Gå til innhold

Mothaker kontra "Barbless"


Hermann

Anbefalte innlegg

Har de seneste åra bundet alle fluene mine på mothakerløse(evt. klemt inn mothakeren) på grunn av "fang og slipp".

Leste imidlertid nylig en artikkel fra Nord-Amerika, og amerikanerne har jo praktisert "catch and release" mye lengre enn oss, at det faktisk var mer skadelig for fisken å bruke mothakerløse kroker fordi disse krokene under kjøring slapp taket og så kroket fisken på nytt flere ganger. Omtrent som en dårlig trent sykepleier som skal ta blodprøve og bommer flere ganger. De fleste har erfart hvor plagsomt det er.

Så hva gjør jeg, mothakerløst eller ikke ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Så å si de aller fleste med litt lang og litt oppoverbøyd spiss. Det finnes hos flere merker, men jeg er dessverre forhindret fra å si direkte hvilke merker og modeller. Enkelte BL-kroker er dessverre ikke særlig brukandes da spissen enten er for kort eller for rett. Og da oppstår ofte det problemet som er nevnt i ditt første innlegg - glipptak og ny kroking. En annen sak er at det også kan være en tilvenning på stangvalg. En for stiv stang kan, om man ikke er veldig vant med BL, føre til flere glipptak. Noe som passer bra med tanke på amerikanske undersøkelser. De har en tendens til å overvurdere kastelengder og sine egne evner der borte og da velger de ofte for stiv stang til det fiske de bedriver. En greie som dessverre alt for mange norske fiskere også har gjort. Heldigvis ser trenden ut til å snu. Jeg har sagt det før og sier det igjen. Dersom du kaster lengst med ei stang fordi den er stivere enn alternativene så ikke velg den. Overført til golf (som selvsagt ingen av dere spiller):

Det blir som å kjøpe en driver du slår enda lenger inn i skogen med!

 

Hjalp det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel akkurat det jeg spør om Hr. Eikre. Hva slags kroker som er minst skadelige for fisken om man skal praktisere "fang og slipp" :)

 

Som sagt delte meninger. Men er det ikke litt rart å tenke på hva som skader fisken minst og samtidig  praktisere "fang og slipp"?  ;D

 

Sannsynligheten for at det ene er så veldig mye bedre enn det andre, er nok liten. Fisk med det du liker.

 

;D

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har forsøkt noe tjekkiske som for meg er kanskje de beste jeg har forsøkt....husker ikke hva de hter.....men de er glimrende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det er vel akkurat det jeg spør om Hr. Eikre. Hva slags kroker som er minst skadelige for fisken om man skal praktisere "fang og slipp" :)

Som sagt delte meninger. Men er det ikke litt rart å tenke på hva som skader fisken minst og samtidig  praktisere "fang og slipp"?  ;D

 

Sannsynligheten for at det ene er så veldig mye bedre enn det andre, er nok liten. Fisk med det du liker.

 

Er i alle fall bedre i snitt å bruke gode barbless og praktisere "fang og slipp" enn å bruke kroker med mothaker og kakke fisken i hodet dersom man tenker på hva som er skadelig for fisken. Et kakk i hodet har jo dødelig utgang. Og å røske ut en krok med mothake som sitter i overkant "godt" kan ha samme virkning hvis man i tillegg må tviholde på fisken for å få den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også de som mener at BL kroker med veldig lange spisser er mer skadelige enn de med mothaker.

Fordi de tynne/lange spissen trenger lengre inn og kan lage dypere kutt. Eller skade vitale organer.

Ikke min påstand, leste det i et engelsk blad av en vel profilert fisker...

 

Selv bruker jeg noen mothakeløse og noen med som jeg klemmer ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at barbless kroker funger vel så bra som kroker m/ mothake.

Det kreves selvfølgelig noe trening i kjøring av fisk, men det gjelder alle typer kroker om de med eller uten.... ;) Støtter meg til Eriks utspill angående stang valg med mer.

 

Det forundrer ikke meg at det er de som mener at BL kan være mer skadelig en m/ mothake.

Det vil alltid finnes meninger om det ene er bedre (les: mer skadelig) enn det andre for fisken.

Samtidig tenker jeg at slike utsagn/utspill kom iforbindelse med "catch and release" rundt om.

 

 

Helst skulle vel vi ikke fisket. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fordi de tynne/lange spissen trenger lengre inn og kan lage dypere kutt. Eller skade vitale organer.

Ikke min påstand, leste det i et engelsk blad av en vel profilert fisker...

 

Er jo ikke akkurat snakk om veeeldig lange spisser da. Iblant kan man lure på hvilken krokstørrelse folk fisker med og hvor små fisk de fanger. Dessuten går spissen utover og ikke innover i fisken. Så å skade vitale organer krever enten at fisken nesten svelger flua eller at man "skyter spurv med kanoner". Og uansett er det ikke lengden på spissen som skader, men hvor dypt kroken kan trenge (avhengig av krokbøyens størrelse). For samme hvordan du snur på det så vil ikke krokingen dytte spissen innover i fisken. Ok, en lang spiss kan gå en aning dypere dersom man er uheldig og det er derfor jeg sier at den bør være noe oppoverbøyd også. Da vil den nemlig ikke gå så dypt. Dessuten vil den ikke glippe like lett.

Og "profilerte" fluefiskere finnes det nok av.

 

Jeg kunne sagt mye om dette temaet da jeg pga. min egen skepsis har vært opptatt av "problemet" med C&R og krokvalg. Som kjent er det BL som gjelder i Hemsil og jeg var en motstander av dette selv da jeg mente at det fikk være nok med å kroke én gang når man fikk på fisk. Jeg hadde selv erfart kroker som til og med hoppet ut og kroket øyet og mange tilfeller med tydelige multikrokinger. Felles for disse var nedklemte mothaker og/eller for kort og rett spiss. En såkalt "standard" krok som finnes i nesten alle tidligere flueoppskrifter hvor mothaken var nedklemt var en verre synder enn jeg hadde trodd var mulig. Det var nesten garrantert multikroking på større og sprek fisk som måtte kjøres en stund gjennom hopp og andre (fiske)øvelser. Stive stenger har jeg før omtalt og der står jeg knallhardt på at jo stivere stanga er i forhold til det fiske man bedriver jo mindre bør man praktisere C&R. Dette kan også overdrives og en stang som er så myk at man fullstendig mister kontrollen over fisken ved håving heller ikke er særlig smart. Så riktig utstyr er et godt skritt på veien. Men fortsatt kreves det litt tilvenning. Om ikke annet så for å glemme at man faktisk ikke har mothake. Svært mange som fisker uten mothake for første gang kjører fisken på en måte de ellers ikke ville ha gjort. Så slik jeg ser det er det verste med C&R og fiske uten mothake at vi faktisk fanger fisken flere ganger og ikke at vi kanskje stikker den et par ganger under én kjøring. Den muligheten kan altså også begrenses med bedre tilpasset utstyr. Med litt øving så ser man om en krok er egnet eller ikke. Merket er rimelig uvesentlig så lenge kroken er av god kvalitet og har riktige egenskaper.

 

Og som jeg også har nevnt før så er det ved fjerning av kroken at svært mange fisk får skader de ikke hadde behøvd å få dersom man brukte krok uten mothake. Kroker med mikromothaker er nok bedre enn "vanlige", men ikke på noen måte like enkelt å få ut av en fiskekjeft som en krok uten. Det er i alle fall min mening. Men så er jeg heller ingen "profilert" fluefisker som skriver artikler i blader.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng Erik, jeg kjøper de tvert.

Oppoverbøyde spisser er helt klart de beste, jeg kan ikke huske å ha mistet fisk på slike.

I tillegg tror jeg at de kroker absolutt best og lettest. Har noen merkelige opplevelser med slike hvor jeg i etterkant tenker: "jøss! kroket jeg virkelig den?? Jeg var jo egentlig litt for treg der..."

Du er en velkjent fluefisker som absolutt burde ha skrevet litt i blader  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

et annet viktig element er hensynet il fiskeren selv, glemmer aldri den gangen jeg på finnmarka måtte gå 3 timer til bilen for å kontakte lege fordi jeg hadde en krik nær øyelokket,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

F.eks. det ja.  ;) Men jeg tenker på mange forskjellige. Det er mye bra for tiden og det blir bedre og bedre. Til og med tørrfluekrokene begynner å komme seg.

 

Jepp Staffan, det er mange fordeler. Som når man er uheldig og kroker seg selv, hehe. Men det må ha vært lenge siden det hendte vel? Du kroker vel ikke deg selv lenger? I så fall så kan jeg anbefale polaroidbriller eller i det minste litt større vanlige briller enn de du har idag. :D

 

En ting som jeg selvsagt glemte (alltid skal jeg glemme noe!): Man ryker selvsagt ikke fisk, men det skjer visst andre. Og da er det jo fint at de ikke har mothake på fluene sine slik at vi (som aldri ryker fisk) kan ta fiskene senere.  :D

 

 

Edit.

Det siste poenget der var ikke så gjennomtenkt kanskje... Jeg har jo fått mange fine fluer ved at noen har røket fisk. JA til store mothaker hos de som har dårlig fortom og meget flotte fluer! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg skal prøve meg med noen mothakeløse i sommer. Jeg har brukt kroker med mothake hele tiden og er ikke overbevist om at jeg

skal klemme ned mothake eller bruke mothakeløse kroker.

Årsakene er allerede nevnt med tanke på hvordan kroken beveger seg og kan glippe etc, pluss en del andre ting jeg har hørt om krokens evne til å skjere seg inn

i fiskekjeften (utover selvfølgelig).

 

Jeg har fortsatt ikke helt tro på at en liten flue i krok 12 - 18 med mothake gjør veldig stor skade hvis man tar den ut riktig.

En annen ting er også at en flue som man antar sitter godt bidrar til at man tørr å kjøre ørreten noe hardere enn hvis man står å er redd for å

miste den fordi man ikke har mothake på kroken.

 

Blir også litt fortvila når det gjelder krokdebatter og hvor viktig det er å skade fisken minst mulig , når man samtidig løfter fisken og til

tider tar rene ballegrepet på`n :D

 

Er det virkelig slik at en liten ørretflue med mothake gjør stor skade hvis den tas ut på riktig vis?

Jeg må bare spørre for jeg er ikke overbevist om dette pr i dag og har til gode å se annet enn synsing om saken og ikke vitenskapelig dokumentasjon.

 

Lager tmc og andre krokprodusenter kroker med mothake kun for de tilfellene hvor man skal kakke fisken?

 

Nei jeg er ikke overbevist om noe som helst når det gjelder kroker med og uten mothake, men leser det som sies for å lære mer.

Når jeg er helt overbevist om at mothakeløst er det rette, først da skal jeg melde overgang :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg skal prøve meg med noen mothakeløse i sommer. Jeg har brukt kroker med mothake hele tiden og er ikke overbevist om at jeg

skal klemme ned mothake eller bruke mothakeløse kroker.

Enten mothakeløse som er laget for dette formålet eller kroker med mothake. Å klemme ned er i rene nødstilfeller.

 

Jeg har fortsatt ikke helt tro på at en liten flue i krok 12 - 18 med mothake gjør veldig stor skade hvis man tar den ut riktig.

 

Blir også litt fortvila når det gjelder krokdebatter og hvor viktig det er å skade fisken minst mulig , når man samtidig løfter fisken og til

tider tar rene ballegrepet på`n :D

Ballegrepet henger sammen med mothaker... og spesielt hvis kroken er bitteliten og sitter litt keitete til. Ren logikk min kjære motdebattant.  ;)

 

En annen ting er også at en flue som man antar sitter godt bidrar til at man tørr å kjøre ørreten noe hardere enn hvis man står å er redd for å

miste den fordi man ikke har mothake på kroken.

Stikk motsatt av sannheten. Å kjøre mer forsiktig uten mothake er "å be om det". Da blir det fort noe jeg ynder å kalle "Long Distance Release".

 

Er det virkelig slik at en liten ørretflue med mothake gjør stor skade hvis den tas ut på riktig vis?

Problemet er altså å få den ut på riktig vis.

 

Lager tmc og andre krokprodusenter kroker med mothake kun for de tilfellene hvor man skal kakke fisken?

Ja, og fordi svært mange tror man trenger mothake. Pluss at noen mener at mothakefrie kroker ødelegger mer. De som lager kroker vil selge og tar ikke noe standpunkt i diskusjonen utenom å lage bedre og bedre mothakefrie slik at vi konverterer av oss selv. De er billigere å lage også, men har et problem som de slipper når det mothake. De henger lettere sammen og er verre å pakke for fabrikkene. Så det er muligens slik at vinninga går opp i spinninga.

 

Nei jeg er ikke overbevist om noe som helst når det gjelder kroker med og uten mothake, men leser det som sies for å lære mer.

Når jeg er helt overbevist om at mothakeløst er det rette, først da skal jeg melde overgang :)

Heldigvis kan vi fortsatt gjøre våre egne valg i de aller fleste tilfellene.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker og bukker kjære motdebattant :D

Jeg skal ta det du sier til etteretning som det så fint heter.

 

to be continued.......

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve meg med noen mothakeløse i sommer. Jeg har brukt kroker med mothake hele tiden og er ikke overbevist om at jeg

skal klemme ned mothake eller bruke mothakeløse kroker.

Enten mothakeløse som er laget for dette formålet eller kroker med mothake. Å klemme ned er i rene nødstilfeller.

 

Hmmm. Mener du at å klemme ned mothakene på "vanlige" kroker er bare tull og gjør mer skade?

Jeg klemmer ned alle mothaker og synes det har fungert helt brillefint. Har ikke engang merket å ha mistet mer fisk under kjøring. Og kroken ligger ofte i håven eller er lett å løsne. Men etter å ha lest denne tråden forstår jeg at her er det jammen mange momenter jeg aldri engang har tenkt på.

 

PS. Spørsmålet er oppriktig ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En annen ting er også at en flue som man antar sitter godt bidrar til at man tørr å kjøre ørreten noe hardere enn hvis man står å er redd for å

miste den fordi man ikke har mothake på kroken.

 

Stikk motsatt av sannheten. Å kjøre mer forsiktig uten mothake er "å be om det". Da blir det fort noe jeg ynder å kalle "Long Distance Release".

 

Dette kan jeg skrive under på. Har fisket med mothaksløst og nedklemte kroker i flere sesonger. Bl.a. fordi jeg gjester Hemsil i ny og ne, men først og fremst fordi jeg har tenkt godt om dette i C&R øyemed, har aldri fått med meg motforestillingene. Dersom man slipper presset på en fisk som har tatt mothaksløst så ender det med 80% sannsynlighet med at fisken vrir seg fri. Svært ofte løsner også kroken i det man har fått fisken opp i håven, og akkurat det har jeg alltid tenkt godt om, dessuten veldig praktisk. Fint å slippe å kjøre fingre eller en peang inn i kjeften på fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...