Gå til innhold

C & R i ørret/røye/harr fiske?


Gjest Tobbe

Praktiserer folk C & R?  

55 stemmer

  1. 1. Praktiserer folk C & R?

    • Hver eneste fisk (slepper alle ut)
      12
    • Dreper noen få små fisker til mat
      48
    • Dreper kunn én hver tur
      0
    • Dreper kunn de største
      1


Anbefalte innlegg

Har jeg ikke planlagt ørretmiddag den dagen jeg fisker slipper jeg de ut igjen. Er jeg på fjellet på "langtur" kakker jeg til måltid, ikke mer.

Fisk er jo best fersk og frossen fisk har de jo på rema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er så mange av bildene jeg ser......som er tatt på en uansvarlig måte......fisk som ligger på brygger etc.....er det nødvendig å ta bilde......det er fiskerens egene opplevelser....ikke et karstykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så mange av bildene jeg ser......som er tatt på en uansvarlig måte......fisk som ligger på brygger etc.....er det nødvendig å ta bilde......det er fiskerens egene opplevelser....ikke et karstykke!

 

Ja, men hvis man er 2 stk, kan en holde fisken forsiktig i vannet og en ta bilde.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig å se at en person dreper kunn de største... håper dette er kødd, men refleterer desverre synte mange fremdeles har ang hva men bør kakke i hue

Hva mener du igor? At man bør sette på fisken uannsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor man fisker,i noen elver vil jeg sette ut alt.

Da jeg fisket mest i Østmarka(Før i tiden)satte jeg ut all fisk under ca. halvkiloen,fordi fisken etter min mening vokste veldig bra.Utviklingen i oslomarka har jo vært veldig bra. :)

Der jeg bor nå,fisker jeg i Os-vassdraget,et laksførende vassdrag med tilhørende vann som også har bra bestand av ørret og røye,gjedda har gjort sitt inntog,noe som resulterer i større ørret.Og da setter jeg ut de små, koser meg med de store,og tar en og annen matfisk.

Nå skal det nevnes at mange av vannene her på vestlandet har stor bestand av småfallen fisk,og det er bare tull å sette fisken ut igjen.De kan med god samvittighet spises. :)Enten av oss eller kråke,måke,ravn eller hegre. ;D

 

For tiden frekventerer jeg elven Ekso,som ligger i Eksingedalen,ikke så langt fra Voss(sjekk gjerne linken min under ;)).

Det er ikke så mye fisken som drar meg dit,men en fantastisk natur som gir en utrolig ramme rundt fluefisket som utøves.

Her politikken klar:

All små fisk opp på land,eller den blir satt i fiskeforings-anlegget,hvor den blir foret opp mot kiloen og satt ut igjen.All fisk som er for gammel og ikke vokser under foring,blir avlivet.

Ta så mye matfisk som man vil.

Siden kultiveringen har gitt resultater,blir det meste av fisken over halvkiloen satt ut igjen,dette er frivillig og utøves nok av de ivrigste av oss.Prinsippet her er ikke bare å bevare de rette genene,men også å få opp en bestand av storfisk som beiter på de små.

Det blir stadig tatt,og observert større fisk i elven,så at dette virker er det ingen tvil om.Men å ta disse store er ikke lett.I en gin-clear elv som lange strekker ikke har større dyp en etpar meter,er det ikke lett å komme på kastehold.

Tilsammen har det de siste par årene,ved hjelp av el-fiske i tilegg til utynning med garn,tatt opp mellom 25 000 og 30 000 småfisk.

 

Siden jeg har drevet c&r på østlandet siden 70-tallet så vil jeg nok fortsette med det,bortsett fra noen steder med samme problemstilling som nevnt over,og noen vassdrag som tåler beskatning. :)Jeg er tross allt glad i å spise fisk,og ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte ut alle jeg fikk både i fjor og til nå i år. Men har ikke dette som prinsipp. Kan gjerne ta en matfisk om jeg føler for det og det er forsvarlig i forhold til vassdraget.

 

Men fisker litt laks også og der havner det noen fisk til mat, da helst smålaks, og i begrenset antall. På storlaks har jeg praktisert Long Distance Release (LDR) de siste to åra. LDR er mye mer humant for fisken og måter å praktisere dette på innebærer blant annet å bruke gamle kroker som bøyer seg ut, for tynn fortom, gi ørrettilslag på laks og generelt ha litt uflaks.

 

Tar heller med meg hjem en fisk fra elva enn å gå i butikken og kjøpe oppdrettsfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig å se at en person dreper kunn de største... håper dette er kødd, men refleterer desverre synte mange fremdeles har ang hva men bør kakke i hue

 

Det er vel heller et spørsmål om hvor og hvordan man fisker, samt i hvilken stadiet man er i mtp karrieren.

Nei det er ikke kødd det jeg svarte. Grunnen til at jeg valgte å svare slik er:

 

  • Har enda ikke tatt ørret på over kiloen(rekord 600g BØ)
  • Fisker stort sett på avsidesliggende områder, hvor jeg sjelden ser andre fiskere
  • Er relativt fersk i gamet og jeg forbeholder meg retten til å ta hjem de svære som trofè

 

Dette vil selvfølgelig endre seg over tid, og skulle jeg treffe på kanonfiske en dag i fremtiden, så vil jeg nok slippe ut de fleste, og ta med meg en eller to hjem.

 

Jeg ser ikke på meg selv som noen trussel mot noen som helst ørretbestand i norge, ikke foreløpig. Derimot hadde du Igor, svart det samme som meg hadde det nok vært grunn til bekymring ;)

 

Konklusjonen er, får jeg en 2kilos i morra, kakker jeg den i huet å tar den med meg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig å se at en person dreper kunn de største... håper dette er kødd, men refleterer desverre synte mange fremdeles har ang hva men bør kakke i hue

 

Det er vel heller et spørsmål om hvor og hvordan man fisker, samt i hvilken stadiet man er i mtp karrieren.

Nei det er ikke kødd det jeg svarte. Grunnen til at jeg valgte å svare slik er:

 

  • Har enda ikke tatt ørret på over kiloen(rekord 600g BØ)
  • Fisker stort sett på avsidesliggende områder, hvor jeg sjelden ser andre fiskere
  • Er relativt fersk i gamet og jeg forbeholder meg retten til å ta hjem de svære som trofè

 

Dette vil selvfølgelig endre seg over tid, og skulle jeg treffe på kanonfiske en dag i fremtiden, så vil jeg nok slippe ut de fleste, og ta med meg en eller to hjem.

 

Jeg ser ikke på meg selv som noen trussel mot noen som helst ørretbestand i norge, ikke foreløpig. Derimot hadde du Igor, svart det samme som meg hadde det nok vært grunn til bekymring ;)

 

Konklusjonen er, får jeg en 2kilos i morra, kakker jeg den i huet å tar den med meg hjem.

 

Der det ikke er noe maxmål på fisk vangen og som du sier selv att du ikke er noen trussel for ørretbestanden og fisker kanskje på steder der det ikke er allverdens fiskepress så kan du trygt kakke den i hodet :)

 

Men etter du har kommet hjem, vist storfisken frem...håper jeg også att den da ikke blir lagt nedi fryseren og forblir der til den blir kastet ;)

Da synes jeg heller att du tar ett kjappt bilde, setter den trygt tilbake, så kan du være heldig og få tatt den igjen en annen gang,bare da enda større ;)

 

Det kan ha lett for og skje, og hvis du da fisker ofte og tar med deg ett par fisk hjem hver gang feks...da blir det fort mye fisk i frysern ;)

Nå snakker jeg av erfaring...sånn ble det hjemme før,de gangene jeg tok med ett par fisk hjem når jeg hadde vært på fjellet og fiska ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du sier! Heldigvis er de fleste i familien glade i fisk..!

 

Nå skal det sies da at 10 av 10 ørreter er sluppet tilbake igjen denne sesongen ;D

 

Nei da er det nok ingen stor fare for att de forblir i frysern så alt for lenge :D

 

Og ørret er jo en kjempegod matfisk...trenger ikke lage så mye ut av en ørretmiddag heller...stekt ørret på flattbrød er skikkelig snacks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg vurderer fra sted til sted. Er elva/vannet tynt befolket, med få og store fisk, er jo alt i sin skjønneste orden, og noe særlig uttak er vel ikke ønskelig. Følgelig tar man få fisk der. Er det derimot tett befolket eller overbefolket, er det jo bare fint med uttak.

Graden av fiskepress i området og vannets produktivitet er også ting jeg pleier å ta med i vurderingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig å se at en person dreper kunn de største... håper dette er kødd, men refleterer desverre synte mange fremdeles har ang hva men bør kakke i hue

Hva mener du igor? At man bør sette på fisken uannsett?

 

mener at det er synd at noen kakker bare de største, det er tross alt de store som oppretholder en bestand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig å se at en person dreper kunn de største... håper dette er kødd, men refleterer desverre synte mange fremdeles har ang hva men bør kakke i hue

Hva mener du igor? At man bør sette på fisken uannsett?

 

mener at det er synd at noen kakker bare de største, det er tross alt de store som oppretholder en bestand

Enig i det. Tror nok helst dette var en spøk.

Jeg dreper all fisk jeg får enkelte plasser og slipper ut all fisk andre plasser. Kommer ann på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig å se at en person dreper kunn de største... håper dette er kødd, men refleterer desverre synte mange fremdeles har ang hva men bør kakke i hue

Hva mener du igor? At man bør sette på fisken uannsett?

 

mener at det er synd at noen kakker bare de største, det er tross alt de store som oppretholder en bestand

Enig i det. Tror nok helst dette var en spøk.

Jeg dreper all fisk jeg får enkelte plasser og slipper ut all fisk andre plasser. Kommer ann på.

 

da leste dere ikke innlegget mitt over, hvor jeg begrunner mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor er maxmål på fisk ett utrolig bra tiltak :D

 

Når det gjelder stor fisk og c&r tror jeg att de største "synderne" er rappala/dorgefiskere!! skal ikke slå alle under en kam...for de som har vært i gamet en stund og tatt enormt mye stor fisk...slipper dem heldigvis pent ut igjen! Og sånn som i mjøsa, den er såppas stor,men over tid så vil det nok merkes sikkert!

 

men jeg var i hunderfossen en gang...der har noen satt opp en sånn fin hengeplass til de store fiskene de tar...og det mistenker jeg for og være noen som fisker der regelmessig...så jeg skjønner ikke helt det der...

Satt en gjeng der...erfarne fiskere så det ut til...den ene fikk en på 5kg+

kakka den i hodet som ingenting hadde skjedd, ikke no higfive og klapp på skuldra og sånn overbegistring og hele den pakka der blandt fiskerne...helt vanlig og gjøre det der virka som!hengte den fint opp ,rusla ned igjen og begynte og kaste som ingenting hadde skjedd!!huff nei...hva skal du med masse storfisk da,de har da sikkert en egen fryser til sånt de folka der... :-\

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig å se at en person dreper kunn de største... håper dette er kødd, men refleterer desverre synte mange fremdeles har ang hva men bør kakke i hue

Hva mener du igor? At man bør sette på fisken uannsett?

 

mener at det er synd at noen kakker bare de største, det er tross alt de store som oppretholder en bestand

Enig i det. Tror nok helst dette var en spøk.

Jeg dreper all fisk jeg får enkelte plasser og slipper ut all fisk andre plasser. Kommer ann på.

 

da leste dere ikke innlegget mitt over, hvor jeg begrunner mitt valg.

 

for meg finnes det ikke noe grunn å kakke de største. med største mener jeg fisk 1kg +. skal man ha matfisk så er fisk på rundt 6hekto best (snakker ut fra min brukbart lang erfaring som kokk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...