Gå til innhold

Fisk & smerte


Shadow

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

har alltid unskyld med at den ikke har slik følelse som oss......tror / vet at utenom trimmen den får ved kjøringa så er løsgjøringa fra en mothakekrok den værste..........iallefall....ta vekk mothake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom fisken føler smerte pga av en liten fluekrok må laks leve i et konstant smertehelvete med lakselus som sitter å spiser på skinnet dens hele tiden. Klart fisken føler et slags ubehag ved å bli tauet mot land, men det er nok mer innstinktivt frykt enn det er smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenge etter lunsj dukker følgende grusomme kvaler opp i mitt hode:

 

Kaffebønnene i kverna mi - føler de smerte?

Leverposteien - er den skapt i et smertehelvete?

Havren - hva følte den da skurtreskeren kom?

 

Føler Vulgataen smerte og frykt når ørreten klapper kjevene om den?

Føler fisken smerte fra kroken min?

 

Jeg gir faen.

Jeg spiser. Jeg fisker. Og jeg liker begge deler. Jeg kommer ikke til å slutte å gjøre noen av delene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har fisken evne til å registrere skadelig stimuli..Til og med amøber reagerer på skadelig stimuli ved å søke vekk fra kilden. Dette er en forutsetning for at en organisme skal ha livets rett. Spørsmålet som er av interesse er hvordan fisken tolker disse signalene. Lider den av å få en krok i kjeften? føler den dødsangst etc. Faktumet er at den delen av hjernen vi bruker til å tolke smertestimuli er underutviklet hos fisk, noe som tilsier at den ikke har evnen til å lide mentalt.. men på den andre siden har fiskens hjerne utviklet seg i en annen retning i forhold til vår egen, så kanskje den benytter andre deler for tolking av skadelig stimuli.

Min mening er at ja fisken føler smerte, men lider ikke. Det sagt så er jeg enig med et sitat fra Etikk-kurset jeg tok: "Absence of evidence is not evidence of absence". Derfor bør man behandle fisken som om den har evnen til å lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler Vulgataen smerte og frykt når ørreten klapper kjevene om den?

 

http://www.dagbladet.no/2009/06/18/nyheter/barack_obama/usa/utenriks/dyrenes_nyheter/6775180/

 

Er en president i USA går det ihvertfall ikke helt upåaktet hen når en slår ihjel en flue.

 

Man skal behandle fisk og dyr med respekt, men det er også lov å se litt på hvordan naturen faktisk fungerer i praksis og sette det litt i perspektiv. Har en anelse om at de fleste PETA aktivister aldri har vært så langt ute av byen at de har blitt stukket av en mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktumet er at den delen av hjernen vi bruker til å tolke smertestimuli er underutviklet hos fisk, noe som tilsier at den ikke har evnen til å lide mentalt.

Dette er antageligvis ikke riktig; og er en av de sakene som avhandlingen fra NVH har undersökt. Det er en av grunnene til at dette faktisk er en nyhet (i motsetning til hva visse tror seg å vite ;))

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva da med alle dyrene som lider pga forurensingen vi lager? Hva med isbjørn? hva med regnskogen? hva med osv osv.

 

Det finnes da større problemer!

 

En fisk som sitter fast i et garn MÅ da ha det J****** i forhold til min sylskarpe krok uten mothake!

 

Smerte eller ikke! Jeg fisker!

 

DF  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo tankevekkende lesning for dem som kun morer seg med å fiske og slippe den ut igjen.

 

http://www.nettavisen.no/reise/article2650016.ece

 

er ikke en tankevekkende lesning for meg iallefall..vi er vel alle smertelig klar over att fisken føler smerte ;)

 

de som synes så synd på fisken og får dårlig samvittighet for og ha påført fisken smerte...ja slutt og fisk :rolleyes:

 

Hva blir neste? Det er vel ikke lenge før noen ber oss som bedriver C&F og morer oss og piner fisken får beskjed om og klippe kroken og bare nøye oss med og more oss med og lure fisken til og ta flua...for så og røske den kjappt ut av kjeften pån...eller kanskje noen utvikler morfin i fettform eller oljeform også sann att vi kan smøre inn flua og dermed bedøver fisken med det samme den tar flua :o

 

Det ser ut som om att det er i ferd med og bli marked for det der nå ;D

 

Jeg driter i det der...jeg trøster meg med att den ihvertfall får beholde livet og blir sluppet ut i god og fin form...tilsynelatende god form...okey da..jeg setter ei sprøyte med morfin på dem og da sånn for sikerhetsskyld :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktumet er at den delen av hjernen vi bruker til å tolke smertestimuli er underutviklet hos fisk, noe som tilsier at den ikke har evnen til å lide mentalt.

Dette er antageligvis ikke riktig; og er en av de sakene som avhandlingen fra NVH har undersökt. Det er en av grunnene til at dette faktisk er en nyhet (i motsetning til hva visse tror seg å vite ;))

 

 

 

 

Man må ha trua vettø  8)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dette (forskningsrapporten) er selvsagt ikke et bestillingsverk... Det bare passer akkurat inn som en "nyhet" innen forskningen rett før halve Norge drar på fisketur...

 

Noen må snart forklare meg hvordan en fisk som føler smerte slik vi kjenner det kan finne på å dra andre veien når jeg drar i kroken. Jo hardere jeg drar, jo hardere drar fisken andre veien. Stopper jeg så stopper den. En okse med en ring i nesa og som jeg drar i derimot vil komme når jeg ber om det. Kanskje litt fortere enn jeg ber om til og med.  :o

 

Godt mulig fisken kjenner ett eller annet og vil vekk, men det er nok ikke fordi det gjør så inn i granskogen vondt. Da har i så fall laksen som forsøker å forsere fosser hvor de lander på steiner og annet hardt forferdelig vondt. Pussig at de da hopper og hopper og hopper til de klarer det. De vaker med krok i kjeften og de tar igjen og igjen og igjen selv om de selvsagt ser kroken. Noen vil da si at det er fordi de er dumme. Jaha, men de er intelligente nok til å skjønne at hvis de ikke drar andre veien og heller letter på smerten så er det livsfarlig og dermed er det altså verdt ekstra smerte å stå imot?

 

Egentlig så blåser jeg i hvor vondt fisken har eller ikke har. Men jeg vil ikke skade den mer enn nødvendig og er derfor forsiktig med hvordan jeg behandler den når den først er kroket. Gjør det vondt så gjør det vondt, men jeg behøver ikke ødelegge gjeller eller annet uansett.

 

Og vis meg nå en seriøs undersøkelse som beviser at fisken ikke ser på det å ta "artificial flies" som en ren risikosport! Det kan jo hende de har det dritgøy og at det er derfor de hopper rundt og durer av sted hver gang. De tar jo gang på gang og gir seg aldri. At en og annen stryker med gjør det ikke til noe verre enn det fjellklatring er for oss. Og litt smerte må man jo tåle innenfor enhver risikabel og tøff sport. Det kan jo også hende at det gir ekstra status å ha et par piercinger i leppa. Hvorfor skulle de ellers vake for å få oss til å kaste på dem???

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vis meg nå en seriøs undersøkelse som beviser at fisken ikke ser på det å ta "artificial flies" som en ren risikosport! Det kan jo hende de har det dritgøy og at det er derfor de hopper rundt og durer av sted hver gang. De tar jo gang på gang og gir seg aldri. At en og annen stryker med gjør det ikke til noe verre enn det fjellklatring er for oss. Hvorfor skulle de ellers vake for å få oss til å kaste på dem???

;D

 

Her er vi ved sakens kjerne  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...