Gå til innhold

Tisleia - en potensiell drømmeelv


Lasse A. Vangstein

Anbefalte innlegg

Tisleia-fisken egner seg dårlig til annet enn CR uansett, har aldri vært borti mer bendelorm enn i fisken der. Stort og smått har digre, sprellende spaghetti-klyser i magen. Helt forbanna tragisk.

Jeg har fiska i vassdraget i over 20 år og ALDRI fått en fisk med bendelorm, cyster eller mark...

Så dette hørtes meget merkelig ut.

Har riktignok bare kakka en fisk i Tisleia de siste 5-6 årene, så kan jo ha skjedd forandringer akkurat der, men da er det jo merkelig at det ikke er sånn ellers i vassdraget også?

Altså tilknyttede vann og elver.

Kjenner veldig mange som fisker der oppe, og ingen har opplevd det du forteller.

Tror dette er meget overdrevet og en mulig bløff!!

Noen bløff er det desverre ikke, og ikke overdriver jeg utifra sommerens turer dit. Jeg har snakket med fler av de som fisker der som ikke "kjenner til" problemet, men så har de heller ikke kakket noe fisk. Jeg har selv fisket der oppe i mange år, men det var først sist sommer jeg- ved en tilfeldighet? -oppdaget dette. Så om dette er noe "nytt" vet jeg ikke.

Fisken blir forøvrig ikke "mindre fast eller rød i kjøttet" av å ha bendelorm. Jeg tror neppe det gjør noe med smaken heller. Bendelormen bor i magesekken og tarmene og velter ikke ut når en sløyer fisken.. såsant man ikke er "uheldig" og spretter opp innmaten i sløyeprosessen, som jeg da altså gjorde den ene gangen. Men, idèt fisken dør "skjønner" ormen dette og kryper inn i kjøttet på fisken, derav idèen om å sløye fisken umiddelbart.

Frysing tar knekken på utysket, men å f.eks røyke fisken er ikke nok til å drepe bendelorm, og man kan få uønskede "leieboere"..

For all del, se på det som tant og fjas, men anbefaler ihvertfall å både sjekke det skikkelig selv (før man beskylder folk for å bløffe(!!) ), samt å ta det med i betrakning for videre utbedring av vilkårene i elva som det jo er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lukter det rett og slett skumt av! litt rart at det refereres til

tant og fjas
også; noe som tilfeldigvis er navnet på en av bloggene til en av Tisleia sine ildsjeler!  >:(

Jeg er også en av de som har fisket mye i Tisleia - dog ja, jeg kakker ikke mye fisk; men de vi har tatt for panna har vært i helt fantastisk form og av god kvalitet!! Klart sesong variasjoner er det der, som i sommer med dårlig tilløp til vann - noe som har gått utover snitt vekt og kondisjon.

Virker på meg som det er... ja nok en person her som er ute etter å "sverte" elva for å ha den for seg selv - er ikke første gang dette skjer forøverig! Litt snodig med 4 poster og alle har landet i Tisleia tråden også!?

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo begynne å lure ja... Har fisket der nesten hvert år opp igjennom utenom siste 2 år. Aldri opplevet dette tidligere iallefall. Denne elva besøker jeg igjen hvis vannføringen blir mer stabil over lang tid, en perle av en elv. Men som lenth sa, ser litt ut som en tom ølboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, snakk om paranoid gjeng..! "Tant og fjas" var en annen måte å uttrykke "bløff" som en annen hevdet det var, jeg var kanhende uheldig med ordvalget siden noen andre har tatt dette uttrykket i bruk.  :-X

For det første; jeg er ikke ute etter å sverte Tisleia, tvert i mot er det snakk om å belyse et problem ovenfor de som bruker elva. Nettopp for å kanskje få bukt med problemet sånn at man kan glede seg ikke over bare fisket, men fisken. Det er jo tydelig at dette er noe ildsjelene er uvitende om.

Dernest; Jeg har akkurat "dumpet over" dette nettstedet, at jeg startet med å poste i denne tråden var jo fordi jeg kjenner til Tisleia. At jeg fortsetter å poste i denne tråden er jo fordi dere beskylder meg for juks og fanteri (er det mulig å bruke et sånt uttrykk uten å sammenlignes med noen?).

Uansett- nå er det få måneder til fisket er i gang, og jeg skal kose meg på elvebredden når jeg sitter og observerer dere når dere sjekker mageinnholdet til fisken.. værre er det nemlig ikke, at dere ser det med egne øyne nå som dere er klar over det. Så får dere heller komme tilbake hit etterpå og fortelle meg at jeg ljuger.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være med på den at min siste post var litt "der ute" - skrev vel dette i et noe spontant utbrudd og i affeksjon; da jeg har opplevd i flere tilfeller at folk har prøvd å sverte nettop Tisleia (dog ikke her på forumet) for sin egen vinst.

Så jeg beklager for dette; mulig man blir en smule paranoid da man har brukt så mye tid og energi på denne elva!

Uansett- nå er det få måneder til fisket er i gang, og jeg skal kose meg på elvebredden når jeg sitter og observerer dere når dere sjekker mageinnholdet til fisken

skal være der og håper jeg kan være den triumferende part  ;) uansett håper jeg virkelig ikke at du kommer til "å kose deg" hvis markutbruddet er tilfelle!

Ellers, velkommen til forumet og beklager for å ha hoppet i strupen på deg!

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett håper jeg virkelig ikke at du kommer til "å kose deg" hvis markutbruddet er tilfelle!

Jeg "koser meg" slett ikke over denne marken, tvert i mot. Det var et lite uttrykk for "den som ler sist..". Min intensjon var ene og alene å gjøre oppmerksom på dette hos dere som fisker der oppe, både for helsas skyld og for ev. videre arbeid i elva.

( Og vær klar nå over at man ikke nødvendigvis "ser noe galt" med fisken ved første øyekast.. å tro at fisken er frisk fordi om den er blank på utsiden og rød på innsiden er naivt og ingen grunn til å fastslå at fisken er markfri!)

Etter å ha buksprettet ca 30 fisk (store og små) etter første markfunn og desverre funnet mark i hver eneste èn er jeg redd dette ikke er et "tilfeldig funn". Som nevnt fant vi samme svineriet i fisk på oversiden av fjorden.

Men nå skal jeg la tråden være og se om jeg finner andre tråder og "bidra i"..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på meg som det er... ja nok en person her som er ute etter å "sverte" elva for å ha den for seg selv

Frode

He-he, joda . . . men det kan sees fra en annen side også : Om et slikt rykte fikk skikkelig fotfeste så ville elva kanskje bli mindre attraktiv for mataukfiskerne, som tisleia også godt kunne vært foruten  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel strengt tatt OT, men bendelorm som har fisk som sluttvert (som tilfellet synes å være i Tisleia), skader ikke fisken.

Ormen "ønsker" tvert imot å være så lenge som mulig hos sluttverten for å spre sine gener mest mulig effektivt (fisken driter ut egg fra ormen, og kretsløpet starter på nytt).

Disse ormene kan man finne sporadisk i svært mange vassdrag.

Bendelorm som har måker og pattedyr som sluttvert og fisken som mellomvert (larvestadiet), som f.eks. måkemark, vil derimot gjerne skade sin mellomvert, fordi larvene av parasitten "ønsker" å komme til sluttverten, der den når sitt kjønnsmodne stadium. Fisk som er svært infisert av bendelormlarver av måkemark (vises som cyster som sitter på innvollene, ved kraftig infeksjon som hvite cyster i kjøttet), vil begynne å gjøre rare ting, som f.eks. å svømme rundt på grunna, og blir dermed et lett bytte for måker og pattedyr. Sportsfiskere bidrar sterkt til spredningen av denne ekle og (for fisken) skadelige parasitten ved at vi sløyer fisk og slenger innvollene fra oss uten å grave dem skikkelig ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke noe på dette - snakket med en som mer eller mindre "bor" der oppe, og han bare fnyser... variabel vannstand og grisekjøring fra kraftselskapets side, ja - men bendelorm og markspist fisk, nei... men han innrømmer at det er greit for ham om folk tror det... elva har godt av færre fiskere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som kan navngi disse krypene (bendelorm,måsemark, andemark..?)- dette er ikke bilde fra Tisleia men er identisk med våre funn:

dscn2814.jpg

.. og som sagt, hva dere tror er irrelevant, det er bare å åpne og sjekke. Jeg snakker med mange av de som "mer eller mindre" bor der opp gjennom sommeren da jeg bor i området selv, og vet at dette er ukjent for mange- jeg har ingen baktanker what so ever med å "kringkaste" dette, jeg ønsker som sagt bare å gjøre oppmerksom på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som kan navngi disse krypene (bendelorm,måsemark, andemark..?)- dette er ikke bilde fra Tisleia men er identisk med våre funn:

dscn2814.jpg

.. og som sagt, hva dere tror er irrelevant, det er bare å åpne og sjekke. Jeg snakker med mange av de som "mer eller mindre" bor der opp gjennom sommeren da jeg bor i området selv, og vet at dette er ukjent for mange- jeg har ingen baktanker what so ever med å "kringkaste" dette, jeg ønsker som sagt bare å gjøre oppmerksom på problemet.

Dette er definitivt ikke måkemark eller fiskeandmark (som også er bendelorm, men har fugl og pattedyr som sluttvert), men en bendelorm som har fisk som sluttvert. Såvidt jeg vet, er dette relativt harmløst for fisken, selv om det ikke akkurat er lekkert...

Har flere ganger funnet sånne i mage/svelg på fisk med meget god kondisjon og fast, rødt kjøtt, men tror ikke jeg har sett så mange ormer i en enkelt fisk før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måker og terner bør fjernes fra fjellheimen og det norske innland..

Den meningen har jeg hatt i over femti år jeg, Pål. Husker da den første måka viste seg på Harasjøen, (en sjø langs riksvei 24 for de som ikke kjenner navnet). Men da det ble nevnt å skyte den ble det et ramaskrik. " Det er jo så kooselig med en fugleart". Men snakk med de personene i dag.

Magne Fjellstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg kjøpte hytte i Valdres for snart to år siden og etter mange timer foran kartet har jeg nok sett Tisleia som et av hovedmålene i området. Av de nevnte årsakene med ujevn og varierende vannstand så har jeg enda ikke prioritert en tur hit, men valgt andre steder som offer for mine fluer, enn så lenge.

Håper de av dere som tar turen i sommer kan gi en liten tilbakemelding på forholdene, slik at vi vet hvordan forholdene er. (skal selvfølgelig bidra selv om jeg drar til Tisleia)

Skulle gjerne sett gutta bak www.tisleia.net i driv igjen. En fin nettside!!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder EUs rammedirektiv for vann (vanndirektivet) og vannforskriften, fastsetter disse

som kjent miljøkrav for vannforekomster. Kravene kan fravikes ved sterkt modifiserte

vannforekomster (SMVF). Flere av vannforekomstene i Åbjøravassdraget er kandidater til

SMVF, og kan derfor pålegges egne tilpassede miljømål. Etter planen skulle en

fullkarakterisering av vannområdet vært klart i løpet av 2011, men denne prosessen

er foreløpig forsinket.

FBR har fått signaler om at klassifiseringen vil foreligge i februar 2013. Endelig

forvaltningsplan med tiltaksprogram skal etter planen foreligge vedtatt i løpet av 2015.

Dette er regulantens kommentar. Får frysninger av setningen: og kan derfor pålegges egne tilpassede miljømål. I praksis vil det si 0 miljømål. Tilpasningene er mot kraftproduksjon, ikke miljø.

Det er sterke økonomiske krefter som styrer og de ønsker ikke bedre miljøtilstand i SMVF. Der vil de fortsette å herje som før. På almenhetens bekostning! Desverre gidder de fleste ikke å bry seg.

Heldigvis kan vi få litt hjelp av Eftas kontrollorgan ESA, som mener at Norge bryter vanndirektivet når de lar kraftprodusentene få fortsette herjingene. Norge har forpliktet seg til å følge vanndirektivet og kan ikke stikke hodet i sanden og lage egne regler.

ESA har nylig kommet med følgende kritikk til Norske myndigheter:

Staten forvalter regulerte vassdrag med utdatert miljøinformasjon og dårlig regelverk.

Vanndirektivet krever grenser for hvordan og hvor raskt norske vannmagasiner kan tappes og fylles, ut

fra miljøhensyn. Og grensene må vurderes minst hvert sjette år.

- Utdatert kunnskap

- En bokstavelig tolkning tyder på at miljøvurderingene til norske myndigheter bygger på kunnskap og

fakta tilgjengelig da konsesjon ble gitt. Det, påpeker ESA, kan vanskelig anses forenlig med

vanndirektivet.

- I noen tilfeller kan det ha gått betydelig tid siden konsesjon ble gitt. Det betyr at den norske

regjeringen tar sikte på å bygge miljøvurderinger på kunnskap som i noen tilfeller kan være utdatert.

- ESA slår fast at gjeldende norske regler om revisjon av konsesjonsvilkår hvert 30. år er et hinder for

å gjøre miljøforbedrende tiltak hvert sjette år, slik vanndirektivet forutsetter.

- Norges evne til å implementere vanndirektivet er ikke garantert. Både variasjonen og kompleksiteten

til gjeldende regler er sannsynligvis et hinder for å nå målet om konsistent forvaltning.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis bruker Norge enormt mye energi(!) på å fremstå som Den Snilleste og Reneste.

Jens og gutta kan bable i vei om "foruroligende utvikling når det gjelder nedsmeltningen", osv.

Men egentlig gir vi F.

For hele vår velstand kommer fra det slemmeste av det slemmeste, nemlig olje.

Olja er grunnen til at dere kan handle dustedyre stenger ørten ganger i året.

Tenk på det: Åssen i helvete ellers kunne du sitte der på et kontor og innkassere en halving i året?

Å, ja, og så eksporterer vi riiimelig mye watt til ytlandet.

Så, glem vern av fine elver og sånn.

Det er trist. Men sånn er det.

Penger snakker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...