Gå til innhold

Fluefiske i Gudbrandsdalslågen


Anbefalte innlegg

Noen som har vært i nedre deler av lågen i det siste, eller som har peil på hvordan vannstanden er nå ?

 

Hei lars :)

 

vært avgårde en tur idag...ved tretten...vannstanden har begynt og synke bra nå de siste dagene, og harrfiske er igang...ble vel nesten 10 harr idag..ikke noe kjempestor harr men morro alikevel :D

 

 

Takk for opplysningen, Tore  :)

Får ta en tur til helga da, tenker jeg . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 613
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

husker ikke hvor mange harr 7-8 kanskje? :rolleyes: de "fleste" under minstemålet kan man jo si da..... :P

 

Jeg synes de kunne kunne fjerna minstemålet altså på den harren i g.lågen....status i g.lågen er att det er alt for mye av dem...

I år har jeg begynt gi f i minstemålet og kakke alt under minstemålet...kakker og lar storørreten få seg ett gratismåltid i stedet :)

 

begynner og bli håpløst mye av dem...blir egentlig bare verre og verre virker det som...fisket i g.lågen siden jeg var tja 10 år gammel, vil si snart 20 år og den har blitt merkbart mindre vil jeg påstå :-\

 

(ihvertfall sone 3)

 

heller innført maxmål i stedet synes jeg :D

 

 

Lars: ja du får ta deg en tur oppover :D

 

Regner med att vi legger ut noen rapporter nå fremover :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat fra http://www.ringebu-natur.no/fiske.htm :Lågen er en av Europas beste fiskeelver...

 

hvem som har skrevet dette og når vet jeg ikke. greit at den var VELDIG bra for en del år tilbake, men når ingen tar vare på elva og fiskestammene så blir det sånn det har blitt.masse småfisk og sjelden mellom storfisken(før var det omvendt)...

 

skulle gjerne tatt et tak for å fått opp mye av de "tusenbrødrene" som går i stimer rundt omkring for å få opp gjennomsnitts størrelsen på alle arter, men her må kommunen inn i bildet og det er ikke bare bare..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som du sier...skulle absolutt gjort ett eller annet med det der :)

 

største harren jeg har tatt i sommer er 650g :o 

 

og mange på rundt halvkiloen har fått svømme videre.....men dæven og mange jag har tatt i mellom disse som jeg har kakka.... :o

 

Det skulle vært flere som hadde fiska der og kakka mere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driv å prøve å finne ut hvem som er oppsyn og det nærmeste jeg har kommet enda er Runar Stenumgård. men vet ikke om det er kun på fåvang eller om det gjelder ringebu også.

 

aner ikke...oppsyn...det har jeg IKKE sett i g.lågen alle disse årene noen gang :rolleyes::o

 

hvis han ikke er no fjelloppsyn så? kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens naturoppsyn (SNO) overtar fra og med i år(2008) ansvaret for fiskeoppsynet i Randsfjorden, Mjøsa og nedre del av Lågen.

Randsfjorden, Mjøsa og Lågen opp til Harpefoss har bestander av storaure. Storaurestammene har nasjonal verneverdi. De har et livsløp som i stor grad samsvarer med laks, og som laksen er de også sårbare for overbeskatning. Det er derfor egne forskrifter som regulerer fisket etter storauren i disse vassdragene. I Randsfjorden er det i tillegg en spesiell stamme av storrøye som trenger tilsvarende beskyttelse.

 

Tidligere har Fylkesmannen administrert en fiskeoppsynsordning i disse vassdragsområdene basert på frivillig lokalt personell. På anmodning fra Fylkesmannen har SNO nå overtatt ansvaret for å ivareta oppsynet med fisket  etter storaure og storrøye i disse vassdragene.

 

Oppsyn i regi av lokale fiskerettshavere vil som før føre tilsyn med at deres regler er overholdt og at fiskekort er betalt der det er krav om det.

 

Kontaktperson for oppsynet i Mjøsa og Lågen er Arne Johs Mortensen (tlf: 48073752).

Kontaktperson for oppsynet i Randsfjorden er Geir Høitomt (tlf: 99249948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir noe mil snorre, men går vel an og kjøre rett over fjellet hvis jeg ikke tar helt feil....så du slipper og kjøre rundt :D

 

Regner med att det kommer en fiskerapport imrogen fra det stedet der, vaka nemlig en meget pen ørret i dyprenna på andre sida der i bilde, så må bare opp der igjen imorgen og prøve :)

 

idag ble det bare en "kjapp" tur for og se ann forholdene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og padlet et par timer. Forholdsvis lite vann. Klekket noen døgnfluer. Små lyse varianter, noen spinnere, et par vårfluer og såvidt det var litt mygg. Rimelig dødt ja. Ikke beste plassen jeg var på, og droppet padleturen over til en bedre høstplass da jeg ikke er så kjent med båten enda og ikke har vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at øvre deler av Lågen har fredningstid nå.  Jeg trodde også at i sonene som er åpne for fiske nå er ørreten fredet i gytetida så det bare er harr som gjelder?

 

det er kun sone 6-7(dovre og og lesja kommune): fiske er kun tillatt fra 21mai til 9 sept.

 

sone 5( Sel kommune) som vi var i: alt fiske er tillatt hele året utenom fra isløsning til 20. mai da det kun er tillatt å fiske med flue, men ørret er fredet.

 

står ingenting på fiskekortet om noe annet. :) og det var også skilt med en del info langs elva og der sto det bare generel info om merking og rapportering ang. utbygging av vassdraget..

 

så samvittigheten min er ganske så god!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og padlet et par timer. Forholdsvis lite vann. Klekket noen døgnfluer. Små lyse varianter, noen spinnere, et par vårfluer og såvidt det var litt mygg. Rimelig dødt ja. Ikke beste plassen jeg var på, og droppet padleturen over til en bedre høstplass da jeg ikke er så kjent med båten enda og ikke har vest.

 

padling du... sku ha vært med i dag! helt fantastisk! sånn du ser på film ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...