Gå til innhold

Etterligninger men med eget navn????


Trond Engz

Anbefalte innlegg

Navnet skjemmer ingen heter det. Grunnen til at jeg tok i så hardt i trådstarten er at det er vanskelig å komme til orde uten å skikkelig provosere her på siden, da man er en ukjent "skriver".

Jeg kan vel ikke si noe annet enn at jeg lykkes i mye større grad enn jeg trodde var mulig.

Jeg fikk til den mest eksplosive tråden noensinne på ffs.

Ble den mest upopulære medlemet på ffs noensinne.

Ikke dårlig av en som meg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Terje Refsahl

Er dette en måte du bruker for å få folk til å holde kjeft på, Terje??

SÅ DU TRENGER ABSOLUTT IKKE Å SI NOE MER 

 

Nei overhode ikke, det var kun ment som et tilsvar på denne fra deg:

Jeg trenger ikke å si noe mer ;D ;D

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dette ligge som en tilbakelakt diskusjon da dere? La oss nå fokusere på den fine tiden som kommer :)

Trond Engsett er sikkert en alright kar han :) Kan vi ikke drite i dette og bli enige om at puristpuppa sikkert er ei god flue.

Har ikke prøvd den ennå men skal gi den en sjanse ti sommern.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet skjemmer ingen heter det. Grunnen til at jeg tok i så hardt i trådstarten er at det er vanskelig å komme til orde uten å skikkelig provosere her på siden, da man er en ukjent "skriver".

Jeg kan vel ikke si noe annet enn at jeg lykkes i mye større grad enn jeg trodde var mulig.

Jeg fikk til den mest eksplosive tråden noensinne på ffs.

Ble den mest upopulære medlemet på ffs noensinne.

Ikke dårlig av en som meg ;D

Ikke skryt på deg den tittelen. Det finnes tråder som var mer hot enn denne og brukere som har fått mer pepper enn deg

 

Edit: Og da ser vi hva motivet til trådstarter egentlig var, å få oppmerksomhet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevis det:

Ikke skryt på deg den tittelen. Det finnes tråder som var mer hot enn denne og brukere som har fått mer pepper enn deg

Bevis det du!!!

Må jo skryte av noe da "alle" er så jævli i mot meg ;D

Må jo bare si at ikke alle er i mot meg. Har fått noen tilbakemeldinger på det motsatte.

Jeg står for det at flua til Terje er en variant av Dyret, det er jo akkurat det Terje sjøl sier, heldigvis. Voksent gjort av han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

    Sv: Etterligninger men med eget navn????

« Svar #105 på: 14. Mars 2009, 21:26:47 » Sitat 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Sitat fra: Trond Engseth på 14. Mars 2009, 21:03:46

Navnet skjemmer ingen heter det. Grunnen til at jeg tok i så hardt i trådstarten er at det er vanskelig å komme til orde uten å skikkelig provosere her på siden, da man er en ukjent "skriver".

Jeg kan vel ikke si noe annet enn at jeg lykkes i mye større grad enn jeg trodde var mulig.

Jeg fikk til den mest eksplosive tråden noensinne på ffs.

Ble den mest upopulære medlemet på ffs noensinne.

Ikke dårlig av en som meg

 

Ikke skryt på deg den tittelen. Det finnes tråder som var mer hot enn denne og brukere som har fått mer pepper enn deg

 

Edit: Og da ser vi hva motivet til trådstarter egentlig var, å få oppmerksomhet 

 

Ja gjett om jeg vil ha oppmerksomhet da, har alltid drømt om det, føler meg som en kjendis ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

    Sv: Etterligninger men med eget navn????

« Svar #98 på: 14. Mars 2009, 20:48:27 » Sitat 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Sitat fra: Trond Engseth på 14. Mars 2009, 20:44:29

Sitat

Så var det på`n igjen... Gir deg ikke du?

 

Jeg har fått PM om at jeg som har skapt detta rabalderet her ikke skal trekke meg ut

 

 

Selvfølgelig skal du ikke trekke deg ut. Du er i din fulle rett til å mene det du gjør Trond.

Du mener Puristpuppa er et idiotisk navn og en kopi av Dyret, og det er helt greit for meg.

Jeg mener noe helt annet, og så foreslår jeg at vi lar det bli med det og avslutter denne diskusjonen. Vi kommer ikke lenger allikavæl

 

Foreslår at vi heller setter oss ned ved Renaelva i sommer og utveksler erfaringer med ulike fluemønstre. Det tror jeg vi begge kunne ha lært noe av.

Det kunne sikkert vært moro, men da kan du ikke skule på meg på samme måte som i fjor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sv: Etterligninger men med eget navn????

« Svar #106 på: 14. Mars 2009, 21:30:59 » Sitat 

 

--------------------------------------------------------------------------------

*MODERATOR*

 

Håper vi kan holde diskusjonen på et fornuftig nivå. Synes den har kommet på feil spor nå.

????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uten tvil si at dette innlegget er det absolutt beste i tråden:

 

Sv: Etterligninger men med eget navn????

« Svar #81 på: 07. Mars 2009, 10:19:28 » Sitat 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Oi,oi,oi!

 

Jeg så heller ikke denne tråden før nå, i dag morges. Har lest gjennom hele sulamitten - med morgenkaffen i hånd, og sitter igjen med svært blandede følelser. 

 

Før jeg opprettet en brukerkonto på dette forumet, hadde jeg hyppig vært innom som gjest over lang tid. Følte at jeg hadde blitt "kjent med" mange av dere som holder til her, og også at jeg kjente "temperaturforholdene" her inne. Føler ikke at trådstarter har gått samme stien som meg selv...

 

Jakt & Fiske har jeg fått tilsendt i en årrekke. Som regel skummer jeg gjennom bladet, river ut bindebeskrivelser og kaster resten. De to siste numrene har ikke lidd samme skjebne. Jeg synes bladet har endret seg til det bedre - uten at jeg helt kan sette fingeren på det. Presiserer at jeg ikke mener at det utelukkende skyldes bidragene til André - selv om det trekker voldsomt opp for min del.

 

Jeg anser både Terje R. og André B. som enorme ressurser. Det gjelder i samme slengen svært mange andre her inne, Staffan L., Rune S., Tmags - og så videre... Det er ikke dermed sagt at alt jeg hører fra noen av de nevnte - samt de som ikke er nevnt, blir å oppfatte som den absolutte sannhet. Man kan jo være sunt kritisk til alt man hører. Men jeg kunne ikke drømme om å slenge fra meg noe som kan oppfattes som krenkende, bare fordi jeg var uenig i noe (med mindre jeg blir svært provosert  ). Skulle jeg komme i skade for å gjøre det, så vit at det ikke er tilsiktet. 

 

Trond E:

Jeg kjenner deg ikke. Men jeg velger likevel å tro at ditt innlegg ikke var så krasst ment som det virker. Tror også at det virker krassere på noen enn på andre - alt etter tid på døgnet/alkoholinntak. Som jeg innledet med, så føler jeg kanskje at du "gikk litt hardt ut i starten".

 

Beklager at dette ble litt langt. Hadde egentlig ikke tenkt å blande meg inn i diskusjonen. Men som så mange andre her, så var temaet for "personlig" til at jeg klarte å la være...

 

Nå håper jeg bare at jeg kan klare å komme meg til Rena i sommer, og at at jeg vil treffe så mange som mulig av dere der.

Deg også, Trond E. Så kan vi alle finne ut av hverandre. 

 

Ha en fortsatt glimrende helg!

 

 

Edit: "Etterligninger men med eget navn?" - Dette er på ingen måte en "varm potet" for meg. Fisker flua bra, så ære være opphavsmannen - om han heter Ola, Ahmed eller Karianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jøssss. Ser jeg har gått glipp av mye her når jeg har vært så og si borte :).

Jeg for min del mener at Terje kun er ute etter "fame and glory", og kopierer andre sine fluer kun for å være stygg. Tror ikke han har fantasi nok til å komme opp med egne mønstre, og kan han ta æren for noe andre har funnet opp, så gjør han det uten å nøle.

De som kjenner terje vet jo at han er en skurk og banditt!!. Nei....Det skal staffe seg å være kjeltring, og jeg mener at han bør ekskluderes fra resten av fluefiskenorge, og aldri må få en eneste flue i et blad noen gang igjen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PS...Terje :) Grattis med første publiserte flue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevis det:

Ikke skryt på deg den tittelen. Det finnes tråder som var mer hot enn denne og brukere som har fått mer pepper enn deg

Bevis det du!!!

Må jo skryte av noe da "alle" er så jævli i mot meg ;D

Må jo bare si at ikke alle er i mot meg. Har fått noen tilbakemeldinger på det motsatte.

Jeg står for det at flua til Terje er en variant av Dyret, det er jo akkurat det Terje sjøl sier, heldigvis. Voksent gjort av han!

 

 

For å få tittelen forumets mest forhatte mann så må du stå på litt mer hehe, da må du i løpet av en kveld lage eksplosive 10 siders tråder som blir slettet før neste morgen;D, det finnes mange forumdeltakere som er mere provoserende en deg Trond Engseth, du er bare en mann med rare meninger..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Bevis det:

Ikke skryt på deg den tittelen. Det finnes tråder som var mer hot enn denne og brukere som har fått mer pepper enn deg

Bevis det du!!!

Må jo skryte av noe da "alle" er så jævli i mot meg ;D

Må jo bare si at ikke alle er i mot meg. Har fått noen tilbakemeldinger på det motsatte.

Jeg står for det at flua til Terje er en variant av Dyret, det er jo akkurat det Terje sjøl sier, heldigvis. Voksent gjort av han!

 

 

For å få tittelen forumets mest forhatte mann så må du stå på litt mer hehe, da må du i løpet av en kveld lage eksplosive 10 siders tråder som blir slettet før neste morgen;D, det finnes mange forumdeltakere som er mere provoserende en deg Trond Engseth, du er bare en mann med rare meninger..

 

 

 

He he :) Tenkte på det samme her :) Du skal jaggu få henge i Trondfor å ta den tittelen :) Du er ikke den eneste som har laga bråk her inne skjønner du.  Nei, det skal mer til en å være kun surrehue ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest denne tråden fra start til slutt ett par ganger og jeg blir faktisk både litt trist og lei meg. Først og fremst fordi du fyrer så hardt som du gjør fra starten av. Jeg er ikke i stand til å se motivet for innlegget; er det fordi Gunnar Bingen ikke har fått den æren han burde for mønsteret, eller er det fordi du mener at Terje og Andrè får for mye oppmerksomhet her på forumet og ellers innenfor fluefiskemiljøet? Ikke kjenner jeg reglene for copyrights på fluemønstre og ikke vet jeg hvem denne Gunnar bingen er heller, så jeg burde kanskje holde meg unna diskusjonen, men som ivrig bruker og leser av forumet blir jeg som først nevnt litt trist og lei meg av slike sure oppstøt. Jeg kan ikke med min beste vilje se att verken Terje eller Andrè tar ”andres navn og ære” som du sier innledningsvis.

Jeg kommer sterkere tilbake i morgen. Men jeg ser jo det at det er bare meg sjøl og Terje som ikke er anonyme her, det er tydeligvis mest feiginger under falskt navn som vil tøffe seg som kommenterer, disse personene kommer jeg IKKE til å svare. Deg Terje skal jeg svare i morgen, og eventuelle andre som ikke er så feige så dem må ha et nicknavn for å tørre å være tøffe i kjeften!!!!!

Dette kunne du i alle fall spart deg, kan ikke se at det har vært noen her som har vært tøffe i kjeften, bortsett fra å være uenige i det du skriver og erklært sin støtte til Terje og du finner navnet til de fleste om ser hva som er bak signaturene.

Etter hvert som diskusjonen fortsetter minner du meg mer og mer om den gamle elgbikja til svogeren min som alltid skulle ha siste ordet, eller Gard Liv Vallas unnskyldning til Ingunn Yssen; ”jeg kan godt si unnskyld om jeg må, men jeg mener det ikke”.

Jeg syntes også i begynnelsen at forumet ble styrt av en gjeng navlebeskuende og selvopptatte nerder, men har etter hvert lært de bedre å kjenne ved å lese hva de bidratt med på forumet. La oss heller se det positive i att personer som Terje, Andrè, Staffan og alle andre som er med på å gjøre fluefiske til en folkesport med sin entusiasme og søken etter nye bedre fluemønstre og la de få all den ære de fortjener for det.

 

Hilsen Jens Smiseth

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bevis det:

Ikke skryt på deg den tittelen. Det finnes tråder som var mer hot enn denne og brukere som har fått mer pepper enn deg

Bevis det du!!!

Må jo skryte av noe da "alle" er så jævli i mot meg ;D

Må jo bare si at ikke alle er i mot meg. Har fått noen tilbakemeldinger på det motsatte.

Jeg står for det at flua til Terje er en variant av Dyret, det er jo akkurat det Terje sjøl sier, heldigvis. Voksent gjort av han!

 

En liten pressisjon:

Jeg sier at "Puristpuppa" er en variant av Dyret, Devil Bug, Antronpuppa, superpuppa og andre svømmpepupper jeg har sett rundt om kring. Ergo ikke bare en variant av Dyret. Målet var å se om jeg kunne lage en kryssning av de nevnte og resultatet er jeg godt fornøyd med. Puristpuppa navnet var et navn jeg satte på den mes for moro skyld, ikke for noe annet :)

 

Trond Engset skrev:

Det kunne sikkert vært moro, men da kan du ikke skule på meg på samme måte som i fjor :)

Kan ikke huske at jeg har sett deg og familien mer enn en gang og det tror jeg var to sesonger siden nede på Osøra.  Nå vet jeg ikke helt hva det betyr å skule på deg, men siden jeg ikke en gang er sikker på om jeg vile kjenne deg igjen når vi møtes så kan jo "skulinga" (hva nå det må ha betydd?) ha vært noe helt annet en negativt ment. Kan ikke se at jeg skulle ha no som helst grunn til å "skule" på deg Trond, vi kan da umulig ha noe usnakka.

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser denne tråden her blir jeg litt glad på en måte.. Glad for at jeg ikke er så flink til å binde fluer som Terje og resten av gjengen.

Jeg har hatt veldig nytte av dette forumet når jeg har forsøkt å binde mine fluer. Heldigvis finnes det endel folk her som binder og legger ut all informasjon om fluene sine, slik at jeg kan kopiere dem så godt jeg klarer. Takk til dere!!

Jeg er takker for all informasjon jeg kan få ang binding av de forskjellige fluene som jeg bruker, om flue heter Purist Super eller hva det nå enn er. Setter pris på at noen jobber med å videreutvikle fluer og mønstre, og samtidig deler det med resten av fluefiskesamfunnet uten å lage noe mer bråk rundt det.

 

Tror jeg skal binde en håndfull med Puristpuppa nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg er av dem som synes det er noe helvetes irriterende å ikke ikke bli kreditert.....Renaflua er et eksempel....chenillefjærmygg et annet eksempel.....chenille døgnflua dukka plutselig opp i alt om fiske som "karry´s" døgnflue........Så har vi børstemarken....det er klart at de som det blir stjålet fra har et latent irritasjonselement hengende.....DERFOR SLÅR JEG OPP EN VÆR VARSOMPLAKAT, DET ER ALLTID VIKTIG Å REFERERE TIL OPPHAV DERSOM DET ER KJENT......synes dog at puristpuppa skiller seg ganske mye fra dyret som begge mønsterene skiller seg fra Sulerpuppan, med de er helt klart nær beslektede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevis det:

Ikke skryt på deg den tittelen. Det finnes tråder som var mer hot enn denne og brukere som har fått mer pepper enn deg

Bevis det du!!!

Må jo skryte av noe da "alle" er så jævli i mot meg ;D

Må jo bare si at ikke alle er i mot meg. Har fått noen tilbakemeldinger på det motsatte.

Jeg står for det at flua til Terje er en variant av Dyret, det er jo akkurat det Terje sjøl sier, heldigvis. Voksent gjort av han!

 

 

For å få tittelen forumets mest forhatte mann så må du stå på litt mer hehe, da må du i løpet av en kveld lage eksplosive 10 siders tråder som blir slettet før neste morgen;D, det finnes mange forumdeltakere som er mere provoserende en deg Trond Engseth, du er bare en mann med rare meninger..

 

 

 

He he :) Tenkte på det samme her :) Du skal jaggu få henge i Trondfor å ta den tittelen :) Du er ikke den eneste som har laga bråk her inne skjønner du.  Nei, det skal mer til en å være kun surrehue ja...

 

Enig.  Lillevann kjenner flere som er langt mer provoserende enn Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår fortsatt ikke hva den store ståheien handler om. Hvem som var først med hva osv. Totalt uinteressant så lenge det fungerer. Nymfeboksen min er full av fluer som ikke har noen navn. Og hvis noen kopierer dem er det bare hyggelig.

 

Fra nå av skal jeg styre unna alle fluer hvor navnet inneholder navnet til opphavsmannen eler hvor det finnes "opphavsrett"!  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele denne diskusjonen er forferdelig vanskelig.

 

I dette eksempelet derimot synes jeg det ikke er noen tvil om at Terje's mønster fortjener et eget navn da den har mye nytt i seg i forhold til Dyret.

 

Generelt så tar en til seg inspirasjon fra veldig mange kanter. Når man er kreativ vil man hente ideer fra mange steder og ofte er det underbevisstheten som gir en ideene og en husker ikke direkte hvor man har fått det fra. Man kombinerer ting til nye ting og så kommer det en flue ut av det. Jeg tror ikke Terje hadde bundet puristpuppa om han hadde levd i en isolert verden, men det er faktisk lov å bli inspirert og takk for det! På en slik måte kan man stadig forbedre ting.

Men så kommer man av og til i konflikt med hva som har blitt gjort før. Kanskje den nye ideen ble nærmere den opprinnelige inspirasjonskilden en man selv tenkte over. Kanskje man en gang for lenge siden har sett en flue og binder en nesten lik en, men husker ikke hverken opphavsmann, navn på flue eller eksakt mønster.

Dersom noen har et mønster de synes er sitt eget og blir sure om andre publiserer mønster, så publiser det først selv. Da har man ihvertfall bevist at man selv kom opp med ideen først om det er så viktig, og da gjør det vel ingenting om andre publiserer en variant med annet navn senere, det blir jo bare bevis på hvor god flua i utgangspunktet var når andre blir inspirert av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Fluemønstre er for meg åpen kildekode, kommer fortsatt til å stjele ideer fra kreti og pleti...helt uten hemninger.

Nå gjør mine kreasjoner seg best i ekstremt små oppløsninger på nett, så går ut fra at det uansett ikke kommer til å medføre så store protester ;D

 

Men si meg er dyret egentlig ei puppe da? Jeg trodde den først og fremst var designet som noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg synes det blir noe helt annet å gå rett inn i en eksisterende bok.....ta oppskriften ut fra denne, skrive artikkel om den og forandre

på navnet.....uten å gjøre en henvendelse om opphavmannen hadde intensjon intensjon om åskrive artikkel om den selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det blir noe helt annet å gå rett inn i en eksisterende bok.....ta oppskriften ut fra denne, skrive artikkel om den og forandre

på navnet.....uten å gjøre en henvendelse om opphavmannen hadde intensjon intensjon om åskrive artikkel om den selv.....

 

OK, den er litt drøy, det ser jeg. Men ellers har jeg som regel ikke peil på hvem som står bak de forskjellige fluene. Annet enn etternavnet på han som fant opp "Olsen"  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...