Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Klassiske ørretfluer


Gjest Lars M

Anbefalte innlegg

Takk Oddbjørn og Bjørni

Sigve du synes å være en perfeksjonist i alt det du gjør, i alle fall her på FFS. 

Perfeksjonister synes ofte å være noen merkelige særinger, det er sikkert du også ;) Det er godt du bor langt unna og kjører glatt forbi Telemark på vei til og fra Rena :) Hadde du vært naboen min hadde jeg vel gått rundt med et konstant mindreverdighetskompleks  ;D

:) :)

bjorni

Jeg pleier å stoppe i Telemark for å drite :o Nei ;D Måtte bare prøve å være morsom. Jeg har faktisk stoppet opp en del ganger på leit etter et dugende sted for å fiske litt. Har ikke funnet noe flott sted ennå :'(

Ellers var det en særdeles hyggelig tilbakemelding. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at på tradisjonelle quill vinge fluer ble vingene bundet inn etter hacklet. mens på våtfluer ble vingene bundet inn før hacklet?

Neppe. Greit nok på våtfluer, der spørs det om du vil ha vanlig hackel eller kragehackel foran vingen. Men å feste inn quillvinger på en tørrflue ETTER å ha surret hackelet virker helt lloyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at på tradisjonelle quill vinge fluer ble vingene bundet inn etter hacklet. mens på våtfluer ble vingene bundet inn før hacklet?

Neppe. Greit nok på våtfluer, der spørs det om du vil ha vanlig hackel eller kragehackel foran vingen. Men å feste inn quillvinger på en tørrflue ETTER å ha surret hackelet virker helt lloyd.

På tørre klassikere binder du inn vingen først. Deretter hale, dubbing og hakkel.

Takk for tilbakemeldinger alle sammen. Det er alltid kjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må blåse bort møllkulene fra denne tråden. JB sin oppgave egentlig siden gutten er så opptatt av catskill fluer :D

Må innrømme at det ikke er lett med sånne klassiske vinger. Har øvd nå i noen timer. Syns endelig det lingnet noe

Øvelse gjør tydeligvis mester :) Men litt feigt å ikke poste bilde av første i serien  ;D (var sikkert like fin den da kjenner jeg deg rett)

Tid for en klassisk bindekveld snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Sigve - det var flotte fluer !! Slutter mig til dine fans  - de var helt perfekte !

Skal du snart købe Tweed & Sixpence også ???  ;D ;D ;D

Torben

Jeg har kjøpt :) takk for skryt Torben og Willy

Må blåse bort møllkulene fra denne tråden. JB sin oppgave egentlig siden gutten er så opptatt av catskill fluer :D

Må innrømme at det ikke er lett med sånne klassiske vinger. Har øvd nå i noen timer. Syns endelig det lingnet noe

Øvelse gjør tydeligvis mester :) Men litt feigt å ikke poste bilde av første i serien  ;D (var sikkert like fin den da kjenner jeg deg rett)

Tid for en klassisk bindekveld snart?

Her er det klassisk bindekveld hver kveld fremover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med  sette opp en "må ha" liste her.

Min boks:

Quill Gordon

Adams Grey/March Brown - såvidt like at jeg har et par av hver

Light Cahill

Red Quill

Oliven Quill-variant

Brown Bivisible

Kommer det vårfluer har jeg et par superpuppan og to streaking caddis i boksen. Og det er det. Mygg og maur dekkes av små Adams og brown bivisble.  

Etter å ha lest og hørt om hvor godt disse fluene funker, så har jeg etterhvert mistet troen på imitasjonsfiske og "matching the hatch"-filosofien. Swisher & Richards lurte en hel generasjon med det greiene der. Nerds! (Det er bare å lese "Selective Trout" så skjønner man at psykoterapi burde vært foreskrevet). Nei, trenger bare en boks med noen hjemmesurra møllkuler, ei grei stang og nistepakke, så bærer det til skogs og til fjells. Har jeg en grei dag, så blir det fisk. Og uansett; så blir det en koselig tur ut i naturen. ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med  sette opp en "må ha" liste her.

Min boks:

Quill Gordon

Adams Grey/March Brown - såvidt like at jeg har et par av hver

Light Cahill

Red Quill

Oliven Quill-variant

Brown Bivisible

Kommer det vårfluer har jeg et par superpuppan og to streaking caddis i boksen. Og det er det. Mygg og maur dekkes av små Adams og brown bivisble.  

Etter å ha lest og hørt om hvor godt disse fluene funker, så har jeg etterhvert mistet troen på imitasjonsfiske og "matching the hatch"-filosofien. Swisher & Richards lurte en hel generasjon med det greiene der. Nerds! (Det er bare å lese "Selective Trout" så skjønner man at psykoterapi burde vært foreskrevet). Nei, trenger bare en boks med noen hjemmesurra møllkuler, ei grei stang og nistepakke, så bærer det til skogs og til fjells. Har jeg en grei dag, så blir det fisk. Og uansett; så blir det en koselig tur ut i naturen. ;)  

Nå er det jo en liste her som ser dugende ut.

Men hva er en passende aurivilli imitasjon av disse ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med  sette opp en "må ha" liste her.

Min boks:

Quill Gordon

Adams Grey/March Brown - såvidt like at jeg har et par av hver

Light Cahill

Red Quill

Oliven Quill-variant

Brown Bivisible

Kommer det vårfluer har jeg et par superpuppan og to streaking caddis i boksen. Og det er det. Mygg og maur dekkes av små Adams og brown bivisble.  

Etter å ha lest og hørt om hvor godt disse fluene funker, så har jeg etterhvert mistet troen på imitasjonsfiske og "matching the hatch"-filosofien. Swisher & Richards lurte en hel generasjon med det greiene der. Nerds! (Det er bare å lese "Selective Trout" så skjønner man at psykoterapi burde vært foreskrevet). Nei, trenger bare en boks med noen hjemmesurra møllkuler, ei grei stang og nistepakke, så bærer det til skogs og til fjells. Har jeg en grei dag, så blir det fisk. Og uansett; så blir det en koselig tur ut i naturen. ;)  

Nå er det jo en liste her som ser dugende ut.

Men hva er en passende aurivilli imitasjon av disse ;D

Tja, Oddbjørn har troen på Red Quill'n så det blir å knyte på den. Eller så prøver jeg en Light Cahill.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9172.3540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fryktelig feil å binde en march brown med litt tan revehår (finner denne nyansen på rødreven) istedet for helt grått? Er jo litt den fargen i våtflueorginalen. Da ville man fått en meget fin Aurivilli imitasjon.

En Light Cahill kan også rask få denne fargen, i den grad vi tror det betyr noe om den er lys eller litt tan. Prøver standardvarianter helt til jeg blir overbevist om at ørreten er helt gal etter riktig farge. Skjer neppe.  ;) Godt med hackle og en Light Cahill/Red Quill vil stå høyt på vannet med høye vinger og sette et lite trykk. Det frister nok!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Light Cahill kan også rask få denne fargen, i den grad vi tror det betyr noe om den er lys eller litt tan. Prøver standardvarianter helt til jeg blir overbevist om at ørreten er helt gal etter riktig farge. Skjer neppe.  ;) Godt med hackle og en Light Cahill/Red Quill vil stå høyt på vannet med høye vinger og sette et lite trykk. Det frister nok!  8)

Joda, du har nok helt rett JB. Men må jo lure seg selv til å tro at man trenger mer enn en flue i 3 størrelser i flueboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Light Cahill kan også rask få denne fargen, i den grad vi tror det betyr noe om den er lys eller litt tan. Prøver standardvarianter helt til jeg blir overbevist om at ørreten er helt gal etter riktig farge. Skjer neppe.  ;) Godt med hackle og en Light Cahill/Red Quill vil stå høyt på vannet med høye vinger og sette et lite trykk. Det frister nok!  8)

Joda, du har nok helt rett JB. Men må jo lure seg selv til å tro at man trenger mer enn en flue i 3 størrelser i flueboksen.

Ja, og det komiske er at veldig mange av oss fisker med forsvinnende få mønster i løpet av en sesong. Min firedagerstur til dalen sist høst f.eks. Tror jeg brukte tre fluer. To parachutes i størrelse 19 og en nymfe. Men jeg hadde vel i lommene ca 250 fluer!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det komiske er at veldig mange av oss fisker med forsvinnende få mønster i løpet av en sesong. Min firedagerstur til dalen sist høst f.eks. Tror jeg brukte tre fluer. To parachutes i størrelse 19 og en nymfe. Men jeg hadde vel i lommene ca 250 fluer!  ;D

Er det ikke alltid irriterende å ha så mange fluer og likevel bruke de som er feil?  ;D

Mange fluer som blir sittende på reservebenken ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det komiske er at veldig mange av oss fisker med forsvinnende få mønster i løpet av en sesong. Min firedagerstur til dalen sist høst f.eks. Tror jeg brukte tre fluer. To parachutes i størrelse 19 og en nymfe. Men jeg hadde vel i lommene ca 250 fluer!  ;D

Er det ikke alltid irriterende å ha så mange fluer og likevel bruke de som er feil?  ;D

Mange fluer som blir sittende på reservebenken ja.

Ja hadde jeg enda kunne brukt alle fluene jeg binder gjennom vinteren like lenge som hver og en tar meg av tid å binde, ville jeg iallefall fått nok fisketid og brukt under riktige omstendigheter, kanskje nok fisk også, til å bli fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...