Gå til innhold

Silkesnører ABC


Anbefalte innlegg

Flott og interessant artikkel Wolfram og Vidar! Jeg har aldri restaurert gamle silkesnører før, men nå vet jeg iallefall hvordan det skal gjøres! Det verste er vel å komme over disse gamle linene i god kvalitet? Syns også verktøyet til å mykgjøre linene var en god ide! Jeg har laget meg noe lignende allerede, som jeg har brukt på mine Terenzio-liner.

 

Jeg skulle ønske flere fluefiskere fikk øynene opp for silkeliner. Jeg ble svært overrasket første gang jeg prøvde en. De legger seg utrolig delikat på vannet og flyter høyt og lett på vannfilmen. Dette gjør at snøret er svært lett å løfte fra vannet. Den lave diameteren sammenlignet med vanlige plastsnører gjør de svært velegnet i vind og til delikate presentasjoner. Disse to argumentene burde være gode nok alene. At de er minnefri, lukter godt, er vakre å se på samt at de er praktisk talt uslitelige gjør mitt valg lett. Vedlikeholdet og smøringen er som jeg ser det den eneste bakdelen, men noe stor jobb er det aldeles ikke.

 

Takk for fin artikkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og interessant artikkel Wolfram og Vidar! Jeg har aldri restaurert gamle silkesnører før, men nå vet jeg iallefall hvordan det skal gjøres! Det verste er vel å komme over disse gamle linene i god kvalitet? Syns også verktøyet til å mykgjøre linene var en god ide! Jeg har laget meg noe lignende allerede, som jeg har brukt på mine Terenzio-liner.

 

Jeg skulle ønske flere fluefiskere fikk øynene opp for silkeliner. Jeg ble svært overrasket første gang jeg prøvde en. De legger seg utrolig delikat på vannet og flyter høyt og lett på vannfilmen. Dette gjør at snøret er svært lett å løfte fra vannet. Den lave diameteren sammenlignet med vanlige plastsnører gjør de svært velegnet i vind og til delikate presentasjoner. Disse to argumentene burde være gode nok alene. At de er minnefri, lukter godt, er vakre å se på samt at de er praktisk talt uslitelige gjør mitt valg lett. Vedlikeholdet og smøringen er som jeg ser det den eneste bakdelen, men noe stor jobb er det aldeles ikke.

 

Takk for fin artikkel!

 

 

Hei! I denne forbindelsen er det en ting jeg lurer på. Hvordan er det å bruke et silkesnøre på carbon stenger? Vet ikke om du bruker silkesnørene dine på kun splitcane, eller om det er moderne stenger du bruker. Jeg ble litt nysgjerrig bare :) Ser jo over her at du har noen argumenter for å bruke silkeliner, men jeg kan ikke huske å ha lest om hvordan de evt oppfører seg i kombinasjon med mer "moderne" aksjoner, materialer osv. Jeg skulle gjerne hatt full pakke med cane og silke osv, men får nok ikke råd på en stund ennå :-[. Men man kan jo begynne med et snøre kanskje? :D

Mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

søk  flyline+silk  ....så finner du greit med info, kjenner ikke til noen som forhandler det her i landet......

De koster noe mere enn dyre plastliner....tilgjengjeld har de en levetid som er 50 X så lang......viktig med vedlikeholdet.

 

Den første lina mi var silkeline......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, silkesnører fungerer helt fint i kombinasjon med alle stangmaterialer.

Det er selvsagt slik at noen stenger/snører passer sammen, andre ikke, akkurat som med andre snører.

Det beste er derfor å teste kombinasjonen før man eventuelt kjøper.

 

Når det gjelder artikkelen vi nå har lagt ut, kan jeg informere om at den inneholder en hel del opplysninger som tidligere har vært forbeholdt "den indre kretsen" av silkeentusiaster.

Det er ingen hemmelighet at det er Wolfram som har samlet mye av denne informasjonen, og jeg vil gjerne benytte anledningen til å fremheve hans velvilje til å lette på sløret.

De som tidligere har satt seg litt inn i tilgjengelig informasjon om renovering av silkesnører vil fort oppdage at det vi nå presenterer er "politisk sprengstoff" (på lavt nivå) ;)

Vi planlegger også en engelsk versjon av artikkelen, og forventer at denne vil skape reaksjoner fullt på høyde med finanskrisen ;D

Derfor er det jo ekstra hyggelig å la Ffs være først ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

jeg ser at Cortland 444 Sylk Fly Line koster 52$ ??? er dette kunstig silke eller?

 

Vanlig plastikk line med en coating som imiterer silkeliner, uten sammenlikning forøvrig.

Når det er sagt er Cortland sylk pr dags dato min favoritt line til mitt tørrfluefiske :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en mulighet for litt rimeligere silkeline.

http://stores.ebay.co.uk/Zhus-Flyfishing-Store

 

Hvordan kvalitet og sener er ??

(Noen mener det er et bra kjøp)

 

Trygve ;)

 

Har du prøvd selv?

 

Ikke noe å si på prisen ihvertfall. Er vel arbeidstiden som gjør silkeliner dyre, så om de lages i Kina kan en nok få ned prisen temmelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det diskuteres på "clark's" angående de kinesiske snørene. Jeg har ennå ikke lest om noen som har lovprist de eller slaktet de. Kineserne burde jo kunne håndtere silke iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det diskuteres på "clark's" angående de kinesiske snørene. Jeg har ennå ikke lest om noen som har lovprist de eller slaktet de. Kineserne burde jo kunne håndtere silke iallefall!

 

Sikkert like godt som de håndterer sin egendyrkede Tonkin (bambus)  ;D ;D ;D

Har enda tilgode å lese om en renomert kinesisk stangbygger, vet noe bedre så si ifra.

 

En velrenomert amerikansk stangbygger laget engang en splitcanestang til formann Mao, tviler på om den noen gang ble innviet.

Synes å huske at den ble overlevert den gang USA opphevet handelsboikotten av Kina. Overklassens snobbete fluefiske stanget antageligvis hodet imot proletareatets grunnmurer  ;)

For de som ønsker mer info om denne episoden samt annen spennede splitcane historikk, les G. Black sin bok "Casting a spell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra Vidar og Wolfram!!!

 

Som den informasjonsslukeren jeg er, er det fantastisk at dere tar dere tid til å lage slike avhandlinger. Moro vite og moro å kunne  :D

 

Selv om det nok ikke blir noe av for min del...... Det er så fantastisk deilig å bare slenge snella (med lina på) ned i kjelleren etter endt fisketur. Er redd silkeline ville ha råtnet på rot i mitt hjem  :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fin artikkel.

 

En liten artikkel om silkeliner.

http://www.glommaguiden.com/foto_2008/081012_silk_line.htm

 

Til VM 2006 i Portugal, fikk laget tilsendt liner (parallell liner) fra Phoenix Lines til en god pris.

Parallell liner ble valgt grunnet fske forholdene i området, kan anbefales til "smygfisket". Linene er utbredt brukt i sydlige europa.

Eierne er flinke til følge opp med info om best mulig vedlikehold av linene og andre gode nyheter.

Har bare gode ord om dem. :)

http://www.phoenixlines.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute og kastet litt med en ny DT2 Terenzio silkeline igår. Jeg hadde prøvd snøret tidligere, men da var det nokså stivt og uhåndterlig i og med at det var helt nytt. Etter publikasjonen om silkeliner laget jeg meg en sak for å myke opp snørene mine etter ide fra artikkelen. Mitt verktøy er litt annerledes, men det gjør samme nytten. I stedet for å spenne opp snøret drar jeg det bare gjennom hånden og verktøyet og legger det i en kveil på gulvet. Deretter drar jeg det tilbake i en ny kveil ved siden av. Forresten greit at det er støvfritt der snøret legges så slipper snøret å bli støvete.

Snøret som jeg prøvde i går hadde jeg behandlet en del ganger med verktøyet, og hvilken forandring! Supermykt og deilig!

Det var rett og slett en drøm å kaste med! Jeg har nok spart noen timer innkjøring vil jeg tro.

 

Jeg laget snørerulleren ved å borre to hull i en ring av hard plast. Deretter puttet jeg en bolt gjennom begge hullene og satte til slutt en låsemutter på bolten. Bolten roterer nå fritt i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et eksemplar av Zhu`s "billige" silkelinjer via ebay. Disse så overraskende bra ut, men jeg la litt jobb i å renovere dem litt da jeg personlig syntes det var brukt en litt for "talgete" coating på snørene. Her var artikkelen til Vidar hjelpsom. Etter dette så impregnerte jeg dem pånytt og kjørte dem i en lignende anretning som sjur brukte- hjemmelaget og bra. Etter dette så synes jeg snøret ble bra, men jeg rakk ikke å prøve snøre i fiskesitusjon før det ble vinter, så det har jeg tilgode. Kan jo være en billig inngangsbillett til silkesnøre for folk som er nysjerrig på å prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et eksemplar av Zhu`s "billige" silkelinjer via ebay. Disse så overraskende bra ut, men jeg la litt jobb i å renovere dem litt da jeg personlig syntes det var brukt en litt for "talgete" coating på snørene. Her var artikkelen til Vidar hjelpsom. Etter dette så impregnerte jeg dem pånytt og kjørte dem i en lignende anretning som sjur brukte- hjemmelaget og bra. Etter dette så synes jeg snøret ble bra, men jeg rakk ikke å prøve snøre i fiskesitusjon før det ble vinter, så det har jeg tilgode. Kan jo være en billig inngangsbillett til silkesnøre for folk som er nysjerrig på å prøve dette.

Hva er billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et eksemplar av Zhu`s "billige" silkelinjer via ebay. Disse så overraskende bra ut, men jeg la litt jobb i å renovere dem litt da jeg personlig syntes det var brukt en litt for "talgete" coating på snørene. Her var artikkelen til Vidar hjelpsom. Etter dette så impregnerte jeg dem pånytt og kjørte dem i en lignende anretning som sjur brukte- hjemmelaget og bra. Etter dette så synes jeg snøret ble bra, men jeg rakk ikke å prøve snøre i fiskesitusjon før det ble vinter, så det har jeg tilgode. Kan jo være en billig inngangsbillett til silkesnøre for folk som er nysjerrig på å prøve dette.

Hva er billig?

Ca 50 USD, dvs billigere enn en del plast snører.

 

Takk for kanon artikkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på i forbindelse med renoveringen av silkesnørene er hva folk uten privat gymsal gjør ;D for å tørke snørene. Det jeg tenker på er den delen av prosessen hvor snørene skulle henge i hele sin lengde i ukesvis, mens det skal tørkes og impregeneres om hverandre uten at det skal bli vått. Det er ikke oppholdsvær så lenge om gangen her i landet, så jeg regner med at man må ha tak over, men de fleste hus er jo langt kortere enn et fluesnøre :D.

ØJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle er å tørke snøret oppspent, men man kan alternativt henge det innendørs i store kveiler. Har ikke egen gymsal selv, så jeg tørker snøret hengende i kveil etter vakuumbehandling.

 

Første toppstrøk med ren linolje kan være en utfordring, ja. Her bør snøret være oppspent, og du bør ha opphold i hvert fall den første tiden. Skulle det kome en regnskur etter noen dager, er det ikke så kritisk.

Dersom du bor i Bergen (er født der selv :P), kan det være et alternativ å spenne en del av snøret opp innendørs, og smøre det bit for bit. Tar selvsagt lenger tid, men det viktigste er at snøret blir klart til sommeren.

Toppstrøkene som man senere smører på tørker mye fortere, under optimale forhold i løpet av noen timer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...