Gå til innhold

Fluefiske i Gudbrandsdalslågen


Anbefalte innlegg

  • Svar 613
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Står litt små harr og vaker i nedre deler av lågen nå også :) Men er ikke skikkelig igang enda, men gjedda driver og gyter om dagen og det er mere enn nok underholdning for min del! Å se 2 gjedder plaske rundt 1 meter fra land i maaange minutter er gøy :D Jeg trodde ikke det foregikk om natta men i natt så, så jeg det faktisk med mine egene øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste forresten i lokalavisa her en dag og bakpå der sto det noe om g.lågen...en som skriver følgende:

 

Iårbok for Gudbrandsdalen for 1930 skriver Ola Vigerust litt om sdtedsnavn i dalen. Han nevner att alle lærde er enige om att navnet Lågen IKKE er det opprinnelige navnet på elva.

Navnet kunne vært HUND.

Derfor navnene HUNDORP , HUNDER , HUNDERFOSSEN og HUNDNES på dovre; garden lå under Tofte.

Elva Hondyrju renner ut i lågen,eller det tidligere navnet Hund.

Yrju ble omkalt til ei å, altså ei lita elv. Dermed ble HONYRJU ei å som rant ut i elva HUND.

 

Gøy med litt historie ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nedi lågen en tur idag, vindstille,duskregn og litt sol i ny og ned...etterfulgt av skikkelig høljregn...

Mye mygg , så også årets første døgnfluer...baetis rodanhi...hadde foråpninger om att det skulle bli en bra klekking når det begynte og striregne, men ble aldri dt helt store.

Jeg så 4 vak...på litt over 4 timer >:(

Forholdene var til rette men alikevel skjedde det aldri noe :-\

 

Ble ikke noe fisk...satt relaxed ved bredden og drakk kaffe og venta på att noe skulle skje men neida :)

 

Det er nok for tidlig ennå...vet fra før att det er i begynnelsen av juni ting begynner og skje :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slenge inn en fiskerapport til :)

 

Jeg og Per M. Wang var en tur nedi lågen her søndag , det var så og si vindstille, lite vak og se, men så noen ørreter vake langt uti selve strømmen der,jeg velger og si att det ikke var plass til bakslengen jeg. så de fikk stå i fred;)

 

Fikk omsider en fisk på maur, kakka den i hodet og undersøkte magesekken på den, stappfull av flyvemaur, lørdag så svermet det med maur oppi der jeg bor, da dreiv jeg med siste finpussen på varandaen min, jeg visste jeg gikk glipp av noe stort nedi lågen den dagen :-\

 

Vi forflyttet oss lenger nedover elva på en annen fin plass, var ikke store aktiviteten der heller, fisket da med nymfer..per fikk vel en fisk.

Men det var ikke før per knytte på en svømmende vårfluepuppe bak den nymfa si att det hele snudde, jeg var så heldig og få ei sånn ei av per.Der jeg da hadde stått,og dengt nymfa,og jeg hadde vadet meg ut der og(fisket meg utover først da). Sto det harr på rekke og rad :D

 

Da dro vi fisk på fisk ei stund der, harren klarer ikke og motstå ei stripende flue framfor nesa si ser det ut som, vært borti det der før også :)

 

kakka også en liten harr i hodet og undersøkte magesekken på den også, den var full av myggpupper, srtl 18- 20.

Og vi dro fisk på fisk med ei vårfluepuppe strl 12-14 ;D

 

Så nå skal jeg knyte på en svømmende vårflueimitasjon neste gang jeg skal blindfiske i stedet for spent spinner :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har lågen vokst seg stor i helga pga varmen, ottaelva som sikkert begynner og fylle på noe vann :)

 

Sideelvene holder seg på normal vannstand....så nå begynner det virkelig og dra seg til :)

 

Var en liten tur og sjekka forholdene igår, så noen spredte døgnfluer på vannet...og harren var vakvillig :)

 

Var en liten tur nedi igjen igårkveld, måtte bare prøve noen kast, det ble 4 harr , 1 liten tass, 2 på 450gr og en på 500gr :D

 

Fint med vekt innebygd i hoven ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slenger inn en fiskerapport :)

 

Lågen har gått ned mye etter pinsehelga....ottaelva ser ut til og ha tatt en pause pga det dårlige været :)

 

Det begynte og bli bra i vålamunningen men nå som lågen har gått ned er det blitt grunt og fisken har flytta på seg...

Det ble noen store harr nedi våla, og det var en som tok noen pene øretter der og ;)

 

Men igår...forflytta meg til ett annet sted lenger oppi lågen...vårflueklekking og masse vakende fisk...mest harr, men også stor ørret uti selve strømmen...utenfor kastehold :-\

 

Fisken tok små brune vårfluer...disse er de første som pleier og klekke...de gir bestandig bra fiske, så en del stankelbein i lufta også, noen baetisspinnere, masse mygg..

 

Ble totalt 15 harr på en og en halv time ca...Vadebuksa mi er lekk så måtte rett og slett bare gi meg...holdt på og fryse ihjel..på vei inn mot landt så jeg vakende harr i ei bakevje, 20cm dyp ca, tok 4 stk på 4 kast  ;)

 

Men nå skal jeg få satt ut båten min sånn att jeg får fiska på de store...for jævlig att de feigingene uti der skal få stå der i fred og ro...de står alltid safe de der, blir aldri fiska på i løpet av en sesong heller tror jeg, aldri sett noen i båt utpå der ihvertfall, ikke så mange som vet hvor de står hen utpå der heller ;)

 

Begynner det og skje noe andre steder i lågen ? :D

 

Hvis en moderator ser dette kan dere flytte denne tråden til min fisketur eller no? passer seg vel bedre der kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Været i nedre deler/Øyer er ihvertfall upåklagelig. Sol og vindstille. Desverre har jeg altfor mye å gjøre hjemme i dag så kommer meg ikke ut. :S

Ok . . . Er vel bare å innse at ørret-sesongen mer eller mindre er over nå, så man får vel plage harren i g-lågen litt frem til vinteren kommer.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det. Såvidt jeg vet er vel det meste fredet rundt her nå. Men, skal få lurt meg ut et par turer til. Koselige de høst turene. :) Venter jeg på bellyboaten jeg har bestilt meg, så når den dukker opp må den nok prøves.

 

Litt off topic men minner om at Hunnselva har dugnad nå på søndag. Om du vil ha pause i harrplagingen og er i området ;) Oppmøte kl 11 på Raufoss om du er med. Se tråden Totenprodukter eller Hunnselva.com. Tenkte jeg skulle ta turen nedover bare bartendergenene gjemmer seg og lar meg våkne tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det. Såvidt jeg vet er vel det meste fredet rundt her nå. Men, skal få lurt meg ut et par turer til. Koselige de høst turene. :) Venter jeg på bellyboaten jeg har bestilt meg, så når den dukker opp må den nok prøves.

 

Litt off topic men minner om at Hunnselva har dugnad nå på søndag. Om du vil ha pause i harrplagingen og er i området ;)

Har fått med meg det . . . Bor rett ved hunnselva jeg, så jeg regner med jeg er på plass søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært i nedre deler av lågen i det siste, eller som har peil på hvordan vannstanden er nå ?

 

Hei lars :)

 

vært avgårde en tur idag...ved tretten...vannstanden har begynt og synke bra nå de siste dagene, og harrfiske er igang...ble vel nesten 10 harr idag..ikke noe kjempestor harr men morro alikevel :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært i nedre deler av lågen i det siste, eller som har peil på hvordan vannstanden er nå ?

 

Hei lars :)

 

vært avgårde en tur idag...ved tretten...vannstanden har begynt og synke bra nå de siste dagene, og harrfiske er igang...ble vel nesten 10 harr idag..ikke noe kjempestor harr men morro alikevel :D

 

 

 

 

 

må få md at jeg tok en ørret da  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...