Gå til innhold

RÅ/VAKRE/UVANLIG SNELLER TRÅDEN!


fluedengern

Anbefalte innlegg

Fisker dere med disse "gamle" snellene, eller er det kun samleobjekter ?

Personlig kunne jeg aldri tenke meg å fiske med disse klassiske snellene, hvor man etter å ha sveivet 40 omdreininger har fått inn ca 40cm snøre, men har ingen problem med å se at de tar seg bedre ut på bambus enn moderne storspole-snelle.

Skal man først være bakstreversk bør man selvfølgelig ta den helt ut  ;D

Er nok litt sær på dette området, jeg . . . Syntes stort sett nye biler er vakrere å se på enn gamle også  :o

Her er et eksempel til på sneller jeg syntes er nydelige :

 

[attachimg=1]

 

post-448-13949861388426_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest det er stas med sneller som aldri går ned i verdi ;) når de i tilleg ser dødsbra ut så må man jo bare ha.   

 

Agate%2Bsneller%2B1%2B850.jpg

 

Å påstå at visse sneller aldri går ned i verdi, er en nokså drøy påstand. Men er et velbrukt argument "til selv" når man vurderer et innkjøp. Som med alt annet, er det et spørsmål om tilbud og etterspørsel.

 

Generelt sett vil jeg ikke anbefale å innvestere sparepengene i fluesneller. Banken er i disse dager et bedre alternativ.

 

Nå er dette en snelletråd og ikke et økonomisk forum. SÅNN, please bare bilder omtale av deilige sneller  :D

 

Greit nok det, men da bør du unngå bastante uttalelser m.h.t. hvor godt snellene dine holder sin verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant traad...

Mens jeg vanligvis bruker ATH-sneller (har alt for mange, maa snart selge noen) med mine bambus-stenger, saa har det sin sjarm aa fiske gamle sneller i blant. Her et knipe Zwarg 400 (muliplier), hhv 2/0, 3/0 2/0, fra 50-tallet. Ingen ting i veien med de, de virker i dag som for et halvt aarhundre siden. Maa bare demonteres, renskes, poleres, smöres, justeres (brems), etc., saa funker de som ny. Her en 2/0 paa en HLL Hunt 11' (renovert), ogsaa fra 50-tallet, med svele. Tatt i fjor i Sör Norge.

 

 

Det var ett knippe usedvanlig pene Zwargsneller. Har du restaurert disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fisker dere med disse "gamle" snellene, eller er det kun samleobjekter ?

Personlig kunne jeg aldri tenke meg å fiske med disse snellene, hvor man etter å ha sveivet 40 omdreininger har fått inn ca 40cm snøre, men har ingen problem med å se at de tar seg bedre ut på bambus enn moderne storspole-snelle.

Skal man først være bakstreversk bør man selvfølgelig ta den helt ut  ;D

 

 

 

Hva brukte du før storspolesnella sin tid Lars :D :D...... så vidt jeg erindrer har vi ikke hatt storspolesneller i veldig mange år :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner greia jeg Henning,

 

Gammelt er en ting, uvanlig er en annen. Det var uvanlig jeg tenkte på når jeg satte inn mine.

PS! Du kan som regel ikke gå i butikken å kjøpe en av de snellene jeg har (kan self. ha flaks). De spesialbestilles og det tar 4 timer med håndmaling pr. snelle + flere uker med anodisering/syrebad.

 

Jeg synes gamle sneller, type "marksneller" med eller uten S-sveiv er pene. Men kunne ikke falle meg inn å bruke de. Veier for mye og virker for upraktiske.

Men jeg kunne godt ha en del på hylla. Jeg har også et bruksforhold til sneller, sammen med at de gjerne skal være litt sæksy.  Skal jeg ha meg cane en gang så blir det nok en perfect i tillegg.

 

ATH har sikkert fått en velfortjent renesannse/hype takket være Staffan  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker dere med disse "gamle" snellene, eller er det kun samleobjekter ?

Personlig kunne jeg aldri tenke meg å fiske med disse snellene, hvor man etter å ha sveivet 40 omdreininger har fått inn ca 40cm snøre, men har ingen problem med å se at de tar seg bedre ut på bambus enn moderne storspole-snelle.

Skal man først være bakstreversk bør man selvfølgelig ta den helt ut  ;D

 

 

 

Hva brukte du før storspolesnella sin tid Lars :D :D...... så vidt jeg erindrer har vi ikke hatt storspolesneller i veldig mange år :D

 

Terje!

Hmmm . . . Tror faktisk den første snella mi var ei BFR, klassisk, selvsagt  ;)

For meg var det 17.mai og julekvelden på en gang da jeg fikk min første storspole-snelle  :D

Det kunne sammenlignes med oppgraderingen fra gummi-vadere til pustende vadebukse . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker dere med disse "gamle" snellene, eller er det kun samleobjekter ?

Personlig kunne jeg aldri tenke meg å fiske med disse snellene, hvor man etter å ha sveivet 40 omdreininger har fått inn ca 40cm snøre, men har ingen problem med å se at de tar seg bedre ut på bambus enn moderne storspole-snelle.

Skal man først være bakstreversk bør man selvfølgelig ta den helt ut  ;D

 

 

 

Hva brukte du før storspolesnella sin tid Lars :D :D...... så vidt jeg erindrer har vi ikke hatt storspolesneller i veldig mange år :D

 

Terje!

Du tar nok litt feil der, Terje. Storspolesnellen er en gammel oppfinnelse (1800 tallet) som av en eller annen merkelig grunn gikk av moten igjen.....

 

Her er et par av mine sneller som jeg er glad i.

To FinNor sneller. Storebror og lillebror.

Har aldri truffet noen med maken på min vei, men jeg fisker jo mye på avsidesliggende plasser ;)

post-2403-13949861388916_thumb.jpg

post-2403-13949861389387_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fisker dere med disse "gamle" snellene, eller er det kun samleobjekter ?

Personlig kunne jeg aldri tenke meg å fiske med disse snellene, hvor man etter å ha sveivet 40 omdreininger har fått inn ca 40cm snøre, men har ingen problem med å se at de tar seg bedre ut på bambus enn moderne storspole-snelle.

Skal man først være bakstreversk bør man selvfølgelig ta den helt ut  ;D

 

 

 

Hva brukte du før storspolesnella sin tid Lars :D :D...... så vidt jeg erindrer har vi ikke hatt storspolesneller i veldig mange år :D

 

Terje!

Du tar nok litt feil der, Terje. Storspolesnellen er en gammel oppfinnelse (1800 tallet) som av en eller annen merkelig grunn gikk av moten igjen.....

 

Her er et par av mine sneller som jeg er glad i.

To FinNor sneller. Storebror og lillebror.

Har aldri truffet noen med maken på min vei, men jeg fisker jo mye på avsidesliggende plasser ;)

 

 

Der ser du Vidar, ting endrer seg hele tiden :D

Men tar jeg ikke feil så var det ikke mange storspoler på fluestengene for ikke så veldig mange år siden :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker dere med disse "gamle" snellene, eller er det kun samleobjekter ?

Personlig kunne jeg aldri tenke meg å fiske med disse snellene, hvor man etter å ha sveivet 40 omdreininger har fått inn ca 40cm snøre, men har ingen problem med å se at de tar seg bedre ut på bambus enn moderne storspole-snelle.

Skal man først være bakstreversk bør man selvfølgelig ta den helt ut  ;D

 

 

 

Hva brukte du før storspolesnella sin tid Lars :D :D...... så vidt jeg erindrer har vi ikke hatt storspolesneller i veldig mange år :D

 

Terje!

Du tar nok litt feil der, Terje. Storspolesnellen er en gammel oppfinnelse (1800 tallet) som av en eller annen merkelig grunn gikk av moten igjen.....

 

Her er et par av mine sneller som jeg er glad i.

To FinNor sneller. Storebror og lillebror.

Har aldri truffet noen med maken på min vei, men jeg fisker jo mye på avsidesliggende plasser ;)

 

 

Du er ikke helt alene..... ;)

 

[attach=1]

post-1302-13949861389885_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må presisere at også jeg syntes noen av disse klassiske snellene er utrolig nydelige, da.

Ikke minst Zwarg snellene til Wolfram over her, samt noen av Ari T Hart og Dutch Reels snellene.

Skulle gjerne hatt noen slike på ei hylle i stua  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en meget uvanlig sak. En Wm Hollander "Cutthroat". Disse ble det laget 50 av i Colorado på begynnelsen av 80-tallet. Snella er kanskje ikke den peneste, men det mekaniske er utrolig bra håndtverk. Den har også en meget spesiell brems der man kan håndbremse ved å legge fingeren på en knapp på toppen av bremseskruen. Min er nr 42 av 50. Ser at Herr Hollander har laget en ny modell www.hollanderreels.com/price.html

 

Snella mi kostet visst over 400 dollar da den kom, så direkte billig var den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en meget uvanlig sak. En Wm Hollander "Cutthroat". Disse ble det laget 50 av i Colorado på begynnelsen av 80-tallet. Snella er kanskje ikke den peneste, men det mekaniske er utrolig bra håndtverk. Den har også en meget spesiell brems der man kan håndbremse ved å legge fingeren på en knapp på toppen av bremseskruen. Min er nr 42 av 50. Ser at Herr Hollander har laget en ny modell www.hollanderreels.com/price.html

 

Snella mi kostet visst over 400 dollar da den kom, så direkte billig var den ikke.

 

Koste hva det koste vil :) Jeg er nok litt enig med deg der, denne er ikke den peneste i klassen.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en meget uvanlig sak. En Wm Hollander "Cutthroat". Disse ble det laget 50 av i Colorado på begynnelsen av 80-tallet. Snella er kanskje ikke den peneste, men det mekaniske er utrolig bra håndtverk. Den har også en meget spesiell brems der man kan håndbremse ved å legge fingeren på en knapp på toppen av bremseskruen. Min er nr 42 av 50. Ser at Herr Hollander har laget en ny modell www.hollanderreels.com/price.html

 

Snella mi kostet visst over 400 dollar da den kom, så direkte billig var den ikke.

 

Koste hva det koste vil :) Jeg er nok litt enig med deg der, denne er ikke den peneste i klassen.

 

Sigve

 

Husk:

 

Det finnes sneller som er dyrere i drift enn de som sitter på en fluestang.  Den som bruker mesteparten av sin tid på å fiske med flue sparer uansett mye penger i forhold til de som jager sneller i skjørt.  De som gjør begge deler må ha en god inntekt.  Og de som skal ha en god inntekt kan ikke bruke for mye tid på noen type sneller. De må bruke sin tid på å få en god inntekt.  Og dersom man ikke kan bruke mye tid på sneller i skjørt mister de fort interessen.  Så sitter man der med fluesnella og en stille Anders, og det krever ikke så god inntekt, men er likevel helt ok.  Moralen er:  Drit i jobb og sneller i skjørt.  Det lar seg ikke kombinere likevel, så du vil uansett ende opp med fluesnella, og da kan du like gjerne velge det riktige først som sist.

 

Dette velmente rådet går til alle dere unge her på forumet som lurer fælt på dette med utdanning, karriere og familie. Jeg har herved gitt dere fasiten.

 

(Are - dette er ikke off topic.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det finnes sneller som er dyrere i drift enn de som sitter på en fluestang.  Den som bruker mesteparten av sin tid på å fiske med flue sparer uansett mye penger i forhold til de som jager sneller i skjørt.  De som gjør begge deler må ha en god inntekt.  Og de som skal ha en god inntekt kan ikke bruke for mye tid på noen type sneller. De må bruke sin tid på å få en god inntekt.  Og dersom man ikke kan bruke mye tid på sneller i skjørt mister de fort interessen.  Så sitter man der med fluesnella og en stille Anders, og det krever ikke så god inntekt, men er likevel helt ok.  Moralen er:  Drit i jobb og sneller i skjørt.  Det lar seg ikke kombinere likevel, så du vil uansett ende opp med fluesnella, og da kan du like gjerne velge det riktige først som sist.

Genialt, hverken mer eller mindre  ;D  ;D  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest det er stas med sneller som aldri går ned i verdi ;) når de i tilleg ser dødsbra ut så må man jo bare ha.   

 

Agatesneller1850.jpg?t=12332657722Bsneller%2B1%2B850.jpg

 

Apropo sneller Øystein. Hva er det du har i avantaren din? Hardy?!

 

Sigve

 

Snellene er Jhon Forest og Fosters Ashbourne begge er produsert av Young.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en meget uvanlig sak. En Wm Hollander "Cutthroat". Disse ble det laget 50 av i Colorado på begynnelsen av 80-tallet. Snella er kanskje ikke den peneste, men det mekaniske er utrolig bra håndtverk. Den har også en meget spesiell brems der man kan håndbremse ved å legge fingeren på en knapp på toppen av bremseskruen. Min er nr 42 av 50. Ser at Herr Hollander har laget en ny modell www.hollanderreels.com/price.html

 

Snella mi kostet visst over 400 dollar da den kom, så direkte billig var den ikke.

 

Koste hva det koste vil :) Jeg er nok litt enig med deg der, denne er ikke den peneste i klassen.

 

Sigve

 

Husk:

 

Det finnes sneller som er dyrere i drift enn de som sitter på en fluestang.  Den som bruker mesteparten av sin tid på å fiske med flue sparer uansett mye penger i forhold til de som jager sneller i skjørt.  De som gjør begge deler må ha en god inntekt.  Og de som skal ha en god inntekt kan ikke bruke for mye tid på noen type sneller. De må bruke sin tid på å få en god inntekt.  Og dersom man ikke kan bruke mye tid på sneller i skjørt mister de fort interessen.  Så sitter man der med fluesnella og en stille Anders, og det krever ikke så god inntekt, men er likevel helt ok.  Moralen er:  Drit i jobb og sneller i skjørt.  Det lar seg ikke kombinere likevel, så du vil uansett ende opp med fluesnella, og da kan du like gjerne velge det riktige først som sist.

 

Dette velmente rådet går til alle dere unge her på forumet som lurer fælt på dette med utdanning, karriere og familie. Jeg har herved gitt dere fasiten.

 

(Are - dette er ikke off topic.)

Litt på kanten smallwater. Men, du slipper unna denne gangen. Moderatorer: Vær snill med duttebassen nå  ;D Gode budskap er viktig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Ingve  ;).

 

Jeg er en av dem som har en uhorvelig mengde utstyr, mye ubrukt. Av og til åpner jeg skapet og tar frem forskjellige ting bare for å ta og føle på dem. Omtrent som onkel Skrue i pengebingen.  ;D

1'eren er "kos" å ta frem og kjenne hvor perfekt spolen glir på lagrene. Selv etter alle disse årene. Deilig!!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en meget uvanlig sak. En Wm Hollander "Cutthroat". Disse ble det laget 50 av i Colorado på begynnelsen av 80-tallet. Snella er kanskje ikke den peneste, men det mekaniske er utrolig bra håndtverk. Den har også en meget spesiell brems der man kan håndbremse ved å legge fingeren på en knapp på toppen av bremseskruen. Min er nr 42 av 50. Ser at Herr Hollander har laget en ny modell www.hollanderreels.com/price.html

 

Snella mi kostet visst over 400 dollar da den kom, så direkte billig var den ikke.

 

Denne var helt ny for meg, fluedengern, og man kan lure på hva ideen bak denne ekstra bremsefunksjonen kan ha vært, spesielt på en snelle som har utenpåliggende spole. Men det var vel som det ofte er, at opphavsmannen gjerne ville ha et konkurransefortrinn....noe nytt. Det som ofte også viser seg historisk er at disse nyvinningene går en sakte eller rask død i møte. Utenpåliggende spole tror jeg må være en av de virkelige nyvinningene som har blitt en viktig del av moderne sneller. Storspole har også kommet for å bli, men som noen allerede har sagt, så er ikke dette noen moderne nyvinning. Også har vi større bruk av syntetiske materialer, osv., men dette er mere optimaliseringer syntes nå jeg da.

 

En annen ting som forundrer meg er det nesten utrolige antall firmaer og enkeltpersoner som produserer fluesneller for salg. De fleste av disse er gjerne laget hjemme i garasjen, av høy kvalitet og i små opplag. Det siste tror jeg har sammenheng med volumet markedet kan ta unna, mer enn et forsøk på å være eksklusive. Og de fleste av disse overlever ikke, men det ser ut til å være plenty med nye ildsjeler med dreibenk som er villig til å ta over. Fine greier for oss som er glad i fluesneller for vi har mere å velge mellom enn noensinne, men det kan jaggu ikke være mange av disse som klarer å skape et levebrød ut av lidenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...