Gå til innhold

Etterligninger men med eget navn????


Trond Engz

Anbefalte innlegg

Mulig at jeg er litt irritabel i kveld? Men jeg så ei flue i jakt og fiske nå som ble kaldt puristflua??!! Det er vel noe av det dummeste jeg har sett (Navnet). Ikke flua for den er bra. men navnet (har brukt ei flue som er nesten helt lik i mange år, jeg har ikke satt noe navn på den!!). Grunnen til at jeg mener det, er at det er en variant av DYRET og gud vet hvilken fluer det måtte være. At mr. Brun ikke greier å se det er meg et under?!?! Flua er Dyret tvers igjennom, men med andre materialer. Å kalle det for noe annet enn dyret til Gunnar (eller variant) synes jeg er  mildt sagt flaut å lese, det er tross alt det som er orginalen!!! At A. Brun ikke er oppdatert på det nekter jeg å tro.

Det er kanskje slik mr. Brun vil ha det? Da jeg ser at han døper sine fluer i mr. Brun,s navn, som ikke er noe annet enn varianter av eksisterende fluemønster?? Greit for meg at noen vil gjøre fluefiske til en levevei, men ta for all del ikke andres navn og ære!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Er ikke bare hjorten byttet ut med polygarn i det mønsteret?

 

Edit: Bindemåten er vel også anderledes.. uansett

Tror det finnes sjokkerende mange fluer som ligner på hverandre med forskjellige navn uten at det har vært et problem før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel ganske klart og tydelig at Terje fra siden her har bundet den og at Herr brun på ingen måte tar ære for dette mønsteret, uansett jeg driter i det men slik jeg forsto det ;)

 

Edit: tror ikke terje tar æren fra noen andre heller for den saks skyld.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Mulig at jeg er litt irritabel i kveld? Men jeg så ei flue i jakt og fiske nå som ble kaldt puristflua??!! Det er vel noe av det dummeste jeg har sett (Navnet). Ikke flua for den er bra. men navnet (har brukt ei flue som er nesten helt lik i mange år, jeg har ikke satt noe navn på den!!). Grunnen til at jeg mener det, er at det er en variant av DYRET og gud vet hvilken fluer det måtte være. At mr. Brun ikke greier å se det er meg et under?!?! Flua er Dyret tvers igjennom, men med andre materialer. Å kalle det for noe annet enn dyret til Gunnar (eller variant) synes jeg er  mildt sagt flaut å lese, det er tross alt det som er orginalen!!! At A. Brun ikke er oppdatert på det nekter jeg å tro.

Det er kanskje slik mr. Brun vil ha det? Da jeg ser at han døper sine fluer i mr. Brun,s navn, som ikke er noe annet enn varianter av eksisterende fluemønster?? Greit for meg at noen vil gjøre fluefiske til en levevei, men ta for all del ikke andres navn og ære!!!

 

 

Takk skal du ha Trond.

Puristpuppa er ei flue jeg lagde sensommerenn i fjor.

Den er en svømmepuppe inspirert av Dyret, Staffans antronpuppe, Devil Bug, superpuppan og andre svømmepupper.

Jeg kallte den for Puristpuppa mest for moroskyld, og jeg har aldri lagt skjul på at den har elementer i seg fra både Dyret, og de andre nevnte.

Nå er det en gang slik Trond at hvis vi skal holde på med fluebinding så er det umulig å finne opp hjulet på nytt. De fleste mønstre man lager i dag er basert på

allerede eksisterende mønstre. Denne var en variant jeg lagde og som fungerte utrolig godt da jeg prøvde den for første gang.

Er forresten dyret lagd med brent polygarn bakerst og polygarn lagt over som en hette??

Nei det er den ikke, den er så vidt jeg vet med hjortehår og ser også litt annerledes ut. Ikke er hjortehåret brent bakerst heller.

 

For at dette ikke skal bli en idiotisk diskusjon om mønster variasjon, så understreker jeg at Gunnar Bingens DYRET er en av de mest geniale fluene jeg vet om og

en av mine absolutte favoritter. Gunnar er og har alltid vært en stor inspirasjonskilde når det gjelder fluebinding.

Skal man ikke som fluebinder ha lov til å lage variasjoner over allerede eksisterende mønstre. Jeg har aldri sagt at jeg har funnet opp en ny flue og kommer aldri til å gjøre det heller.

Jeg trodde i min naivitet at fluebinding handlet om å la seg inspirere av andre. Jeg kan ha tatt grundig feil.

 

Jeg ble oppriktig glad over at Andrè ville vise frem den flua og var stolt som en hane over å få publisert min første flue i et blad noensinne. Helt til i kveld.

Gleden over dette ble nå ikke fullt så stor etter det innlegget du her kommer med. Fluebindings inspirasjonen forsvinner som dugg for solen når man får høre sånt.

 

Jeg anbefaler deg å fortsette å legge inn sånne innlegg hver gang du ser en flue i et blad som likner noe annet og som har et navn du ikke liker. Jeg kan garantere deg at du kommer til å få litt av en jobb da du vil se at de fleste mønstre som publiseres i dag er variasjoner over andre mønstre og navene de har er utallige.

 

Takk skal du ha, Trond for et virkelig hyggelig innlegg på en fredagskveld.

 

SKÅL!

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til en ny krangletråd :P .Flott flue Terje , den skal du være stolt av, sett bingen sine fluer og han har ingen grunn til å føle seg mindre stolt ;D

Å føre dette videre må jo være på grensen til barnslighet .

 

Edit: en vennlig skål til deg Terje, pøs på med fluer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg er litt irritabel i kveld? Men jeg så ei flue i jakt og fiske nå som ble kaldt puristflua??!! Det er vel noe av det dummeste jeg har sett (Navnet). Ikke flua for den er bra. men navnet (har brukt ei flue som er nesten helt lik i mange år, jeg har ikke satt noe navn på den!!). Grunnen til at jeg mener det, er at det er en variant av DYRET og gud vet hvilken fluer det måtte være. At mr. Brun ikke greier å se det er meg et under?!?! Flua er Dyret tvers igjennom, men med andre materialer. Å kalle det for noe annet enn dyret til Gunnar (eller variant) synes jeg er  mildt sagt flaut å lese, det er tross alt det som er orginalen!!! At A. Brun ikke er oppdatert på det nekter jeg å tro.

Det er kanskje slik mr. Brun vil ha det? Da jeg ser at han døper sine fluer i mr. Brun,s navn, som ikke er noe annet enn varianter av eksisterende fluemønster?? Greit for meg at noen vil gjøre fluefiske til en levevei, men ta for all del ikke andres navn og ære!!!

 

 

Takk skal du ha Trond.

Puristpuppa er ei flue jeg lagde sensommerenn i fjor.

Den er en svømmepuppe inspirert av Dyret, Staffans antronpuppe, Devil Bug, superpuppan og andre svømmepupper.

Jeg kallte den for Puristpuppa mest for moroskyld, og jeg har aldri lagt skjul på at den har elementer i seg fra både Dyret, og de andre nevnte.

Nå er det en gang slik Trond at hvis vi skal holde på med fluebinding så er det umulig å finne opp hjulet på nytt. De fleste mønstre man lager i dag er basert på

allerede eksisterende mønstre. Denne var en variant jeg lagde og som fungerte utrolig godt da jeg prøvde den for første gang.

Er forresten dyret lagd med brent polygarn bakerst og polygarn lagt over som en hette??

Nei det er den ikke, den er så vidt jeg vet med hjortehår og ser også litt annerledes ut. Ikke er hjortehåret brent bakerst heller.

 

For at dette ikke skal bli en idiotisk diskusjon om mønster variasjon, så understreker jeg at Gunnar Bingens DYRET er en av de mest geniale fluene jeg vet om og

en av mine absolutte favoritter. Gunnar er og har alltid vært en stor inspirasjonskilde når det gjelder fluebinding.

Skal man ikke som fluebinder ha lov til å lage variasjoner over allerede eksisterende mønstre. Jeg har aldri sagt at jeg har funnet opp en ny flue og kommer aldri til å gjøre det heller.

Jeg trodde i min naivitet at fluebinding handlet om å la seg inspirere av andre. Jeg kan ha tatt grundig feil.

 

Jeg ble oppriktig glad over at Andrè ville vise frem den flua og var stolt som en hane over å få publisert min første flue i et blad noensinne. Helt til i kveld.

Gleden over dette ble nå ikke fullt så stor etter det innlegget du her kommer med. Fluebindings inspirasjonen forsvinner som dugg for solen når man får høre sånt.

 

Jeg anbefaler deg å fortsette å legge inn sånne innlegg hver gang du ser en flue i et blad som likner noe annet. Jeg kan garantere deg at du kommer til å få litt av en jobb

da du vil se at de fleste mønstre som publiseres i dag er variasjoner over andre mønstre.

 

Takk skal du ha, Trond for et virkelig hyggelig innlegg på en fredagskveld.

 

SKÅL!

 

Terje!

 

 

 

støtter deg Terje 100% her.

er, som du sier, slik at de fleste fluer nå til dags blir utviklet og/eller forbedret av allerede oppfunnet mønstre. syns det er flott at folk binder fluer på egne måter og eksprimiterer.

stå på. du og mange andre inspirerer veldig her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er flua som omtales i siste J&F så synes jeg den avviker såpass mye fra Dyret at jeg ikke synes at det gjør noe at den får eget navn. Andre Brun krediterer dette mønsteret til opphavsmannen, som er Terje Refsahl, Tørrfluepuristen, her på forumet. Synes Andre presenterer flua på en god og grei måte. Synes det er hyggelig at Terje får den kreditten han virkelig fortjener.  Presentasjonen forringer på ingen måte Dyret synes jeg. Hadde jo vært hyggelig om Dyret med riktig opphavsmann også blir presentert. Jeg kjenner hverken Terje eller gunnar Bingen annet enn fra forumet her. Har ikke inntrykk av at noen av disse prøver å "stjele" mønster.

 

Mange fluer er ganske like, men likevel forskjellige. Jeg ble gledelig overrasket jeg. Endelig bra fluestoff i J&F igjen!

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvordan ser denne "Turist-puppen ut, da? Og dyret? Er det noen som har bilder av kreasjonene?

 

Hans

 

Puristpuppa øverst, Dyret nederst.

 

Terje!

post-0-13949862509968_thumb.jpg

post-0-13949862510459_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Velkommen til en ny krangletråd :P .Flott flue Terje , den skal du være stolt av, sett bingen sine fluer og han har ingen grunn til å føle seg mindre stolt ;D

Å føre dette videre må jo være på grensen til barnslighet .

 

Edit: en vennlig skål til deg Terje, pøs på med fluer :)

 

Takker for det Robban og jeg kan garantere deg at jeg ikke kommer til å krangle i denne tråden. :D

Trond har selvfølgelig rett til å mene hva han vil selv om jeg ble litt skuffa over dette.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Igor!

Har sett på bindebeskrivelsen av de to fluene. Flere avvik her, og synes nok at man, hvis det skal være nødvendig å henvise til inspirasjonskilden, kunne nevnt både Bingens "Dyret", og Gary Borgers "Devil-Bug". Staffan Lindstrøms svømmepuppe kjenner jeg ikke til. Men skal man henvise til alle mønstre som ligner ens egen kreasjon, får man vel ikke gjort stort annet. Alle imitasjoner er jo bundet etter det samme grunnprinsipp, å etterligne ett eller annet akvatisk eller terresterialt insekt, amfibie, leddyr eller fisk. Da har man jo i utgangspunktet et forholdsvis snevert utgangspunkt, alt tatt i betraktning.

 

Det som imidlertid kan være å stusse over, er at det under bindebeskrivelsen av "Dyret" ikke nevnes opphavsmann. Dette kan muligens skyldes at Terje Refsahl ikke kjente Gunnar Bingen på det tidspunktet fluemønsteret ble lagt ut? Det er jo en ære å få et mønster sugd av eget bryst på trykk, bundet av en annen eminent fluebinder. Dette nevner jo også Refsahl i sitt tilsvar. Han føler seg beæret. Den samme æren blir jo ikke Gunnar Bingen til del i forbindelse med bindebeskrivelsen av "Dyret".

 

Annet er det vel ikke å reagere på her? :)

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor mange av dem som VIRKELIG bidra mest alltid skal utsettes for slikt som dette?  Noen ganger får jeg bare lyst til å si hva jeg mener i klartekst. Jeg pleier å holde igjen, men gjør et unntak nå.

 

Slikt som dette er lavmål.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er historien bak denne puppen (en pinlig effekiv puppe btw)

Her refererer han til staffans puppe, devil bug og superpuppan ++

 

For ca en uke siden satte jeg meg ned ved bindestikka mens jeg skuet ut over Renaelva. Det er i grunn noe av det hyggeligste jeg vet når været tilater meg å sitte på verandaen på Kvarven å binde fluer mens jeg kan se på ørreten og harren vake ute i strømmen :D :D

 

Jeg hadde lyst til å binde opp noen svømmepupper med tanke på den lille hektiske perioden en gang mellom 21 og 22 på kvelden.

Men hva i svarte skulle jeg binde for noe.........det var da jeg kom til å tenke på ei svømmepuppe jeg så Claus her på forumet hadde lagt ut nylig. Hva om jeg tok utgangspunkt i den samtidig som jeg tok elementer fra blant annet Antronpuppa Staffan lærte meg, Devil bug og Superpuppa pluss andre svømmepupper jeg har sett her på forumet..........som sagt så gjort og jeg satte i gang.

 

Resultatet ble en svømmepuppe som jeg faktisk fikk veldig tro på så derfor la jeg ut på kveldens tur med godt mot og ikke minst godt håp (noe jeg i og for seg alltid gjør ;D ;D).........

Til å begynne med var det de små døgnfluene som dominerte og som etterhvert masse pen ørret sto å beita gjevnt og trutt på :D......men så kom mørket og det var dags for å gjøre ett raskt fluebytte over til vårfluepupper.... raskt fordi det er en veldig kort og hektisk periode med vårfluepupper, så her gjaldt det å være på riktig plass til riktig tid.........nå er det heldigvis slik at jeg vet hvor jeg skal være når mørket kommer og det tok ikke lang tid før jeg fikk ett heftig plask rett nedenfor der jeg sto, vi snakker antakelig kun en ca tre meter nedenfor.

Det var dags for å ta frem den nykomponerte svømmepuppa :D.........mens jeg sto å knøt den på tenkte jeg at denne må jeg ha ett navn på, så der og da ble den døpt RENAPURISTPUPPA og nå gjensto det å se om den kunne leve opp til mine svært så høye forventninger.........

 

Jeg slapp meg forsiktig ned i elva og rullekasta ut en fire fem meter for å få muligheten til å komme litt på utsiden av ørreten for å kunne få til en liten striping rett over hode på`n..........da flue kom i litt fart over der den stor, smalt det noe så inn i helvete at jeg trodde noen skjøt etter meg.....heldigvis så jeg jo at det var ørreten som prøvde å ta livet av flua mi så jeg skvatt ikke men gjorde ett godt tilslag og der satt`n gitt ;D ;D............etter en ganske så heftig kamp (fytte katta så moro det er å kjøre pen ørret på en Diamondback Classic Trout :D :D) så lå ørreten i håven og RENAPURISTPUPPA hadde levert på første kast og fanget en flott Renaørret på 1,3 kilo...........noen ganger er det alright, noen ganger er det alright, noen ganger er det helt alright............. ;D ;D ;D

 

Terje!

 

RENAPURISTPUPPA: ;D ;D

tmc 102 y str 13

Staffan`s antrongarn (brent i tuppen)- funksjon som ett puppeslør

Staffans Polygarn - lagt over kroppen som ett skall og med en liten tupp ala Devil bug stikkende opp foran.......

Staffans Polyamid dubbing (eller annet man måtte ønske...)

Ett stk brunt (eller liknende) hanehackle med litt lange fibre - klippet på under og oversiden........

 

Edit Terje og Lennart Bergqvist burde byttet navn på fluene. Funker knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal være slik at man ikke kan forandre på fluemønster uten å bli kappet hue av så blir det jaggu vanskelig! Og at man i tillegg må pugge alle fluenes opphavsmann for å holde stien ren. Det blir for dumt. Jeg kjenner Dyret, men har aldri hørt om Hr. Bingen. All ære til ham for å ha funnet opp Dyret (lurer på hvor han fikk inspirasjonen...).

Jeg så flua til Terje i J&F, og smilte tilfreds for meg selv over at både han og André, to personer som jeg har STOR sans for, sprer kunnskap og ideer til gagn og nytte for oss andre.

 

Jeg mener at så fort man viser ei flue til andre så må man akseptere at mønsteret fra da av vil leve sitt eget liv. Under min første sesong som ivrig fluefisker bandt jeg en sjøørretflue i orange og med perlemor-mylarslange. Ideen var å bruke den i grumsete sjøvann om våren. Den funket så til de grader. I dag finner jeg den igjen i bøker og nettsider under navnet "Juletreet". Den er 100% identisk.

Ikke vet jeg om det er jeg som er opphavet til denne fluen, eller om en annen fisker fikk samme brilliante idé. Ikke bryr jeg meg om det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har stort sett alltid påpekt hvem jeg har hentet inspirasjon i diverse fluer jeg har bundet.

Det har jeg også gjort med Puristpuppa, men desverre ikke på sbs utgaven men første gang jeg la den ut i inspirasjonstråden.

Jeg har også gjort det samme på utenlandske sider jeg er medlem på.

 

Skulle jeg og alle som binder påpeke hvem som er inspirasjonskilen hver gang man bandt en flue så tror jeg det hadde blitt nesten håpløst.

 

Tviler sterkt på at de fleste av verdens mest kjente fluebinder har avslørt til en hver tid hvor deres inspirasjon kommer fra.

 

Hvis det er noen som tror at, Staffan, Gunnar, Gary LF, Gary Borger, Ian Moutter, og alle andre meget dyktige fluebindre, har funnet opp sine fluer helt av seg selv

og ikke latt seg inspirere et sted så bør man sette seg ned å tenke grundigere igjennom saker og ting. For det er overhode ingen tvil om de guttas fluer også har blitt til gjennom inspirasjon fra andre steder.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Her er historien bak denne puppen (en pinlig effekiv puppe btw)

Her refererer han til staffans puppe, devil bug og superpuppan ++

 

For ca en uke siden satte jeg meg ned ved bindestikka mens jeg skuet ut over Renaelva. Det er i grunn noe av det hyggeligste jeg vet når været tilater meg å sitte på verandaen på Kvarven å binde fluer mens jeg kan se på ørreten og harren vake ute i strømmen :D :D

 

Jeg hadde lyst til å binde opp noen svømmepupper med tanke på den lille hektiske perioden en gang mellom 21 og 22 på kvelden.

Men hva i svarte skulle jeg binde for noe.........det var da jeg kom til å tenke på ei svømmepuppe jeg så Claus her på forumet hadde lagt ut nylig. Hva om jeg tok utgangspunkt i den samtidig som jeg tok elementer fra blant annet Antronpuppa Staffan lærte meg, Devil bug og Superpuppa pluss andre svømmepupper jeg har sett her på forumet..........som sagt så gjort og jeg satte i gang.

 

Resultatet ble en svømmepuppe som jeg faktisk fikk veldig tro på så derfor la jeg ut på kveldens tur med godt mot og ikke minst godt håp (noe jeg i og for seg alltid gjør ;D ;D).........

Til å begynne med var det de små døgnfluene som dominerte og som etterhvert masse pen ørret sto å beita gjevnt og trutt på :D......men så kom mørket og det var dags for å gjøre ett raskt fluebytte over til vårfluepupper.... raskt fordi det er en veldig kort og hektisk periode med vårfluepupper, så her gjaldt det å være på riktig plass til riktig tid.........nå er det heldigvis slik at jeg vet hvor jeg skal være når mørket kommer og det tok ikke lang tid før jeg fikk ett heftig plask rett nedenfor der jeg sto, vi snakker antakelig kun en ca tre meter nedenfor.

Det var dags for å ta frem den nykomponerte svømmepuppa :D.........mens jeg sto å knøt den på tenkte jeg at denne må jeg ha ett navn på, så der og da ble den døpt RENAPURISTPUPPA og nå gjensto det å se om den kunne leve opp til mine svært så høye forventninger.........

 

Jeg slapp meg forsiktig ned i elva og rullekasta ut en fire fem meter for å få muligheten til å komme litt på utsiden av ørreten for å kunne få til en liten striping rett over hode på`n..........da flue kom i litt fart over der den stor, smalt det noe så inn i helvete at jeg trodde noen skjøt etter meg.....heldigvis så jeg jo at det var ørreten som prøvde å ta livet av flua mi så jeg skvatt ikke men gjorde ett godt tilslag og der satt`n gitt ;D ;D............etter en ganske så heftig kamp (fytte katta så moro det er å kjøre pen ørret på en Diamondback Classic Trout :D :D) så lå ørreten i håven og RENAPURISTPUPPA hadde levert på første kast og fanget en flott Renaørret på 1,3 kilo...........noen ganger er det alright, noen ganger er det alright, noen ganger er det helt alright............. ;D ;D ;D

 

Terje!

 

RENAPURISTPUPPA: ;D ;D

tmc 102 y str 13

Staffan`s antrongarn (brent i tuppen)- funksjon som ett puppeslør

Staffans Polygarn - lagt over kroppen som ett skall og med en liten tupp ala Devil bug stikkende opp foran.......

Staffans Polyamid dubbing (eller annet man måtte ønske...)

Ett stk brunt (eller liknende) hanehackle med litt lange fibre - klippet på under og oversiden........

 

Og der skulle Gunnar Bingens Dyret ha vært med for den var en stor inspirasjonskilde for purispuppan den også :D

Beklager dette Gunnar, men den er omtalt som inspirasjonskilde de fleste andre steder jeg har lagt ut Puristpuppa.

Skjønner rett og slett ikke hvorfor den ble utelatt i det innlegget Claus viser til. En glipp rett og slett.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske vanskelig idag å designe så originale fluer at de ikke er egentlig en variant av en flue bundet av noen andre. Jeg så feks. hvitvingen til A. Brun i en av Gary Borgers flue bøker(designing trout flies?) på biblioteket i Oslo. Eneste forskjell (slik jeg så det) er at Broger har hodet (og vingen) i hvit foam/plast , mens Brun har brukt dyre hår på hodet. Det samme gjelder også T.Grøthes streamer (husker ikke hva den ble kalt) som jeg mener å ha lest om i en artikkel i Flugfiske i norden, men da med en stakkars ukjent amerikansk (?) opphavsmann. Det finnes sikkert mange flere eksempler på fluer og fluebindere som har helt andre meninger på hvordan man definerer originalitet, kopi og variant i fluebindingen.

 

Det er et vanskelig, men høyst aktuelt tema i disse pirat dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tilsvar på Refsahls innlegg.

 

Det er nok ikke så sikkert at de nevnte, muligens eminente fluebindere har fått inspirasjon av andres kreasjoner. De har mer sannsynlig spekulert ut en måte å lage en imitasjon av f.eks et insekt i en viss fase. Det er jo originalene vi forsøker å etterligne gjennom fluebinding og presentasjon. Så vil det nesten hver gang ende opp med at mønsteret allikevel ligner eller er helt likt et tidligere publisert eller upublisert mønster. Som jeg skrev tidligere, så har fluebindere et forholdsvis snevert utvalg å velge i. I hvertfall hvis vi snakker om de forskjellige fasene til våre akvatiske insekter. :) (Eks: Fjorten vårfluearter, tre forskjellige atferdsmønster i forbindelse med klekking/sverming/egglegging.)

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor mange av dem som VIRKELIG bidra mest alltid skal utsettes for slikt som dette?  Noen ganger får jeg bare lyst til å si hva jeg mener i klartekst. Jeg pleier å holde igjen, men gjør et unntak nå.

 

Slikt som dette er lavmål.

 

bjorni

 

 

 

Synes du holder igjen i dette innlegget åsså jeg bjorni :) Er det noe Terje skal ha så er det super ekstraordinær ros for hva han bidrar her på siden, ferdig med det.

Faktisk første gang jeg følte at jeg aggresivt måtte svare sjøl åsså.

Gunnar bingen bidrar ikke så mye her lenger, men mannen har gitt meg mye inspirasjon b.la på gjeddefluer så ikke et vondt ord om den mannen bare så det er sagt. :D

Opphavsrett til fluemønstre minner meg litt for mye om skogbruksmuset første fluebinder konkuranse, jeg var med , trur jeg var 12 år og helt sikkert på at jeg hadde noe å fare med, og det gjør jeg ennå når jeg trur jeg finner opp noe nytt, men,,,,,,,,,,,,,,,,

Nyanser i mønstre må vi godta, er vel derfor vi er der vi er i dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med våtfluer? Sikkert 1000 mønstre som består av hale, kropp, hackle og vinge av forskjellige materialer og forskjellige fargekombinasjoner...hadde jeg sett bare konturen av dem, hadde de trolig fremstått som helt like...likevel har de fått forskjellige navn...rart med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der skulle Gunnar Bingens Dyret ha vært med for den var en stor inspirasjonskilde for purispuppan den også :D

Beklager dette Gunnar, men den er omtalt som inspirasjonskilde de fleste andre steder jeg har lagt ut Puristpuppa.

Skjønner rett og slett ikke hvorfor den ble utelatt i det innlegget Claus viser til. En glipp rett og slett.

 

Terje!

 

Jeg linket bare til det innlegget jeg husket best, men da het den renapuristtpuppa. Tidlig beta-versjon av puristpuppa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg er litt irritabel i kveld? Men jeg så ei flue i jakt og fiske nå som ble kaldt puristflua??!! Det er vel noe av det dummeste jeg har sett (Navnet). Ikke flua for den er bra. men navnet (har brukt ei flue som er nesten helt lik i mange år, jeg har ikke satt noe navn på den!!). Grunnen til at jeg mener det, er at det er en variant av DYRET og gud vet hvilken fluer det måtte være. At mr. Brun ikke greier å se det er meg et under?!?! Flua er Dyret tvers igjennom, men med andre materialer. Å kalle det for noe annet enn dyret til Gunnar (eller variant) synes jeg er  mildt sagt flaut å lese, det er tross alt det som er orginalen!!! At A. Brun ikke er oppdatert på det nekter jeg å tro.

Det er kanskje slik mr. Brun vil ha det? Da jeg ser at han døper sine fluer i mr. Brun,s navn, som ikke er noe annet enn varianter av eksisterende fluemønster?? Greit for meg at noen vil gjøre fluefiske til en levevei, men ta for all del ikke andres navn og ære!!!

 

 

Har du ikke lest brødteksten i artikkelen?

 

Den begynner som følger: Puristpuppa til Terje Refsahl.... Jakt&Fiske, nummer 3 2009

 

Jeg synes ikke det virker på langt nær at André Brun tar kreditt for flua, men viser den fram.

 

Personlig synes jeg flua er ganske nyskapende i forhold til både teknikk og bindemetode. Jeg har ihvertfall latt meg inspirere både av bladet, og Terje her på forumet. Fortsett sånn Terje, du er en inspirasjon til mange. En liten titt på fluene du lager og det klør i fingrene mine i hvertfall!

 

Takk skal du ha og en vennlig fluebinde skål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...