Gå til innhold
  • 0

Bindetråd


Drammensfiskern

Spørsmål

Ser at det står noe om tema her, men denne tråden ser ut til å ikke bli brukt mer (http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8541.0).

 

Jeg skal nå begynne å binde opp for år 2009. Noe materiale har jeg og noe må anskaffes, men det jeg lurer på er om det er stor forskjell på kvaliteten fra leverandør til leverandør. Samt at jeg har sett disse trådene som kan splittes i to.

 

Noen som har noen meninger eller anbefalinger? Tar gjerne et tips om hvor man kan få kjøpt disse trådene :)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

benecchi 12/0. har ikke funnet en tråd som bygger mindre en denne. også er den ganske sterk i tillegg

 

ja, det er viktig. min første deceiver så ut som en trapp..  :rolleyes: brukte en danvilles et eller annet fra mors syboks.

 

trappeflue, fire steg til vellykket sø-fiske ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Synes du burde kjøpe Serafil til CdC fluer og andre fluer hvor du vil splitte tråden. Den er veldig lett å jobbe med når man skal dubbe cdc eller bruke cdc til hackel. Den bygger imidlertid litt så til andre fluer vil jeg anbefale Bennechi eller hends. Bruker Bennechi selv, men har prøvd hends, og den er nesten helt lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Viser til tidligere innlegg:

Hends - SYNTON, har samme egenskapende som serafil (dvs. 2 tråder). Har brukt serafil i mange år (kjempe happy) før jeg gikk over til hends - SYNTON. Grunnen til skiftet er nok basert på noen tilfeldigheter, var plutselig tom for serafil og da......

SYNTON tråden får du i mange ulike fargekombinasjoner. Det er helt klart en fordel.

Sekk; http://www.eikre-fly.no/eikre-fly.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Står mye bra om tråd her fra før. Men jeg følte for å kommentere et par tråder som er nevnt og som ikke så mange bruker.

Lagarthun X-strong er en fin tråd i ulike tykkelser. Den er ganske sterk, ca. lik som benecchi. Jeg har noen slike i 74denier, har utc i 70 denier og benecchi 12/0. Sterkest er nok utc også tynnest.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har gjennom årene vært innom mange typer tråder, bla. Benecchi, Uni, Danville, men ikke Serafil. De siste årene har jeg imidlertid mer eller mindre gått over til MP-tråden til Marc Petitjean, men bruker som oftest Danville til de minste fluene (18-20). Hovedgrunnen til at jeg bruker MP-tråden er at den gir mulighet til å splitte tråden slik som Serafil-tråden pluss at den er sterk og bygger relativt lite.

Det som imidlertid overrasker meg litt er at ingen så langt ikke har nevnt MP-tråden - Er det tilfeldig eller betyr det at forsamlingen uti dette forumet ikke liker denne tråden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har gjennom årene vært innom mange typer tråder, bla. Benecchi, Uni, Danville, men ikke Serafil. De siste årene har jeg imidlertid mer eller mindre gått over til MP-tråden til Marc Petitjean, men bruker som oftest Danville til de minste fluene (18-20). Hovedgrunnen til at jeg bruker MP-tråden er at den gir mulighet til å splitte tråden slik som Serafil-tråden pluss at den er sterk og bygger relativt lite.

Det som imidlertid overrasker meg litt er at ingen så langt ikke har nevnt MP-tråden - Er det tilfeldig eller betyr det at forsamlingen uti dette forumet ikke liker denne tråden??

 

bruker den, men ikke så mye enda. er fremdeles i prøvefasen for min del. så langt synes jeg:

+ bygger lite

+ kan splittes

+ sterk

- synes rullen glir litt for lett

- litt for "tykk" for de minste fluene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En tråd som bygger lite, og min favoritt til små fluer, er Gudebrod 10/0. Men man må være litt forsiktig rundt krokspissen (men det bør man jo strengt tatt med alle tråder :-) ) Tror ikke det er så mange her til lands som har den, men mener å huske at Midtgård i oslo har denne? Ellers går det mye i Bennechi, Danville og Roman Moser (denne synes jeg også bygger lite, men er litt glatt).

 

Ellers vil jeg anbefale å ta ut tvinn av tråden underveis i bindingen, noe jeg første gang så beskrevet i boka til Pål Hedenstad. Det bygger mindre og man får mer kontroll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

Ellers vil jeg anbefale å ta ut tvinn av tråden underveis i bindingen, noe jeg første gang så beskrevet i boka til Pål Hedenstad. Det bygger mindre og man får mer kontroll...

 

Av og til lønner det seg derimot å tvinne tråden. Spesielt når man skal skjule tråden bakom et kulehode....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

Ellers vil jeg anbefale å ta ut tvinn av tråden underveis i bindingen, noe jeg første gang så beskrevet i boka til Pål Hedenstad. Det bygger mindre og man får mer kontroll...

 

Av og til lønner det seg derimot å tvinne tråden. Spesielt når man skal skjule tråden bakom et kulehode....

 

Ja, enig det, poenget mitt er vel egentlig å ha et bevist forhold til tvinne i tråden under forskjellige bindeprosesser ...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...