Gå til innhold

Göran Anderson-stilen - styrker & svakheter


.JB

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Er det andre kaststiler som har fått sitt eget navn,  og som er litt særegne? (overhåndskast med enhånds)

 

Kastestilen til GA kan han ikke si at er hans.....det er mange som helt sikkert har brukt denne før GA slutta med bleier,

Det skal settes navn på ting som knytter ett eller annet opp mot en person slik at personen kan gjøre butikk på det,

Hva er f.eks. det "moderne underhåndskastet".....er det et kast som er oppfunnet av svenskene......

 

Kastestiler er personlig....GA har gjort sin stil kjent....men den er ikke hans innovasjon. Det er ingen som kan eie en bevegelse, denne bevegelsen med fluestang var sikkert allerede gjort på 1800 tallet, men er ikke gjort kjent.....Sånn tror nå jeg at det er her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest erland fjell

vi er stort sett ganske så enige med andre ord......da også at det ikke finnes en kastestil..... ;D ;D

 

Skjønner ikke hvorfor det er så viktig å skape inntrykk av at Anderssonteknikken ikke fins som en unik kastemetode. Mer konstruktivt å innrømme at man ikke helt får det til, slik det i realiteten er snakk om når denne måten å bruke stanga på oppleves som anstrengende og knotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm..på korte kast med 4ern min beveger jeg bare underarmen..Jeg syns dette ikke er knotete da det blir lett å holde en rett linje ved å BARE bevege underarmen opp og ned inntil hode så og si, da får jeg en perfekt diagonal linje..dette er ikke anstrengende på noe som helst måte(korte kast) lange kast prøver jeg å få til noe annet  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korte kast, kort bevegelse, altså kast med underarmen......lange kast, lengre bevegelse, det er også vanlig....

 

jeg er ingen mr gadget da ;D ;D. oppstår det ikke en bue på slutten ved bakkastet på lange kast da(underarm) f eks? eller må man vri skulderen også!? dette virker tungvint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

husk, jeg snakker om myke stenger.....ikke kjepper som er totalt feilklasifisert......det finnes stenger i markedet som er klasset #5,

men som etter normene er #8.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

korte kast, kort bevegelse, altså kast med underarmen......lange kast, lengre bevegelse, det er også vanlig....

 

jeg er ingen mr gadget da ;D ;D. oppstår det ikke en bue på slutten ved bakkastet på lange kast da(underarm) f eks? eller må man vri skulderen også!? dette virker tungvint

 

Når det gjelder Anderssons grunnteknikk, så oppnås lange kast ved at den berømte arbeidsvegen forlenges bakover med en dypere opphenting og ved å starte fremkastet litt langsommere og avslutte med et litt tidligere stopp også. 25 m med et vanlig WF-snøre er fullt mulig. lenger også hvis man ser lengder som noe poeng i seg selv og vil bruke tid på å trene inn dette.

 

Ellers kjenner jeg godt igjen følelsen av å overbelaste skulderen, og har vært på nippet til å forkaste hele greia  på grunn av dette jeg også, men nå i ettertid er jeg glad for at staheten hold det gående. :)

Nøkkelen er å ikke bruke muskler. Slappe helt av i kastearmen. La armen gå som et slags hengsle. Men sette kontante stopp begge veger. For å sitere opphavsmannen selv så er det først og fremst bakkastet man må trene på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er da vel som det er sagt her noen ganger.....det er ikke bare en kastestil  som er riktig......den stilen man bruker minst energi på er den stilen man bruker på den mest elegante måten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

det er da vel som det er sagt her noen ganger.....det er ikke bare en kastestil  som er riktig......den stilen man bruker minst energi på er den stilen man bruker på den mest elegante måten.....

 

Joda, har oppfattet det forlengst, og er hjertens enig, men har var temaet fordeler og ulemper med en navngitt kasteteknikk som de fleste har hørt om og mange har sterke meninger om, men som svært få nordmenn behersker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

http://www.fluefiskeinord.no/readarticle.php?article_id=10

 

FlyAlf.....kan ikke du komentere denne????

Helst ikke, jeg synes dere er så godt i gang med for en gangs skyld diskutere kast, og ikke så mye om utstyr  ;D:D.

 

Jeg synes som mange andre at GA teknikken er vanskelig, sansynligvis fordi jeg har innlærte andre bevegelser, er en sloppy kaster, og kaster mye i et plan som er vinklet ut fra kroppen. Det jeg liker med Gøran (har vært på kurs) er at han forfekter fiskekast, og ikke casting. Det jeg ikke liker er at jeg synes det blir litt begrensende.

 

E usikker på om man skal kalle dette en teknikk, men synes godt man kan snakke om "Gøran Aderson stilen" fordi ganske mange da skjønner hva det er snakk om. Og som en del andre personligheter har han bidratt med mye. Det gjør jo heller ikke "Staffan stilen" eller "lefty" stilen mindre verd  ;)?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen "stiler" som fortjener å bli omtalt som 'teknikk' så må det være nettopp Andersson sin synes jeg. Der skal alle detaljer klaffe ned i minste detalj for at kastet skal utføres riktig. I langt større grad enn de andre "stilene". Du har jo vært på kurs med ham, Alf og selv opplevd de ørsmå justeringene han foretar under "momentinnlæringen".  ;)

 

Feil timing mellom over- og underarm i fremkastet og brått så er det ikke GA-teknikken lenger  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen "stiler" som fortjener å bli omtalt som 'teknikk' så må det være nettopp Andersson sin synes jeg. Der skal alle detaljer klaffe ned i minste detalj for at kastet skal utføres riktig. I langt større grad enn de andre "stilene". Du har jo vært på kurs med ham, Alf og selv opplevd de ørsmå justeringene han foretar under "momentinnlæringen".  ;)

 

Jeg synes det blir riktigere å omtale de alle som "stiler", og det har ikke noe med hvor høyt man setter personen som er kjent for stilen. Teknikk er for meg rette linjer, akselerasjon og stopp - det som er felles for et godt fluekast uansett stilart. Stil er for meg Andersson-stilen, Rajeff-stilen, Kreh-stilen m.m.

 

Om vi snakker om "best teknikk", så vil jeg si omtrent det samme som Staffan skrev tidligere i denne tråden: Den fluekasteren som har best teknikk, er den som kaster en gitt avstand med minst bruk av energi. Det må da være en god definisjon av "best teknikk"!  ;) Hvordan vi måler det i praksis, er et helt annet og mye vanskeligere spørsmål!  ;D

 

Denne grunntanken formulert av Harald Mæhle og Mathias Lilleheim, har jeg veldig sansen for: "Vi ønsker gjennom denne siden å presentere en enkel versjon av fluekastingens grunnfilosofi. En filosofi basert på naturlovene, men også på menneskets rett til å utvikle kastestiler tilpasset individuelle forutsetninger, valg av utstyr og fluefiskepreferanser." Sakset fra www.fluekasting.no -en side som dessverre er helt død.

 

I mine øyne er det som virkelig kjenntegner en dyktig fluekaster, det å ha evnen til å tilpasse seg utstyret man har i hendene, omgivelsene (utvadet, vegetasjon m.m.), vindforhold, fluestørrelse m.m. Vi kan kanskje bruke uttrykket kasteintelligens om det å føle hva man har i hendene og deretter hurtig tilpasse kastestilen etter det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen "stiler" som fortjener å bli omtalt som 'teknikk' så må det være nettopp Andersson sin synes jeg. Der skal alle detaljer klaffe ned i minste detalj for at kastet skal utføres riktig. I langt større grad enn de andre "stilene". Du har jo vært på kurs med ham, Alf og selv opplevd de ørsmå justeringene han foretar under "momentinnlæringen".  ;)

 

Jeg synes det blir riktigere å omtale de alle som "stiler", og det har ikke noe med hvor høyt man setter personen som er kjent for stilen. Teknikk er for meg rette linjer, akselerasjon og stopp - det som er felles for et godt fluekast uansett stilart. Stil er for meg Andersson-stilen, Rajeff-stilen, Kreh-stilen m.m.

 

Om vi snakker om "best teknikk", så vil jeg si omtrent det samme som Staffan skrev tidligere i denne tråden: Den fluekasteren som har best teknikk, er den som kaster en gitt avstand med minst bruk av energi. Det må da være en god definisjon av "best teknikk"!  ;) Hvordan vi måler det i praksis, er et helt annet og mye vanskeligere spørsmål!  ;D

 

Denne grunntanken formulert av Harald Mæhle og Mathias Lilleheim, har jeg veldig sansen for: "Vi ønsker gjennom denne siden å presentere en enkel versjon av fluekastingens grunnfilosofi. En filosofi basert på naturlovene, men også på menneskets rett til å utvikle kastestiler tilpasset individuelle forutsetninger, valg av utstyr og fluefiskepreferanser." Sakset fra www.fluekasting.no -en side som dessverre er helt død.

 

I mine øyne er det som virkelig kjenntegner en dyktig fluekaster, det å ha evnen til å tilpasse seg utstyret man har i hendene, omgivelsene (utvadet, vegetasjon m.m.), vindforhold, fluestørrelse m.m. Vi kan kanskje bruke uttrykket kasteintelligens om det å føle hva man har i hendene og deretter hurtig tilpasse kastestilen etter det.

 

 

 

Nettopp.

 

En styrke bak en stil, er og å ha ydmykhet i forhold til andre stiler. Har en ydmykhet i forhold til andre stiler, vil ens egen stil farges av det. Og farges ens egen stil av det, så blir ens egen stil allsidig, og ikke ensidig. Blir ens egen stil allsidig, så blir fisket allsidig. En ensidig stil er ikke feil, men den er utelukkende når ydmykheten i forhold til andre stiler er manglende.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det er omtrent helt normalt at kastere som syns de er gode fra før og ikke får til Amderssonteknikken finner på mange forskjellige forklaringer og bortforklaringer. Her er det slik at selv folk som steffan, Tom, Mathias og hva alle storkasterne heter nærmest må begynne å trene på nytt igjen fra grunnen av for å få til dette. Da er det mer komfortabelt å bare avvise hele greia. Synd for norske fluefiskere selvsagt, som går glipp av den mest kaftbesparende og avslappende kastestilen som er utviklet og som ble beskrevet i detalj alt i 1991. Men man kan selvsag ha det mye morro med god gammaldags kasting også.

Grunnen til at du fikk vond skulder Staffan, var at du ikke helt fikk det til og prøvde å kompensere med muskelbruk - og da funker dette ikke bra i det hele tatt, og kjennes anstrengende og begrensende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent helt normalt at kastere som syns de er gode fra før og ikke får til Amderssonteknikken finner på mange forskjellige forklaringer og bortforklaringer. Her er det slik at selv folk som steffan, Tom, Mathias og hva alle storkasterne heter nærmest må begynne å trene på nytt igjen fra grunnen av for å få til dette. Da er det mer komfortabelt å bare avvise hele greia. Synd for norske fluefiskere selvsagt, som går glipp av den mest kaftbesparende og avslappende kastestilen som er utviklet og som ble beskrevet i detalj alt i 1991. Men man kan selvsag ha det mye morro med god gammaldags kasting også.

Grunnen til at du fikk vond skulder Staffan, var at du ikke helt fikk det til og prøvde å kompensere med muskelbruk - og da funker dette ikke bra i det hele tatt, og kjennes anstrengende og begrensende.

 

Jeg kan ikke se at hverken Staffan, Tom eller Mathias (som forøvrig ikke deltar her inne) har avvist noe eller noen?

 

Og du, hva mener du med "god gammaldags kasting"? Det lurer jeg på. Er det den type kasting som alle vi andre bedriver? Hva er det som er gammaldags? Jeg utviklet meg personlig her i går senest, jeg. Håper ikke det var avlegs.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Jeg kan ikke se at hverken Staffan, Tom eller Mathias (som forøvrig ikke deltar her inne) har avvist noe eller noen?

 

Og du, hva mener du med "god gammaldags kasting"? Det lurer jeg på. Er det den type kasting som alle vi andre bedriver? Hva er det som er gammaldags? Jeg utviklet meg personlig her i går senest, jeg. Håper ikke det var avlegs.

 

Jan.

 

For å pørøve å være kort - så er det her snakk om en annerledes måte å føre stanga på som strider imot alle de refleksene som sitter i musklaturen og som er innarbeidet ved tradisjonell kasting.

Jeg fisket og filosoferte noen dager sammen med denne mannen selv i Indre Troms i fjor sommer, da kom han fra sin første kursturne i Norge på mange år - og han var nærmest barnslig lykkelig og opprømt over at så mange som 30% hadde fått det til i løpet av tiden kursene varte. Problemet for Andersson blir selvsagt hva de 70% andre snakker om dette ettrerpå.

 

For meg er dette slik at jeg rett og slett ikke klarer å tillegge 100% autoritet til lokale guruer som mener de bare kan hoppe over dette og nærmest late som det ikke fins.

Anderssonteknikken er en "karbonteknikk", altså en moderne teknikk for moderne stenger, den dagen jeg skaffer meg cane regner jeg nok med å måtte legge om en god del fra dette. :)

 

red: til det første spørsmålet ditt - jeg har hittil ikke sett en eneste norsk kasteprofil utføre et riktig Anderssonkast, og de gangen jeg har hatt sjansen til å spørre har de i stedet hatt gode bortforklaringer på hvorfor det ikke passer akkruat nå og slike ting, men de kan det, påstår de. Det gjestår å se i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er omtrent helt normalt at kastere som syns de er gode fra før og ikke får til Amderssonteknikken finner på mange forskjellige forklaringer og bortforklaringer. Her er det slik at selv folk som steffan, Tom, Mathias og hva alle storkasterne heter nærmest må begynne å trene på nytt igjen fra grunnen av for å få til dette. Da er det mer komfortabelt å bare avvise hele greia. Synd for norske fluefiskere selvsagt, som går glipp av den mest kaftbesparende og avslappende kastestilen som er utviklet og som ble beskrevet i detalj alt i 1991. Men man kan selvsag ha det mye morro med god gammaldags kasting også.

Grunnen til at du fikk vond skulder Staffan, var at du ikke helt fikk det til og prøvde å kompensere med muskelbruk - og da funker dette ikke bra i det hele tatt, og kjennes anstrengende og begrensende.

 

er det en ting jeg ikke gidder er å gjøre, kastinga til en idretsøvelse.....jeg vil tro at ved korte kastelengder....15 meter.....at jeg flytter stanga på ca samme måte som gjøran anderson....det fordi jeg da ikke behøver det lange kraftområde  for de lange rolige dobbelttrekka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kan ikke se at hverken Staffan, Tom eller Mathias (som forøvrig ikke deltar her inne) har avvist noe eller noen?

 

Og du, hva mener du med "god gammaldags kasting"? Det lurer jeg på. Er det den type kasting som alle vi andre bedriver? Hva er det som er gammaldags? Jeg utviklet meg personlig her i går senest, jeg. Håper ikke det var avlegs.

 

Jan.

 

For å pørøve å være kort - så er det her snakk om en annerledes måte å føre stanga på som strider imot alle de refleksene som sitter i musklaturen og som er innarbeidet ved tradisjonell kasting.

Jeg fisket og filosoferte noen dager sammen med denne mannen selv i Indre Troms i fjor sommer, da kom han fra sin første kursturne i Norge på mange år - og han var nærmest barnslig lykkelig og opprømt over at så mange som 30% hadde fått det til i løpet av tiden kursene varte. Problemet for Andersson blir selvsagt hva de 70% andre snakker om dette ettrerpå.

 

For meg er dette slik at jeg rett og slett ikke klarer å tillegge 100% autoritet til lokale guruer som mener de bare kan hoppe over dette og nærmest late som det ikke fins.

Anderssonteknikken er en "karbonteknikk", altså en moderne teknikk for moderne stenger, den dagen jeg skaffer meg cane regner jeg nok med å måtte legge om en god del fra dette. :)

 

red: til det første spørsmålet ditt - jeg har hittil ikke sett en eneste norsk kasteprofil utføre et riktig Anderssonkast, og de gangen jeg har hatt sjansen til å spørre har de i stedet hatt gode bortforklaringer på hvorfor det ikke passer akkruat nå og slike ting, men de kan det, påstår de. Det gjestår å se i praksis.

 

Da må jeg få spørre deg igjen. Hva mener du med "tradisjonell kasting"?

 

Er det kun Anderssons teknikk som er egnet for moderne stenger? Er det umulig å kaste uanstrengt med "tradisjonell kasting"? Kan det være at "tradisjonell kasting" kan kaste ennå mer uanstrengt enn "det eneste rette"?

 

Hvorfor skal ikke en toppkaster i Norge lett kunne tilegne seg Anderssons stil? Hva er det som er så vanskelig? Ingenting i fluekastet er vanskelig, vi bare gjør det til det.

 

Ja, jeg respekterer Andersson, hans stil, og hans disipler. Men respekterer han og hans disipler meg?

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...