Gå til innhold

Twisted Leader


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

  • Svar 259
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

de fortommene jeg har tvinna selv av fc synker som fc skal gjøre....som terje sier.....fc som tipp er sikkert og.......men slår den fint over??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har laget et par fortommer, virker svært bra!

 

Jeg bruker også ferdige løkker. En selger på en velrenommert fiskebutikk sa imodlertid til meg her om dagen at det hadde han sluttet med, fordi de "samler vann", som skremmer sky ørret ved blindkast over fisken. Hvsi dette er et problem med de små løkkene, må vel problemet være enda større med lange tvinnede fortommer..?

 

Noen synspunkter/erfaringer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt både Moser's fletta fortommer og Staffans tvinnede en del, kutta ut fletta kjøpe-løkker til fordel for bensla kjerneløkker mest på grunn av vekta merkelig nok.....men, vannspruten fra spesielt de fletta greiene var ikkeno problem med et blinkast eller to i en annen retning godt unna fisken først ivertfall! :)

(Har hatt et tilfelle eller to av at løkkene på Moserfortommene har sitti dårlig også forresten, og har derfor bensla om døm også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er klart at alle fortommer vil samle vann.......Men jeg som lurer på hvilken butikkspesialist dette er .......en erfaren fluefisker kaster ikke lina over fiskens standplass.......i elv kater jeg alltid snøret tørt vekk fra fiskens synsfelt......Ulempene med slike fortommer er mye mindre enn fordelene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottok en hyggelig overraskelse i form av en tvunnet fortom av Vidar Steimler i forgårs. Det er en ca 2 meter lang tapert fortom tvunnet av Uni bindetråd som er vakumimpregnert i linolje. Jeg måtte selvfølgelig ut å prøve den samme kveld. Den ble satt på et DT2 silkesnøre fra Terenzio og rundt 1,5 m 0.10 spiss. Det skulle gi en totallengde på rundt 3,5 m, som tilsvarer to stanglengder på stanga mi.

 

Jeg valgte å besøke en liten steinete elv for å prøve litt presisjonskasting. Prøveflua var for anledningen en "Vera" i krok 15.  Det var virkelig en hyggelig opplevelse! Komboen var svært presis og rullet over som ren poesi! Det var rett og slett den minste sak å legge flua i små lommer bak steiner og i strømkantene. Jeg ble Dirty Harry med fluestang! På lange kast (6-8 meter), fungerte også fortommen utmerket. Satte stor pris på den minnefrie, døde bevegelsen. Anbefales!

 

Jeg har nå laget meg en selv av Uni 8/0 i Rusty Brown. Ikke like pen som Vidar sin, men med litt øvelse blir det nok bra skal du se.

Nei, må stikke. Skal ned på Coop Bygg å kjøpe kokt linolje.

 

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

 

Mvh Sjur

 

Fin tafs, Sjur!

 

Jag har också börjat tvinna egna. Vilket recept kör du? Jag har utgått från Darell Martins variant (Micropatterns), men utvecklat en egen variant med en till nod.

 

Ang tråd så började jag med Danville 8/0, men jag tycker det blir lite för tunt. Har provat 3/0 och 1/0. Hittills upplever jag 3/0 som den bästa tjockleken, men jag väntar på 6/0 (saknar den tjockleken), den rekommenderas av många. 1/0 blir lite för tjock i spetsen. Mitt recept just nu är 12/10/8/6 strands. Funderar på att göra den ännu tjockare i buttdelen. Med 6/0 tror jag man skulle kunna göra 20/16/10/6.

 

Har även testat kevlar, men den furlar dåligt och är känslig för skador, men den är djävulskt stark... Monofilament känns fel tycker jag.

 

Det här är en hel vetenskap. Jeg liker det...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det ligger ute en video her i tråden......jeg kjører det enkleste som du ser på videon......og jeg vet at de fungerer minst like bra som Darrel´ for de har jeg forsøkt.......tilogmed de som er laget av han selv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det är videon som tråden startar med så har jag sett den, ska kolla tråden igen.

 

Jag ber om ursäkt, min fråga till Sjur om hans furled leaders var off topic. Det är ju två olika tekniker. Men för att fläta samman de två teknikerna så frågar jag dig Staffan. På vilket sätt anser du att dina tafsar är bättre?

 

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har så vidt begynt å eksperimentere med tvinna fortommer i løpet av sommeren, både til lett ørretfiske og sjøfiske, og dette er definitivt noe jeg kommer til å prøve mer av i fortsettelsen!

 

Metoden jeg foreløpig har landet på er en lett videreutvikling av konsept Staffan viser i videoen. I den ene enden av den tvinna buttdelen (den man starter tvinninga i) lager jeg en Shorb Loop, mens jeg sikrer den andre enden med en dobbel åttetallsknute og bruker en av tampene fra knuten som integrert midtdel/første del av taperingen.

 

Jeg har bare tilgang til et dårlig mobilkamera her på hybelen, men hvis dere legger litt godvilje i det, kan dere forhåpentligvis se (eller i hvert fall forstå) hva jeg mener av denne bildeserien.

 

Tvinn snøret slik at du får en buttdel av ønsket lengde.

bilde023.jpg

 

Sikre de to løse endene (som var festet på kroker til henholdsvis drillen og veggen hvis du har brukt dette til tvinninga) med en dobbel åttetallsknute e.l., samtidig som du passer på at en av tampene er lang nok til midtdel evt. første del av taperingen. Uniknuten er et mer kompakt alternativ, men til gjengjeld er den vanskeligere å knyte uten at det oppstår slakk i den tvinna delen, og den trenger også superlim for å sitte, og selv da har jeg opplevd at den har glidd. Hmm… prøvde nettopp med dobbel kirurgknute (fire ganger gjennom). Litt vanskelig å stramme - i hvert fall med de korte tampene jeg knytte den med - men dette er kanskje det beste alternativet jeg har funnet hittil.

bilde024d.jpg

 

Bruk den vesle løkka du har i motsatt ende av buttdelen til å lage en shorb loop. En gang gjennom holder, men jeg tar den som oftest noen ganger ekstra for å få justert løkkestørrelsen mer nøyaktig.

bilde025m.jpg

 

Løkke til løkke mellom flueline (i dette tilfellet en spleisa løkke (brummel) av fluelinas kjerne som er forsegla med en coating av Plasti-dip) og shorb loop blir BETYDELIG mer kompakt enn andre løkke til løkke koblinger jeg har sett og prøvd.

bilde027.jpg

 

Selv om formlene som er postet i denne tråden, blant annet av Lars Mathisen, har hjulpet meg et godt stykke på veien, vil det nok bli en del prøving å feiling før jeg finner mine egne go’formler til de ulike klassene og forskjellig bruk, men siden jeg liker å pusle med rigging, tror jeg absolutt det kan være verdt det. Kombinasjonen av høy masse i buttdelen uten at den blir stiv som en stokk har i hvert fall - ikke uventet - noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg lagde et par i sommer, og syntes de var veldig gode i bruk. Hadde på det tidspunktet jeg laget dem bare 0.30  maxima sene, noe jeg tror ble litt tynt(fisker med #4 og #5) Men jeg likte dem godt nok til å bruke dem resten av sesongen allikevel. ;) kommer til å fortsette med dem til sommeren og tror jeg. Får eksperimentere litt mer med senetyper og tykkelser da. :)

Mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at jeg får så stor fisk at den vil ryke, men treffes vi så kan du jo prøve å ryke den. Har forresten kjent på 0,30 - 0,35 som er brukt som backing på en loop plastsnelle. Når den ble kjøpt vet jeg ikke, jeg brukte den på haspel først. Det er en rødfarget sene fra ABU, og den er i hvert fall kjøpt før 1990. Tro meg eller ei, jeg har ikke kjøpt hele ruller med sene etter at jeg gikk over til rent fluefiske. Er det noen som bor i nærheten av meg, så kan jeg stille opp slik at det kan bli kontrollert av uhildede personer. Det eneste er at den har blitt noe stiv.

Magne Fjellstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dimensjonen  på sena spm brukes på tvinnafortommere er såpass grov at t skal mye til for at den blir dårligere enn spissen......har hørt om 10 års levetid før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget noen slike fortommer i sommer til 4'er stanga, 0,30 Sufix XL Strong brukte jeg. Det fungerte bedre enn noe annet jeg har prøvd, slår over flua nydelig! Kommer nok til å bruke bare slike framover, ihvertfall til fluer på eller nær overflata. Takk for tipset Staffan!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...