Gå til innhold

Kilosfisken 2009 - Brunørret


Anbefalte innlegg

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ho-ho-ho...snakk om julenissefisk litt tidlig, men det får gå ;D ;D

Du er rå Øyvind, dette er kult å lese/se

Grattis med rekord det skal bli tøft å toppe.

Kan du skrive litt om strategi/fluevalg/inntrekk- (og gjerne eksakt sted i hvilken elv, så blir det mindre fiskere til fjells til sommeren ;D)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen var jeg ute for å sjekke om det var noe liv i harren. Ikke et vak å se og grumsete vann gav meg ikke mye håp, så det ble til at jeg satt på streameren som funket sist tur og tok et par kast, og boom, der satt den. Schwäre greier skjønte jeg. Jeg visste kroken var litt bøyd etter å ha kjørt den forrige öringen hardt i ganske sterk strøm, så jeg var livredd for å miste dette, som jeg skjønte med en gang, var personlig rekordfisk for min del.

Håven ble liten og fisken kom seg ut to ganger før jeg fikk den på land for fotografering. Vekta er også noe usikkert, siden denne fisken rett og slett var for stor for håven, og lå skjevt slik at "vektsylinderen" i mcleanhåven ikke gikk glatt. Men rundt 4 kg er den, og ny personlig rekord. :D

Wow, Øyvind! Det får en si. Sjekk den kabben! Gratulerer så mye med kjempefisk!  ;D

Tøft at du fikk tatt bilde av den. Ikke akkurat hverdagskost dette  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens. Jeg får legge til at dette er en av de større elvene sør for Trondheim og øst av vannskillet, hvor det ikke er fredning (for øyeblikket). For å hjelpe dere ytterligere på vei kan jeg hinte om at det omtrent hvert år blir tatt dobbelt så stor fisk her, men sjelden på flue og enda sjeldnere fra land.

Stig lurte på fluevalg, og under er flua. Det er bænkersstreameren min, svart zonker, krok #8, ikke noe hokus pokus. Enkel, gir bra siluett og svømmer fint i vannet. Et ekstra tips kan være å tapere den løse zonkerhalen slik at den svinger seg enda finere i strømmen. Fiskes klassisk tverrstrøms med våtfluesving.

post-526-13949869446364_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som piperenser :D

Helt sikkert (eller ikke heeeelt sikkert) sort cactuschenille ellerno.

Øyvind: Zonkern.. festes den bare inn foran ved krokøyet og henger løst bakover? Aldri bunnet zonkere før.

Beklager hvis jeg skitner til tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva den chenillen kalles, men den er ganske grov ja, så kaktuschenille høres fornufig ut. Tror ikke det spiller så mye rolle hva en bruker i kroppen, det er nok siluetten og halen som svinger i vannet som er triggeren. Jeg begynner med å feste zonkeren bakerst på kroken. Så binder jeg inn chenillekroppen og legger zonkeren fremover og avslutter med hodet. Det er veldig enkelt, men kan sikkert fikse en step-by-step om det er interesse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens. Jeg får legge til at dette er en av de større elvene sør for Trondheim og øst av vannskillet, hvor det ikke er fredning (for øyeblikket). For å hjelpe dere ytterligere på vei kan jeg hinte om at det omtrent hvert år blir tatt dobbelt så stor fisk her, men sjelden på flue og enda sjeldnere fra land.

Stig lurte på fluevalg, og under er flua. Det er bænkersstreameren min, svart zonker, krok #8, ikke noe hokus pokus. Enkel, gir bra siluett og svømmer fint i vannet. Et ekstra tips kan være å tapere den løse zonkerhalen slik at den svinger seg enda finere i strømmen. Fiskes klassisk tverrstrøms med våtfluesving.

Det skal en smart gutt til å gjøre det enkelt ;)

Stilig at du deler story, nå tror jeg at vi alle vet av vi snakker om øvre deler av "midtdalselvi", eller til og med nedre partier på gunstig vassføring :D

Stilig at noen fisker slik fisk her hjemme også, og ikke bare på tillater seg streamere på Kola.

Å kjenne en slik rugg feste seg i fluen i rennende vann må være helt bananas (ja til og med i stille vann hadde det vært helt rått)

Dritbra, ikke mer å si om den saken, og gud bedre hvor godt å se at den er fanget i dagslys... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen var jeg ute for å sjekke om det var noe liv i harren. Ikke et vak å se og grumsete vann gav meg ikke mye håp, så det ble til at jeg satt på streameren som funket sist tur og tok et par kast, og boom, der satt den. Schwäre greier skjønte jeg. Jeg visste kroken var litt bøyd etter å ha kjørt den forrige öringen hardt i ganske sterk strøm, så jeg var livredd for å miste dette, som jeg skjønte med en gang, var personlig rekordfisk for min del.

Håven ble liten og fisken kom seg ut to ganger før jeg fikk den på land for fotografering. Vekta er også noe usikkert, siden denne fisken rett og slett var for stor for håven, og lå skjevt slik at "vektsylinderen" i mcleanhåven ikke gikk glatt. Men rundt 4 kg er den, og ny personlig rekord. :D

Gratulerer med en kanonfangst, Øyvind!

Også på skikkelig flue!

Tenker vi sier 4 kg. blank. Vi opererer jo ikke med desimaler på slik fisk, kun pluss og minus...

Håper elva får være litt anonym, uansett hvor stor den er og hvor mange bamser den huser ;)

Neste sesong tar du bestemora :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nydelig fisk Øyvind!  :)

Selv er jeg en ihuga fluefisker med en del storfisk i beltet. Fisker alle årstider og da også på vinterstid. Veldig kult å se en slik rugg i november og all respekt til deg for det. Har fått en del fisk i november og desember selv i år, men ikke av det kaliberet der. Veldig kult at det er i Sør-Norge da vi "søringer" også har mye storfisk i våre elver og vann.

Fikk denne ruggen i Sør-Norge på tørt i år og det ble en dramatisk opplevelse da håven var for liten og knakk under håvingen.  :o

96263_s.jpg

Det gikk heldigvis bra og hele historien kommer på trykk i neste nummer av "Alt om fiske" 18.januar.

Godt nytt fiskeår til alle! (eller skittfiske år).. ;)

\Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig fisk Øyvind!  :)

Selv er jeg en ihuga fluefisker med en del storfisk i beltet. Fisker alle årstider og da også på vinterstid. Veldig kult å se en slik rugg i november og all respekt til deg for det. Har fått en del fisk i november og desember selv i år, men ikke av det kaliberet der. Veldig kult at det er i Sør-Norge da vi "søringer" også har mye storfisk i våre elver og vann.

Fikk denne ruggen i Sør-Norge på tørt i år og det ble en dramatisk opplevelse da håven var for liten og knakk under håvingen.  :o

96263_s.jpg

Det gikk heldigvis bra og hele historien kommer på trykk i neste nummer av "Alt om fiske" 18.januar.

Godt nytt fiskeår til alle! (eller skittfiske år).. ;)

\Tony

Det var fin fisk det Tony! Rund og god ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...