Gå til innhold

Göran Anderson-stilen - styrker & svakheter


.JB

Anbefalte innlegg

Gjest erland fjell

Interressant innlegg Eikre -  vi er mer nok mer enige enn uenige, ville bare si at jeg ikke er noen kasteekspert, driver ikke med noe kurs elle noe som helst slike ting, har null interesse for lengdekasting utover fiskbare lengder, men har tatt meg stria med å lære meg dette her brukbart nok til at jeg kan bruke det under fisking, og kan love at jeg har vært nære på å gi opp mer enn en gang - med mye av de samme begrunnelsene som krikerne her kommer med. Er nok som sagt en skikkelig stapeis, normale folk hadde sikkert gitt opp...men noen religion og sånt tull er det i hvert fall ikke - bare en kasteteknikk....

Hvordan folk bruker fluastanga si får nå være opp til den enkelte, selv om det ikke gjentas i hvert eneste innlegg.  :)

 

..får nesten redigere litt her også.....med fiskbare lengder mener jeg for min del inntil ca 25 m med femmerstanga, i en del tilfleller i litt strøm forsvinner kontakten med flua på langt mindre hold enn det også, om man lykkes blir mest slump og tilfeldigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Eeeh, noen småting uten at jeg dermed disser Gøran stilen  ;) Også mange bra poenger fra deg, men jeg er ikke helt enig i "fysikken". Uansett en god påske!

 

2. Drifting: Poenget med GA teknikken er at man ikke trenger å drifte mye. "Problemet" eliminerer dermed seg selv.

Nåja kan vanskelig forstå at GA skal kunne gjøre noe for å ikke "trenge" å drifte, drift gir lengre arbeidsvei, se under.

 

3. Lengre arbedsvei = mere kraft. Fint! Da er vi enige: MAn må bruke mere kraft ved lengre bane. Ved GA sitt fremkast bruker man KUN den kraften man trenger. Kanskje derfor det er mindre belastningsskader blant de som bruker GA-teknikken (spesielt tohånds). Har ingen statistikk så kun et generelt inntrykk fra min side  ;).

Som så mange andre går du også i fellen med å sammenligne med å kaste ball! Hvis det var stanga vi kastet hadde jeg vært helt enig. Men nå man engang har betalt 2000-8000 kroner for ei fluestang så er det like greit å bruke den for det den er verdt. Kraften skal overføres til en "katapult" så det kreves minimale bevegelser i roten av stanga for få få store bevegelser i tuppen av stanga.

Med all respekt, dette er mye tull! En lengre arbeidsvei gjør at du kan gjøre mer arbeid med mindre kraft, dvs sette større fart på lina (dersom du ønsker det), og kan altså spare deg for krefter. Spesiellt dersom du skal kaste mye KAN Lefty stilen med lange bevegelser være svært besparende.

 

Katapult? For tohånds kan man får en slik virkning ved å dreie stanga rundt en akse (høyrehånd), på enhånds blir dette svært vanskelig.

 

Å sammenligne med ball-kast er korrekt. Forsøk selv et kast med svært kort vei kontra lengre armbevegelse. Hva gjør det enklest å kaste en gitt lengde?

 

Prisen på stanga har ca 0,000001% (siden jeg er generøs) å si for hvor mye du sparer  av kraft. Det først og fremst stanga gjør er at du får en lengre arm = lengre arbeidsvei = større fart. Da blir det litt dumt å begrense seg til en teknikk som bevisst lager en kortere arbeidsvei på alle typer lengder og kast, og i tillegg gjør det vanskelig å slå over fortom?

 

Uansett er det her du røper at du ikke har forstått poenget med framkastet til Göran. Slik jeg har sett og erfart, og som GA forklarer er det et utrolig kraft-effektivt fremkast når det utføres riktig. Bunnen belastes nesten umiddelbart.

Og hvorfor skal vi belaste bunnen umiddelbart og hvorfor skulle dette spare kraft? Det er tuppen som styrer og akselerer lina ved at kasteren beveger stanga. Dersom du tenker på å "lade" stanga gjøres også dette av kaster. Dette (fjæreffekten) bidrar ca til 10-20% av linas hastighet, men poenget er at GA stilen ikke gjør det enklere å lade stanga.

 

Det kan virke som ingen av GA displene selv har forstått kraftbesparelsen i framkast på en slik måte at de kan forklare den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Siden religiøsiteten er påtgelig blant forumets kasteinterreserte, forplikter det vel å komme med et "disippelsvar"... :)

 

Det er måten denne korte arbeidsvegen utføres på som utgjør forskjellen. Den trangere bevegelsen gir en høyere aksellerasjon, hele fremkastet utføres som en rent trekkende bevegelse, det gir en kraftig aksellersjon i seg selv, og en roterende bevegelse mot et kontant stopp som også oppstår "av seg selv", ved direkte kontakt mellom overarm/albu og ribbeina.

Det gjelder å få stanga i en posisjon baki der så man kan trekke den fram igjen -og for enhver pris ikke gå over til å skyve - her begynner mange med muskler - resultatet er at man åpner kastet for tidlig, kastet kollapser eller åpner seg helt.

For å tilfrredstille dereligiøse, kastet starter både bakover og framover i albuen, for meg i hvert fall, selv om opphavsmanen hevder det skal starte i skulderen - og i hvert fall ikke i hånda.

Det faste håndleddet sørger for overslaget. Vinkelen mellom stang og arm er ganske stor, ca 60 grader, alt ettersom, dette gir et krafig goverslag i seg selv.

Om det brukes noe kraft her, er det for å holde håndleddet stabilt.

 

Og dette er da et grunnkast - alt etter forholdene flyttes det ut fra kroppen, oppover under vading - men man gjenskaper den samme stangføringen.

 

ps...sikkert ting som kan misforstå her, prøv å se litt stort på det... ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Den trangere bevegelsen gir en høyere aksellerasjon, hele fremkastet utføres som en rent trekkende bevegelse, det gir en kraftig aksellersjon i seg selv, og en roterende bevegelse mot et kontant stopp som også oppstår "av seg selv", ved direkte kontakt mellom overarm/albu og ribbeina.

 

Ikke rart jeg og svært mange andre sliter med å erverve oss 100% forståelse for teknikken. Det er når man slår pusten ut av seg selv (og kanskje også knekker et ribbein) at man får full effekt...

 

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, men jeg kaster definitivt dårligst under klekkinger når det vaker mye :)

 

hihi...- gressplenkasting går "som regel" greit. MEN når det virkelig gjelder så kjenner jeg meg meget godt igjen i dette utsagnet - da "tugger" som oftest mye seg ja.

Hvertfall nå, sånn tidlig på sesongen - når man har sett den første vise seg i vannflaten  ;D

 

sorry: off topicen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Den trangere bevegelsen gir en høyere aksellerasjon, hele fremkastet utføres som en rent trekkende bevegelse, det gir en kraftig aksellersjon i seg selv, og en roterende bevegelse mot et kontant stopp som også oppstår "av seg selv", ved direkte kontakt mellom overarm/albu og ribbeina.

 

Ikke rart jeg og svært mange andre sliter med å erverve oss 100% forståelse for teknikken. Det er når man slår pusten ut av seg selv (og kanskje også knekker et ribbein) at man får full effekt...

 

;D

 

Ja, du er en skøyer du Eikre, er verken gul eller blå eller blågul eller har noen vondter noe steder, men lurer på hva som er galt med meg siden jeg prøver å forklare denenne gjengen her noe som helst om dette... :)

Neida, dere er en gjeng med herlige snålinger, før trodde jeg ornitologer var de mest eksentriske og sære....men iikke nå lenger... :D  

 

Ser Andersens innlegg og han har stadig gode  epistler og anekdoter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf, gidder nok en gang ikke å sitere. Blir for langt. Men jeg er selvfølgelig totalt uenig på de fleste punkter.  ;D

 

Interessant at du sier at det ikke er viktig å lade hele stanga.

 

Ved GA teknikken er grunnteknikken for enhånds og tohånds nesten identiske. Aksen på enhånds er i grepet mellom tommel og pekefinger. Se på filmen på tidskode 3:30:

Jeg viser gjerne ved første anledning (vel...enhånds ihvertfall).

 

Ang. ballkast: Hvis jeg med stanga i hånda skal kaste en gitt lengde med snøret er det for meg klart enklere med en kort bevegelse ala GA teknikken. Skal jeg kaste stanga vil jeg bruke lengre arbeidsvei, da jeg ikke lenger får hjelp fra lengden på stanga/vektarmen.

Som sagt skal det en meget liten bevegelse i bunnen av stanga for å få en stor bevegelse i tuppen av stanga. I tillegg bruker man dobbelttrekk for snørefart. DET ER ALT MAN TRENGER FOR NORMALE FISKEKAST!!!  ;)

Min personlige rekord for fluekast UTEN stang er 23 meter, målt. Trekket sto for det meste (alt?) av farten  8). Hvorfor drifte mer enn nødvendig? Hva er optimal driftelengde? Hva er optimal kraftbruk?

 

Poenget med fremkastet til GA er å få aksen til vektarmen så langt ned som mulig, samtidig som man får en optimal bane på stangtoppen og stanga forøvrig. I tillegg å belaste de sterkeste leddene i armen under rotasjonen, samt å gjøre bevegelsen som utfører rotasjonen så liten som mulig.

 

Og som Erland sier er det grunnkastet som er beskrevet her, og som tilpasses etter forhold.

 

Man kan teorisere bort GA teknikken til man ser "mannen med ljåen", men faktum er at det fungerer så til de grader i praksis. Hvis jeg ikke hadde opplevd selv hvor effektivt det er ville jeg gitt meg i diskusjonen for lenge siden  ;).

Jeg tror vi er alle enige i at GA, H. Mortensen, M. Drugge etc. er særdeles gode kastere.

 

Det tror jeg er alt jeg gidder hva teori angår. Resten får jeg vise ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Uansett hersker det full (stil) forvirring, da det ikke er noe som "er" GA stilen.. Dette er derimot en innovativ og dyktig kasters måte å kaste på. Jeg kjenner mange som kaster bedre med egen stil, selv uten å få stilen oppkalt etter seg, eller snarere, satt navn på egen stil :)

 

Syntes alikevel at det er på sin plass og informere/debattere temaet, om ikke annet for å nok en gang fastslå at fluefiskere er like uenige som prester og leger. DET som gjør dette litt "trist" er at lesere som IKKE kjenner til "kastestiler" og ei heller kjenner de involverte debattanters kompetansenivå, går seg bort i teser. Kunne vært greit om man var flinkere til å forklare med lyd, bilde, film :) FEKS. burde Herr Fjell laget en liten snutt som demonstrerer/understreker innlegg :) Bare som et forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier man å få flua til å lande lenger ut enn snøret så er mye gjort tror jeg (selv det kan være en utfordring for meg  ;D), enten man kaster 15 eller 30 meter.

At man sjelden ser to fluefiskere med lik kastestil tyder på at det er mange veier til rom, eller hvor det var  :D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Les tråden litt bakover Pål, gidder ikke lete opp eller gjenta mer nå...

Men hvorfor er det ingen filmer her fra dere gamlekara på forimet?

Dere vokter over diskusjoenene, passer på hva som diskuteres - dere hinter sterke meninger hit og dit, men vil absolutt ikke vise fram noe selv.

Hvorfor det? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Les tråden litt bakover Pål, gidder ikke lete opp eller gjenta mer nå...

Men hvorfor er det ingen filmer her fra dere gamlekara på forimet?

Dere vokter over diskusjoenene, passer på hva som diskuteres - dere hinter sterke meninger hit og dit, men vil absolutt ikke vise fram noe selv.

Hvorfor det? ???

 

De venter sikkert på du skal vise filmen din først, Erland :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Les tråden litt bakover Pål, gidder ikke lete opp eller gjenta mer nå...

Men hvorfor er det ingen filmer her fra dere gamlekara på forimet?

Dere vokter over diskusjoenene, passer på hva som diskuteres - dere hinter sterke meninger hit og dit, men vil absolutt ikke vise fram noe selv.

Hvorfor det? ???

 

De venter sikkert på du skal vise filmen din først, Erland :D

 

Terje!

 

Takk Terje.. :) men de trenger ikke være redd for å drite seg ut, jeg håper bare å få til en snutt med litt vanlig fluekasting jeg, en variant som er særlig lett å lære seg for nybegynnere.. :) Men en hard bøyg for gamle grinebitere som Pål og Staffan og Erik og.....:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

For det første: Er ikke gammel... For det andre; Har ikke satt navn på kastestilen (eller mangel på sådann) min ennå :) Dessuten så sitter NOEN litt i glasshus når det gjelder dette med å våke over diskusjoner.. Dropp sånne tåpelige uttalelser. Å JA, jeg har lest HELE diskusjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

For det første: Er ikke gammel... For det andre; Har ikke satt navn på kastestilen (eller mangel på sådann) min ennå :) Dessuten så sitter NOEN litt i glasshus når det gjelder dette med å våke over diskusjoner.. Dropp sånne tåpelige uttalelser. Å JA, jeg har lest HELE diskusjonen..

 

Jeg kunne godt tenkt meg å få vite hva du driver med, jeg aner ikke noe om det i det hele tatt, noe med konkurransefisking, men det er omtrent det eneste, og siden du vil være litt sånn sjuende far i huset du også på kasting bør du vel komme med noe - en filmsnutt kan si mer enn 20 trådsider

Sikkert fler enn meg som ikke vet så mye om dere i "de eldstes forumråd". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei Erland

Her er mine største ankepunkter mot Ga-stilen:

  • Eneste kastestil der mesteren sier at: "dere skal ikke ha andre guruer enn meg".
  • Umoderne kastestil som ikke tar hensyn til den enkle fysikken som ligger bak et fluekast. (Boka til Gøran kom ut i 1991 og forståelsen om fysikken bak fluekastet har hatt en stor utvikliing de siste år)
  • Overtro, disiplene tror at kastestilen og fluestengene til GA har noe magisk som på uforklarlig vis gir disiplene dobbelt så mye kraft med mye kortere bevegelse.
  • Vanskelig å lære når 70 % av kasterne ikke får det til, og da er mesteren storfornøyd.

 

Jeg er også tilhenger av en spesiell stilart innen fluekastinga, nemlig den svært så anerkjente "freestyle-teknikken".

Den går ut på at du først setter seg inn i fluekastets enkle fysikk og grunnprinsipper.

Neste steg er å finne seg en behagelig kastestilling, og så kan du kaste akkurat slik du vil. Du kan bruke korte bevegelser eller lange, pendle og til og med skyve stanga, så lenge du er avslappet og bruker fysikken til din fordel.

 

Filmklippet under viser en ung dame som kaster med fluestang for første gang, og på filmen har hun kun kastet 1 time!

Dette lille filmklippet viser hvor utrolig effektiv den anerkjente freestyle-teknikken er!

 

http://www.fluefiskeinord.no/downloads/videoklipp/nybegynner1.wmv

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dette er jeg  fullstendig enig i....det var godt å høre....har nonvertert endel kastere fra G.A stilen, og de er glade for å stå der som marjonetter i trengte posisjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

For det første: Er ikke gammel... For det andre; Har ikke satt navn på kastestilen (eller mangel på sådann) min ennå :) Dessuten så sitter NOEN litt i glasshus når det gjelder dette med å våke over diskusjoner.. Dropp sånne tåpelige uttalelser. Å JA, jeg har lest HELE diskusjonen..

 

Jeg kunne godt tenkt meg å få vite hva du driver med, jeg aner ikke noe om det i det hele tatt, noe med konkurransefisking, men det er omtrent det eneste, og siden du vil være litt sånn sjuende far i huset du også på kasting bør du vel komme med noe - en filmsnutt kan si mer enn 20 trådsider

Sikkert fler enn meg som ikke vet så mye om dere i "de eldstes forumråd". :)

 

Well, er jo ikke tråden for CVer :) Fiska i mesteparten av mitt 40 årige liv, fluefisker i nesten 30 av dem. Jobba med fluefiske i butikk i 7-8 år.  SELVLÆRT fra starten, litt hefter om fluebinding fra Pål Krogvold (selvfølgelig). Etter hvert opplært i spesialkast tohånds av Odd Hagen. Staffan skal få kreditt for praktiske kast med lett enhånds og "hjemmelagte" snører. Var vel tynn HT og kappa Triangletaper Staffan? Arve Tangen inspirerte til mer avansert fluebinding på slutten av 80 tallet. Savner forresten Arve i disse diskusjonenene. En meget dyktig kar :) Årevis med kurs innen praktisk fiske, kastekurs (enhånds og tohånds), fluebinding, stangbygging, spleising/tilpassing av ustyr/snører/skyteklumper mm. Enkelte år 175-190 turer med fluestanga (bare for å illustrere at jeg faktisk er ute å fisker :) JA, jeg vedgår å ha vært med på inntil 4 konkurranser i året :) Lært stangkonstruksjon og fått opplæring i fluekasteinstruksjon av bla. Steve Rajeff (G. Loomis stangkonstruktør). Vært med å teste/konstruere forskjellig utstyr for div. produsenter. Var i 2 år sponset av Sage for testing av utstyr i VM - fluefiske. Lilleheim ifb. autorisasjonskurs. Jobba litt som kursinstruktør, holdt demoer osv. for Loop på 90-tallet. Selvfølgelig har jeg kastet sammen med GA mange ganger, da han også jobbet for Loop samtidig :) bla bla bla i mange sider til--------

 

Har forresten tillitsverv og jobber med kultivering etc. i 4 foreninger. Kan liksom ikke la vær å jobbe litt for fisken å :)

 

Egentlig tull å skrive om dette i en tråd som handler om noe annet... 

 

Bedre å si det sånn; Jeg har vært fisker hele mitt liv, og kommer til å være det til dommedag  Hittil har jeg møtt alt fra nybegynnere til verdens beste fiskere/kastere/fluebindere, og ALLE inspirerer meg på sin måte, for gudskjelov blir man aldri utlært... Det VIKTIGSTE med turene i alle disse årene er uansett fiskekompiser, mennesker man har møtt OG blitt kjent med osv. Siden jeg har fisket fra Island til Australia så har min "fiskekompis - gjeng" blitt stor med åra :)

 

 

Jeg betrakter meg selv som FLUEFISKER, og ikke fluebinder, fluekaster etc. MAO alt det "andre" er verktøy for selve fisket.. INKLUDERT kastestil :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Fine greier Pål, skjønner at du har et aktivt engasjement og e stor interesse for fluefisking, kanskje er du en habil kaster også - ikke vet jeg.

Det var bare det at jeg ville se noe film fra deg siden du nærmest avkrever meg det samme. Drømmer om noe fra Staffan også, men der er det vist helt kul i helvete å få til noe....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du kan også delta på Renatreffet, bli med på en NC konk med NKFF etc. så får du faktisk live opptreden :) Du vil i tillegg få masse nye fiskekompiser :) Har IKKE etterlyst film fra deg personlig. Det som er litt forvirrende for "nye" lesere er at kompetansenivået er forskjellig på debattanter. Jeg har blitt "rakket" ned på/motdebbatert etc. av medlemmer i lignende fora før. Noen av disse har jeg møtte "live" senere og det viser seg desverre at i noen tilfeller så vet vedkommende knapt bak frem på ei fluestang. Disse skal fremstå som "dyktige" i diskusjoner ???? Fy pokker....

 

PS Dette er IKKE rettet mot deg, da jeg ikke har SNØRING på hvem eller hva du er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ja, men både du og Staffan og et par andre syns vist dere skal være litt sånne moralens voktere og sjuende farer i huset, så da får du nesten legge ut noe selv før du nærmest forlanger det fra andre.....

Hører gjerne på dere konkurransekastere jeg, men ikke på denne bunnmeiteingen dere er så glade, og i utgangspunktet ikke på fluekasting heller - med mindre dere viser at dere virkelig har greie på tingene - slik du vil gi inntrykk av med all hintingen og insinuasjonene dine.... :)

 

 

red....det skulle stå konkurranseFISKERE, ikke - kastere, disse siste vekker bare en rent kuriøs interesse hos meg. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ja, men både du og Staffan og et par andre syns vist dere skal være litt sånne moralens voktere og sjuende farer i huset, så da får du nesten legge ut noe selv før du nærmest forlanger det fra andre.....

Hører gjerne på dere konkurransekastere jeg, men ikke på denne bunnmeiteingen dere er så glade, og i utgangspunktet ikke på fluekasting heller - med mindre dere viser at dere virkelig har greie på tingene - slik du vil gi inntrykk av med all hintingen og insinuasjonene dine.... :)

 

 

Har kun deltat på et par kastekonkurranser for mange år siden. Konkurranse FISKE derimot. Bunnmeitegjeng?... Moralens voktere og sjuende farer i huset?? Bra setning...

 

Tror ikke vi sjuende farer i huset har noe å fare med.. Vi fisker istedet. Så kan dere nettproffene diskutere dere sønder og sammen. Hakke skjønt en dritt du....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...