Gå til innhold

Göran Anderson-stilen - styrker & svakheter


.JB

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest erland fjell

Er det noen som er seriøse, så er det Tom. Også i denne forbindelse.

 

Bruk av pm ja. Nettopp, nettopp...

 

Jan.

 

Har sett at du og kamerat Larsen ikke helt forstår hva denne teknikken går ut på, men hvis du går litt inn for dette og tar tak i grunnterningen din på nytt, vil du klare å sette bukt på de små trikeskastene du viste fram også.

I et nøtteskall kan det sies at Anderssonkastet foregår tettere inntil kroppen og lenger bak enn jeg ser du og alle andre gjør det etter "norskestilen" fra Holmedammen. I "svenskestilen" er fremkastet en ren trekkbevegelse som stopper kontant der dere med castingbakgrunn har lært å skyve stanga frem mot det fremre stoppet - men da tapes det monemt og må tilføres kraft med håndledd og arm. Vi som bruker Andersonteknikken utnytter stanga optimalt, lar den gjøre jobben, og ikke som dere castingfolk som baserer kastingen på å tilføre kraft gjennom kastarm og håndledd.

Her kaster vi med fast håndledd når det er snakk om både vanlige ovrhodetkast og underhåndskastet, som kyndige folk selvsagt ikke forveksler med speykasting. Underhåndskastet, med små justeringer, erstatter de aller fleste av spesialkastene som egentlig henger igjen fra splitcanetiden. Anderssontilen er rendyrket for progresive karbonstenger.

:)

 

ps. det ser ut til å bli speilrefleks med video snart, og da skal jeg se om jeg får tatt opp en snutt eller to som viser dette i praksis.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som er seriøse, så er det Tom. Også i denne forbindelse.

 

Bruk av pm ja. Nettopp, nettopp...

 

Jan.

 

Har sett at du og kamerat Larsen ikke helt forstår hva denne teknikken går ut på, men hvis du går litt inn for dette og tar tak i grunnterningen din på nytt, vil du klare å sette bukt på de små trikeskastene du viste fram også.

I et nøtteskall kan det sies at Anderssonkastet foregår tettere inntil kroppen og lenger bak enn jeg ser du og alle andre gjør det etter "norskestilen" fra Holmedammen. I "svenskestilen" er fremkastet en ren trekkbevegelse som stopper kontant der dere med castingbakgrunn har lært å skyve stanga frem mot det fremre stoppet - men da tapes det monemt og må tilføres kraft med håndledd og arm. Vi som bruker Andersonteknikken utnytter stanga optimalt, lar den gjøre jobben, og ikke som dere castingfolk som baserer kastingen på å tilføre kraft gjennom kastarm og håndledd.

Her kaster vi med fast håndledd når det er snakk om både vanlige ovrhodetkast og underhåndskastet, som kyndige folk selvsagt ikke forveksler med speykasting. Underhåndskastet, med små justeringer, erstatter de aller fleste av spesialkastene som egentlig henger igjen fra splitcanetiden. Anderssontilen er rendyrket for progresive karbonstenger.

:)

 

ps. det ser ut til å bli speilrefleks med video snart, og da skal jeg se om jeg får tatt opp en snutt eller to som viser dette i praksis.

 

 

 

 

 

Jeg gleder meg til å se videoen fra planeten Bel Dar, der vil det tydeligvis være oceaner med hitil ukjent kunnskap å plukke opp!  ;D

 

 

Ha en fortreffelig påske!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

 

Jeg gleder meg til å se videoen fra planeten Bel Dar, der vil det tydeligvis være oceaner med hitil ukjent kunnskap å plukke opp!  ;D

 

 

Ha en fortreffelig påske!

 

 

 

 

 

Du er en munter type du Larsen, men å legge en filmsnutt selv som er relevant til trådens tema blir kanskje for mye å håpe på fra deg.?

Dere har det mest på det verbale, dere castingfolk.. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en munter type du Larsen, men å legge en filmsnutt selv som er relevant til trådens tema blir kanskje for mye å håpe på fra deg.?

Dere har det mest på det verbale, dere castingfolk.. :)

 

Erland Fjell, du har utallige ganger både her og på en annen fluefiskeside demonstrert at du er et forumtroll med en eneste agenda: å provosere og rakke ned på alle med en annen oppfatning enn deg selv - dette enten det er snakk om fluekasting, jakt eller fotografering.

 

Forumtroll er aldri interessert i noen konstruktiv dialog, eller en redelig meningsutveksling, slik at man i realiteten bare har noen få alternativer

1) Prøve å diskutere med trollet (dette vil aldri fungere)

2) Konsekvent ignorere trollet

3) Melde seg ut av forumet og la trollet regjere og raljere alene til han eller hun  går lei

 

;D

 

Tja, hva er den beste løsningen tro?

 

Fåglarne vet!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Heldigvis er det ikke bare en måte å kaste på....den måten man trives best med er den riktige for den individuelle

 

Beste innlegget i denne tråden så langt :D...... er så enig Staffan :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Er helt enig jeg også, samtidig det er fint at det fins metoder for å trene inn et effektivt grunnlag på.

Bare litt synd at norske kastere flest går glipp av dette alternativet - fanatisme er nevnt ovenfor her, og den er åpenbart ekstrem i begge retninger... :)

 

Men dette handler jo bare om fluekasting, det som virkelig er festelig er hvordan folk hisser seg så veldig opp over noe så banalt som det.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Heldigvis er det ikke bare en måte å kaste på....den måten man trives best med er den riktige for den individuelle

 

Enig der gitt. Dyrking av en stilart er ikke nødvendigvis av det gode. Ikke bare vil enkelte måtte begrense sitt egentlige potensiale for å tilpasse seg en stil, men det genererer også småkrangler om uvesentligheter. Vi er alle forskjellige og det er derfor jeg kan kjenne igjen hvilken som helst kompis på lang avstand pga. hans/hennes bevegelsesmønster. Og da sier det seg selv at disse ikke kan kaste helt likt heller. Ikke hvis alle skal få maksimalt ut av sitt potensiale. Ikke på vilkår! Skal jeg begynne å kaste som Andersson så må jeg trene bort mine godt innarbeidede og automatiske kast for presentasjon av flua akkurat der jeg vil. Jeg vil altså begynne å bomme igjen og det er helt uinteressant. Og skal jeg begynne å kaste som Tom Larsen så blir det akkurat samme sak.

 

Men Andersson tilhengere er ofte fullstendig blottet for forståelse for denne tankegangen og da blir i alle fall ikke jeg særlig gira på å melde meg inn i fanklubben. Jeg er nemlig for fri dressur og full utnyttelse av hver enkelts potensiale og bevegelsesmønster. Og jeg er på ingen måte en "caster" eller kasteguru. Jeg liker bare ikke å begrense andre menneskers utvikling fordi en eller annen "guru" sier at noe skal være sånn eller sånn. Selv ikke Erland Fjell eller Tom Larsen, hehe.

 

Så litt humoristisk kan man si at Gøran Andersson teknikken passer best for de som har problemer med å utnytte sitt eget potensiale og dermed vil støtte seg på noe som gir felles trøst og selvsikkerhet. Sammen blir man sterkere og tydeligvis hevet litt over almuen.

 

Selv finner jeg trøst i at mitt potensiale er utnyttet. Jeg blir ikke bedre uansett og ingen fisk har ledd av meg enda. Ikke som jeg har hørt eller sett i alle fall. At mennesker gjør det er en annen sak og det spiller ingen rolle heller. Det er når de hånler at jeg bryr meg. Da syns jeg synd på dem. Tenk å gå gjennom det korte livet her på jorda med en slik innstilling da!?

 

Eller som det ble sagt av en godt profilert svenske (oversatt til norsk ettersom jeg ikke er svensk): "God dag! Mitt navn er ***** ********* og jeg er sannsynligvis verdens beste fluekaster."

 

Da blir man jo imponert...

 

;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

For å ta det litt on-topic så vil jeg i alle fall påstå at Gøran Andersson teknikken passer svært dårlig til Tsjekkisk. Det kunne bli en dyr affære. :D

 

Og til dere som tror at jeg mener at jeg er god til å kaste: Jeg har faktisk ikke mer peiling enn at jeg fortsatt får "vindknuter" (også når det er mørkt og vindstille), men jeg tar gjerne mot en utfordring fra hvem som helst på tsjekkisk presentasjon i rennende vann.  ;D  ;D  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

 

 

Men Andersson tilhengere er ofte fullstendig blottet for forståelse for denne tankegangen og da blir i alle fall ikke jeg særlig gira på å melde meg inn i fanklubben. Jeg er nemlig for fri dressur og full utnyttelse av hver enkelts potensiale og bevegelsesmønster. Og jeg er på ingen måte en "caster" eller kasteguru. Jeg liker bare ikke å begrense andre menneskers utvikling fordi en eller annen "guru" sier at noe skal være sånn eller sånn. Selv ikke Erland Fjell eller Tom Larsen, hehe.

 

;D

 

 

Snakk for deg selv du Eikre...  :rolleyes:

Dette bør toppes med en avstemning - FOR eller MOT G. Andersson   , og få til at dette temaet ikke er TILLATT å diskutere på forumet på fluefiskesiden, sette opp et javacript eller noe slik at straks dette fy-ordet nevnes så slettes innleggene helt automatisk....;D ;D ;D

Jeg har mine synspunkter på hvilke dypere mekanismer som driver folk til å måtte skaffe seg fiskpokaler på hylla si, men tenkte ikke å tillegge deg noen snåle attityder av den grunn Erik... :)

 

 

 

redigering....det absolutt festligste her er at den som står for det sitatet dere støtter dere til, Staffan alså, og som jeg også er helt enig i, han  redegjorde i en annen tråd at han har gått på kurs hos Den Unevnelige, men han fikk vondt i skulderen sin og syns hele greia er noe tull, virket det som, og han ser ut til å mene at derfor er dette ubrukelig for alle andre også.

 

Det bør vist gjentas - dette handler jo bare om noe så trivielt som en av mange metoder foir å lære fluekasting, og jeg tror forumet ville vokse om folk heller holdt seg unna tråder de ikke har interesse for. :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg har mine synspunkter på hvilke dypere mekanismer som driver folk til å måtte skaffe seg fiskpokaler på hylla si, men tenkte ikke å tillegge deg noen snåle attityder av den grunn Erik... :)

 

Hehe, mine pokaler ligger i pappesker ett eller annet sted på loftet, godt gjemt for almenheten. Så det kan godt hende dine synspunkter kan bomme ganske kraftig på min tilnærming til dette gitt. Konsentrer deg om ***** ********* og kastestil du. Legg forøvrig merke til at jeg allerede har tatt hensyn til eventuelle scripts.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jeg har mine synspunkter på hvilke dypere mekanismer som driver folk til å måtte skaffe seg fiskpokaler på hylla si, men tenkte ikke å tillegge deg noen snåle attityder av den grunn Erik... :)

 

Hehe, mine pokaler ligger i pappesker ett eller annet sted på loftet, godt gjemt for almenheten. Så det kan godt hende dine synspunkter kan bomme ganske kraftig på min tilnærming til dette gitt. Konsentrer deg om ***** ********* og kastestil du. Legg forøvrig merke til at jeg allerede har tatt hensyn til eventuelle scripts.

;D

 

Konsentrer deg om din egen kasting du, og la andre kose seg med sin,, men hva skal man tro om konkurransefiskere som gjemmer vekk pokalene sine da? Da må man nesten hente fram Freud mer avanserte terpeuter... :)

 

Som sagt, dette handler bare om en måte å vifte med ei fluestang på som er ltt annerledes enn de fleste er vant til, det er ikke noe farlg, gjør ikke vondt om man gjør det riktig, og er i grunnen fullstendig harmøøst... :D

Somsgt - bare fluekasting - ikke verdens undergang... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Konsentrer deg om kasting selv du. Og ikke trekk frem Freud. Slikt kan fort slå tilbake.

 

Mine utsagn er forøvrig hverken mindre eller mer verdt enn dine. Så jeg sier akkurat hva jeg vil om kasting uten at du behøver å tro at jeg ser på det som verdens undergang om man kaster på den ene eller andre måten. Det er nok heller du som fremstår som belærende og allvitende i denne sammenhengen. Jeg snakker om meg selv og slik jeg ser det og du snakker om hvordan du mener andre burde se det = på din måte.

 

Og før du viser oss dine egne fantastiske ferdigheter og hvor fortreffelig G. Andersson teknikken er med en video eller to så bør du ikke kreve at andre skal gjøre det. Så imponer oss nå da! Du vet jo at du kan. ;)

 

Et lite tips til videoen: Vis oss hvordan G. Andersson stilen virker når man har vadet til vannet er midt på brystkassa.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Tror vi er ganske enige om en god del ting jeg Eikre, og du er blant de som skjønner en fleip etter det aristoteliske prinsipp:

tese - antitese = syntese

Han mente derfor at enhver påstand rettferdiggjør den motsatte påstand, så vi har en del å holde i hevd. :)

 

Skal passe meg for Freud, og nå kan musene danse på bordet mens katta drar på truger med stor sekk, det er vår i skogen - ser fram til freske fraspark og reflekterte erkjennelser på løpende bånd - om ANDERSSONTEKNIKKEN.

(Det er så deilig å erte opp kasteekspertene litt med dette ordet.... :))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kan ikke noen snart se å få lagt ut en filmsnutt så vi kan få se hva denne Gøran Anderson stilen egentlig handler om.

Diskusjoner om en stil de færreste skjønner bæra av hva innebærer blir helt meningsløst så lenge vi ikke kan se med egne øyne

hva dere driver å diskuterer :)

 

SNURR FILM!!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen snart se å få lagt ut en filmsnutt så vi kan få se hva denne Gøran Anderson stilen egentlig handler om.

Diskusjoner om en stil de færreste skjønner bæra av hva innebærer blir helt meningsløst så lenge vi ikke kan se med egne øyne

hva dere driver å diskuterer :)

 

SNURR FILM!!!!!!

 

Terje!

 

støtter den, har ikke peiling hva det er snakk om her egentlig.....  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...