Gå til innhold

Fluefiske i Gudbrandsdalslågen


Anbefalte innlegg

Da kommer en liten rapport :)

 

Fint og vindstille idag, klekket små beatiser, til tross for en bra klekking så var det lite vak og se :)

 

Kjørte en del bil idag, men ble litt fisking også :)

 

Største fisk på 550 g, og den tok knut are, slo meg med 50g den kødden :)

Fisken på første bilde, knut are sin var propp full av maur :)

 

post-1778-13949867337146_thumb.jpg

post-1778-13949867337439_thumb.jpg

post-1778-13949867337689_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 613
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

Ja det var en fin dag igår Jan :)

 

 

Det ser sånn ut ja. Får håpe det ordner seg med en tur eller to til neste år. Har lenge tenkt på en tur til de traktene der.

Kjører ofte den veien der og den elva frister noe jæ. . .   :D

 

 

Jan

 

Men det som var litt skuffende er att elva er preget av veldig mye sandbunn...noe vi ikke så dagen før pga vinden, men det var jo noen plasser selvfølgelig det var andre bunnforhold som du ser på bildene, og så var er det litt som oppi rena att vannkast er en fin ting oppi der også pga mye bush;)

 

Bruke mere tid oppi der neste år og finne ut hvor knallhardt det er oppi der, liten vannstand når vi var oppi der, ser for meg att det er ei helt annen elv under normal vannstand, spent på hvor knallhardt det er da, eller om det er mest spennende om høsten, som det er ellers i lågen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute i G.lågen i dag. ny pers på flue. 1,4kg! 8) maurimitasjon.

tok også en på 500gr.  bilder kommer senere pgr. av at jeg hadde glemt kamera og måtte kjøpe et engangskamera.

 

var også ute i elva i ringebu. tror Mr.Erot har lagt ut noen bilder av dette stedet tidligere i linken. meget bra harrstrekk.  tok alt for mange harr.. mistet helt telingen  ;D

 

nå blir jeg i sarpsborg utover høsten så hvis noen vet om noen bra plasser så er jeg veldig takknemlig for litt info ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute i G.lågen i dag. ny pers på flue. 1,4kg! 8) maurimitasjon.

 

Vil bare si en ting til dette jeg Knut Are. Og det er at å kakke gytefisk ville ikke jeg skrytt av. Synes det er en skikkelig uting!!! Ifølge fiskereglene har du nok lov til å gjøre det. Men for min del er det totalt skivebom og noe en kan holde seg for god til.

 

Dette skrev jeg vel i samme tråden for 3-4 innlegg siden også, men reagerer på sånn!!!! Av meg får du ikke tips på gode plasser for å si det sånn.

 

Amund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute i G.lågen i dag. ny pers på flue. 1,4kg! 8) maurimitasjon.

 

Vil bare si en ting til dette jeg Knut Are. Og det er at å kakke gytefisk ville ikke jeg skrytt av. Synes det er en skikkelig uting!!! Ifølge fiskereglene har du nok lov til å gjøre det. Men for min del er det totalt skivebom og noe en kan holde seg for god til.

 

Dette skrev jeg vel i samme tråden for 3-4 innlegg siden også, men reagerer på sånn!!!! Av meg får du ikke tips på gode plasser for å si det

 

Nå vet jeg ikke hva du vet om hva jeg kakker eller ikke, men det er helt greit det Amund..

 

Amund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommentarer til siste tids innlegg på denne tråden:

*Vannstanden er ikke SÅ liten - i forhold til årstiden er det faktisk litt over normalen såvidt jeg registrerte sist helg.(Da snakker jeg om elva ovenfor samløpet med Otta).

*Hva med C&R når det gjelder harr?  Noen steder går man inn for å desimere harrbestanden for å prioritere ørreten - er det noen tanker omkring dette i Lågen?

*Hva er bakgrunnen for at fiske er forbudt i sone 6 og 7 etter 9/9 - men ikke lenger ned?  Hvis det har med fordelingen av populasjon av harr/ørret å gjøre, er det allikevel rart at ikke ørreten er fredet også i de nedre sonene (selv om det er mest harr å få der på denne tiden, så slenger det noen ørreter innimellom også.) Ikke misforstå, jeg er helt for fredningen i nevnte soner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommentarer til siste tids innlegg på denne tråden:

*Vannstanden er ikke SÅ liten - i forhold til årstiden er det faktisk litt over normalen såvidt jeg registrerte sist helg.(Da snakker jeg om elva ovenfor samløpet med Otta).

*Hva med C&R når det gjelder harr?  Noen steder går man inn for å desimere harrbestanden for å prioritere ørreten - er det noen tanker omkring dette i Lågen?

*Hva er bakgrunnen for at fiske er forbudt i sone 6 og 7 etter 9/9 - men ikke lenger ned?  Hvis det har med fordelingen av populasjon av harr/ørret å gjøre, er det allikevel rart at ikke ørreten er fredet også i de nedre sonene (selv om det er mest harr å få der på denne tiden, så slenger det noen ørreter innimellom også.) Ikke misforstå, jeg er helt for fredningen i nevnte soner.

 

 

 

Reglene generelt i lågen er ikke oppdatert spør du meg!!  ett maxmål både på ørret og harr hadde snart vært på sin plass!!

 

Ja hva er grunnen til att den ikke er fredet? ja , er det mest harr oppi der nå? men uansett synes jeg ørreten skulle vært fredet...sånn er det vel nå i sone 3 så vidt jeg vet, får du en ørret nå, må den slippes ut igjen uansett!! merkelig att det ikke er noen regler for ørreten i sone 5 iallefall...

 

Siden 6 og 7 er fredet nå? er det pga att det er gyteplassen til ørreten eller?

 

Mulig den ikke er SÅ liten, men begynner og bli, her går lågen ned meget kjappt om dagen i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at fiskereglene kunne trengt en oppdatering. Her som mange andre steder.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å fjerne minstemålet og erstatte dette med et maksmål. For meg, sånn jeg opplever min fiskesituasjon er dette logikk. Veldig mye smått, og veldig lite stort. Får man heller vurdere et nytt minstemål om det skulle dra helt feil avgårde.

 

Dette med fredningstidene skjønner jeg meg heller ikke helt på. Variasjon fra sone til sone? Burde vært en lik fredning i hele elva. Blir det letter å forholde seg til. Datoene her burde også samkjøres med elvene rundt, da det slik jeg har forstått det er fredningstid i utos og elver men ikke i elva den renner inn i, altså Lågen. (Kan jo du rette meg om jeg tar feil her Tore).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at fiskereglene kunne trengt en oppdatering. Her som mange andre steder.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å fjerne minstemålet og erstatte dette med et maksmål. For meg, sånn jeg opplever min fiskesituasjon er dette logikk. Veldig mye smått, og veldig lite stort. Får man heller vurdere et nytt minstemål om det skulle dra helt feil avgårde.

 

Dette med fredningstidene skjønner jeg meg heller ikke helt på. Variasjon fra sone til sone? Burde vært en lik fredning i hele elva. Blir det letter å forholde seg til. Datoene her burde også samkjøres med elvene rundt, da det slik jeg har forstått det er fredningstid i utos og elver men ikke i elva den renner inn i, altså Lågen. (Kan jo du rette meg om jeg tar feil her Tore).

 

Ja minstemålet kunne de trygt fjernet :)

 

ja fredet fra 1 sept i alle utos og noen hundre meter nedstrøms og oppstrøms lågen ,der disse renner ut i lågen :)

 

og så er det ikke lov med større krok enn 10 i fredningstiden... tubefluer er ikke lov...

 

sone 1, ble hele den fredet 1 sept? samt sone 9, gausa?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt opp i Gausa går egentlig den store ørreten?Hva er egentlig snittstørrelsen på fisken som holder til i elva hele tiden?Tenker ikke på denna gytevandrer`n ass ;)!!!Har hytte i Skåbu,så jeg har kjørt langs denne elva mange ganger uten at jeg har fiska i den.Tenkte kanskje jeg skulle prøve en gang......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt opp i Gausa går egentlig den store ørreten?Hva er egentlig snittstørrelsen på fisken som holder til i elva hele tiden?Tenker ikke på denna gytevandrer`n ass ;)!!!Har hytte i Skåbu,så jeg har kjørt langs denne elva mange ganger uten at jeg har fiska i den.Tenkte kanskje jeg skulle prøve en gang......

 

er det i elva langs veien til skåbu og espeldalsvatnet du tenker på du tenker på da?

 

vet det er ett vannkraftverk oppi gausdal ett sted, aner ikke om det er noe fisketrapp der, isåfall tipper jeg snittvekta er større nedenfor denne demningen, uten att jeg med sikkerhet vet dette siden jeg aldri har fisket oppi elva der, men det er det sikkert andre som vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt på reglene for lågen på http://www.laagen-fiskeelv.no/. Der står det jo ingenting om dette med fredning i utos. Er dette noe som er skiltet ved de aktuelle stedene? Har aldri hørt om denne regelen her i Øyer hvor jeg holder til. Nå er vel neppe Åene som renner ut her noen gytebekker/elver, men rart det ikke står noe om det.

 

Jeg har også kjørt langs Gausa på vei ned fra Skåbu. I starten av juni var vel det. Glassklart men lite vann. Har prøvd å forhøre meg litt rundt om fisket der men ikke hørt om det helt store. (Uten at det har noe å si da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens er det grunneiere/lag som styrer fredningsbestemmelser og minste/maks-mål,og de får sikkert ikke med seg det som skjer ang. forskning ol.

I Glomma tror jeg det var Fylkesveterinæren som grep inn i fredningsbestemmelsene,og da fikk ørret og harr hver sine fredningstider,hvis det er sånn fremdeles da. ;)

Hvordan de ble gjort oppmerksom på det,husker jeg ikke,muligens var det artikler i lokalpresse evt.Vilmarksliv/jakt og fiske el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...