Gå til innhold

Tørrfluelaks


Ruffen

Anbefalte innlegg

Til Sixpack; Kan du poste bilde av denne GG fluen? Vil meget gjerne se den!

 

Hei Spenolsen.

 

Jeg skulle gjerne lagt ut bilde, men det er en god fiskekamerat som fant opp denne flua i et genialt øyeblikk ved bindestikka, og han har ikke lyst at den skal kringkastes :-X Jeg respekterer selvfølgelig dette, og kan bare håpe på forståelse fra mobben ;)

 

PS! Jeg skjønner at enkelte synes at det begynner å bli litt vel mye hemmelighetskremmeri her inne, men jeg lover å skjerpe meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Var ikke videre inspirert til laksefiske før sesongen starta i år, stadig tettere med fiskere på de tradisjonelt gode spottene i lokalelva og draget mot vak og tørrflue sørga for det. Men noen pliktturer måtte det bli med den faste gjengen for å forsvare leie av et gammelt hus ved elva  :rolleyes:;D

Inspirert av diverse artikler og bla et foredrag av den godeste Granbo forrige vinter, satte jeg meg som mål og fange laks på tørrflue.

Gikk da konsekvent på steder de færreste gidder å fiske, bla et storsteinete stryk med gode kulper og understrømmer i alle retninger. Relativt kjip plass å komme til. På fjerde kveldsturen slo det til på en rød/hvit bomber, ikke en....men 2 stk samme kveld. Ca 1.3 & 1.9 kg. Ganske så intenst da en da snakker om ordentlig nærfiske, fra 5-10 meter. Syk kveld. Om den beita på bombere? Neppe! Men tror ikke den vanligvis beiter på 15cm store tuber med treblekrok på slep heller, og jeg veit hva jeg synes er kulest  ;D

Vanskelig å toppe den , har rett & slett ikke hatt lyst å fiske laks etter denne kvelden...

 

 

Håkon

 

Det er der jeg også vil være! Ha fått et par lakser på tørt, bare for å få det ut av hodet liksom...

 

 

Samtidig som jeg følte meg jævla vellykka akkurat den kvelden,

henger det jo alltids et mistenksomhetens teppe over at fangsten kan skyldes tilfeldigheter også.....

 

Det må være eneste drivkraften som kan få meg til å fiske laks neste år.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli en del fristende tips her nå :)

Kan det være en teori at laks som vandrer langt og har en tøff ferd som tærer på kreftene er mer tilbøyelig for å ta til seg næring en laks som bare trenger å "loffe" og "kose" seg frem til hølen ??? ???

tror det stod noe om dette i et av nummerene til alt om fiske.

der de hadde undersøkt flere fisker i elvene i finnmark og funnet masse insekter i mageinholdet til flere av dem.

forskerene der mente at spesielt laks som hadde lange gytevandringer tok til seg mat på veien.

P.S har ikke du boksen full fra den gang vi var opp ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen interessant teori er at laksen i enkelte Finnmarkselver står ett år lengre på elva som yngel/smolt, sammenliknet med laks i andre elver rundt om i landet.

 

Dette kan medføre at ferskvanns-beiteinstinktene (nice word 8) ) forsterkes, noe som igjen fører til at den voksne laksen lettere begynner å beite aktivt etter innsekter når han/hun vender tilbake til elva etter en tid i sjøen... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker vel om fiske med tørt? Da fisker man selvfølgelig med imitasjoner, oppstrøms og overlater til røkla å gå med bombere, riffling snitch og annet j****skap.

 

PS. GG funker jo, men liker ikke helt å fiske med fantasiflue med kropp av rosa glitter og enorm softhackle.

 

Jeg står fortsatt fast ved at laksen ikke tar imitasjoner for at den er sulten. Men i irritasjon/aggresjon/refleks... Da blir det vel samme hva man bruker av fluer.

Du fisker jo uansett ikke "riktig". Dvs. At man fisker med riktig imitasjon etter hva fisken spiser/det som klekker/svermer.

 

Hei!

 

Det skulle egentlig være noen ironio og kungfo smileys med i inlegg, men min opera mini har enda dårligere humor enn meg, og nekter å sette inn smileys :-)

 

 

Opp til hver enkelt å mene hva som er "riktig". Men selvfølgelig fisker jeg "riktig" etter min egen målestokk, fordi jeg får laksen på det samme som den tar tørt av overflateinsekter. At laksen ikke spiser disse er underordnet så lenge den tar de. Vi fisker jo ikke med fluer som skal ned i magesekk, men bare tas.

 

Dersom ørret eller laks ikke vaker (tar overflateinsekter) fisker jeg alikevel med tørt fordi jeg synes dette er morsomst. Jeg klarer desverre ikke å gå og vente på vak.

 

Ellers finnes det ikke noen flue som dekker alle situasjoner - heldigvis. Noen fluer funker bra til mange situasjoner, eksempelvis SC i elver med vårflue og som genrell atraktor, Rakkelhanen til mindre vårfluer, og the Usual som døgnflue. Selv en flue med rosa dobelt lag med flash chenille, hale av svart marabou og "hackle" av soft ekstra lantg svart hackle er jo ut til å fungere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen interessant teori er at laksen i enkelte Finnmarkselver står ett år lengre på elva som yngel/smolt, sammenliknet med laks i andre elver rundt om i landet.

 

Dette kan medføre at ferskvanns-beiteinstinktene (nice word 8) ) forsterkes, noe som igjen fører til at den voksne laksen lettere begynner å beite aktivt etter innsekter når han/hun vender tilbake til elva etter en tid i sjøen... :rolleyes:

 

Dette kan godt være fornuftig. Egen teori??

 

Selv har jeg bare fisket i sør-trønderske elver og i møre- og romsdal. Aldri sett beitende laks..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta forex, Stabburselva som det tas mange tørfluelaks i løpet av et år. Hvordan spiller tempen på vannet  inn? Er det lettere å få den til å ta på høy vanntemp?

Snakker om tørrflue.

 

 

Jeg tror ikke temperaturen er avgjørende, ettersom jeg og flere med meg har fått laks på tørrflue i 4-5 grader. Men det er jo mer liv i insektene når det er litt varmere enn som så... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen jeg får på sørlandet tror jeg tar minimalt med mat under elveoppholdet, og har heller aldri funnet tegn på eting utifra magesjekker.

 

Finnmark derimot, der er spesielt smålaksen til tider fokusert på insekter og de svelges!!!!!!!

 

Åpna en jeg fikk der i fjor og den hadde tett med spesielt fjærmyggpupper i magen.

 

Tror det skyldes at de er lengre i elva som parr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stått og solgt endel utstyr til "tørrfluespesialistene" i mine nærmeste elver.

De mener absolutt at vannstand, vær og temperatur har betydning for tørrfluefisket.

I mitt nærområde starter tørrfluesesongen i elva når flommen har gitt seg, elva har normalvannstand, tempen er oppadgående og været er godt. På solskinnsdager på sommervarm elv er dette noe av det mest fangstgivende fisket.

Mine venner fisker mest med attraktorer som Gurglere, Wulff og Bomber i ulike str.

De bomber'ne de anvender mest er bundet på mindre Klinkhammer-kroker med foamkropp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at vannstand og temperatur ikke er spesielt avgjørende for om man får godt tørrfluefiske etter laks. Tørrfluefiske etter laks skiller seg nok litt fra tørrfluefiske etter ørret og røye i så måte... :rolleyes:

 

I fjor hadde jeg mitt desidert beste fiskedøgn på middels stor elv og 7,4 grader celcius i lufta. Jeg angrer litt på at jeg ikke målte vanntemperaturen, men den var nok ikke så veldig forskjellig fra lufttemperaturen så vidt jeg kan erindre... :rolleyes:

 

Forøvrig er jeg enig i at det sjelden er kanonbra å fiske tørt på flomstor elv når det er 2 grader i lufta... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, hei... intresang lesning. Men har et spørsmål, var på min første skikkelige lakse tur i tana i år...  Var nedpå grønland og skulle kjøpe  RF, men han som sto der fikk meg til å ikke kjøpe!?!  Da vi var i masjok såg jeg en kar som som fikk 3 laks på 6 timer.  Men han sa at alt utstyret måtte være flyt? Ganske logisk. Må kanskje flyte klump til lakse stanga mi? Eller kan jeg fiske det med 5 stanga mi...  Litt skummelt med tanke på at den største han i Masjok fikk va 13 kg, i ganske stor elv...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at vannstand og temperatur ikke er spesielt avgjørende for om man får godt tørrfluefiske etter laks. Tørrfluefiske etter laks skiller seg nok litt fra tørrfluefiske etter ørret og røye i så måte... :rolleyes:

 

I fjor hadde jeg mitt desidert beste fiskedøgn på middels stor elv og 7,4 grader celcius i lufta. Jeg angrer litt på at jeg ikke målte vanntemperaturen, men den var nok ikke så veldig forskjellig fra lufttemperaturen så vidt jeg kan erindre... :rolleyes:

 

Forøvrig er jeg enig i at det sjelden er kanonbra å fiske tørt på flomstor elv når det er 2 grader i lufta... ;)

Fisker du helst visuelt på fisk du spotter eller er det mest blindfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...