv kommer jeg til å slite med kastingen neste gang jeg er ute fordi jeg ikke aner om jeg har lang arbeidsvei, har aktiv stopp eller drifter i bakkastet. Men jeg koser meg gløgg ihjel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ja, det aller festligste med forum er disse luringene her som absolutt må diskutere om andre skal få diskutere eller ikke.

:)

 

ps....men dette skulle handle om en konkret kastestil, heller ikke noe rart det blir en endeløs diskusjon når det er så mange som er toppeksperter på denne stilen, og de aller største ekspertene er de som ikke bruker (ikke får til) denne stilen i det hele tatt, men er helt supersikre på at dette bare er noe tull som absolutt ingen må drive på med.

...ingen nevnt, ingen glemt, det er så mange..

Hele greia blir bare komisk...  :D

Men det er sikkert de som leser dette og skiller klinten fra hveten her, ta gjerne kontakt på Pm, jeg bor på Toten og det er trivelig med besøk av våkne fluefiskere med nysgjerrigheten i behold.... :)

 

 

En oppsummering:

 

Fordeler: Funksjonell og kraftbesparende grunnteknikk for god snørekontroll og presisjon - med alle variasjonsmulighter..

 

Ulemper: Egentlig bare en: kastestilen er vanskelig å få til for de aller fleste, og må trenes inn, for stabeis som meg kan det være snakk om tusenvis av treningskast - det må innarbeide nye og annerledes reflekser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Først: Jeg snakker kun om mine erfaringer ved innlandsfiske med en-hånds. To-hånds og/eller fiske i sjøen er nesten "gresk" for meg.

 

Ettersom jeg ikke er samme supertalent som bla. mr. Fjell, så har jeg altså visse problemer med stilen. Dette er visstnok helt vanlig da de aller aller fleste aldri vil kunne forstå eller utføre denne enkle, men likevel så van(n)vittig kompliserte kasteteknikken. Her er altså mine erfaringer (som selvsagt er uten betydning da jeg muligens aldri har forstått eller utført et perfekt GA-kast ifølge enkelte som kan):

 

+ GA gir meg meget god presisjon i retning. Spesielt på lange kast.

- GA gir meg elendig presisjon i lengde. Spesielt på lange kast.

 

+ GA gir meg god linekontroll i "öppna landskap" hvor jeg kan stå rettvendt hele tiden.

- GA gir meg elendig linekontroll i trange situasjoner hvor jeg må snu meg for å sikte inn mellom busker eller andre hindringer.

 

+ GA gir meg trange og fine bukter.

- GA gir meg alt for trange bukter når jeg fisker med flere fluer samtidig. INGEN kan kaste 100% perfekt hvert eneste kast og da MÅ det gå galt til slutt med så trange bukter.

 

+ GA gir god kontroll til å "skyte" snøret inn mellom f.eks. trær.

- GA gir meg liten mulighet til å skyte inn under f.eks. trær. (Her vil jeg skyte inn at jeg ikke har prøvd det særlig mye heller. Har andre varianter som funker.)

 

+ GA gir meg mulighet til å uanstrengt kaste fra land.

- GA gir meg store problemer der man må vade til på kanten på vaderne. Forøvrig er alt vanskeligere da, men for meg er GA verste alternativ.

 

+ GA gjør det lett å "time" dobbelttrekket.

- GA gir meg få muligheter til variasjon av dobbeltrekket. Er sikkert bare min manglende evne til koordinasjon, men dette handler jo om meg.

 

+ GA gir meg svært gode "rullekast", underhånds eller vannkast. Kall det hva du vil. Det er flere varianter, men jeg bruker (eller rettere sagt, forsøker) å bruke GA ved de aller fleste anledningene.

 

- GA gir meg liten mulighet til å holde mye snøre i lufta for lettere nedlegg enn ved å "skyte" ut til det aktuelle punktet.

 

+ GA gir meg bedre kontroll med mykere stenger. (Mens f.eks. T5 passer ikke spesielt godt. Ikke akkurat noe problem for meg da jeg liker myke og dype fiskestenger. Så derfor ikke noe minus.)

 

- GA gjør meg svært nervøs for vind fra høyre. Jeg kan selvsagt la flua passere på venstre side, men det er på ingen måte noe jeg er spesielt komfortabel med.

 

- GA gir meg for rette linjer og jeg får problemer der jeg VIL ha en "kontrollert" griserumpe. Det hender at jeg vil det ja! Forklaring kan vi ta senere...

 

+ + GA gir meg få eller ingen belastningsskader.

 

- - - GA får meg til å føle meg som en marionett eller "svensk dust". Og en som har opplevd 80 og 90-tallet i Hemsil er ikke spesielt begeistret for å kjenne seg som svenske.

 

Det finnes sikkert flere +/- for meg, men kommer ikke på det nå. Gjør det nok når jeg står i elva igjen.

 

Alle minus bortsett fra den siste kan sikkert tilskrives min mangel på forståelse og kroppskontroll, men dette er likevel et problem for meg. For meg altså. Jeg ønsker ikke å bruke mer tid på en teknikk enn det denne teknikken har fått og vil derfor fortsette å bruke de elementene fra GA som jeg har nytte av og sette det sammen med de andre teknikkene jeg bruker. Ikke noe mer enn det. Egentlig er vel mine tolkninger av teknikker ikke noe annet enn tilpassede varianter for bruk av Erik Eikre og bør sannsynligvis ikke anbefales noen andre. Bortsett fra tsjekkisk da. Det kastet kan jeg meget godt, hehe.

 

For å avslutte innlegget (som kom på tross av påske) så vil jeg aldri bruke så mye tid på å forsøke å forstå en kasteteknikk at det går utover fisket. I mange situasjoner så glemmer jeg likevel alt annet og blåser i om kastet jeg brukte het halvskrudd Doppelmayer eller hva det måtte være. Det er driftet som er viktig for meg. Og da krever det mye mye annet enn en perfekt pendel som lader stanga ned til under fightingbutten. Det krever noe så diffust og abstrakt som "feeling". Og det kan garrantert ikke "kasteguruer" gi meg. Er det forresten flere enn meg som føler at de kaster bedre om våren enn om høsten, og fisker bedre om høsten enn om våren? Summen av fiske og kaste er kanskje til og med konstant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...