Gå til innhold

Fluefiske i Gudbrandsdalslågen


Anbefalte innlegg

Noen forvaltningstanker fra Gudbransdalslågen sin Driftsplan 2001-2003.

 

http://www.laagen-fiskeelv.no/felles/driftsplan.pdf

 

Så får leserne avgjøre om virkelighetsbeskrivelsene og måloppnåelsene er godkjent.

 

Hovedmål for Lågen Fiskeelv

I vedtektene for Lågen Fiskeelv er følgende fastsatt som hovedmål;

 

”Lågen Fiskeelv skal på innmeldte strekninger ivareta medlemmenes interesser, fremme fisket i vassdraget

og legge forholdene best mulig til rette for sportsfiske for almenheten mot løsing av fiskekort”.

 

I tillegg er følgende angitt;

- Utnytte rettighetene gjennom salg av fiskekort eller andre former for utnyttelse.

- Føre et effektivt oppsyn med fisket og anmelde ulovlig fiske i sonens område.

- Arbeide for ensartede og tidsmessige fiskeregler.

- Arbeide for god fiskepleie.

- Arbeide for å bekjempe forurensninger i vassdraget.

- Ivareta medlemmenes interesser i reguleringssaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 613
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

oppsynet har jeg aldri sett i ringebu omerådet....

ikke tror jeg de gjør så mye for ørretstammene heller...de slutta og ta opp gytefisken i våla og stryke fisken for rogn...klekkeriet ble lagt dødt...det de gjorde var og frede våla fra første brua og oppover...det er jo vel og bra men:D

våla er regulert oppe ved ringebu sentrum, og det har bydd på problemer noen ganger da det har skjedd en feil og våla har blitt tom for vann...heldigvis var jeg og noen til der ett par ganger det skjedde...plukka ørret på harde livet og fikk bært de nedi nærmeste pytt...men selvfølgelig klarte vi ikke redde alle men  :'(  

 

ellers så hørte jeg rykter om att den lokale jeger og fiske foreningen engang brukte pengene som skulle komme fisken i elva til gode...på ny skytterbane....problemet er vel att det er for mange jegere i den foreninga i forhold til fiskere...

 

Og det er så igjenngrodd alle steder att og fiske med fluestang...ja da trenger u motorsag på mange plasser...ta en tur nedi vålamunningen...ikke mange plasser som det er plass til bakslengen..gjelder også tromsa...

 

sist gang jeg husker det skjedde noe på fiskefronten var før fluefiskevm...da slapp de vel 300 øretter...Og så satte de opp noen skilt for noen år siden som sa fra att fra den og den datoen er det ulovlig og fiske så så mange meter fra våla,tromsa,frya,under perioden øretten gyter! Selvfølgelig bra det ;)

 

Så jeg har vurdert og kontakte kommunen og ivertfall få de til og hogge litt plass med tanke på oss fluefiskere også!og hva de gjør ellers..

 

Eller så har jeg motorsag hjemme jeg ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er heldigvis slik at det for noen år siden ble forbudt å hugge i et belte i strandsonen.....dette øker faren for erosjon....(utgraving av masser.) slik hugst er fobudt og bør ikke forekomme......her et utdrag. her kan man risikere store bøter.

 

 

Inngrep i vassdrag, hugging av kantvegetasjon, tekniske tiltak som fisketrapper og terskler krever tillatelse etter vannressursloven eller lakse- og innlandsfiskloven med forskrifter. Dette skal sikre at det ikke gjennomføres tiltak uten at effektene på økosystemet er vurdert. Eventuelt kan vi pålegge tiltakshaveren avbøtende tiltak for å redusere skadevirkningene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe hørtes vel litt brutalt ut kanskje når jeg skrev det...det er snakk om busker ...ikke skog...ikke store trær ;D

 

kvistsag er vel det rette ordet og bruke....men mulig det er samme reglene?

 

hvis man ikke har lov og røre sånne busker en gang vil det jo gro igjen hele utløpet oppover der snart :-\...må nå ihvertfall kanskje være lov tynne ut litt de buskene?  det ødelegger jo hele fiskeplassen nedi der...  :-\ og vade går jo ann men det er stritt og dypt mange plasser og så skremmer man lett fisken med og vade der og ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har virkelig snøsmeltinga på fjellet satt igang...regn og varmegrader om natta de siste dagene har gjort susen...rundt her jeg jobber på fjellet har den minket over 50 prosent siden påske...om ikke mere...så jeg setter en knapp på att det ikke vil bli kjempeflom i år heller...(hvis det da ikke blir unormalt mye regn) snømengden på fjellet har heller ikke vært unormal...14 dager til kanskje så er den gone..da synker våla og sidelvene ganske kjappt mens lågen fortsatt er stor...ei uke etter det igjen da braker det løs i feks våla ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forklare litt mere rundt den vegitasjons saken dere diskuterte siden jeg selv er grunneier i lågen. Det har seg slik at i lågen sone 1 er det også det problemet med igjenngroing, så det er helt håpløst å komme til med stanga mange ganger. Så det har seg slik at vi har lov til å fjærne mindre vegitasjon som kratt, små busker etc så folk kommer til langs vannkanten. Men strørre vegitasjon som regnes som "skog" må få stå i fred om det så ikke ligger i elva eller noe sånt da. Det gjelder hvertfall lågen sone 1 og 9 Altså opp til hunderfossen og Gausa opp til gausdal kommune.

Ang. fiskeoppsynet neddi her så fikk vi nytt oppsyn i fjor vår. Han "Patruljerer" bare de mest kjente plassene i hovedsak. Men han kontollerte faktisk ganske mange i fjor og endte opp med 6 stk som ikke hadde fiskekort.

 

Er vell på en måte litt gamle mål det der da. Men meste av det der er gjennomført faktisk, eller blir konstant opprettholdt om man kan si det slik.

 

Per R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut Per :D 

 

Jeg tok hardt i når jeg mente motorsag...hørtes vel ut som om jeg ville rydde hele bredden for skog...hehe

 

Jeg mente vegetasjon og småbusker....Jeg har lite lyst til att de godplassene som folk nå kommer til og fisker, skal gro helt igjen...att det ihvertfall kan holde de plassene som nå er og alltid har vært der fri for vegetasjon og småbusker :)

 

Skal snakke med grunneieren jeg, jeg vedlikeholder gjerne de plassene selv jeg...gjør gjerne en innsats sånn att folk skal få komme til og fiske på de plassene der (inkludert meg selv seff) :)

 

Hvor mange soner har det fiskeoppsynet ansvar for da forresten?

 

Og har det blitt sånn forresten att man kan kjøpe fiskekort via sms ? mener jeg hørte noe snakk om det en gang....eller mulig jeg husker feil... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nevne det att nå går lågen mot flomstore høyder...

 

da slipper man og fly og tenke på att man går glipp av noe stort ei lita stund...

 

så da skal jeg kjappe meg og utvide verandaen min blandt annet fra 48 til 63 kvadrat...så jeg slipper og stresse med det når ting begynner og skje nedi lågen igjen  ;)

 

åja...jeg skal dra til ett visst sted,menge meg med haspel rappala gutta etter 21mai, dog med flustang og alfor store streamere og max med backing...da skal jeg prøve meg på de fiskespisende ørretene som står langs land og jakter på mort og sik som kommer oppover fra losna... ;D   

 

Jeg kan nevne det att min personlige rekord er en ørret på 6 kg og 92cm lang...(ja den kunne faktisk veid kanskje rundt 8-9 kg i full kondisjon)bare så dumt det ikke var på enhånds :-\  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey:) oppsynet oppi her tror jeg har lang sommerferie ;)

 

 

Men det kan også nevnes att han burde ta med fiskestanga og,for det er ikke så mange fiskere og se langs elva oppi her..så det ikke blir helt bomtur mener jeg :D

kanskje derfor man aldri ser dem heller...

ja tror det begynner og dra seg til nå....noen dager siden jeg sjekka,men når man ser på sideelvene og snøsmeltinga på fjellet så vil jeg tro det begynner og bli lite fiskbart :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke det enda :( Driver med kjøling som jobb og når vår/sommer varmen slår inn blir det mye sein jobbing og da ingen fisking :S Men tenkte meg en tur ut i morgen da jeg har hele dagen til rådighet! Men er tatt stor gjedde neddi korgen alt i år! Henger bilde på gsport rustadstuen i byen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke det enda :( Driver med kjøling som jobb og når vår/sommer varmen slår inn blir det mye sein jobbing og da ingen fisking :S Men tenkte meg en tur ut i morgen da jeg har hele dagen til rådighet! Men er tatt stor gjedde neddi korgen alt i år! Henger bilde på gsport rustadstuen i byen ;)

 

okey:)

 

da skal jeg jammen meg stikke innom der nå i helga når jeg skal til lillehammer :D

 

ser ut som det ble satt en effektiv stopper på våren og...med kaldt vær...snødde faktisk på fjellet igår og idag :-\...dermed en kraftig nedbremsing på smeltinga...

sideelva våla har sunket og fått en tilnærmet normal farge igjen...

bare blitt skikkelig knallvær nå så kanskje det kan sprute løs med en døgnflueklekking snart...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...