Gå til innhold

Nytt Flyteringtreff under vulgata klekningene på Hadeland 27. og 28. juni


Morten M

Anbefalte innlegg

Er nok ikke mange vann på østlandet som huser god, naturlig bestand av stor ørret.

For meg spiller det ikke veldig stor rolle om fisken har levd sine første år i et klekkeri før de blir satt ut, enten i vann eller elv.

Etter et par år er de som villfisk å regne  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Snakker vi her om et settefiskvann eller, i.o.m. at det garanteres så stor fisk? Eller er dette en meget god og naturlig biotop? At det vokser blekker tyder ikke på at dette er et oksygenrikt vann, og dermed er det få inn og utos som igjen betyr at fisken ikke har gytemuligheter og mulighens har tilbrakt livet i en balje til den ble så stor at den var interessant å fiske på. Påstår ikke noe, men bare spør. For garantier om stor fisk sier meg ingenting om kvaliteten på fisket. Putvann hvor det settes ut storfisk er vel noe av det minst sjarmerende jeg vet om.

 

 

Jørn

Tja JB, for snakke for noen av de vanna på hadeland jeg kjenner til. Det er vel slik at fiskene blir satt ut når de er relativt små, dvs. 2-somrig. Som oftest er det ikke nok reproduseringsmuligheter, og vannet er avhenig av utsettinger. Hva så? Dette er jo det samme som de gjør i nordmarka, og der setter de faktisk ofte større fisk også. Skjønner ikke at man kan kalle dette put & take vann når ørreten får gå fritt mange år fra den er bitte liten. Da har du i så fall fisket i mange "put & take" vann i nordmarka ;)

Ening med deg der ørreten, her i sør er det også nesten sette fisk i alle vannene, settes da som regel ut som 2 sommringer.

heldigvis er det noen vann som klarer og reprodusere nå.

skjønner ikke helt offer folk klager på dette ??? er da vitterlig bedre og ha noe og fiske på en ikke!!

 

Jeg spør om det settes ut større fisk, jeg vet jo at det settes ut fisk i mange vann i Nordmarka...  "Problemet" er at fisk som ikke gyter sjeldent blir mer enn 5-600 gram. Og hvis ikke gyteforholdene på Hadeland er vesentlig bedre enn i Nordmarka, så skjønner jeg ikke hvordan fisken blir så svær i dette vannet?

Det kan sikkert Morten svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at fisk som ikke gyter, ikke blir større en 5-600 gram?

Størrelsen på fisken har vel mer med tilgang på mat enn om den gyter eller ei?

Til din orientering er det tatt fisk på garn som har veid over 6 kg i dette vannet...

og ingen fisk som er satt ut har vært eldre enn 2 somrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi her om et settefiskvann eller, i.o.m. at det garanteres så stor fisk? Eller er dette en meget god og naturlig biotop? At det vokser blekker tyder ikke på at dette er et oksygenrikt vann, og dermed er det få inn og utos som igjen betyr at fisken ikke har gytemuligheter og mulighens har tilbrakt livet i en balje til den ble så stor at den var interessant å fiske på. Påstår ikke noe, men bare spør. For garantier om stor fisk sier meg ingenting om kvaliteten på fisket. Putvann hvor det settes ut storfisk er vel noe av det minst sjarmerende jeg vet om.

 

 

Jørn

Tja JB, for snakke for noen av de vanna på hadeland jeg kjenner til. Det er vel slik at fiskene blir satt ut når de er relativt små, dvs. 2-somrig. Som oftest er det ikke nok reproduseringsmuligheter, og vannet er avhenig av utsettinger. Hva så? Dette er jo det samme som de gjør i nordmarka, og der setter de faktisk ofte større fisk også. Skjønner ikke at man kan kalle dette put & take vann når ørreten får gå fritt mange år fra den er bitte liten. Da har du i så fall fisket i mange "put & take" vann i nordmarka ;)

Ening med deg der ørreten, her i sør er det også nesten sette fisk i alle vannene, settes da som regel ut som 2 sommringer.

heldigvis er det noen vann som klarer og reprodusere nå.

skjønner ikke helt offer folk klager på dette ??? er da vitterlig bedre og ha noe og fiske på en ikke!!

 

"Problemet" er at fisk som ikke gyter sjeldent blir mer enn 5-600 gram.

 

Hei JB.

Håper ikke dette virker flåsete for det er ikke intensjonen... men jeg må nesten spørre. Hvor ofte har du fisket i marka? For at fisk sjeldent blir mer enn 5-600 gram  når den ikke gyter har jeg aldri verken hørt eller sett. Her er det snakk om næringstilgang og vannkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi her om et settefiskvann eller, i.o.m. at det garanteres så stor fisk? Eller er dette en meget god og naturlig biotop? At det vokser blekker tyder ikke på at dette er et oksygenrikt vann, og dermed er det få inn og utos som igjen betyr at fisken ikke har gytemuligheter og mulighens har tilbrakt livet i en balje til den ble så stor at den var interessant å fiske på. Påstår ikke noe, men bare spør. For garantier om stor fisk sier meg ingenting om kvaliteten på fisket. Putvann hvor det settes ut storfisk er vel noe av det minst sjarmerende jeg vet om.

 

 

Jørn

Tja JB, for snakke for noen av de vanna på hadeland jeg kjenner til. Det er vel slik at fiskene blir satt ut når de er relativt små, dvs. 2-somrig. Som oftest er det ikke nok reproduseringsmuligheter, og vannet er avhenig av utsettinger. Hva så? Dette er jo det samme som de gjør i nordmarka, og der setter de faktisk ofte større fisk også. Skjønner ikke at man kan kalle dette put & take vann når ørreten får gå fritt mange år fra den er bitte liten. Da har du i så fall fisket i mange "put & take" vann i nordmarka ;)

Ening med deg der ørreten, her i sør er det også nesten sette fisk i alle vannene, settes da som regel ut som 2 sommringer.

heldigvis er det noen vann som klarer og reprodusere nå.

skjønner ikke helt offer folk klager på dette ??? er da vitterlig bedre og ha noe og fiske på en ikke!!

 

"Problemet" er at fisk som ikke gyter sjeldent blir mer enn 5-600 gram.

 

Hei JB.

Håper ikke dette virker flåsete for det er ikke intensjonen... men jeg må nesten spørre. Hvor ofte har du fisket i marka? For at fisk sjeldent blir mer enn 5-600 gram  når den ikke gyter har jeg aldri verken hørt eller sett. Her er det snakk om næringstilgang og vannkvalitet.

 

Dette har jeg lest, men her kan sikkert MM eller Dag Ø. fra OFA korrigere meg. Min erfaring er i hvert fall at i en del vann med dårlige gyteforhold (ingen bekker etc.) får en stamme av ørret som sjeldent blir mye over halvkiloen. At den ikke gyter fører til at den ikke blir ordentlig kjønnsmoden selv om den er det... Dermed stopper også veksten. Blir den tatt opp i et gytekar, så kan selvsagt dette endres - uten at jeg vet noe om det. Men dersom det er næringstilgang og vannkvaliteten på Hadeland som er så god at Morten Minde nærmest garanterer kilosfisk på reklameplakatene som henger rundt om kring i sportsfiskebutikker - ja så er det vel bare å opplyse oss om det da.

PS! Hvor ofte jeg har fisket i marka?  :P Altfor ofte, og altfor ofte på feil sted tydeligvis, for jeg har fått mange fisk på 300-500 gram.  Hadde min første tur i marka da jeg flyttet inn hit i 1991.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi her om et settefiskvann eller, i.o.m. at det garanteres så stor fisk? Eller er dette en meget god og naturlig biotop? At det vokser blekker tyder ikke på at dette er et oksygenrikt vann, og dermed er det få inn og utos som igjen betyr at fisken ikke har gytemuligheter og mulighens har tilbrakt livet i en balje til den ble så stor at den var interessant å fiske på. Påstår ikke noe, men bare spør. For garantier om stor fisk sier meg ingenting om kvaliteten på fisket. Putvann hvor det settes ut storfisk er vel noe av det minst sjarmerende jeg vet om.

 

 

Jørn

Tja JB, for snakke for noen av de vanna på hadeland jeg kjenner til. Det er vel slik at fiskene blir satt ut når de er relativt små, dvs. 2-somrig. Som oftest er det ikke nok reproduseringsmuligheter, og vannet er avhenig av utsettinger. Hva så? Dette er jo det samme som de gjør i nordmarka, og der setter de faktisk ofte større fisk også. Skjønner ikke at man kan kalle dette put & take vann når ørreten får gå fritt mange år fra den er bitte liten. Da har du i så fall fisket i mange "put & take" vann i nordmarka ;)

Ening med deg der ørreten, her i sør er det også nesten sette fisk i alle vannene, settes da som regel ut som 2 sommringer.

heldigvis er det noen vann som klarer og reprodusere nå.

skjønner ikke helt offer folk klager på dette ??? er da vitterlig bedre og ha noe og fiske på en ikke!!

 

"Problemet" er at fisk som ikke gyter sjeldent blir mer enn 5-600 gram.

 

Hei JB.

Håper ikke dette virker flåsete for det er ikke intensjonen... men jeg må nesten spørre. Hvor ofte har du fisket i marka? For at fisk sjeldent blir mer enn 5-600 gram  når den ikke gyter har jeg aldri verken hørt eller sett. Her er det snakk om næringstilgang og vannkvalitet.

 

Dette har jeg lest, men her kan sikkert MM eller Dag Ø. fra OFA korrigere meg. Min erfaring er i hvert fall at i en del vann med dårlige gyteforhold (ingen bekker etc.) får en stamme av ørret som sjeldent blir mye over halvkiloen. At den ikke gyter fører til at den ikke blir ordentlig kjønnsmoden selv om den er det... Dermed stopper også veksten. Blir den tatt opp i et gytekar, så kan selvsagt dette endres - uten at jeg vet noe om det. Men dersom det er næringstilgang og vannkvaliteten på Hadeland som er så god at Morten Minde nærmest lover kilosfisk på reklameplakatene som henger rundt om kring i sportsfiskebutikker - ja så er det vel bare å opplyse oss om det da. 

 

PS! Hvor ofte jeg har fisket i marka?  :P Altfor ofte, og altfor ofte på feil sted tydeligvis, for jeg har fått mange fisk på 300-500 gram.  Hadde min første tur i marka da jeg flyttet inn hit i 1991.

Det kan helt sikkert være tilfeller noen steder JB. :)

Men jeg vet også om mange steder der det definitivt ikke er tilfelle, så her bør nok OFA "forske" litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens!

 

I mange vann på Hadeland er det meget bra matforhold for fisken. Dette gjelder så vel andre vann på Østlandet. I de fleste vann er det naturlig at fisken vokser 200 gram i året. I vannen på Hadeland så vel andre vann i omegn kan fisken vokse over 500 gram per år. I vannene jeg har vært med å sette ut fisk er det skjelden at fisken ikke dobler sin vekt. Noen vann vokser fisken seg opp til 2 - 3 kilo som 6 åring. og mindre. Men dette beror på at vannene inneholder fiskestammer som vokser å blir så store. I noen vann har også mye små fisk. Dette er ofte ikke på grunn av vekst forholdenen men stammen somer fisket hardt på i mange år. Der fisken ikke fikk mulighet til å bli stor før den ble kjønsmoden.

Det er bevist at vi fiskere kan ta opp til 40 til 60 prosent av ørretstammen i et vann på en sesong med stang. Hvis da vi ikke har fiskeregler å begrense fiskeutttaket - vil vannet bli overbeskattet og fisken bli små. Dette er kun pga. at de små fisken kun får reprodusere seg.

 

For fisk som er stor når de blir kjønsmodene er rogsnkornene store - men for en liten ørret er rognkornene knøttsmå. Dette medfører deretter at de små rognkornene blir små fisk som oftet men de store rognkornene blir større. Deretter hvis matforholdene er bra vil en fisk som har muligheter og gener til å bli stor større muligheter til å bli stor kontra en som har en mor og en far som er 300 gram.

 

Men beklagelig vis er mye av feilen lagt på oss "rekrasjonsfiskere" som ønsker å ta med oss alltid den store fisken hjem. evt. sette grovmaskede garn for å sile ut den store fisken i vannene.

 

Men til slutt vi som er med på flyteringtreffen er med på og heve fisket her på østlandet. Ikke minst være med å fremme at det er mulig å bygge noe i fra skresj.

 

Jeg vil nok tro at der vi har flyteringtreffet nå - om noen år kan ta både fisk på 1,7 og opp til 5 kilo på disse dagene. Det er dok. fisk på over 9 kilo. Samt røye på 4,5 kilo. Men dessverre var mange av oss rekrasjonsfiskere der på isen å tok mesteparten av røye på førsten av 90-tallet. Men vi ønsker og håper at vi kan få tak i noen igjen slik at vi kan få røye stammen på beina igjen.

 

I alle fall så håper jeg at dere som er her - og ønsker å bli med blir med. Målet er at vi kan treffes 3 ganger i året å ta fisk på 1 og 2 og kankje tre kilo. på tørt og på synk. Det er i alle fall mitt mål.

 

Jeg har også et mål at fiske på Grindvoll kan komme tilbake til det som det var på 80 tallet. Uten gjedde i noen vann. Dvs gjedde tomt. Men det er et større lærret å bleke. Men ved ar flyteringtreffet bli populært har vi muligens mulighet til å greie dette!

 

Morten M   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av dere som har mulighet og vurderer å reise på vulgatatreff,dere bør absolutt reise.Vi snakker om jæ....mye FIN fisk i dette vannet.Jeg skulle gjerne vært der,men jeg må være familiefar i helga,før jeg reiser nordover neste torsdag ;).Det er ikke hver dag man kan fiske på fisk fra kiloen og oppover...ja over 2 kg også!!!Syns jeg hører fisken går helt canacas på vulgata 8)!!!Så lykke til folkens!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon:

 

Vulgata Treffet i år ble avlyst pga. manglende interesse!

 

Var å fisket selv med to fiskere. Vi tok kun 5 ørreter i fra 0,6 til 1 kilo.

 

Det vil bli et nytt treff i slutten av September.

 

Fiske måte:

Tørt: 

Myggfiske

Vårfluefiske

Små døgnfluer

Veps

 

Vått: - Saktesynkende og fast sink. 

Fiskeimitasjoner

Krepseimitasjoner

Igler

 

Camp. Alle på samme sted!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

 

Neste gang du arrangerer noe, kan du være så vennlig å svare på mailadressen som er oppgitt på siden din?

 

Og kanskje gi beskjed på forhånd om at treffet er avlyst?

 

Jeg skal innrømme at interessen forsvant etterhvert som gradestokken krøp oppover. Men likevel - skal dette være et "profft" opplegg med proffe priser, så bør jaggu kommunikasjonen fra arrangør være littproff også.

 

Hilsen

Lars Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg flat!

 

Jeg har vært i på flytte fot. Har vært lite på mail i det siste. Svarte de som var på mail siste dagen. Har hatt også en del Spam.

 

Som sakt beklager. Erik!

 

Skal ha det i minnet at du var påmeldt til neste gang. Hvis du ønsker å bli med... Da kan du betale det de andre som har blitt med i fra begynnelsen.

 

Håper det er greit! Vi kommer ikke til å fiske i vannet før i August nå pga. det er 23 grader i vannet!

 

Morten M 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket er sikkert flott i disse vannene, men om det skulle vært aktuelt for meg mfl. å "blåse" en tusing på opplegget, så tror jeg det vil lønner seg med ett ordentlig opplegg rundt arrangementet.

 

Blir for mye "store ord" og lite informasjon. Holder liksom ikke med "garantier om kilosfisk og teppeklekkinger"

Ha litt klare linjer på hele opplegget, slik at de som er interessert vet hjva de kan forholde seg til.

 

 

Dette er ment som konstruktiv kritikk, og absolutt ikke som noe personangrep.

 

 

Da skal Aubert snart til Finnmark!  Jeg er f*** ikke engang der garantert teppeklekkinger og kilosfisk! Men myggen er nok der...

 

God sommer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...