Gå til innhold

Tisleia


Elling

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg en tur til Tisleia på forsommeren.

Er det noen som kan si litt om insektlivet i denne elva ?  Jeg tenker da på typer døgnfluer, Klekkeperioder ( normalsommer ) Forekomser av fjørmygg, mulige landinsekter, osv.

 

Mvh Elling

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 1 måned senere...

Flott side, flott elv!!  :)  Var endel nyttig info/tips der, Jeg har aldri fisket der selv, bare kjørt forbi på veg til Hallingdal eller Hemsila. Men har fått en del bra rapporter derfra, særlig fra øvre del, så det blir nok en tur eller to dit i år. Har hørt at den skal være bra tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der i uke 25 eller 26 fire år på rad. Vannstanden var de 2 første åra veldig liten de 2 neste allt for mye. I fjor hadde de slipt ut så mye vann at elve bunnen var helt gjort om.

 

Første året vi var der, var det kjempe vær. Da traff vi på en heptagena sulphuera klekking var gult over allt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første året vi var der, var det kjempe vær. Da traff vi på en heptagena sulphuera klekking var gult over allt.  ;D

 

... og som er den absolutt viktigste grunnen til å reise til Tisleia. Best i slutten av juni, som mange andre steder på Østlandet. Men det varierer med +/- 2 uker alt ettersom hvordan snøsmeltingen og varmen er. Er vannføringen fra Tisleifjorden rundt 17-18 kubikk er det ideelt. Vannføring kan sjekkes på begnavassdragets hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er på påskeferie i Tisleidalen og gikk på ski forbi Tisleia i går....

Så faen meg ut som elva var tørrlagt, de slipper 3,2 m2/s.

SKANDALE!

 

Det er nettopp dette som er til å gråte av. Fisken klarer seg i kulper og i Ølsjøen, men nymfer og larver klarer seg ikke. I fjor var klekkingene elendige. Da var ikke forholdene gode for sulphureaen, men baetisklekkingen var unormalt svak. Mange fornhold kan selvsagt spille inn på en enkeltfiskers erfaring i et bestemt år, men at lav vannføring ødelegger innsektsbiotopene i elva er det ikke et sekund tvil om.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny skitur til Tisleia i dag for å vise min bror skandalen. Men jammen fikk vi oss en positiv overaskelse.

Det klekket steinfluer i ganske stort antall!! Dog ingen vak eller fisk å se.

Men godt å se at det er litt tilgang på mat selv om vannstanden er katastrofal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Steinfluene er dyktige krypere og kryper etter vannet........vårfluene derimot......viktige døgnfluer som Aurivilli ligger ennå som egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinfluene er dyktige krypere og kryper etter vannet........vårfluene derimot......viktige døgnfluer som Aurivilli ligger ennå som egg

 

overlever eggene om de ligger innefrosset på land?

 

Vintervannføringen kunne sikkert være ganske lav før oppdemmingen også, er jo ikke mye tilsig gjennom de kaldeste månedene. Men 2 kbm/s er utrolig lite for en så stor elv som har et stort vann ovenfor. Normalt er at minstevannføring skal settes til sommer lavvann (laveste vannføring gjennom sommeren i et normalår før utbygging). Hva som er (var) sommer lavvann vil jeg tro man kan finne ut ved å kontakte NVE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i midten av juli i fjor. Var nok på slutten av vårflue og aurivilliklekkingen.

 

Var mye pen og SÆR fisk oppe. Fikk ingen store. Hadde sikkert 100 flyt over kilos ørret men neida. :-[

 

Skal oppover igjen til sommeren, kun 20 min kjøring fra svigers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 m3/s nå!! fy fader at det går ann....

 

Problemet er at det i konsensjonen ikke er satt krav om minstevannføring, bare en skjønnsmessig minstegrense. Krav om minstevannføring burde vært en selvfølge når vassdrag reguleres! Ref. svar jeg fikk fra NVE i fjor og som jeg har postet tidligere.

 

Svar fra NVE:

 

hei

viser til mottatt forespørsel.

I konsesjonen for regulering av Tisleifjorden fra 21.8.1959 er det ikke noe krav om minstevannføring. Gjennom skjønnet ble det imidlertid forutsatt at det skulle slippes 1000 l/s om sommeren og 500 l/s om vinteren. Kommer vannføringen under dette blir det dermed et brudd på skjønnsforutsetningene. Dette blir et privatrettslig anliggende mellom regulanten og rettighetshaverne.

 

NVEs tilsyn med Tisleifjorden er lagt til NVEs regionkontor på Hamar. Ønsker du ytterligere info om saken bør du ta kontakt der (NVE Region Øst v/Arne Hammarsland. tlf 62536350 )

 

mh

 

Kjell Carm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå slippes kun 0,7 m3/s.  http://www.begna.no/vannstand.asp

 

Jeg har lyst til å være voldelig >:(

 

 

Man bør ikke se seg blind på disse tallene heller. Nå er det nok mye smeltevann i sidebekker og kanskje også nedbør, så utslippet fra Tisleifjorden trenger ikke bety at elva er helt tørr. Det kan også være fornuftig å holde litt tilbake fra fjorden, og slippe på mer når både kraftproduksjonen og elva trenger det. Noen ganger er vi så heldig at dette sammenfaller.

 

Det ser i hvert fall ut til at vannføringen er bra lenger ned i vassdraget, og det kan være en indikasjon på at det kommer en del vann fra Tisleia/Golsfjellet også. Håper det kan være en liten trøst.  ;)

 

 

EDIT: Dette endrer ikke mitt syn på at konsesjonen burde være betinget av en absolutt minstevannsføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom ned en tur fra Tonsåsen i går kveld, og da var vannstanden høy i Begna. Så det JB sier kan stemme i dette tilfellet. Etna var også relativt stor og stri nå, så tyder på mye smeltevann.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint og flott der men tragisk å se at den nesten ikke har vann i seg..da ser ikke elven frisk ut.. kjipt.. jeg kaller den nå for "sykdomselven virus".. geeh.. men dog flott elv med potensiale.. men det bli liksom som med Tommy svindal larsen..efremdeles et fotballtalent, nå er han vel 35år.. kvakk.. vi krysser fingrene for mere jevlig vannføring...simsalabim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakka med Begnavassdraget nå, da det også i dag viste at det gikk 0,7 kubikk i Tisleia, noe som er 0,3 kubikk under "minstevannføringen".

 

Det viser seg at det er noe feil med målingene der oppe, og at per i dag er reell vannføring på 1,9 kubikk.

 

I tillegg er det i følge lokale jeg har snakket med greit tilsig fra ikke regulerte sideelver, så elva er ikke så liten nedover som man kunne frykte om man ser seg "blind" på målingene på begna.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-En fantastisk elv. Og en flott naturopplevelse.

I utgangspunktet...

Men denne elva blir jo voldtatt av disse som plutselig sitter med retten til å skalte og valte med faunaen.

Som så altfor mange andre elver. Det er jo egentlig helt utrolig at det går an!

Ser man bort i fra oss som elsker å bruke fritiden på å fiske, så er det vel også en tilnærming her som kan brukes;

Er virkelig eksistensen for fisk, insekter, etc, mindre viktig enn alt annet?

Er det slik at dyr er verdt den den innsatsen som tross alt gjøres, ved å kartlegge bestanden, holde kvoter under jakta som sørger for en "sunn bestand", mens fisk, som jo er en like naturlig del av faunaen blir tilgodesett med rimelig "flytende" forvaltningstiltak?

Og hva med insektene? Kommer det ikke stadige, triste, reportasjer om arter som forsvinner?

Og så sitter man her på berget og lar det skje.

Bare fordi det er mulighet for profitt.

Jeg mener det, alt av naturressurser skulle vært statlig styrt!

Dette er jo vårt land.

Det er faktisk vi som eier dette landet.

At et eller annet Oslo-firma kan overta styringa av en elv langt oppi dala, og tørrlegge elva på grunn av deres eget profittbegjær, virker for meg helt fantastisk.

Elva jeg tenker mest på nå, er ikke Tisleia. Men "min elv";

Denne elva har kanskje vært en av Norges beste ørret-elver. Da det forrige(eller var det selskapet før der?) selskapet styrte vannstrømmen, var det jo også variasjoner i vannføringen. Husker vi satt og diskuterte forskjeller på 20cm.

I fjor, så stod vi i elva, under den sykeste klekkingen av Aurivilli jeg har vært borte i(Og her ryker kanskje tesen min angående insekter som dør ut...-Men jeg har ikke sett gode klekkinger her på flere år.).

I det vi kaster på kjempeaurer, så føler vi at elva synker. Vannstanden sank med metern+, i løpet av et kvarter!

Og ikke nytter det å få svar fra noen på hvorfor de gjør dette.

Det er tydeligvis så jædrans hemmelig, dette!

Har selv svingt innom verket, og spurt om hva som kan skje de neste dagene. "Har ikke peiling, for vi får plutselig en melding fra Oslo om hva vi skal gjøre!", har vært svaret.

Fint! Det vil si at en eller annen Blåruss nede i Oslogryta kan styre fauna, fritidslivet vårt, og det meste!

Jaja. Vi får ta det som en ekte Nordmann:

-Bøye oss litt fremover, dra ned buksa, og akseptere det som kommer...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...