Gå til innhold

Snøforhold på finmarksvidda


André F. Aubert

Anbefalte innlegg

I år er det rapportert at det er lite/nesten snøfritt på mange av viddene.

Noen som har erfaringer med tilsvarende og eventuellt hvor mye tidligere bør turen planlegges?

 

Der hvor jeg fisker snakker de lokale om tidligste fisket på lenge... Ikke bare er jeg redd for at det braker løst for tidlig, men at snømangel fører til lite smeltevann, liten elv, varm elv og dermed vanskelige forhold.

 

Alt dette passer dårlig i mine planer.

 

Er det noen som kan berolige en ung sjel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er sikkert er at det er alt for tidlig å si noe som helst :) Ofte kommer det mye nedbør i mars-april.

 

En annen ting man bør være klar over er at Finnmarksvidda er et svært nedbørsfattig og lavtliggende område. Regnet i løpet av sommeren er viktigere for vannstanden enn snømengdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har de siste 15 somrene på langturer i ulike deler av Finmark, mest i Øst, med det nytter ikke å prøve å forklare noe om dette her, har prøvd, men det var helt bortkastet. Superguruene vet mye mer om dette en meg, så det er like greit å vente til det kommer svar derfra.. :)

 

,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dersom det er meg du benevner som superguru så kan jeg fortelle at jeg har finnmarka som tumleplass fra 1972.....de beste sesongene jeg har hatt er de som har hatt ordentlig vinter til et stykke uti mai og at isen først er blitt borte rundt 10 juni......og at aurivilliklakkingene først var igang ca. 15 - 20 juli.....altså vi har ulike erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da!Skal oppover uke 28.Kan fort bli i seneste laget det da,så sant det ikke detter ned 1 meter snø :).Var på samme sted i fjor uke 29 og da virket det som om vi var litt sent ute ja...Det var en del klekkinger,men lite aktivitet fra fisken..i hvertfall av den litt større typen fisk...Vi får håpe på en kald vår der oppe da 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da!Skal oppover uke 28.Kan fort bli i seneste laget det da,så sant det ikke detter ned 1 meter snø :).Var på samme sted i fjor uke 29 og da virket det som om vi var litt sent ute ja...Det var en del klekkinger,men lite aktivitet fra fisken..i hvertfall av den litt større typen fisk...Vi får håpe på en kald vår der oppe da 8).

??? Andre uka i juli skulle da være en fin tid å reise opp. Kan ikke skjønne annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Uff da!Skal oppover uke 28.Kan fort bli i seneste laget det da,så sant det ikke detter ned 1 meter snø :).Var på samme sted i fjor uke 29 og da virket det som om vi var litt sent ute ja...Det var en del klekkinger,men lite aktivitet fra fisken..i hvertfall av den litt større typen fisk...Vi får håpe på en kald vår der oppe da 8).

??? Andre uka i juli skulle da være en fin tid å reise opp. Kan ikke skjønne annet.

 

Har så mange ganger missa de siste åra.....en flygerkompis har fortalt om godt med vak en uke før den tiltenkte perioden jeg hadde tenkt.......var på finnmarka en gang ved en tilfeldighet uka før st.hans.....merkelig som jeg traff den gangen,,,,,,kkjempeklekkinger av baetis i chebrajokka eller hvordan det skrives

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne være så fleksibel selv,men det er en drage og et par smårollinger som vil ha meg med på noe annet en fiskeferie også :o.Ferie uten fluestang!Skjønne det den som kan :-\...

Du har da noe å se frem til du da!! Ikke alle som får reise til Finnmark når de har små! Husk det!

Jeg skulle og gjerne ønske jeg hadde større fleksibilitet, bare litt vanskelig og kombinere med jobb og familie. Og det må jeg ha!!

 

Moralske ruffen på tokt ;D

 

Ps: Du skal ikke være redd for tidspunktet du skal reise opp på. Det er ikke for sent!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke finnmark på meg heller i fjor, da vi fikk tvillinger i mars, og fruen fikk prolaps. Men i høst og vinter har jeg vært så mye hjemme, at hun kommer til å innsistere på at jeg drar å fisker litt.  ;D  ;D

 

Det er jo uansett et lite sjansespill å dra så langt (for oss søringer!), men noe pen fisk er det som regel mulig å lure.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er sikkert er at det er alt for tidlig å si noe som helst :) Ofte kommer det mye nedbør i mars-april.

 

En annen ting man bør være klar over er at Finnmarksvidda er et svært nedbørsfattig og lavtliggende område. Regnet i løpet av sommeren er viktigere for vannstanden enn snømengdene.

 

Enig.

 

Dessuten:

I indre Finnmark kan det fort bli litt varmt i vann og vassdrag, men en gjennomsnittssommer inneholder mye kaldt drittvær fra nordvest som kjøler ned.

Finnmark er stort, og i andre, velkjente områder kommer den beste perioden langt senere.

Det er fullt mulig å være for tidlig ute også - det har jeg smertelig erfart flere ganger :'(

Tror 2. uka i juli blir perfekt, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Finnmark er stort, og i andre, velkjente områder kommer den beste perioden langt senere.

Det er fullt mulig å være for tidlig ute også - det har jeg smertelig erfart flere ganger :'(

Tror 2. uka i juli blir perfekt, jeg :)

 

Et veldig viktig poeng , er få ting som er mere deprimerende etter 200 mil i bil enn å se is på vannene du skulle fiske i !

Da er det jaggu bedre å være litt for sent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...