Gå til innhold

Tørrfluelaks


Ruffen

Anbefalte innlegg

Men folkens... det er jo klart dybde har noe å si! Igjen... forbruk av krefter, uansett hvor irritert en laks måtte være står jo fortsatt i sentrum av laksens handlinger, og ikke minst evnen til å bli irritert av noe bittesmått som fyker over kulpen 4 meter over hode på'n, er jo ikke sikkert han ser den en gang! Er litt annerledes på 1meter, eller halvannen for den sags skyld. Hvor grensen går aner jeg ikke, men, den er nok der.....  ;)

Det ER forskjell på en halv meter og 7 meter, for oss også.. tenk å stupe fra 10 meter'n med 1m vann! au..... hehe...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Men folkens... det er jo klart dybde har noe å si! Igjen... forbruk av krefter, uansett hvor irritert en laks måtte være står jo fortsatt i sentrum av laksens handlinger, og ikke minst evnen til å bli irritert av noe bittesmått som fyker over kulpen 4 meter over hode på'n, er jo ikke sikkert han ser den en gang! Er litt annerledes på 1meter, eller halvannen for den sags skyld. Hvor grensen går aner jeg ikke, men, den er nok der.....  ;)

Det ER forskjell på en halv meter og 7 meter, for oss også.. tenk å stupe fra 10 meter'n med 1m vann! au..... hehe...:)

 

Jeg må nok si meg 100 % enig med flue-alf her, og ditto uenig med mr. Skjerve. Der vi fisker så tar ihvertfall laksen tørrflua like gjerne i dype kulper som på grunnere partier av elva.

 

Forøvrig så kan det også virke som at laksen i store perioder slett ikke befinner seg helt nede på bunnen av dype og tilleflytende høler, men derimot står høyere oppe i vannet. Ofte like under overflaten, på samme måte som man enkelte ganger kan finne beitende ørret.

 

Jeg opplever ihvertfall hvert eneste år flere laks som snapper tørrflua mi akkurat i det den lander på vannet, og dette skjer ofte i forholdsvis dype kulper.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg allt er i gang med sleivkjeft så er det merkelig hvor ofte Sixpack ikke har med rett flueboks  :-X?

 

Dette problemet løser jeg med å ha kun to fluebokser til neste år... ;)

 

Jeg skal nemlig bli mer selektiv når jeg lager fluer, og kun fylle boksene med godfluer.

 

Bakdelen med dette er selvfølgelig at jeg ikke har noe å skylde på når jeg blir rævfisket... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens... det er jo klart dybde har noe å si! Igjen... forbruk av krefter, uansett hvor irritert en laks måtte være står jo fortsatt i sentrum av laksens handlinger, og ikke minst evnen til å bli irritert av noe bittesmått som fyker over kulpen 4 meter over hode på'n, er jo ikke sikkert han ser den en gang! Er litt annerledes på 1meter, eller halvannen for den sags skyld. Hvor grensen går aner jeg ikke, men, den er nok der.....  ;)

Det ER forskjell på en halv meter og 7 meter, for oss også.. tenk å stupe fra 10 meter'n med 1m vann! au..... hehe...:)

 

Jeg må nok si meg 100 % enig med flue-alf her. Der vi fisker så tar ihvertfall laksen tørrflua like gjerne i dype kulper som på grunnere standplasser.

 

Forøvrig så kan det også virke som at laksen i store perioder slett ikke befinner seg helt nede på bunnen av dype og tilleflytende høler, men derimot står høyere oppe i vannet. Ofte like under overflaten, på samme måte som man enkelte ganger kan finne beitende ørret.

 

Jeg opplever ihvertfall hvert eneste år flere laks som snapper tørrflua mi akkurat i det den lander på vannet, og dette skjer ofte i forholdsvis dype kulper.

 

 

 

 

Med andre ord blindfiske ??? Synes å huske en som mumlet noe om å vandre langs elva og spotte vakende laks :rolleyes: :-\

 

Så litt sak: Har sett dette ja i forskjellige elver. Har aldri fiska tørt etter de. Dessverre  :-\

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord blindfiske ??? Synes å huske en som mumlet noe om å vandre langs elva og spotte vakende laks :rolleyes: :-\

 

Jeg skjønner at det er vanskelig for enkelte å klare og følge med i diskusjonen, så jeg får vel hjelpe deg litt ruffolainen:

 

Jeg fisker som når jeg fisker ørret. Det betyr at jeg hovedsakelig ønsker å fiske på vakende fisk, men når det ikke vaker så fisker jeg blindt på plasser som ser lovende ut.

 

Forøvrig så hender det jo også at jeg fisker på fisk som jeg ser vake (eventuelt spotter i vannet), men når jeg legger ut flua litt ovenfor vaket så dukker det plutselig opp en fisk som jeg ikke har oppdaget og snapper flua... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seffølgelig. men laksen som tar, tenker vell gjerne ikkje at han e det eneste laksen i hølen, så da gidder han ikke og stige. men om det hadde vert flere laks, så hadde han steget.

 

Men alikavell. ka om laksen hadde tenkt sånn?  :-\ den tar tørt for og tøffe seg for de andre laksene i hølen  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier lengre opp at mengden laks i hølen ikke har noe å si. Der er jeg uenig. Jo flere laks i en høl, jo flere potensielle takere er det der også...

Kanskje. Men er det større sjanse for at en enkelt laks skal ta? Og vi fisker vel ikke blindt, men på akkurat den ene laksen - jamfør det å skyte blindt inn i skogen for å treffe en elg  :);D ?

 

Noen få ganger har jeg sett det at en mindre laks går mot flua trigger en større til å ta. Jeg oppfordrer til å bruke mer tid på spottefiske for å se hva som skjer dersom det er mulig  :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer til å bruke mer tid på spottefiske for å se hva som skjer dersom det er mulig  :D.

 

Hehe, hvor mange laks spottet og fisket vi på den ene dagen? 300? 500? 1000? Det var en SINNSYK tur!!! :o

 

Jeg observerte også en del merkelige vakformer denne dagen. Blant annet var det en laks som kom opp helt loddrett mot flua, hang etter den noen sekunder, tok den, og begynte på en slags loddrett skrubevegelse ned mot dypet før tilslaget kom... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer til å bruke mer tid på spottefiske for å se hva som skjer dersom det er mulig  :D.

 

Hehe, hvor mange laks spottet og fisket vi på den ene dagen? 300? 500? 1000? Det var en SINNSYK tur!!! :o

 

Jeg observerte også en del merkelige vakformer denne dagen. Blant annet var det en laks som kom opp helt loddrett mot flua, hang etter den noen sekunder, tok den, og begynte på en slags loddrett skrubevegelse ned mot dypet før tilslaget kom... :rolleyes:

 

Skrøne-Per! rolleye0003.gif  rolleye0015.gif rolleye0012.gif rolleye0013.gif  rolleye0008.gif rolleye0018.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer til å bruke mer tid på spottefiske for å se hva som skjer dersom det er mulig  :D.

 

Hehe, hvor mange laks spottet og fisket vi på den ene dagen? 300? 500? 1000? Det var en SINNSYK tur!!! :o

 

Jeg observerte også en del merkelige vakformer denne dagen. Blant annet var det en laks som kom opp helt loddrett mot flua, hang etter den noen sekunder, tok den, og begynte på en slags loddrett skrubevegelse ned mot dypet før tilslaget kom... :rolleyes:

 

Skrøne-Per! rolleye0003.gif  rolleye0015.gif rolleye0012.gif rolleye0013.gif  rolleye0008.gif rolleye0018.gif

 

Vel, akkurat denne gangen så har han nok sine ord i behold. "Det hender at Sixpack tar på seg sitt alvorlige ansikt og forteller sannheten" - gammelt jungelord :-) .

 

Forøvrig er mine erfaringer (og Sixpack) basert på mer enn den ene turen, og flere elver i Nord. Jeg (vi) har hatt den luksuse det er å kunne spotte og studere laks og hvordann den reagerer. Anbefales sterkt! En annen tur står som en av de absolutte høydepunktene selv om jeg og to andre kun fikk en laks. Vi hadde i løpet av noen timer utallige laks somm kom etter smp nymfer og tok. Krokinga var vrien!  Nettopp det vi kunne se laksne gjorde hele forskjellen. Dersom vi hadde fisket blindt hadde dette jo værrt en middelmådig tur.

 

Andre observasjoner jeg har gjort er at laksen kan gå opp under flua og snu mange ganger. Opp mot 9 av 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan fisker dere nymfene når dere fisker på spotta fisk.

 

 

 

de fisker med tørt! :D 9 av 10 ganger gjør det jo ekstra spennende! tar denne gangen? næææ..neste kast næææ..neste kast næææ..neste kast, kanskje den biter nå? er kanskje litt frustrerende i lengden!  ;D Hehe

 

Edit: Tipper de fisker nymfer med dead drift Dognobbler, så stripper de inn flua sakte om jeg tar rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg allt er i gang med sleivkjeft så er det merkelig hvor ofte Sixpack ikke har med rett flueboks  :-X?

 

Dette problemet løser jeg med å ha kun to fluebokser til neste år... ;)

 

Jeg skal nemlig bli mer selektiv når jeg lager fluer, og kun fylle boksene med godfluer.

 

Bakdelen med dette er selvfølgelig at jeg ikke har noe å skylde på når jeg blir rævfisket... :rolleyes:

 

Støtter meg til valget av å selektere fluene til det fisket du står ovenfor. Det å "REDIGERE" flueboksene slik at man ikke blir så frustrert kan være en smart ting. Det er akkurat det vi som driver konkurranse gjør til hver konkurranse. ???

 

PS: Ser at konnkurranse instinktet ditt kom frem i siste setning. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til valget av å selektere fluene til det fisket du står ovenfor. Det å "REDIGERE" flueboksene slik at man ikke blir så frustrert kan være en smart ting. Det er akkurat det vi som driver konkurranse gjør til hver konkurranse. ???

 

PS: Ser at konnkurranse instinktet ditt kom frem i siste setning. ;D

 

Hehe, det er nok ingen hemmelighet at jeg er konkurransemann til fingerspissene... ;)

 

Selv om jeg egentlig ikke liker å innrømme det, så kjenner jeg at jeg blir amper inni meg når fiskekameratene mine auser på land, og jeg står der som en dust uten å skjønne noenting. Ja, det skjer dessverre innimellom... :-\

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre Six_pack. Vi alle er nok det (konk.msk) på en eller annen måte.

Men, det er jo gøy å se hva de andre gjør, lære av dem der og da eller via praten etterpå. Da har man noe med seg til neste tur.

 

For meg virker du som en reflektert og dyktig person i det du driver med. Skulle så gjerne ha sett at du kan være med på NCer og NM i 2009, som den ressursperson du er innen fluefiske. Du vil helt klart bidra med noe for oss alle og vi ovenfor deg.

Du er hjertelig velkommen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, nå fikk jeg flashback til den tiden jeg drev og trente litt kasteteknikk med Kristiansands-gutta. Stein Grønberg foreslo en liten intern konkurranse som en avslutning på økta, og merkelig nok slo jeg han med 30 cm på lengda... :rolleyes:

 

Men jeg skjønte tegninga når han etterpå nærmeste konkluderte med at "ja, nå blir du vel med å konkurrerer fremover..." ;D ;D ;D

 

Var det noen som sa at første skudd er gratis? ;);D

 

Nei, jeg er nok på ingen måte noen ressursperson verken innenfor fluefiske eller fluekasting, men derimot kun en middelmådig beginner som strever for å øke sine skills.

 

Dessuten har jeg verken tid eller lyst til å konkurrere i fluefiske (i verste fall hadde jeg blitt hekta?! Skrekk og gru!!! :o ), så jeg må nok takke høflig nei til invitasjonen catovn ;)

 

PS! Jeg hadde nok også (som den dårlige taperen jeg er) blitt både sur og lite medgjørlig når jeg hadde blitt rævfisket gang på gang, så jeg hadde nok blitt en lite populær deltaker... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, nå fikk jeg flashback til den tiden jeg drev og trente litt kasteteknikk med Kristiansands-gutta. Stein Grønberg foreslo en liten intern konkurranse som en avslutning på økta, og merkelig nok slo jeg han med 30 cm på lengda... :rolleyes:

 

Men jeg skjønte tegninga når han etterpå nærmeste konkluderte med at "ja, nå blir du vel med å konkurrerer fremover..." ;D ;D ;D

 

Var det noen som sa at første skudd er gratis? ;);D

 

Nei, jeg er nok på ingen måte noen ressursperson verken innenfor fluefiske eller fluekasting, men derimot kun en middelmådig beginner som strever for å øke sine skills.

 

Dessuten har jeg verken tid eller lyst til å konkurrere i fluefiske (i verste fall hadde jeg blitt hekta?! Skrekk og gru!!! :o ), så jeg må nok takke høflig nei til invitasjonen catovn ;)

 

PS! Jeg hadde nok også (som den dårlige taperen jeg er) blitt både sur og lite medgjørlig når jeg hadde blitt rævfisket gang på gang, så jeg hadde nok blitt en lite populær deltaker... ;D

 

He he, godt skrevet.

Vi er nok mange som har blitt hekta. Og det er ingen dårlige tapere, var bare litt uheldig denne gangen (og). :)

AnyWay, invitasjonen står åpen de neste årene. ;)

PS: du skriver mye bra, som er lærerikt for alle som leser, tenker jeg. Kan godt være at vi har gjort det samme i en fiskesituasjon, men vi har ikke reflektert over det. Og så leser vi innlegg, så starter vi og reflektere - resutatet er at vi tar det med oss i neste fiskesituasjon. - Kult? Jepp.

Derfor tenker jeg at du er er en ressursperson som gir og andre lærer av. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rosende ord, catovn! :)

 

Men de som virkelig er eksperter på dette med imitasjonsfiske etter laks er "den stønnende fluefisker" (flyalf) og "den lille krattindianeren" (Sølvpilen).

 

Disse to gutta har vel til sammen 20-30 års erfaring med dette fisket, og vet virkelig hva det dreier seg om... :rolleyes:

 

;D bra for dem. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tydelig at vi er helt på andre siden av kalenderen av når det skjer...

Suget er stort, og tankene går.

 

Her i sør stagger vi tørsten med sø-fiske nå som dagene igjen er litt lengre, og flytter fokuset til bindestikka når vi kommer innendørs. Lakseboxen får somregel gjennomgå i løpet av sommeren, og mengder av xxx må bindes opp igjen.

 

Erfaringsvis viser det seg at når det kommer til tørre fluer er det utrolig hvor forskjellig hver elv er, og fasong, størrelse og farge kan variere stort innenfor små områder. Gøy å se at folk har fått kick på en mer visuell måte å fiske laks på. Hadde vært interessant å høre fra hvilke landsdeler dere klarer å lure laksen...! Sliter som f med å få det til her nede, men nå fisker vel jeg i den elva der det nesten ikke finnes laks... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg fisker i nord. I en Liten elv med en liten kulp full av fisk...... Fisket i sommer med daddy long legs som jeg holdt i strømmen med bare fortomen ute. Flua danset oppe på strømmen uten at fluesnøret dro flua under. Hadde vel ca. 2-3 meter fortom ute av stangtuppen. Kunne holde flua perfekt dansende i strømmen i timevis om jeg hadde giddet...Sto forøvrig totalt feil plassert i forhold til gjeldende regler om fluefiske og lettskremt fisk. Dvs. at jeg sto på øverst og ytterst på en knaus 3 m over elva med sola i ryggen og min egen skygge over elva. Sant må sies at dette var "turist" kulpen i elva hvor kun de uerfarne fisker. Nettopp av denne grunn var jeg ganske alene i solsteiken da jeg satte på min tørrflue og ikke minst var jeg kommet til det stadiet at jeg nesten hadde gitt opp. Smålaksen og enkelte større fisk kom som raketter det var umulig å si hvor og når fisken kom. Greide å holde flua over hodet på en laks i 15 min før en annen kom fra ingensteder og tok flua så vannspruten sto. Greide kun å berge 2 stk smålaks men hadde 10 på i løpet av ettermiddagen (den største regner jeg med var 5-6 kg). Jeg sto så nært fisken og med såpass god oversikt at jeg så mange flere fisker komme opp å snuse på flua. Har aldri tidligere vært med på noe lignende med laks. Har enkelte ganger opplevd at stor røye kan komme ganske nært når man vader i grunne bakevjer. Den største jeg har tatt (2.6 kg) tok seg en runde rundt meg og vadebuksa på 1/2 m avstand før den svømte videre fra meg og tok kulehode nymfa jeg hadde sluppet til bunns under stangtuppen. Også dette i en periode av døgnet, i solsteiken, hvor jeg egentlig var på rekognosering for å finne små renner og hull før kveldens fiske. Dette har desverre gitt meg en fiskestil hvor jeg braser ut i elva, vader ut til ev. marebakker eller områder med grønske og venter. Dette fungerer på røye (som absolutt ikke er en stasjonær fisk) og krever vindstille forhold og sterk sol begge deler for å kunne se fisken komme beitende på avstand. Har kun en gang opplevd at ørret har kommet inn på grunt vann i solsteik.

 

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...